Huizentopic

Bij ons duurde het 6 weken en wij zijn allebei gewoon in loondienst, dus ik vrees dat je nog wel even geduld moet hebben haha!

Nee het is echt gekkigheid. Vraagprijs was scherp maar zeker niet laag. De taxateur die in december langskwam ivm financiering van het nieuwe huis zei dat hij het maar vast extra hoog zou insteken. Dat bedrag was 25k boven de vraagprijs en het laagste bod lag al 20k boven die taxatiewaarde :woman_shrugging:t3:

@anon18050057 ja bod waar we op in gaan ligt paar duizend euro onder het hoogste bod. En aangezien het veel meer is dan we durfden hopen gaan we niet voor het onderste uit de kan maar voor zekerheid.

9 likes

Wij hebben bij het voorlopig koopcontract geen afspraken gemaakt over de roerende zaken ter overname. Nu hebben we inmiddels de verkopers ontmoet en er wel afspraken over gemaakt. Is het gebruikelijk om bij de overdracht de betaling via de notaris de verlopen of regel je dat onderling? Het gaat om een bedrag van circa 1500 euro.

Ik zou dat dan onderling regelen, als het verder ook niet in het koopcontract staat lijkt het me alleen maar makkelijker om dat onderling te doen. Wij hebben ook na het tekenen van het contract nog contact gehad met de verkopers over het overnemen van meubels (uiteindelijk niet gedaan), maar dat zouden we dan ook onderling doen.

1 like

Ja, een koper moet altijd een eigen taxatie laten uitvoeren. Een taxatie voor verkoop en taxatie voor koop zijn ook twee verschillende belangen. Een taxatie voor koop moet ook gevalideerd zijn, dat betekent dat er strengere eisen zijn en dat je ook moet aantonen op welke vergelijkbare recent verkochte panden je de taxatie baseert.

1 like

Het kan wel dat je als verkoper je huis officeel moet laten taxeren voor de aankoop van een nieuw huis. Ze rekenen dan met een bepaald percentage van de taxatiewaarde voor de nieuwe hypotheekaanvraag/overbruggingshypotheek

1 like

Ja dit idd @FISSA Ik moest kunnen aantonen dat er een bepaald bedrag uit mijn huidige huis zou komen wat ik als eigen geld zou gaan gebruiken voor de financiering van het nieuwe huis.

Ik wist niet dat ze strenger zijn bij aankoop. In het rapport van december hebben ze ook allerlei referentiewoningen opgenomen om de taxatiewaarde te staven. Waar zijn ze dan nog meer strenger in dat jij weet?

1 like

Oh dat is wel lang.

We zijn wel al een paar weken bezig hoor, we hebben eerder al eens alle documenten aangeleverd en de offerte gehad, en die dus getekend ingeleverd gisteren. Deze laatste stap duurt maar enkele dagen vertelde ze gisteren dus zal alsnog wel langer dan vandaag moeten wachten haha. Tenzij de bank toch aanvullende documenten nodig heeft, dan zal het nog wel een paar weken duren, maar hoop niet dat we nu nog 6 weken bezig zijn want dan redden we de financieringstermijn niet.

Onze financieringstermijn was 6 weken en na het tekenen van de definitieve offerte heeft het dus inderdaad nog 6 weken geduurd. We hebben tussendoor nog wel een keer extra documenten moeten aanleveren en het was ook in maart 2020, dus volgens mij duurde alles toen langer haha, hopelijk krijg je snel akkoord!

Pfff dat hoop ik echt niet dat het zo lang gaat duren :scream:

Ik weet niet of jij voor de aankoop van je nieuwe huis ook een gevalideerde taxatie van jullie huidige huis nodig had? Bij de aankoop van een huis vraagt een groot deel van de banken een gevalideerde taxatie en daar zitten meer haken en ogen aan.

Bij een gevalideerde taxatie wordt de taxatie ook door een instituut bekeken die checkt of de taxatie wel redelijk is. Te hoog (of te laag) taxeren kan voor een taxateur als gevolg hebben dat ze geen gevalideerde taxaties meer mogen uitvoeren dus daarom kunnen ze voorzichtiger zijn. En die gevalideerde taxaties worden geregistreerd, dus je kan ook niet zomaar de taxatiewaarde meer aanpassen. Als de taxateur het niet voor elkaar krijgt om tot een bepaald bedrag te komen dan bellen ze je daarom meestal op en kun je nog naar een ander, want als de taxatie eenmaal in het systeem staat heb je heel wat uit te leggen als de taxatie nog naar boven aangepast wordt (bijv door een andere taxateur).

Hm ja weet eigenlijk niet of het gevalideerd was maar ging wel via het NWWI dus lijkt me wel dan?
Ben heel erg benieuwd waar het nu dan op getaxeerd gaat worden! Dank voor je uitleg!

Wauwwww wat goed, gefeliciteerd!! Is de overdrachtsdatum ook gunstig voor jullie?

1 like

Oké, ja in mijn hoofd maakt het qua makkelijkheid niet zo heel veel uit of we het onderling of via de notaris doen. Maak je het dan ter plekke over als je bij de overdracht alles gecontroleerd hebt?

Ja we hebben 2 juli opgegeven en volgens mij is dat gewoon akkoord want heb er niks meer over gehoord :sweat_smile:

1 like

De hypotheekadviseur die nét voor het weekend nog even een document wil hebben waar ik echt stress van krijg :unamused:

Gisteren echt sad omdat een bezichtigd werd gecanceld omdat de verkopers een bod hadden gekregen wat ze gelijk geaccepteerd hadden. Was schijnbaar zo goed dat ze de rest van de geplande bezichtigingen hebben afgezegd.
Nu toch maar een aankoopmakelaar aan het inschakelen want anders ben ik bang dat we volgend jaar nog steeds geen huis hebben.

2 likes

Wij hebben, 10 dagen nadat we de sleutel van ons nieuwe huis kregen, brand gehad in de nieuwe woning. Gelukkig was het na twee weken weer bewoonbaar maar de aannemer waarmee we nu samenwerken communiceert zo slecht. We zijn al 2 weken aan het bellen wanneer de nieuwe voordeur komt en steeds gaan ze ons terugbellen. Tot op heden nog steeds geen datum kunnen afspreken. Ik snap dat voordeuren een langere levertijd hebben maar bel dan met de boodschap ‘we weten het helaas nog niet’ ipv dat je zegt dat je terug gaat bellen en dat vervolgens niet doet. Ze moeten ook muren opnieuw schilderen omdat er nog geel doorheen komt, maar dat gaan ze pas doen zodra de voordeur er is.

Hier hetzelfde, ondertussen staat mijn straal al op +50, en mijn budget bijna een ton hoger en nog steeds vind ik niets. Ben jij ook al lang aan het zoeken?

Het is niet echt heel dringend, maar vooral vanwege vervelende buren. Maar daardoor wil ik nu een vrijstaand huis en liefst in de buurt van natuur. Dat zijn nogal hoge/moeilijke eisen, maar ik ben ook al langer dan een jaar aan het zoeken.

Hopelijk hebben we allebei toch geluk dit jaar!
Ook voor @En_17_Anderen

1 like