Officieel heb je drie dagen bedenktijd die alledrie werkdagen moeten zijn. Die gaan in op de dag na tekenen, dus eindigt maandag pas. Maar als ik het goed begrijp hebben ze dus nog helemaal niet getekend? Dat vind ik heel raar.
Dit is moreel gezien een twijfelachtige tip. Het is lekker makkelijk om zo’n bezwaar uit handen te geven aan een bedrijfje, maar die bedrijven kosten de gemeente en dus uiteindelijk de belastingbetaler veel geld. En de eventuele besparing voor jou als burger staat totaal niet in verhouding tot de kosten voor de gemeente. Je kan ook de gemeente bellen als je het oneens bent met de woz aanslag, mijn gemeente moedigt dat aan ipv meteen een bezwaar aantekenen.
Ja, ik denk dat ik dat ook maar ga doen, heb eigenlijk wel genoeg geld uitgegeven inderdaad, hahaha!
Nee klopt, ze hebben nog helemaal niet getekend. Makelaar zegt dat we rustig moeten wachten maar ik vind het én heel vreemd én heel frustrerend. Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die het raar vind klinken. Ik hoop morgen weer een reactie van onze makelaar te krijgen …
In mijn koopovereenkomst stond een zinnetje:
Partij die de koopovereenkomst als eerste ondertekent, doet dat onder voorbehoud dat uiterlijk op de vijfde werkdag na ondertekening hij een kopie van de door beide partijen ondertekende overeenkomst heeft ontvangen.
Artikel 17 in de standaard overeenkomst van NVM. Dus ze hebben hooguit één week uiteindelijk, als hetzelfde er bij jullie instaat.
Thanks, dit zocht ik precies!! Zelf helemaal overheen gelezen, maar bij ons staat er zelfs derde werkdag, dus morgen moet het binnen zijn. Dat geeft al meer rust. Dank je nogmaals!
Bezwaar maken tegen de WOZ waarde, doe je dat voor de belasting die je er over moet betalen of heeft het voor andere dingen ook nog nut?
Nee daarvoor idd! En eventueel voor je hypotheek rente volgens mij.
Maar idd voor je gemeentebelasting etc.
Je lost in de tussentijd ook af op je hypotheekbedrag, dus je maakt zelf je schuld-marktwaarde-verhouding ook al lager. Ik stuur elk jaar die woz op, en ik reken uit wanneer onze aflossingen ons weer een treetje lager brengen en stuur dan weer zo’n formulier op. Hele kleine moeite (1 formulier printen en gratis opsturen) en onze rente is inmiddels wel meer dan €1000/jaar gezakt.
De gemeentebelastingen zijn daarmee €60-70/jaar gestegen, dus voor ons is een hogere woz alleen maar gunstig. Het ligt wel aan je gemeente en hoe zij hun belastingen berekenen of dat voor jou ook zo is.
Wij zitten ook bij ING, met name ook omdat zij veel stapjes in rente-opslag/korting hebben. Je schuld kun je zien in je ING-app als je op je hypotheek klikt bovenaan, dat is het bedrag dat nu nog openstaat na de aflossingen die je al gedaan hebt. Voor de marktwaarde kun je een taxatie gebruiken, maar ook de woz-waarde. Een taxatie kost zo €400, dus tenzij je echt verwacht een enorme stap te gaan maken is dat niet snel rendabel om te laten doen. De woz-waarde krijg je gratis opgestuurd, en die accepteert ING ook als indicatie van marktwaarde.
Je deelt dan je resterende schuld uit de app door de woz-waarde, en dan krijg je een verhouding (stel je schuld is €200.000, de woz is €240.000, dan zit je nu op 0.83). Die kun je in de rente-opslag-tabel opzoeken, en dan kun je zien of je in een lagere rente komt te vallen. Je kunt dan ook berekenen over hoeveel aflossingen je opnieuw in een lagere rentecategorie komt (je zat nu op 0.83, bij 0.8 kom je weer lager, dus over ongeveer €10.000 aflossing kom je ook in een lagere categorie), op dat moment kun je opnieuw zo’n formulier insturen, dan bepalen ze de categorie opnieuw omdat je schuld gedaald is.
ING (en volgens mij geen enkele bank) doet dit niet vanzelf, je moet zelf bedenken dat dit veranderd zou kunnen zijn en zelf zo’n formulier opsturen, anders betaal je tot in het einde der tijden de rente-opslag voor een hoge schuldmarktwaardeverhouding.
Ik heb net even berekend met huidige schuld en woz. We gaan dan inderdaad een stapje naar beneden op de tabel (zit ook bij ing).
Als ik weer een printer tot mijn beschikking heb even doorgeven.
Zag dat mijn nieuwe woz nog niet op woz loket staat
Dus dan maar gemeentelijke aanslag brief gebruiken als bron. Daar staat gelukkig wel mijn gemeente genoemd, dat is wat ing eist.
Het is echt op de valreep goed gekomen nog maar echt arghhh.
Balen zeg dat jullie het niet zijn geworden. Het is echt een bizarre markt momenteel, wij hebben ons huis nu te koop staan voor 110k meer dan wij er 6 jaar geleden voor hebben betaald en binnen 1,5 dag waren er 20 bezichtigingen gepland en krijgt de makelaar er geen meer bijgepland omdat zn agenda vol zit onze makelaar heeft onlangs een soortgelijk huis in een naastgelegen dorp verkocht voor 10% meer dan de vraagprijs… superfijn voor ons natuurlijk (alhoewel ik er niet vanuit ga dat er hier ook zoveel wordt overboden), maar als koper echt megarot. Ben heel blij dat wij zelf niet deze gekke markt op hoeven.
Misschien ongewenste bemoeienis, maar als de vergunning alleen nog is aangevraagd kan je nog geen bezwaar maken, maar een zienswijze indienen. Dan wordt je op de hoogte gesteld van het uiteindelijke besluit op de aanvraag en daartegen kan je dan bezwaar indienen. Voor je gemeente flauw gaat doen hierover…
zodra je wellicht bezwaar in kunt dienen misschien je buren benaderen om ook bezwaar in te dienen. Klinkt misschien lullig maat ik woon in een wijk waar tijdens de crisis veel studio’s zijn gecreëerd in huizen waar dit niet ideaal is (huizen voor 1900). Als er nu weer een pandjesbaas een vergunning aanvraagt voor splitsing dienen er vrij veel mensen bezwaar in om dit te voorkomen. Je staat samen toch sterker dan alleen, hoe stom dat ook is voor de pandjesbaas
Wij zijn net begonnen met de zoektocht! Vind het nu al stressvol en ook niet leuk eigenlijk. Word een beetje moe van iedereen die je veel plezier wenst bij de zoektocht, “oh lekker op funda rondkijken!” ja, niet dus, want alle bezichtigingen zitten enorm snel vol dus ik heb het gevoel alsof ik altijd aan moet staan om overal op tijd op te kunnen reageren. Wat we kunnen kopen valt ook tegen qua wensenlijstje dus die hebben we eerst al moeten aanpassen. En ik vind de makelaars tot nu toe ook niet vriendelijk, echt het gevoel alsof er 10 anderen voor je zijn (wat natuurlijk ook zo is, maar beetje klantvriendelijkheid mag wel toch?). Nou goed, we hebben geen haast dus we zien wel.
In mijn ervaring zijn de mensen die zeggen dat proces van het zoeken en kopen van een huis leuk is de mensen die in 2013/2014 hebben gekocht. Ja, toen was het leuk. Nu is het stressvol, frustrerend en vermoeiend.
omg iedereen die je dan weer ziet; ‘ooh vertel hoe is het met de zoektocht’ ik wil het er niet over hebben heb al 3 droomhuizen aan me voorbij zien gaan, sterf
“Doe er iets aan of stop met vragen …”
Haha zo herkenbaar. Die gesprekken eindigen ook altijd met “oh ja, maar als het dan lukt dan ben je super blij en vergeet je deze hele periode direct”.
Uhu ja. In de tijd dat ik naar een huis op zoek ben is er een pandemie uitgebroken, een vaccin ontwikkeld en waarschijnlijk de hele Nederlandse bevolking gevaccineerd. Maar prima ik blijf wel positief toe werken naar het einddoel hoor
Heel herkenbaar.
Mn zus zegt steeds ja je moet gewoon gaan beginnen met bezichtigen en dan komt t wel goed, maar zij hebben bijna 3 jaar terug een huis gekocht en toen was t hier echt beter te doen (en een stuk hogere prijsklasse dan wij).
Alle huizen die ik tot nu toe wat vind zijn binnen een uur na het delen op facebook al niet meer toegankelijk voor bezichtigingen en ik zit nu te bedenken of we naar een andere huurwoning anders maar moeten verhuizen want ik word hier zo zwaarmoedig van.
Ik hoor ook steeds over 20K overbieden en ik heb echt wel spaargeld (mijn man niet), maar ook weer niet zoveel en ik vind het ook best heftig dat we gewoon 250K moeten betalen voor een huis dat 6 jaar geleden nog 160K kostte :(.