Huizentopic

Nog even update over die taxaties. Zoals gezegd is ons huis dus in december getaxeerd ivm aankoop ander huis. Nu was vandaag de taxateur bij ons om te taxeren voor de kopers. En zij zei dus dat ze moet taxeren op 70k boven de waarde uit december. En dat ze dacht dat dat wel moest gaan lukken. Echt, dit neigt toch gewoon naar fraude? Wat is zo’n taxatie nog waard inmiddels?

Sorry, ik kan hier gewoon niet bij. Niet naar jou toe uiteraard @Toffifee, ik verbaas me gewoon over het systeem

Jeetje, dat kan toch niet? Een huis kan toch niet opeens 70k meer waard zijn dan drie maanden geleden zonder behoorlijke verbouwing. Dit houdt die gekke huizenmarkt met zo veel overbieden wel in stand inderdaad.

5 likes

Dat is inderdaad wel echt heel extreem. Ook dat ze zei dat ze dat moest doen? Van wie dan? Waarom?

Wij gaan dus morgen toch weer een huis bekijken. Week nadat we de aankoopmakelaar opzeiden kwam er toch weer een heel vet huis in Move, dus daar gaan we even naar kijken.

4 likes

Ja dat ‘moet’ dus omdat het dan 2k boven de aankoopprijs zit. Denk dat de kopers maximaal gaan lenen ofzo?

1 like

Bizar idd. Ik denk dat die 70K vanuit de kopers van jullie huis komt, dat ze dat nodig hebben voor financiering? In drie maanden tijd stijgt een huis natuurlijk wel in waarde… als je uitgaat van 10 procent stijging per jaar (wat de afgelopen jaren een reeele stijging is geweest) kom je met 3 maanden op 2,5 procent autonome stijging in die drie maanden. Maar dan zou je huis 2,8 miljoen waard moeten zijn als 70K 2,5 procent is :crazy_face:

Jup! Al hadden we met de aankoopmakelaar wel de deal dat we altijd kunnen bellen, dus als we het echt echt willen bellen we hem voor verder advies

3 likes

Dat is gewoon de huidige markt helaas, het is nu echt een beetje wat de gek ervoor geeft. Een kennis van mij wilde zijn huis vorig jaar verkopen, toen zat hij met 400 in gedachten en dat was al behoorlijk wat. Er was een stel geïnteresseerd voordat het op de markt kwam en tegen hen had hij 410 gezegd, omdat hij het dan direct aan ze zou verkopen zonder op de markt te zetten. Dat ging uiteindelijk niet door en hij heeft nog even gewacht.
Eind vorig jaar had de makelaar gezegd dat ze wel naar 425 konden, maar vervolgens zette de buren hun huis te koop voor 450. Dus volgens de makelaar konden zij ook wel die kant op. Uiteindelijk verkochten de buren het voor 475, dus is dat zijn startprijs geworden. Het huis is inmiddels voor 5 ton verkocht en in dat jaar heeft hij er ook niets aan gedaan.

Maar dat een gek dat ervoor geeft, wil niet zeggen dat het dat objectief ook waard is? Dat iemand die 70k overbied lijkt mij niet het probleem, dat de objectieve taxateur daar vervolgens heen taxeert is wel een probleem.

9 likes

Hahahaha nee dat is het helaas niet :joy:

Inderdaad dat is echt een probleem en mag ook niet of hij/zij moet kunnen onderbouwen waarom dat pand een bepaalde waarde heeft.

Toen wij ons huis kochten hebben we ook moeten overbieden. Wij hielden er rekening mee dat de taxateur het huis minder waard zou vinden en dat we een x bedrag uit eigen zak moesten betalen.

2 likes

Nee dat is het ook zeker niet altijd waard, maar toch worden de taxaties ook steeds hoger. Ik heb volgens mij op het forum ook nog van niemand een verhaal gelezen waar er echt een groot gat zat tussen de taxatie en het bod en in mijn kennissenkring is het ook nog niet langs gekomen. Haha terwijl ik dit schrijf zie ik de poll van @FISSA, maar ik vrees dat we nu wel naar een situatie toe gaan waarbij dit kennelijk ‘‘normaal’’ is.

Wij hebben echt een kant en klaar huis gekocht en nog wel onder de vraagprijs? We snappen er nog steeds niks van haha. Maar ons huis was dus wel hoger getaxeerd, maar we hebben daar niks mee gedaan qua hogere hypotheek.

1 like

Dat het de markt is, is één en is geen probleem, maar dat een taxateur claimt dat het het waard is is een ander. Maar dit gaat om 3 maanden. Vraag me af waar de taxateur huizen gaat vinden voor zijn rapport die aantonen dat het die prijs waard is, gezien een taxateur drie maanden eerder het zo veel lager inschatte.

Wij hebben ons huis ook voor uim 50k meer gekocht dan iemand verderop in de straat, die heeft het huis alleen wel vorig jaar in juni gekocht en ons rapport ging er toch wel erg diep op in hoezo het huis het waard was, naast de percentuele stijging die er nou eenmaal is op huisprijzen na 9 maanden.

Edit over de pol: Ons huis is trouwen getaxeerd op 400k, terwijl wij geboden hebben op bijna 408k inclusief alles wat acher blijft in huis (een hele hoop). En in ons koopcontract staat dat we het huis voor 399k kopen en de rest overnemen voor bijna 9k. Dus weet niet echt waar ik op moet stemmen in de pol. Heb maar gestemd om taxatiewaarde een stuk lager dan koopwaarde, omdat we geluk hebben dat de kopers akkoord gingen met ons voorstel op zo’n manier.

1 like

Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het geen probleem is, maar dat ik vrees dat dit veel voorkomt en daardoor toch wordt goedgekeurd, ook al is er geen basis voor zo’n verhoging in de waarde. Het is natuurlijk ook bizar dat dit zomaar kan en kennelijk gewoon wordt toegestaan.

Ja het is best een flink bedrag, maar we hadden sowieso al rekening gehouden met zo een bedrag aan overdrachtsbelasting wat we nu niet hebben dus dat scheelt wel. En we wilden het huis kosten wat het kost eigenlijk hebben, want echt wel een grote hoektuin die er zelden is en in de afgelopen 9 maanden is het huizen dat er in de wijk verkocht is ergens rond de 10 blijven steken terwijl we eigenlijk heel graag in die wijk willen wonen.

Ons huis is praktisch voor de taxatie waarde verkocht. Geloof 1000 of 2000 meer.

Taxatie was in augustus 2019, verkoop in mei 2020 (met passeren op 1/12, en dat heeft wel iets de verkoopprijs gedrukt)

Wij hebben het onder de vraagprijs gekocht en de taxatie was exact onze koopprijs. Vraag me af wat er was gebeurd als we hoger zouden hebben gezeten.

Dit is helaas precies het probleem in deze markt. Iemand bied meeega over, en de buurman denkt; hé, dat is fijn, ik ga m’n vraagprijs op dat bedrag basseren. Ik snap het van de verkopers, maar het verziekt zo wel echt de markt…

————————————
Wij hebben inmiddels getekend, dus er kan nu niet nog een keer iemand overbieden terwijl ons bod al was geaccepteerd. Echt een opluchting! Nu wachten op de taxatie en duimen dat we gewoon de hypotheek krijgen. Onze aankoopmakelaar vertelde wel dat ze door Corona méga streng zijn geworden :four_leaf_clover:

5 likes

Ja, dat is het probleem. Ook voor de koper kan dit echt een probleem zijn: je kan wel gestoord overbieden maar als de taxateur/bank zeggen dat dit huis niet zoveel waard is, mag je die 70k uit eigen zak ophoesten.

1 like

Volgens mij zijn de taxateurs bijna altijd op de hoogte van de transactieprijs of niet? Ik ben vooral benieuwd waar ze op uit zouden komen als ze niet zouden weten waarvoor het verkocht was.

1 like