Onze taxatie is echt een stuk lager? 20.000 geloof ik. Maar wij wilden ook geld bijleggen, onze taxatie was rond onze hypotheek die we konden krijgen
Jaa dat wel! 45k
Poeh als ik dit zo allemaal lees ben ik nog verbaasder dat wij ons huis voor de vraagprijs hebben gekocht en dat het 10.000 boven de vraagprijs getaxeerd is. Niet in de randstad maar wel op een centrale en best gewilde plek in NL. Ons eigen huis is 30k boven de vraagprijs weggegaan en ook rond die prijs getaxeerd geloof ik. Ik ben soms bang dat we een hele gekke koop hebben gedaan en daarom zo’n “koopje” hebben . Nouja we gaan het meemaken want we kunnen niet meer terug!
Hahahaha dit heb ik ook. Wij hebben een paar maanden geleden voor de vraagprijs gekocht en de taxatie was ietjes hoger. Als ik dan al die berichten lees over extreem overbieden ben ik echt bang dat ons huis straks instort ofzo en we het daarom zo goedkoop kregen.
Haha herkenbaar dit. Ik ben echt dolverliefd op ons huis, maar de taxateur had moeite met vergelijkbare woningen vinden, want er werd niet zoveel verkocht in de omgeving en het huis van de buren staat ook nog te koop. Dus nu denk ik dat niemand in onze plaats wil wonen en we nooit meer van het huis afkomen hahaha. Maar we willen er echt wel 30 jaar wonen en het is gewoon een mooie plek, dus boeie
Hahaha anderzijds word ik als verkopende partij telkens onzeker van: hadden we moeten wachten op meer kijkers? Hadden we meer moeten vragen/krijgen hahaha
(We hadden 2 kijkers en ik was zwanger en begin van pandemie en heeeel bang dat de huizenmarkt zou instorten en dus de 1e kijker bood vraagprijs en hebben we geaccepteerd)
Ah dat kan ik me ook wel voorstellen! Bij ons emigreerde de verkopende partij op zeer korte termijn naar Tsjechië. Dat zal ook vast hebben meegespeeld in het accepteren van ons bod. (Oke en het feit dat ik schaamteloos de zwangere vrouw kaart heb gespeeld. Dat was één van de redenen dat ze voor ons kozen ipv de andere kijkers)
Ja dan ga je als verkoper toch wel sneller akkoord hoor!
Ik was idd zelf zwanger, en wilde dus gewoon zekerheid ipv nog maanden ‘bang’ zijn dat de huizenmarkt zou instorten en we onderwater zouden komen te staan. En achteraf was dat nergens voor nodig, maarja dat wisten we in april/mei niet natuurlijk haha.
Ons huis komt maandag op funda! Ben echt zo benieuwd hoe het verder gaat. Ik vond de vraagprijs eerst heel hoog, maar nu denk ik “misschien is het zo gek nog niet”. Ik durf niet echt te hopen op biedingen boven de vraagprijs, ben zo bang dat het dan tegenvalt!
Weet iemand trouwens hoe het zit met je overwaarde als je tijdelijk gaat huren? Ben je verplicht om dat 3 jaar te laten staan of wordt dat alleen aangeraden ivm hypotheekrenteaftrek? Ik kom er niet helemaal uit!
Je mag doen met de overwaarde wat je wilt. Alleen als je binnen drie jaar een nieuw huis koopt, krijg je enkel hypotheekrenteaftrek voor de aankoopprijs -/- overwaarde vorige woning. Heb je die middelen dus niet meer beschikbaar, dan heb je een stukje hypotheek waarover je geen renteaftrek krijgt.
Dankje voor je reactie! Had ik het toch goed begrepen. Nu eerst maar eens afwachten wat de opbrengst gaat worden!
Taxatie en aankoop bedrag gelijk, hypotheek een flink stuk lager
Even een frustratie. Nieuwbouwproject in Utrecht. Ze moeten een deel betaalbaar (= onder 4 ton) bouwen. Dus heb je eengezinswoningen van 110m2 voor 375.000 (met een terrasje van 8m2) en dan een hele tijd niets gevolgd door eengezinswoningen van 120m2 voor 525.000 (met terrasje van 16m2). Dan betaal je als koper van de grotere woning toch voor de betaalbaarheid van de goedkopere woningen? Die 10 m2 kost toch nooit 125.000 euro.
Wat een bizarre praktijken! En een tuin van 16m2? Is dat in Utrecht centrum ofzo? Ongelooflijk
Dat is toch altijd zo? Binnen een project betaalt de koper/vrije sector huurder ook deels voor de sociale huurder. Uiteindelijk moeten de totaalkosten ergens vandaan komen, ze kunnen ook alle huizen €450.000 maken, dan krijgen ze het ook rond.
En op zich is grond in utrecht ook wel heel duur, die 8m2 tuin kost €40.000 aan grondprijs, als het huis verder ook nog een grotere voetafdruk heeft ben je al halverwege.
Blijven achterlijke prijzen natuurlijk!
Nee nog erger ruim buiten het centrum en het is geen tuin, slechts een terras. Er is hoogteverschil, dus je woonkamer zit op 0 niveau aan de straatkant en +1 aan de achterkant. Die aflopende ruimte aan de achterkant wordt gebruikt voor een balkon aan de achterkant, waar je je auto onder plaatst. Die grond is gezamenlijk eigendom van een vve
@Merel geen idee of dat altijd zo is, ik ben geen expert. In de tuingrond zal het niet zitten. Het is een terras boven grond die niet van jou is. Vind het alleen zo zonde dat dat gat zó groot is. Vooral omdat ik denk dat het nergens meer op slaat als je op last van de gemeente betaalbaar bouwt en vervolgens buitenproportioneel duur bouwt voor de groep daar net boven. Ik had (maarja eigenbelang) inderdaad liever woningen van 450 en allemaal 120m2 met terras gezien. De woning van 120m2 ligt nu vrij op naam boven budget, terwijl die van 110 weer ruim 125.000 onder budget ligt en qua formaat niet ideaal is. (De stadsvillas van 161m2 met een tuin van 50m2 kosten dan weer ‘maar’ 650. Dus dat zijn verhoudingsgewijs supergoedkope vierkante meters)
Bedankt voor de tips over de screenshot van de beginschuld (de brief kwam een dag later), want onze hypotheek is ROND
Vanavond eerst even bubbels drinken, dan de offerte van de aannemer tekenen en dan krijgen we eind april de sleutel!
Ons huis staat sinds woensdag op Funda en ik had hetzelfde gevoel: is deze vraagprijs niet veel te hoog?? Maar het zat echt super snel vol … . Dus dat geeft wel hoop. Raar om nu ‘aan de andere kant’ van het proces te zitten!
Ooh wat spannend ook! Fijn dat het bij jullie zo snel volgelopen is! Hebben jullie al een ander huis?
Ja!! Kunnen in augustus over. Jullie? Mega spannende maanden zo he?