Ik ben er echt even klaar mee
Mijn werkgeversverklaring is al 3 keer afgewezen (om domme dingen en dingen die juridisch correct zijn maar volgens de bank niet kloppen ).
Zo vaak met mān werkgever gebeld maar ze kunnen niet meer dan dit, dus nu hebben ze maar een begeleidende brief erbij geschreven, hopelijk is dit goed maar ik ben er bang voor. Wat een frustrerend procesā¦
Ja dat had ik ook, zoooo irritant. Ik dacht echt, zeg dan meteen hoe je het wilt hebben Volhouden!
Wat voor dingen zijn er āverkeerdā dan volgens de bank?
Ik āvalā op oude/gedateerde huizen waar nog heel veel aan gedaan moet worden maar heb weinig kennis van wat dingen kosten al zijn we beide wel handig. Denk dat ik dus nog lang in een heel lelijk huis woon als ik mijn zin krijg en het lukt zoān parel te bemachtigen met mijn vriend haha.
Gefeliciteerd, super leuk!!
Ik ben bang dat dit een lang verhaal wordt haha, dus ik plaats het even in een spoiler
afwijzingen
Ik heb een beetje een ingewikkelde werksituatie. An sich is het niet zo ingewikkeld, maar voor een hypotheek blijkbaar wel. In april 2020 ben in ergens gaan werken maar in dienst van een uitzendbureau. De samenwerking tussen inlener en uitzendbureau stopte, dus toen mijn contract afliep op 31-12-2020 ben ik bij dezelfde inlener verder gegaan via een ander bureau en heb ik een detacheringsovereenkomst met declarabele uren (0 uren) gekregen. Hierom hebben we besloten om de hypotheek aan te vragen op basis van het vast contract van mijn vriend en voor mij het inkomen van de afgelopen 3 jaar.
Ik moest toch een werkgeversverklaring indienen dus die heb ik ingediend met de volgende situatie: huidig: oproepcontract, intentie: vast.
dat kreeg ik terug van de bank, want volgens hun kan een oproepcontract nooit gevolgd worden door een vast contract. Echter sinds de invoering van de wet arbeidsmarkt in balans zijn een fase A uitzendcontract en een deta overeenkomst met 0 uur beide een oproepcontract, en kan ik in mijn situatie dus wel van oproep naar vast gaan. Gingen ze niet mee akkoord.
Nieuwe aangevraagd en dit uitgelegd. Omdat het bijna april is, en ik dus bijna mijn uren garantie krijg (maar net nĆ” het verlopen van onze ontbindende voorwaarden haha grrr), durfde mijn werkgever wel te verklaren dat ik die garantie ging krijgen en daarmee de werkgeversverklaring in te dienen met huidig: tijdelijk contract, intentie: vast.
Oke dat is goedgekeurd maar nu is mijn salaris weer niet goed gekeurd. Mijn werkgever mag blijkbaar met een 0 uren contract niet mijn salaris op een bepaalde manier specifiĆ«ren, die de bank wel wil hebben. Op dit punt snap ik het zelf ook niet meer zo goed, wat nou het probleem is. In ieder geval, ik heb een begeleidende brief gekregen van mān werkgever wat de situatie is.
De hypotheek adviseur vind het maar allemaal gezeur om niks, want we hebben gerekend en aangevraagd op basis van mijn laatste 3 jaar, dus hij gaat morgen even de bank bellen, en als ze dan niet toegeven moeten we helaas opnieuw beginnen bij een andere bankā¦
Oh mijn hemel wat een gedoe om niks. Hoop dat ze een beetje chill gaan doen en dat jullie geen last krijgen van dit slome gedoe!
Klinkt echt irritant en ook wel ingewikkeld. Zijn ook zat verstrekkers die een bepaalde uitdraai van uwv werkgeschiedenis accepteren tegenwoordig. In principe zijn adviseurs wel vaak handig in de juiste verstrekker zoeken want sommige kunnen echt heel lastig doen⦠Hopelijk accepteren ze de brief!
Klopt, dat was eigenlijk ook de bedoeling. Echter 1,5 week geleden hadden we het hypotheekgesprek en toen werd verteld dat alle banken (op 1 na maar die had geen lang genoege hypotheek offerte termijn) de inkomensbepaling loondienst per 23 februari accuut en tot nader order is stopgezet omdat er een fout in de rekentool zat
Ik zal hier wel updaten als ik meer weet
Fucking techniek ook he⦠Komt uiteindelijk vast goed, het gaat serieus echt om je laatste 3 jaar gemiddeld. Ik duim iig dat je snel, positief uitsluitsel krijgt
Nou vanochtend lang gesprek met de hypotheekadviseur en zit nu echt met koppijn. Onze situatie is wat ingewikkelder door eigen geld, achtergestelde lening, taxaties, overbruggingshypotheek etc. dus zo veel om mee rekening te houden. Zo geen zin in de komende weken š„².
Allereerst veel gegoogled. Voor onszelf opgeschreven wat de prijzen zijn en wat je daar voor krijgt. Wij wilden iemand die je van begin tot eind helpt. Onze aankoopmakelaar heeft niet echt helpen zoeken, maar heeft ons wel ingeschreven in Move, waardoor we huizen in onze mailbox kregen vaak al voor dat het op Funda staat. Daarnaast mochten we ook eigenlijk niet kijken bij het huis die we nu aan het kopen zijn, maar door onze aankoopmakelaar wel. Soms dacht ik wel even; pff het lukt niet waarom hebben we zoveel geld aan een aankoopmakelaar besteed, maar in the end hebben we wel door de aankoopmakelaar (en die connectie met de verkoopmakelaar) de gunfactor gekregen.
Ik snap de twijfel wel want het is veel geld. Maar je moet gewoon echt goed afspreken wat zij precies voor je gaan doen en wat de prijs is die daar bij komt kijken.
Wij hebben reviews gelezen online en daarna hoorden we via via dat zij goed was. Waar je op zou kunnen letten is of het een makelaars is die alleen aankoop doet of bij een kantoor zit die aankoop en verkoop doet. Welke services er allemaal bij zitten. Onze makelaar plant bijvoorbeeld alle afspraken voor ons in, gaat naar alle bezichtigingen mee en doet āonbeperktā onderhandelen. Terwijl een vriend van ons een aankoopmakelaar had waarbij hij naar maximaal 10 bezichtigingen mee ging en drie keer een onderhandeling ging doen. Dus ik zou goed kijken wat er allemaal bij zit qua service.
En ik vond het ook veel geld, maar voor mezelf ben ik er wel van overtuigd dat ik het geld er uit ga halen. Ik zou anders echt al een aantal keer veel te veel hebben geboden voor een huis die dat absoluut niet waard was. En ik weet niet hoe het bij jullie in de regio is, maar bij ons heb je ook echt geen schijn van kans zonder aankoopmakelaar eigenlijk haha.
Ik was net weer in ons nieuwe huis want de keukenboer kwam inmeten. Was 3 maanden geleden dat ik er voor het laatst was, zo gek dat het over 6 weken gewoon al van ons is!
Ik moest wel ff slikken want ineens vallen dan dingen op waar je eerder overheen hebt gekeken. Laten we zeggen dat ik blij ben dat we werkelijk alle muren en houtwerk laten schilderen . Sowieso gaat het echt nog een flinke klus worden alles bij elkaar, daar zie ik nu wel een beetje tegen op⦠Al die verschillende dingen die gedaan moeten worden en dan tussendoor ook hier thuis alles uitzoeken en inpakken, en 2 peuters die alvast beginnen op het nieuwe kinderdagverblijf.
Nog meer mensen die begin mei de sleutel gaan krijgen en koudwatervrees hebben?
Wij gaan dan erin en ik heb het ook een beetje hoor. Maar zodra ik rondloop in dat huis begint het toch wel weer te kriebelen. Maar er moet inderdaad zoveel gebeuren! Ik hou mezelf maar voor dat we echt nergens haast mee hebben en dat alles wel losloopt haha. Wat ook wel zo is hoor, maar toch⦠als ik de lijst zo bij elkaar zie voelt het als een onneembare berg.
Hahaha ja de lijst wordt ook alleen maar langer! Nu zei de huidige eigenaar net āja als je toch bezig bent kun je misschien ook de schoorsteen verwijderen uit de badkamer want dan kun je op die plek een dubbele wastafel kwijtā Hm ja zit wel wat in, dus straks maar ff bespreken en bekijken wat dat nog kost.
Maar inderdaad ook kriebels hoor als ik me voorstel hoe vet het gaat worden
Wij krijgen begin april de sleutel al en ik begrijp je helemaal! Wij waren er laatst ook weer en dan vallen je zoveel dingen op waar je bij de bezichtiging niet op let⦠Maar dat hebben de nieuwe kopers van ons huis vast ook. Ik zie er ook zo tegenop dat het nu gewoon redelijk modern en bewoonbaar is maar wij ongeveer het hele huis overhoop halen en je dan straks zoān moment hebt dat het veeeel lelijker is voordat je de boel weer kan opbouwen. Maarja laten we gewoon het eindresultaat voor ogen houden, we slaan ons hier allemaal doorheen!
Wij wilden ƩƩn bepaald huis hebben en hebben toen de verkoopmakelaar om een tip gevraagd. Maar dat was alleen in dit geval echt handig, omdat je dan weet dat ze goed met elkaar kunnen opschieten.
Dat geld vond ik het echt 100% waard. Ik zou in ieder geval kijken of er een gemene deler is onder de makelaars die tot nu toe jullie lievelingshuizen op de markt gebracht hebben en dan dƔƔr niet bij gaan, want dan doen ze de verkoop- Ʃn aankoop. Dat kan niet.
Ik overweeg serieus om niet te gaan kijken op de dagen dat de hele bovenverdieping aan puin ligt. Ik ken mezelf en weet dat ik daar alleen maar dikke stress van krijg. Dus denk dat ik pas weer kom kijken als er weer muren en plafonds in zitten
Haha misschien ga ik dat ook wel doen als de vloeren en de muren beneden eruit gaan. Zo raar dat je huis dan ineens gewoon op een bak zand staat zonder steunbalken van de ondervloer. Heel eng idee! Ik vind verbouwen best wel leuk, of althans ik kan wel door de beginsituatie heenkijken en zien hoe mooi iets kan worden maar het proces zelf en de puinzooi vind ik echt vreselijk. Nog 3 weken en we beginnen met slopen dus ik ga me nog maar even mentaal voorbereiden