Huizentopic

Ik denk dat mensen die 1400€ huren misschien geen minimaal 67.500€ per jr verdienen - en dat is wel wat je nu nodig hebt voor een hypotheek van 350.000… en dat moet dan ook nog uit een vast contract zijn.

Dus dan denk ik dat er tegelijkertijd ook iets moet veranderen in het aanbod aan (sociale) huurwoningen óf hypotheekregels. Die mensen moeten in elk geval érgens heen, dus ik vraag me af of er netto nou zoveel woningen bijkomen… De woningen worden misschien goedkoper/haalbaarder (door de marktwerking), maar als we er 1 miljoen te kort komen, los je dat niet op met een bewoningsplicht volgens mij.

Maar bij huren moet je ook vaak 3,5-4 keer de huurprijs verdienen (bruto) per maand. Dus dat komt dan ook op hetzelfde neer ongeveer! Maar ik ben het wel eens dat er bij koop nog wel meer komt kijken wat soms een beetje vergeten wordt, aankoopkosten uiteraard maar ook wozbelasting, eventuele Vve en onderhoud.

—-

Ons huis is officieel verkocht!! Echt een mooi bedrag voor kunnen krijgen! Afgelopen woensdag bij een huurwoning wezen kijken, zou helemaal mijn dag maken als we vandaag horen dat we het zijn geworden!:crossed_fingers: :crossed_fingers:

Trouwens ook echt niet normaal hoeveel documenten we moesten inleveren voordat we überhaupt konden bezichtigen.

14 likes

Klopt! In 2020 was een modaal salaris €36.500,- dus dan moet je voor zo’n huis al met twee werkende/verdienende personen zijn.

Voor degenen die in de regio Utrecht/Amersfoort een huis zoeken: in Leusden komt een kleine maar goed betaalbare nieuwbouwwijk genaamd Parkrand. Huizen tussen de 300 en 375K

5 likes

Jeetje in wat voor tijd leven we ook echt dat dit betaalbaar is. 375k gaat nog steeds om bruto maandlasten van 1350 euro. Dit is voor een mondaal inkomen gewoon meer dan de helft van de netto loon. En voor een stel met allebei modaal dan nog wel acceptabel natuurlijk, totdat er kinderopvang bij komt kijken of totdat je opeens achteruit gaat in salaris.

Al ben ik zelf ook erg blij met ons huis van net iets meer dan 4 ton want “betaalbaar”.

3 likes

Mijn ouders vielen echt van hun stoel toen ze hoorden dat we een huis van meer dan 4 ton hadden gekocht. Ze verwachtten echt een landhuis ofzo, maar nee. Twee-onder-een-kappertje met bescheiden tuintje hoor.

Ik klaag niet en ben echt blij, maar 10 jaar geleden vond ik 2 ton voor het normale hoekhuis van mijn broer al echt veel. En die woont even groot nu voor de helft van de lasten. :sob:

4 likes

Ja herkenbaar hoor! Wij hebben dus ook iets meer dan 4 ton betaald voor een hoekhuis. Nog geen eens een twee-onder-1 kap. En voor dat geld willen we wel van de zolder echt kamers maken want het is nu 1 grote ruimte (wat nog geen eens als ruimte gerekend mag worden want het raam is te klein), dakkapel erop en een extra dakraam. Verder wel heel blij ook maar jeetje wat een bedrag.

Gezien we één salaris wel volledig over houden om te sparen, van op vakantie te kunnen en te kunnen shoppen enzo, kunnen we dat bedrag wel aan, maar kan wel janken bij de gedachte dat de vaste lasten de komende 30 jaar nog zo hoog zullen zijn.

1 like

Haha ja hier hetzelfde. Ik hou me maar vast aan dat we allebei sowieso de komende 30 jaar meer gaan verdienen en het zo ook weer minder pijnlijk wordt.

Ja eens, het is veel geld. Maar als ik bedenk dat 2 andere nieuwbouwprojecten hier in de buurt beginnen bij 390 (voor een standaard eengezinswoning, op een veel minder mooie locatie), is dit dan ineens een veel betere deal.

1 like

Ben benieuwd wat jullie gewend zijn dat jullie aankoopmakelaar doet… Wij zijn sinds een paar maanden op zoek naar een koopwoning en hebben sindsdien ook een aankoopmakelaar. Zij heeft ons gezegd dat we zelf huizen op funda moeten zoeken en bezichtigingen moeten plannen, dan kijkt zij of ze mee kan en helpt ons dan vanaf daar. We hebben al een paar keer geboden met haar hulp, maar zijn constant overboden uiteraard (bizar veel soms ook). Ik hoorde echter van een collega dat het niet normaal zou zijn dat wij zelf huizen moeten zoeken, omdat het juist de luxe van een aankoopmakelaar zou moeten zijn om ons huizen voor te stellen enzo… Nu besef ik maar al te goed dat tijden zijn veranderd en vraag ik me af of anderen dit ook zo gewend zijn in deze tijd? Wat doet jullie aankoopmakelaar wel/niet?

Vlg mij is dit bij iedere aankoopmakelaar anders, en betaal je hier ook voor/niet.

Als ik om me heen kijk en bij mezelf destijds toen ik had rondgevraagd. Bij M.aarte. N makelaardij in Rotterdam heel beperkte dienst (dacht 3 maal?). Weer een ander bood verschillende pakketten aan. Alleen onderhandelen, of onbeperkt meegaan. Of pas vanaf 2e x (bij serieuze interesse). Bij een vriendin werd idd voor haar gezocht, hoefde ze zelf niet te doen (was een percentage vd Koopprijs uiteindelijk). Maar ik hoorde ook weleens 1.000 euro, of op basis van “no cure, no pay”. Ergens anders wel vast bedrag, ongeacht of het succesvol was uiteindelijk of niet

1 like

Wij hadden bij verschillende makelaars gevraagd naar hun prijzen en service. Er waren makelaars die voor 2000 euro een service aanboden en bijv maar naar maximaal 3 huizen mee zouden gaan, en geen huizen zoeken voor je. Uiteindelijk zijn wij gegaan voor een makelaar die alles onbeperkt deed voor ons (huizen zoeken, bezichtigingen regelen, bij alle bezichtigingen mee, bieden, onderhandelen, koopcontact controleren etc) maar daar betaalden we ook flink voor (4100 euro inc belasting).

Maar toevallig hebben wij zelf het huis gevonden wat we gekocht hebben, maar heeft de makelaar ervoor gezorgd dat we nog terecht konden want 2 uur nadat het huis op funda stond waren alle slots voor bezichtigen al vol.

1 like

Oh ja, logisch ook wel. Dan is het dus misschien meer een kwestie of deze prijs dan past bij de dienst… Wij betalen 1950 voor wat ik dus net noemde. Ik heb er geen eerdere ervaringen mee natuurlijk, dus wij waren ook in de veronderstelling dat dit is hoe het overal is. Ik vind dit sowieso wel fijner dan een deel van de koopsom, ik hou er wel van om te weten waar ik aan toe ben qua prijs. Maar dus toch even benieuwd of dit vergelijkbaar of herkenbaar is voor anderen of juist niet? Wij zoeken trouwens niet in de grote steden (maar dat maakt dus geen drol meer uit, ook hier is de markt belachelijk overspannen)…

1 like

Jeetje, dat vind ik wel ook echt een hoge vierkante meter prijs voor “betaalbare” nieuwbouw, want er komt natuurlijk nog een veel hoger bedrag bovenop om het af te werken…

Wij betalen 3950 geloof ik (no cure no pay), maar onze makelaar gaat onbeperkt mee naar bezichtigingen, we krijgen nieuw aanbod 1 dag voordat het op funda komt in onze mail, zij maken afspraken voor bezichtigen, ze regelen het bieden en evt onderhandelen, de taxatie en de notaris en het contract en alles wordt door de makelaar begeleid. Veel geld, maar helaas echt nodig vanwege die ene dag eerder dan funda… en we zijn noobs wat betreft alles wat geregeld moet worden dus chill dat zij alles uit handen nemen

1 like

Wij betalen straks 2700 (no cure no pay), we krijgen de huizen een dag tot 48 uur voordat ze op funda komen in onze mailbox (in onze regio cruciaal want tegen de tijd dat het op funda komt zitten ze bezichtigingen al vol). Wij geven aan bij welk huis we willen kijken en de makelaar maakt een afspraak. Gaat mee als het mogelijk is. Onbeperkt aantal bezichtigingen.

——————————-

Ik ga vandaag bieden op een woning :crossed_fingers:

*Ik vroeg me trouwens af of iemand ervaring heeft met IKEA keukens. Lijkt me namelijk een super goede deal maar ik ken niemand die er een heeft, dus dacht: als het echt zo’n goede deal is waarom gaat niet iedereen daar dan heen?

11 likes

Klopt!

Mijn werkgever heeft een ikea keuken en hij is echt super tevreden, apparatuur heeft hij via het werk geregeld, maar de kastjes en het blad zien er heel mooi uit.

2 likes

Ik ben eigenlijk alleen tevreden over de kastjes en frontjes. Daar is na 5 jaar niks mis mee. Maar apparatuur is echt niet goed en aanrecht, kraan en wasbak zijn ook snel gaan slijten. Zou ik echt afraden.

1 like

Ook prima ervaringen met Ikea keukens. Zelf alleen nu tijdens Corona niet voor gekozen omdat alles qua levering en voorraad bij Ikea nu zo slecht gaat. Heb het nooit gecheckt hoe dat nu met de keukens is maar zou ik wel even doen!