Huizentopic

Wow, echt bizar dat dit mag. Je hebt wel kans denk ik trouwens. Ik las van de week dat bijvoorbeeld de gemeente Den Haag dit soort praktijken in sommige delen van de stad gaat aanpakken. Ik denk dat andere gemeenten ook wel in hun maag zitten met de verkamering van hun stad.

Nog een maand en dan gaan we verhuizen. Echt zin in. Maar nu zitten we midden in de dubbele lasten en dat doet wel even pijn haha. Echt huilen toen ik vanochtend geld overmaakte naar de gezamenlijke rekening.

1 like

Wat zijn trouwens die kosten koper hoog he :sweat_smile: ik wist niet dat het normaal was dat je best wel veel geld in moet leggen als je een huis koopt. Dat wist ik natuurlijk al een tijdje, maar nu komt het moment om het bijna over te maken en dan is het wel veel. Samen met de eerste factuur van de aannemer wordt het toch wel een beeetje veel nu.

Hoe kan je dat instellen bij je gemeente? Lijkt me ook wel interessant om te ontvangen!

Mijn kosten koper kwamen uiteindelijk uit op 3.875 euro. Hoop zelf geregeld en gelukkig geen overdrachtsbelasting!

Toevallig heb ik die app van de week ook geïnstalleerd. Heet OmgevingsAlert.

Edit: dat is denk ik alleen voor gemeente Amsterdam. Weet niet zeker!

1 like

Wat mij een beetje tegenvalt, ofnja eigenlijk opvalt is dat er bij het kopen van een huis zoveel meer bij komt qua papierwerk. Ik had van te voren veel opgezocht dus dacht dat ik wel op de hoogte was maar we moeten zoveel meer papierwerk invullen dan dat ik had verwacht. Moeten ook echt vaak id/paspoort kopie opsturen. Dan denk ik; die heb je nu toch wel een keer? Moesten ook papieren invullen over de kwijtscheldig overdrachtsbelasting. Ik dacht dat dat gewoon automatisch ging. Het levert mij best veel stress op allemaal want ik ben telkens bang dat ik iets verkeerd invul :sweat_smile:

Long shot; maar heeft er toevallig iemand (recentelijk, afgelopen jaar) ervaring met het financieren van een bedrijfswoning en is dat ergens anders gelukt dan bij de Rabobank?

Wij horen van alle kanten dat alleen de Rabobank het doet momenteel, maar ik weiger te geloven dat alle bedrijfswoningen die recentelijk verkocht zijn via hun zijn gefinancierd. De weinige mensen in onze omgeving die net een bedrijfswoning hebben aangekocht zitten helaas ook bij de Rabobank :sweat_smile:

Even polsen bij een onafhankelijk hypotheekadviseur? En dan echt bij een agrarisch gelegen regionaal achtig kantoor? Gok dat die dat vaker zien dan een adviseur in een stad bijv.

Ik heb geen ervaring hiermee, maar wel een super hulpvaardig onafhankelijk kantoor die 100% zeker je vraag kunnen beantwoorden. Zit ook redelijk bij jullie in de buurt geloof ik. Hit me up als je de naam wil.

Hebben we inderdaad gedaan bij een lokale adviseur (wij wonen in een gebied met ook vele agrarische bedrijvigheid waar zij dus ook ervaring mee hebben) , die zegt ook alleen Rabobank doet dit momenteel en heeft ook voor ons bij andere banken geïnformeerd. Maar het lijkt mij zo sterk dat echt alleen de Rabobank het doet… maar zitten hier natuurlijk meer onafhankelijk adviseurs dan alleen die we nu hebben :slight_smile:

We zijn al maanden met die aanvraag bezig en alles was aangeleverd en ze hadden echt niks nodig verder, en nu zijn we al heel de week mega last minute van alles aan aan het leveren extra. Waaronder ook dingen die ze 6 weken geleden al hadden kunnen voorzien. Maar heb het meerdere keren gevraagd en ze hadden écht niks extra’s meer nodig. Dus beetje klaar met deze bank. We zouden voor 1-4 passeren ivm vrijgestelde overdrachtbelasting op de woning (rest vd grond en de loods is wel gewoon 8%) , maar de kans dat er dat nog gaan halen is minimaal geworden. Als we dat niet halen hebben we nog 3,5 maand extra (dan is het leeg en krijgen we officieel de sleutel), dus ik wil volgende week de vraag ook bij een ander neerleggen :stuck_out_tongue_winking_eye:

@Zitzak mocht het nu niet lukken (morgen horen we het als het goed is definitief) ga ik je een pb sturen, thanks :slight_smile:

1 like

Heb bij Rabo gewerkt voor particuliere hypotheken en daarbij deden we eigenlijk nooit bedrijfswoningen. Collega’s die zelfstandigen financierden wellicht wel (weet ik vrij zeker zelfs) maar hoe die constructies eruit zagen durf ik niet te zeggen. Is ook weer een paar jaar geleden dus wellicht het een ander op risico acceptatie gebied verandert. Rabobank was en is wel altijd de bank die de meeste ‘minder voorkomende’ hypotheeksoorten deed.

Wel supervervelend, zeker omdat ze eerder toch zeiden dat het geen probleem was? Hopelijk gaat het jullie in elk geval ergens snel lukken :crossed_fingers:.

Dit soort aanvragen gaat wel vaak door meerdere handen en vaak wordt pas beoordeeld als alles binnen is en niet tussentijds. Dus stel je adviseur zei: alles is binnen, kan de bank daar zelf anders over hebben gedacht. Dat is dan niet per se aan de bank te wijten, maar meestal aan de adviseur.

Ja daarom zijn we daar inderdaad ook terechtgekomen. Regels zijn wel flink aangescherpt oa omdat ze op de vingers zijn getikt ivm te weinig controle op waar geld vandaan kwam ivm witwaspraktijken werd ons verteld… zo moeten wij nu bv weer helemaal aantonen waar het eigen geld dat wij in 2015 bij aankoop van ons huidige huis hebben ingebracht vandaan kwam, want wat we toen hebben aangetoond (jaaropgaves + uitleg dat mn man nog thuis woonde, vanaf zn 16e fulltime werkte en thuis niks betaalde) is nu ineens niet goed genoeg meer.

Zijn van te voren “gewaarschuwd” dat de aanvraag van een hypotheek voor een bedrijfswoning stuk ingewikkelder is, maar niemand had verwacht dat het zoveel gedoe zou worden inclusief de adviseur en accountant😅

Oh wow, die van ons op 23k :open_mouth:

@kleinmeisje dat begrijp ik helemaal. Wat ik elke keer deed als ik papieren had ingevuld, bijv. die brief over de overdrachtbelasting, is daarna even de in dit geval notaris vragen of ik het goed had gedaan en of ze dat even wilde bevestigen. Toen kwamen er nog een paar kleine foutjes uit, dus blij dat ik dat gedaan heb. Tip!

3 likes

Pfoe 23k is wel erg veel! Maar overdrachtsbelasting tikt behoorlijk aan natuurlijk, vooral als je een wat duurdere woning koopt.

Ik heb de hypotheek zelf geregeld direct bij de bank en dat kostte 325 euro. Dat scheelt ook wel een hoop tov een hypotheekadviseur.

Oja, dat scheelt! Wij hadden ook een aankoopmakelaar en hypotheekadviseur + 30% van het bouwdepot. Echt veel te veel geld :cry:

Omg al die vragen voor de verkoop huidige huis. Weeeet ik veel door wie en wanneer het dak van een enorm appartementencomplex is schoongemaakt??? Met hoofdpijn het weekend in :ok_hand:t2:

Kun je geen stukken van de VVE opvragen? Daar zou dat wel in moeten staan toch?

1 like

Jaa heb alles van de vve, maar kan echt nergens vinden over wanneer de daken zijn schoongemaakt en ook een onderhoudsplan is nergens te vinden. Zal ook wel te maken hebben met dat dit complex is in aanvraag is van een rijksmonument, maar krijg er wel stress van 🥲.

Oh dat valt hier op de aktes onder dat kopje dacht ik! Ja oké, zonder depot is het minder erg hahaha

@Rozevarken omg snel verkopen voor dat dat erdoor is :flushed: gaat dat nog lukken? Of ja in de vragenlijsten zal het wel genoemd moeten worden, maar misschien lezen mensen er dan overheen haha.

1 like

Ohh maakt niks uit voor het pand hoor! De aanvraag staat al jaren en er kan toch niks aan de buitenkant gedaan worden. Binnenkant mag je wel aan klussen.

Maargoed het mag wel snel verkocht worden hahahah :euro::euro::euro:

1 like

Wat irritant dit? Gaat je dan ook veel extra geld kosten niet…?

Wij zijn het niet geworden met ons bod. Ik vind deze markt écht niet leuk. Ik kan voor bijna een half miljoen niet eens een KLUSHUIS kopen in de regio waar we zoeken :weary::weary::weary: