Huizentopic

Mijn woz waarde is binnen. slik.
Is 100.000 gestegen tov de vraagprijs waarvoor het te koop heeft gestaan 3 jaar geleden

1 like

M’n WOZ is met 50.000 gestegen in een jaar. Geven jullie dit dan ook door bij je hypotheek, zodat de lasten omlaag gaan? Of heeft dat niet zoveel zin?

Weet een van jullie toevallig hoe het zit? We hebben vorige week bezichtigingen gehad in ons huis en een bod geaccepteerd met een ontbindende voorwaarde, namelijk bouwkundige keuring tijdens de drie dagen bedenktermijn. Die hebben we al voor het tekenen laten plaatsvinden in de hoop dat alles wat sneller ging. Woensdag was de keuring (niets bijzonders) en hebben de kopers ook de al door ons getekende versie van het koopcontract gekregen. Het is nu zaterdag en ze hebben nog niet getekend. Na hoe lang kunnen wij zeggen: Joe, dit duurt te lang, voor jou 5 anderen (letterlijk… in deze markt) we zijn er klaar mee? Onze makelaar antwoordt ook vrij traag dus vraag het liever hier. Misschien haal ik het nog weg ivm herkenbaarheid !

Dat heeft alleen zin als je daardoor in een lagere loan to value categorie valt en je risico-opslag daarmee daalt. Dan daalt je rente en dus je maandlasten. Vergeet niet om dan ook een eventuele voorlopige aanslag bij de belastingdienst aan te passen. Bij NHG hypotheken heeft het sowieso geen zin om je WOZ waarde door te geven.

3 likes

Je kunt het altijd vragen, kan nooit kwaad! Doen ze ‘t niet, jammer, maar dan heb je het geprobeerd. Indien je idd in die situatie zit die @anon3765766 schetst. Niet elke hypotheekverstrekker accepteert hiervoor de WOZ overigens. Althans, 2 jaar terug niet.

2 likes

@anon3765766 @mikselke dank je wel voor jullie reacties! Ik heb een hypotheek met NHG dus dan kan het helaas niet, jammer.

Ja dat doe ik zeker! Vorig jaar ook gedaan, scheelde 8 euro per maand. Maar dan wel 81228.
Nu ga ik het ook doen omdat er een grotere stijging is dan vorig jaar.
Belastingen zijn natuurlijk hoger door deze woz waarde. Maar bezwaar maken heeft echt geen zin. Ik heb de huizen in de buurt gezien e.d.

@anon3765766 wat bedoel je met voorlopige aanslag? Heeft dat met hypotheek rente aftrek te maken? Die laat ik jaarlijks betalen dus heeft verwacht ik geen impact.

2 likes

Ja, je kan een voorlopige aanslag aanvragen bij de belastingdienst, dan krijg je de hypotheekrenteaftrek maandelijks uitbetaald ipv jaarlijks. Bij jou niet aan de orde dus

1 like

Ik heb binnenkort de overdracht van mijn nieuwe huis, en nu vroeg ik mij af of het gebruikelijk is om een kleinigheidje mee te nemen voor de aankoopmakelaar? We zijn goed geholpen, maar hebben natuurlijk ook al genoeg geld uitgegeven aan de makelaar, hahaha.

Wij hebben online een goede review achter gelaten, maar geen kleinigheidje ofzo. Het bedrag voor de diensten vond ik al aanzienlijk haha

7 likes

Mijn pa doet dit dus bijna elk jaar en heeft tot nu toe elk jaar gelijk gekregen :’)…

Ik heb er de tijd zin en fut niet voor (en heeft bij nieuwbouw geen zin haha). Maar hij zweert erbij :joy:

Officieel heb je drie dagen bedenktijd die alledrie werkdagen moeten zijn. Die gaan in op de dag na tekenen, dus eindigt maandag pas. Maar als ik het goed begrijp hebben ze dus nog helemaal niet getekend? Dat vind ik heel raar.

Dit is moreel gezien een twijfelachtige tip. Het is lekker makkelijk om zo’n bezwaar uit handen te geven aan een bedrijfje, maar die bedrijven kosten de gemeente en dus uiteindelijk de belastingbetaler veel geld. En de eventuele besparing voor jou als burger staat totaal niet in verhouding tot de kosten voor de gemeente. Je kan ook de gemeente bellen als je het oneens bent met de woz aanslag, mijn gemeente moedigt dat aan ipv meteen een bezwaar aantekenen.

5 likes

Ja, ik denk dat ik dat ook maar ga doen, heb eigenlijk wel genoeg geld uitgegeven inderdaad, hahaha!

2 likes

Nee klopt, ze hebben nog helemaal niet getekend. Makelaar zegt dat we rustig moeten wachten maar ik vind het én heel vreemd én heel frustrerend. Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die het raar vind klinken. Ik hoop morgen weer een reactie van onze makelaar te krijgen …

In mijn koopovereenkomst stond een zinnetje:

Partij die de koopovereenkomst als eerste ondertekent, doet dat onder voorbehoud dat uiterlijk op de vijfde werkdag na ondertekening hij een kopie van de door beide partijen ondertekende overeenkomst heeft ontvangen.

Artikel 17 in de standaard overeenkomst van NVM. Dus ze hebben hooguit één week uiteindelijk, als hetzelfde er bij jullie instaat.

3 likes

Thanks, dit zocht ik precies!! Zelf helemaal overheen gelezen, maar bij ons staat er zelfs derde werkdag, dus morgen moet het binnen zijn. Dat geeft al meer rust. Dank je nogmaals!

3 likes

Bezwaar maken tegen de WOZ waarde, doe je dat voor de belasting die je er over moet betalen of heeft het voor andere dingen ook nog nut? :slight_smile:

Nee daarvoor idd! En eventueel voor je hypotheek rente volgens mij.
Maar idd voor je gemeentebelasting etc.

1 like

Je lost in de tussentijd ook af op je hypotheekbedrag, dus je maakt zelf je schuld-marktwaarde-verhouding ook al lager. Ik stuur elk jaar die woz op, en ik reken uit wanneer onze aflossingen ons weer een treetje lager brengen en stuur dan weer zo’n formulier op. Hele kleine moeite (1 formulier printen en gratis opsturen) en onze rente is inmiddels wel meer dan €1000/jaar gezakt.
De gemeentebelastingen zijn daarmee €60-70/jaar gestegen, dus voor ons is een hogere woz alleen maar gunstig. Het ligt wel aan je gemeente en hoe zij hun belastingen berekenen of dat voor jou ook zo is.