Huizentopic

Wij zitten ook bij ING, met name ook omdat zij veel stapjes in rente-opslag/korting hebben. Je schuld kun je zien in je ING-app als je op je hypotheek klikt bovenaan, dat is het bedrag dat nu nog openstaat na de aflossingen die je al gedaan hebt. Voor de marktwaarde kun je een taxatie gebruiken, maar ook de woz-waarde. Een taxatie kost zo €400, dus tenzij je echt verwacht een enorme stap te gaan maken is dat niet snel rendabel om te laten doen. De woz-waarde krijg je gratis opgestuurd, en die accepteert ING ook als indicatie van marktwaarde.
Je deelt dan je resterende schuld uit de app door de woz-waarde, en dan krijg je een verhouding (stel je schuld is €200.000, de woz is €240.000, dan zit je nu op 0.83). Die kun je in de rente-opslag-tabel opzoeken, en dan kun je zien of je in een lagere rente komt te vallen. Je kunt dan ook berekenen over hoeveel aflossingen je opnieuw in een lagere rentecategorie komt (je zat nu op 0.83, bij 0.8 kom je weer lager, dus over ongeveer €10.000 aflossing kom je ook in een lagere categorie), op dat moment kun je opnieuw zo’n formulier insturen, dan bepalen ze de categorie opnieuw omdat je schuld gedaald is.

ING (en volgens mij geen enkele bank) doet dit niet vanzelf, je moet zelf bedenken dat dit veranderd zou kunnen zijn en zelf zo’n formulier opsturen, anders betaal je tot in het einde der tijden de rente-opslag voor een hoge schuldmarktwaardeverhouding.

Ik heb net even berekend met huidige schuld en woz. We gaan dan inderdaad een stapje naar beneden op de tabel (zit ook bij ing).
Als ik weer een printer tot mijn beschikking heb even doorgeven.
Zag dat mijn nieuwe woz nog niet op woz loket staat
Dus dan maar gemeentelijke aanslag brief gebruiken als bron. Daar staat gelukkig wel mijn gemeente genoemd, dat is wat ing eist.

Het is echt op de valreep goed gekomen nog maar echt arghhh.

Balen zeg dat jullie het niet zijn geworden. Het is echt een bizarre markt momenteel, wij hebben ons huis nu te koop staan voor 110k meer dan wij er 6 jaar geleden voor hebben betaald en binnen 1,5 dag waren er 20 bezichtigingen gepland en krijgt de makelaar er geen meer bijgepland omdat zn agenda vol zit :sweat_smile: onze makelaar heeft onlangs een soortgelijk huis in een naastgelegen dorp verkocht voor 10% meer dan de vraagprijs… superfijn voor ons natuurlijk (alhoewel ik er niet vanuit ga dat er hier ook zoveel wordt overboden), maar als koper echt megarot. Ben heel blij dat wij zelf niet deze gekke markt op hoeven.

Misschien ongewenste bemoeienis, maar als de vergunning alleen nog is aangevraagd kan je nog geen bezwaar maken, maar een zienswijze indienen. Dan wordt je op de hoogte gesteld van het uiteindelijke besluit op de aanvraag en daartegen kan je dan bezwaar indienen. Voor je gemeente flauw gaat doen hierover…

1 like

zodra je wellicht bezwaar in kunt dienen misschien je buren benaderen om ook bezwaar in te dienen. Klinkt misschien lullig maat ik woon in een wijk waar tijdens de crisis veel studio’s zijn gecreëerd in huizen waar dit niet ideaal is (huizen voor 1900). Als er nu weer een pandjesbaas een vergunning aanvraagt voor splitsing dienen er vrij veel mensen bezwaar in om dit te voorkomen. Je staat samen toch sterker dan alleen, hoe stom dat ook is voor de pandjesbaas

2 likes

We hebben ons vandaag ingeschreven voor een nieuwbouwproject dat we zo goed kunnen betalen. Word gewoon blij als ik naar de meerwerklijst kijk van wat we dan allemaal zouden kunnen doen. Nu 9 dagen wachten tot bekend wordt of we bij de lucky ones zitten.

27 likes

Superlief! Niet teveel medelijden met mij hebben hoor. We wonen relatief kort in ons huidige appartement. De verhuiskriebels begonnen vrij snel. Dus we zijn ergens ook verwende nesten die iets ruimers wilden.

1 like

Wij zijn net begonnen met de zoektocht! Vind het nu al stressvol en ook niet leuk eigenlijk. Word een beetje moe van iedereen die je veel plezier wenst bij de zoektocht, “oh lekker op funda rondkijken!” :neutral_face: ja, niet dus, want alle bezichtigingen zitten enorm snel vol dus ik heb het gevoel alsof ik altijd aan moet staan om overal op tijd op te kunnen reageren. Wat we kunnen kopen valt ook tegen qua wensenlijstje dus die hebben we eerst al moeten aanpassen. En ik vind de makelaars tot nu toe ook niet vriendelijk, echt het gevoel alsof er 10 anderen voor je zijn (wat natuurlijk ook zo is, maar beetje klantvriendelijkheid mag wel toch?). Nou goed, we hebben geen haast dus we zien wel.

4 likes

In mijn ervaring zijn de mensen die zeggen dat proces van het zoeken en kopen van een huis leuk is de mensen die in 2013/2014 hebben gekocht. Ja, toen was het leuk. Nu is het stressvol, frustrerend en vermoeiend.

11 likes

Ah spannend! Ik ga voor jou duimen. Zou wel ideaal zijn dat je op dezelfde plek kan blijven

2 likes

omg iedereen die je dan weer ziet; ‘ooh vertel hoe is het met de zoektocht’ :skull: ik wil het er niet over hebben heb al 3 droomhuizen aan me voorbij zien gaan, sterf

15 likes

Haha mijn leidinggevende vraagt er dus steeds naar en ik ga echt een keer zeggen dat ze me anders een salarisverhoging moet geven.

4 likes

“Doe er iets aan of stop met vragen …” :joy::stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Haha zo herkenbaar. Die gesprekken eindigen ook altijd met “oh ja, maar als het dan lukt dan ben je super blij en vergeet je deze hele periode direct”.

Uhu ja. In de tijd dat ik naar een huis op zoek ben is er een pandemie uitgebroken, een vaccin ontwikkeld en waarschijnlijk de hele Nederlandse bevolking gevaccineerd. Maar prima ik blijf wel positief toe werken naar het einddoel hoor :+1:t3::+1:t3::+1:t3:

5 likes

Heel herkenbaar.
Mn zus zegt steeds ja je moet gewoon gaan beginnen met bezichtigen en dan komt t wel goed, maar zij hebben bijna 3 jaar terug een huis gekocht en toen was t hier echt beter te doen (en een stuk hogere prijsklasse dan wij).
Alle huizen die ik tot nu toe wat vind zijn binnen een uur na het delen op facebook al niet meer toegankelijk voor bezichtigingen en ik zit nu te bedenken of we naar een andere huurwoning anders maar moeten verhuizen want ik word hier zo zwaarmoedig van.
Ik hoor ook steeds over 20K overbieden en ik heb echt wel spaargeld (mijn man niet), maar ook weer niet zoveel en ik vind het ook best heftig dat we gewoon 250K moeten betalen voor een huis dat 6 jaar geleden nog 160K kostte :(.

2 likes

Ugh, dit is de reden dat wij gestopt zijn met het kijken naar een andere woning. We zitten al in een koopwoning, en op zich kunnen we die prima verbouwen met behulp van de overwaarde maar je wilt ook wel eens iets anders, dus toch maar eens rondgekeken. We zijn er inmiddels wel achter dat we voor een woning met een beetje een ruime keuken, niet te kleine tuin en niet te kleine badkamer 350.000 - 400.000 neer moeten leggen, terwijl we ons huis ook helemaal kunnen verbouwen voor 40.000-50.000, en dan hebben we ook precies wat we willen (en met een hypotheek van nog geen 150.000). Dan is de keuze ineens niet meer zo moelijk.

Afgelopen weekend dus de knoop doorgehakt, we gaan verbouwen, man, scheelt me nu al zo veel zoekstress en frustratie!

14 likes

Oh wat fijn dat ie niet op funda staat! Denk dat dat goede kansen geeft. Succes!

Is dat jullie eerste gesprek met de aankoopmakelaar of hebben jullie tussendoor ook nog gesprekken? Wij hebben namelijk alleen een eerste gehad, maar misschien is tussendoor even elkaar spreken ook wel handig.

Even een hoopvol bericht. Ik dacht ook dat het ons niet meer ging lukken… Maar het we hebben toch een deal door onze flyer! Ik vertelde er vorige week al over. Ze vroegen in eerste instantie te veel voor ons. Dus we moesten ons helaas terugtrekken. En toen zijn ze ineens 30.000 in de prijs gezakt :eek: Wij als een idioot rekenen om te kijken of we het zouden kunnen betalen. En ja het lijkt er wel op, dus we hebben geaccepteerd! Ik kan het nog steeds niet geloven!!! Zoveel zin om daar te wonen en op te knappen etc (wel echt lange termijn want ons geld is wel op straks haha)

31 likes

We gaan met de aankoopmakelaar bespreken wat we gaan bieden maar de aankoopmakelaar zegt de hele tijd tot nu toe dat het er om gaat wat wij er voor over hebben omdat het zo’n gekke markt is en ze eigenlijk geen goed advies kunnen geven omdat ze niet kunnen inschatten wat een gek er voor geeft. Wel informatie van vergelijkbare huizen gekregen die in dezelfde buurt zijn verkocht afgelopen tijd maar ik hoor en lees hier verhalen van richting de 30.000 overbieden terwijl we vandaag hoorde dat het meer rond de 15.000/20.000 zat. We willen het heel graag en kunnen ruim bieden maar hoef het ook niet weg te spoelen natuurlijk.
Voor degene met een aankoopmakelaar, heeft die van jullie echt duidelijk advies gegeven als het ging om overbieden?

Oh ik vind dat wel een beetje gek dat ze daar niet echt duidelijk advies over geven. Bij ons zegt ze wel heel duidelijk altijd van: tussen dit en dit is het huis waard. Kijkend naar oppervlakte, staat, prijzen andere huizen in de buurt en natuurlijk ook de huidige markt. En dan zegt ze altijd van ja er kunnen altijd mensen tussen zitten die daar nog weer boven gaan zitten, dus denk erover na wat je er zelf voor over hebt. Dus dan hebben we altijd wel heel duidelijk voor onszelf dat als we boven de maximale prijs die zij heeft geadviseerd gaan zitten dat dat echt extra geld er tegenaan gooien is. En dan beslissen we dat uiteraard zelf, maar dan weten we in ieder geval dat we dan dus meegaan in de gekte.

Overigens zou ik niet te veel naar die concrete bedragen kijken van 30.000 euro overbieden kijken etc. Dat hangt echt zo sterk af van de prijs van het huis en de regio etc. Ik zou eerder gewoon jullie makelaar “dwingen” om jullie beter inzicht te geven in wat een realistisch bod is en dan kan je zelf beslissen om daar boven te gaan zitten als dat het voor jullie waard is.

Edit: wat ik nog wilde zeggen is ook dat dat overbieden natuurlijk ook maar een spelletje is wat makelaars ook gebruiken. Wij hebben ook wel eens een bod gedaan wat meer dan 50.000 boven de vraagprijs lag, maar dat huis was veeeeeel te laag in de markt gezet dus dat voelde ook niet echt als overbieden, maar meer als een vrij realistische prijs gezien de verkoopprijzen in de rest van de straat etc. Dus daarom zou ik me ook niet blind staren op dat overbieden.

4 likes