Huizentopic

Gefeliciteerd, wat fijn! Ook nog met een bod waar je echt achter stond!

1 like

Hahaha klopt maar ben niet gerust totdat we de sleutel hebben overgedragen :joy:.

3 likes

Lol we zijn niet ingeloot. 2700 inschrijvingen voor 40 woningen. Had net zo goed een staatslot kunnen kopen

15 likes

Ik dacht altijd dat vriend en ik door onze studieschulden nooit een fatsoenlijke hypotheek zouden kunnen krijgen en ik ben echt heel positief verrast na een gesprek met de bank. We zijn rijker dan ik dacht :rofl:.

7 likes

Leuk om jullie ervaringen te lezen!
Mijn vriend en ik hebben inmiddels een gesprek bij een hypotheekadviseur gehad en daarna op 2 verschillende woningen een bod uitgebracht. Allebei niet geaccepteerd :pensive: Beide keren hadden we overboden, maar blijkbaar waren er anderen die er nóg meer voor over hadden. En we hadden ook nog wel met een kennis gesproken die makelaar is en er dus wel verstand van heeft. Daarnaast moet je er inderdaad telkens zo snel bij zijn als je wilt bezichtigen

Ik zat zojuist weer eens op Funda te kijken, maar dit keer in dorpen zo’n 3 kwartier van het dorp af waar we eigenlijk zoeken. Wat een verschil in prijs en mogelijkheden! :see_no_evil: Zag echt een mooi huis voor een lage prijs. Ik ga serieus ineens twijfelen of we ons zoekgebied niet toch moeten uitbreiden

Maarja
 dan woon je wel een dorp waar je niks/niemand kent en wat verder moet rijden naar vrienden en familie. Vraag me af of me dat dan toch niet gaat tegenstaan na een poosje.

Bij mij kon een salarisverhoging die binnen 6 maanden plaats zou vinden worden meegenomen in de berekening!

1 like

Ja klopt! Ik duim voor jullie!

4 likes

Wij hebbben bij elk bod eerst een uurlang lopen kutten met een persoonlijke mail. Weet dat je dan toch soms wel voorkeurspunten krijgt en soms is je situatie wel voordeliger (eigen geld, flexibel in overdracht et cetera).

1 like

Stom! Ik ben er ook helemaal klaar mee (maar zit ondertussen nog wel constant te kijken of er iets nieuws verschijnt)

1 like

Wij hebben wel een persoonlijk verhaaltje er bij gedaan bij sommige huizen. Bij degene die het uiteindelijk geworden is ook en we hoorden dat het ons wel echt gegund was. We hadden wel het hoogste bod, maar het scheelde niet veel en de voorwaarden van de anderen waren beter. Icm de connectie van de aankoopmakelaar heeft het ons denk ik wel geholpen. We hadden erin gezet dat we graag in die wijk wilden wonen etc (was ook zo) en dat we voor het eerst gaan samenwonen.

1 like

Onze aankoopmakelaar regelt alles bij het bieden, dus nee. Die noemt wel alle voordelen zoals door de rest al genoemd, maar verder niks persoonlijks

1 like

Er staat een huis in mijn buurt te koop en ik schrik echt van de vraagprijs. Ongeveer het maximale wat ik aan hypotheek zou kunnen krijgen (mits ik mijn studieschuld verzwijg), maar ontzettend klein en slecht onderhouden, hele brakke keuken + sanitair.

Hoe kopen mensen huizen?!

1 like

Stuur me een bericht als je het antwoord weet😂

16 likes

Je kunt bij kadaster de daadwerkelijke verkoopprijs toch vinden? Ik ben heel benieuwd voor hoeveel deze hut verkocht gaat worden

1 like

Wij wel en hebben als feedback van de verkoper gekregen dat dat de doorslag heeft gegeven :slight_smile: dus ik raad het altijd aan. Baadt het niet, dan schaadt het niet.

@Chief Onze aankoopmakelaar regelde ook alles, maar die kunnen ook gewoon een pdf’je aan het bod toevoegen als je dat wil.

1 like

in mijn omgeving wel ja
 Net als bieden zonder voorbehoud van financiering.

Heel veel mensen doen dit zelfs geloof ik, als ik kijk naar vrienden.

@Max ja bizar he. Hier liepen wij heel erg tegen aan toen we huizen keken in de stad. De vraagprijs van appartementenwas vaak al hoger dan wat wij maximaal wilden uitgeven en dan werd er vaak nog 50k overboden. We hebben daarom best veel concessies gedaan qua soort huis en locatie. Wij zijn uiteindelijk in “dorpen” er om heen gaan kijken, maar zelfs dat was vaak te duur dus we zijn beland in een dorp (20 km verderop van de stad waar we nu wonen en eigenlijk ook wilden blijven wonen) dat nog wel betaalbaar was. Dorp heeft wel ruim 30.000 inwoners en huis zit op 5 km fietsen van een centrum van een andere leuke stad. Maar we zaten wel in een hele luxe situatie qua twee startersinkomens en dat maakt het wel haalbaarder dan als je alleen bent natuurlijk.

tsja, je moet wat als je uiteindelijk ergens wilt wonen

Wij hebben dit ook gedaan met de schuld van mijn vriend. We hadden een financieel adviseur die ons hielp en die zei dat dat heel veel gebeurd omdat het anders voor starters niet te doen is. En hij voorzag geen problemen bij ons omdat we ver onder onze max hypotheek zaten.

1 like

Maar als jullie die schuld opgaven, had je dit huis dan ook kunnen kopen?