Huizentopic

Ik moet je heel eerlijk vertellen dat ik geen idee heb wat we precies konden lenen met en zonder de schuld. Ik was toen hoogzwanger en super gestresst door alles dus kan me veel dingen niet meer herinneren van toen :sweat_smile:

Als je de schuld niet hoeft te verzwijgen om het huis te kunnen kopen is dat ook niet nodig lijkt me.

Zou je dan ook geen extra boete krijgen?

Oh lees later dat je er weinig van weet :slight_smile: :blush:

Je hebt kans dat je geen recht meer hebt op NHG volgens mij maar dat hebben wij niet gedaan toen. Ik zou het nu ook anders doen allemaal :sweat_smile: Maar wij hadden geen idee wat we allemaal moesten doen, hadden haast en vertrouwden hem erop dat het kon allemaal. Nogal naĆÆef achteraf gezien haha

Je krijgt geen boete als je gepakt wordt, maar je hypotheek kan direct opeisbaar worden. Dus dan krijg je het verzoek of je binnen 4 weken de hoogte van de resterende hypotheek wilt overmaken. Dat kan natuurlijk niemand, en omdat je hebt gefraudeerd wordt het lastig om een nieuwe hypotheek te krijgen. Bij NHG is het risico nog groter, want als ze erachter komen dat je je studieschuld hebt verzwegen kun je geen aanspraak maken op NHG als je bijv. ivm scheiding met een restschuld achterblijft.

Maar het gebeurt inderdaad heel veel. Het verbaasde mij ook hoe luchtig de hypotheekadviseur erover deed. Ook omdat je vijf jokerjaren hebt waarin je je afbetaling van je studieschuld kunt pauzeren is het vrij makkelijk om geen afschrijvingen van DUO op je bankafschrift te hebben.

Ik las op een ander forum nog een complottheorie dat banken er nu niet lastig over doen, maar zodra de rentes weer gaan stijgen meer op fraudedetectie gaan inzetten om zo van die hypotheken met hele lage rentes af te komen waarbij er een duo schuld is verzwegen. Vind ik wel vergezocht eerlijk gezegd.

5 likes

Ja, het jammere is dat er ook weinig rekening wordt gehouden met extra aflossingen of hoe lang de lening nog loopt. Je kan wel een nieuw maandbedrag laten berekenen maar hoe lang je nog moet aflossen zal ze een worst wezen geloof ik.

1 like

Stel dat je initiƫle studieschuld 40k was, maar deze heb je inmiddels afgelost tot 25k. Kan je met een grote aflossing van bijvoorbeeld 1000 euro, je huidige studieschuld laten meewegen bij de financiering. Dan rekenen ze niet met de initiƫle schuld. Dan helpt wellicht!

1 like

Bedoel je dat je de aflossingen van 40k tot 25k extra hebt gedaan of volgens het schema van DUO? Want elke 1000 euro scheelt op zich maar 5,55 in je maandbedrag als je uitgaat van 15 jaar. Ze rekenen nog met de maanden die je over hebt.

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar ik leg onze situatie uit. Wij hadden de schuld van mijn vriend afgelost van 40k naar 25k (voordat wij überhaupt een huis gingen kopen). Maar toen wij wel een huis wilde kopen en bij de hypotheekadviseur zaten werd de initiële schuld meegenomen van 40k meegewogen in de aanvraag van de hypotheek. Toen zei onze hypotheekadviseur als we een op dat moment een aflossing van 1000 euro zouden doen, dat de er zou worden gerekend met het bedrag van 25k. Dus onze leencapaciteit wordt groter.

Wat ik bedoel: had hij, als hij gedaan had wat DUO gevraagd had, ook al op die 25k gezeten of deed hij een deel van die aflossingen vrijwillig vervroegd?

Een hypotheekverstrekker wil weten hoeveel geld jij per maand over hebt om hun hypotheek te gaan betalen. Ze willen je inkomsten weten, en welke vaste lasten daar nog vanaf gaan. Als jij elke maand €100 aan DUO, €100 aan je telefoonafbetaling en €100 aan een schuld bij je moeder moet aflossen, dan is je maandelijkse bestedingsruimte €300 lager, die €300 kun je niet aan de bank betalen en dus wil de bank jou iets minder lenen.
Ze vragen om het beginbedrag van je schuld omdat ze daarmee makkelijk kunnen bepalen wat je maandelijkse aflossing is. Ze hadden ook aan je kunnen vragen wat je maandelijkse aflossing zou moeten zijn, maar dat is afhankelijk van meer factoren (zoals je inkomen) en zou makkelijk mis kunnen gaan.
Als je extra aflost, wordt je maandbedrag lager, heb je meer bestedingsruimte per maand en mag je hypotheek dus ietsje hoger zijn.
Maar €1000 extra aflossen heeft (zoals @tessel al zei) dus nauwelijks invloed op je maandbedrag, en dus ook nauwelijks op je bestedingsruimte, en dus ook nauwelijks op je hypotheekbedrag.

4 likes

Ik krijg stress van deze verhalen. Wij hebben aangegeven dat ik een studieschuld heb, maar omdat ik nog studeer, telt die studieschuld niet mee volgens de hypotheekadviseur (en ook volgens iemand anders zijn hypotheekadviseur, want die had hetzelfde), want mijn studieschuld is nog niet vastgesteld dus officieel heb ik nog geen schuld. Ik heb ook meer inkomen straks dus kan m’n afbetaling dan makkelijk betalen en wil ook flink sparen zodat ik binnen een paar jaar (voordat we een groter huis willen kopen) mijn schuld heb afbetaald. Maar over 2(?) jaar moet ik wel beginnen met afbetalen en is er dus elke maand een afschrijving. En nu lees ik hier dat ze ā€˜die mensen’ willen aanpakken?

Ik voel me nu echt een fraudeur nu en ben echt bang dat we de hypotheek (met NHG…) straks opeens moeten afbetalen of dat we geen recht meer hebben op NHG, en dat terwijl ik het wel heb aangegeven maarja dat weten ze natuurlijk niet?

Ze gaan echt niet ineens achter al die mensen aan hoor, dan kunnen ze half Nederland aanpakken. Vind het echter niet heel chique van je hypotheekadviseur om het zo te adviseren (maarja, ze doen het allemaal)

8 likes

Ik word er ook zenuwachtig van. Wij zitten middenin de aankoop van een huis, en dus bezig met de hypotheek. Wij verzwijgen onze studieschuld ook. Als die schuld meetelt is het echt onmogelijk. En onze lasten worden vergelijkbaar met onze huur, dus wij zien niet in waarom het een probleem moet zijn. Onze hypotheekadviseur deed er ook vrij luchtig over. Hij heeft er natuurlijk veel ervaring mee, dus ik was door hem wel redelijk gerustgesteld. Maar toch blijft het spannend. Helemaal als ik jullie reacties allemaal lees…

edit: bovendien wordt het ons starters al bijna onmogelijk gemaakt doordat die kutoverheid de hele woningmarkt heeft laten verzieken. Dan voelt het in mijn hoofd alweer als meer in balans dat we het zo aanpakken haha

4 likes

Het is volgens mij niet echt een advies van de hypotheekadviseur, want ze kunnen de schuld nog niet meenemen als het nog geen vast bedrag is. Zolang je nog studeert kan die schuld nog oplopen en kunnen ze hem dan nog niet meenemen, dat heb ik 3 jaar geleden ook te horen gekregen. Dus ik neem aan dat dan gewoon de waarheid is.

2 likes

Ik had dat gepost maar er ook bij gezet dat dat een complottheorie was die ik op fok had gelezen en dat ik dat vergezocht vond. Het is niet gebaseerd op beleidsplannen of iets in die richting. Dus daar zou ik me sowieso geen zorgen over maken als ik jou was!

@Nowayjose wel nog twee opmerkingen bij jouw ā€˜rechtvaardigingsgronden’. Want de hypotheekadviseur doet er ook luchtig over omdat hij er belang bij heeft dat jullie hypotheek rondkomt, dat is namelijk de dienst die hij verkoopt. En daarnaast zou ik niet te luchtig denken over hypotheeklasten die ongeveer evenhoog zijn als je huur, want bij huur hoef je reparaties en gebreken aan je huis niet zelf te betalen. Die kosten kunnen serieus oplopen en zijn vaak onverwachts, dus daar moet je ook geld voor opzij zetten. In twee jaar tijd hebben wij best wat kosten gehad, oa een dakraam dat ging lekken en vervangen moest worden, schilderen van de buitenboel want anders gingen de kozijnen rotten, cv ketel moest gerepareerd worden, voorgevel renoveren want anders kun je vochtproblemen krijgen. Gaat bij elkaar ook om een bedrag van >€100 pm als je het bij elkaar optelt en verdeelt over de 2 jaar. En dan heb ik het nog niet over het dak dat een keer vervangen moet worden of de kosten om je huis uiteindelijk van het gas af te krijgen per 2050.

Ik ben zelf ook niet Roomser dan de paus overigens. Ik heb ook overwogen om mijn studieschuld niet mee te laten nemen in de berekeningen maar uiteindelijk kon het net uit.

1 like

Ik heb gekozen voor de DUO terugbetalingsregels na 2018. Waardoor het maandbedrag een stuk lager is en (ik dacht) daardoor dus minder zou drukken op wat we zouden kunnen lenen. Maar er is maar een enkele hypotheekverstrekker die meeneemt onder welke betalingsregeling je valt. Of we zijn niet goed geadviseerd hierover, kan ook.

Ja klopt. Mijn vriend zijn studieschuld is 2,5x die van mij het drukt ongeveer evenveel op onze mogelijke hypotheek.

Nee een deel van de aflossingen hebben wij vervroegd toen we nog cheap huurde(lees leefde als studenten)

Klopt dat een enkele aflossing van 1000 euro weinig invloed heeft. maar die 1000 euro was alleen zodat ze de huidige stand van de schuld zouden meewegen. Dus de 25k ipv de 40k.