Huizentopic

We waren er optijd bij en verder is het een super fijne zaak. Kregen meteen ook mooie aanbieding, dus her js geen ramp. Nieuwe lijkt er heel erg op!

1 like

van waar kwam de graniet dan? Meestal zijn er meerdere groeves en bij graniet in het algemeen wordt er ook veel hard bewerkt waardoor het verschil amper merkbaar is.

Dat weet ik niet, we gingen zonder afspraak langs en hebben binnenkort eentje gepland. Dan zullen we alles wel horen!

Wij gaan donderdag kijken naar een prachthuis in de binnenstad met tuin (op zuiden) en mogelijkheid tot dakterras. En sowieso heel veel mogelijkheden (als we al het geld van de wereld hadden). Maar ik vind het doodeng want we wonen nu juist heel vrij met een mega tuin en mega vrij gevoel maar ik mis de stad, de levendigheid en de mensen. Alleen vraag ik me af of dit een te groot contrast gaat zijn? Ik zie ons echt niet in een typisch jaren 70 huis wonen met een degelijke tuin (niet om mensen tegen t hoofd te stoten maar ik hou zo van oude panden). Zo moeilijk!!!

1 like

Zonneplan in Zwolle, goed bedrijf die in heel Nederland levert dacht ik.

1 like

Wij zijn weer een beetje aan het rondkijken naar eerste koophuis (huren nu). En aan de ene kant is het echt nog kijken voor het kijken, hebben niet direct plannen een bod te doen. Maarja ooit zal het ‘moeten’? Wij zijn echt uitstellers enzo, maar het risico gaan we toch ooit nemen haha
 En in ‘t begin vond vooral ik dat wel veel meer moesten sparen, en nu is dat m’n vriend. Brutale vraag nu, maar mensen met koophuis; hoeveel spaargeld hadden jullie om en nabij om dus zelf in te leggen? Snap dat het afhangt van de situatie wat ‘voldoende’ is, maar vind ‘t echt lastig

Eigenlijk geen
 We hebben namelijk vrij impulsief ons (tweede) koophuis gekocht. Denk dat er maar een paar duidend euro op onze spaarrekening stond. Maar wij hadden alle meubels en zo al. En de rest gaat in stapjes. We wonen hier nu een half jaar en afgelopen maand was bijv. de nieuwe cv-ketel aan de beurt, daarvoor de raamdecoratie. Elke maand mogen/moeten we iets ‘groots’ kopen. En een nieuwe keuken/badkamer staat op onze langetermijnplanning.

1 like

Wij hadden op het moment dat we de kosten koper moesten betalen 13000 euro op de spaarrekening. Daarvan hebben we ongeveer 8000 euro betaalt aan de kosten koper. Hopelijk heb je hier wat aan, ik vond het ook heel lastig wat een goed moment was en hoeveel we moesten hebben.

1 like

Wij hadden 10.000 euro toen we besloten het nieuwbouwhuis te gaan kopen en hebben gedurende bouw nog 15.000 gespaard. Incl. Kosten koper is dat als we klaar zijn met alles naar wens maken ook wel echt op (wel incl. mooie luxe keuken, nieuwe badkamer, hele wonen stucken etc)

We krijgen dus overmorgen de sleutel en zijn echt een beetje vaag nerveus ofzođŸ˜±

6 likes

Ahhh zo fijn!! En stiekem wel heel jaloers, ik moet nog tot oktober.

Moet af en toe echt tot 10 tellen om mezelf te kalmeren als ik er aan denk dat het nog lang duurt haha!

Hoeveel waren jullie kwijt voor stuc en badkamer? Heb ook een nieuwbouwhuis gekocht, proberen nu een schatting te maken hoeveel we nodig hebben.

@Blauwra @Pusheen @Shaaar hier heb ik zeker wat aan. Altijd toch fijn om een beetje te kunnen vergelijken zo en te merken dat je geen bizarre bedragen móet hebben voordat ‘t echt zou kunnen.

Wat jij zei Blauwra over die stapjes, dat heb ik nu ook wel beetje in m’n hoofd. Gaan wel binnenkort ergens kijken en de keuken is niet onze smaak, maar ook niet lelijk. Gewoon okĂ©. Met meer geld had je ‘m misschien zou eruit kunnen halen, maar nu zou het gewoon een toekomst ding zijn. Lekker op de zaken vooruitlopend ook :joy: Wss gaan we na het kijken toch niks doen omdat we dus telkens uitstellen en we hebben totaal geen idee hoe / wat het precies werkt haha. Via Funda een afspraak gemaakt om te kijken en ja, we zien wel weer?

1 like

Ik ben haar niet, haha! Maar misschien fijn om meerde bedragen te vergelijken? De badkamer 5k, zat al een basis in die we hebben aangepast en luxer gemaakt. Wij gaan niet stucen maar kiezen voor speciaal renovliesbehang, komt rond de 4k. Inclusief het schilderen van het behang en het spuiten van het plafond.

Mensen met koophuis: hadden jullie trouwens een aankoopmakelaar? En waarom wel / niet? En hoe lang vooraf moet je met zo iemand beginnen? Of kan je bij wijze van eerst zelf kijken en dan nog een persoon in de arm nemen die je helpt zaken rondom een evt. koop? Noob hier hoor.

Wij hadden geen aankoopmakelaar, we keken eerst even aan hoe het er aan toe ging in onze stad (Noord-NL). Uiteindelijk via Facebook ons huis gekocht van mensen die het ons gunden.

Edit: oh shit, verkeerde quote. Sorry @Noomie!

2 likes

Wauw, dat is wel snel. Fijn! Wij zoeken in West Brabant in de stad. Ook krappe markt, maar bij jullie was het wss nog veel erger! Dat overbieden is ook wel een ding idd
 goed om nog over na te denken dus.

Super fijn! Is het met de afhandeling dan niet heel lastig? Dat is hoe ik het voor me zie, als wirwar moeilijke zaken en papieren etc. etc. Geen idee of het klopt haha.

De verkopers hadden wel een makelaar die zich met het papierwerk bemoeiden (xl.casa). Zij moesten gewoon zelf regelen dat het huis verkocht zou worden (geen Funda), dus zelf het contact met ons, bezichtigingen plannen, overeenkomen qua bod etc.

1 like

We hadden bedacht in een later stadium een aankoopmakelaar te zoeken als het echt nodig zou zijn vanwege gebrek aan geld en haast. Zo ver kwam het niet. Het eerste project waar we gingen kijken werden we ingeloot en dat waren vaste prijzen. De afhandeling rond het kopen en ingewikkeldheid ervan viel me mega mee.

1 like

Je hebt toch altijd kosten koper of was dat bij jullie een uitzondering? Hoe heb je dit opgelost?
Weet niet hoe dat werkt, hebben alleen grond gekocht voor een huis en dat is V.O.N.