Huizentopic

Wij hadden overwaarde op ons vorige huis, dus konden dat daar van doen.

Stuc valt echt mee! Ben benieuwd wat we krijgen voor het sanitair als we het casco op zouden laten leveren.
Bij ons zit er geen keuken bij, dat wordt onze grootste kostenpost. We krijgen een grote woonkamer/-keuken dus daar komt ook een grote keuken in :grin:

Wij hadden geen aankoopmakelaar, maar hulp van iemand van de Vereniging Eigen Huis. En ik had mezelf ook heel goed ingelezen wat achteraf maar goed was, want die man van VEH had een fout gemaakt wat ons bijna de koop had kunnen kosten.

1 like

Wij hebben bij de aankoop van ons 1e huis en ons 2e huis een aankoopmakelaar mee gehad. Beiden keren hebben we hem meegenomen op de 2e bezichtiging (want dat was hier nog mogelijk haha). Wij vonden het heel fijn dat hij de onderhandelingen deed, vooral om wij beiden niet onze ‘cool’ kunnen houden in zulke gevallen. Bij ons 2e huis was dit ook heel goed, want de verkopende makelaar was pissig op ons omdat wij ons eigen huis niet via hem te koop zouden gaan zetten.
Een aankoopmakelaar weet precies wat en wanneer hij dat moet doen en dat is heel prettig. Tijdens de bezichtiging let hij op dingen waar je zelf misschien niet snel op let en geeft daarna geen waarde oordeel maar zal advies geven. Scheelt veel kopzorgen.
Hij loodst je als het ware door het hele proces, denkt aan dingen die je misschien vergeet (verzekeringen etc.).
Dus wat mij betreft zeker een aanrader, helemaal als jij je naam eer aan doet :wink:

2 likes

Bij ons viel het stucwerk tegen maar hebben dan ook een groot huis, zijn ongeveer 24.518 incl BTW kwijt voor de binnen en buitenkant (huis wordt aan de buitenkant ook wit gestuct)

Bij ons zat de keuken er ook niet bij. Die hebben we los gekocht en het is ook gelijk onze grootste kostenpost. Zou goed rondkijken en kritisch zijn op de offertes die je krijgt. Dat scheelde bij ons duizenden euro’s. Je kon de keuken ook bij het project inkopen, maar dat was erg duur in verhouding met wat je kreeg. Nu hebben we de prato van kvik gekocht en ben zo mega excited voor de plaatsingen.

Ik zou voor het sanitair even nakijken wat je terug krijgt, dat kan best schelen als je het standaard sanitair niet mooi vindt en radicaal iets anders wilt. Onze badkamer is vrij klein waardoor het niet op kon aangezien er geen andere indelingen mogelijk zijn.

buitenzijde is ook een stuk duurder omdat je met hogere stellingen zit en ander materiaal dat veel beter van kwaliteit moet zijn

keuken en badkamer is heel afhankelijk van wat je precies wilt en zoekt, als je naar de grote ketens gaat zal je al een volledige keuken hebben voor max 10K, badkamer zou ik rond de 8K schatten voor alles er op en aan.
Als je meer special zoekt en maatwerk zou ik vertrekken van 13-18K voor de keuken en 13K voor de badkamer.

We gaan sowieso veel kwijt zijn omdat we de werkhoogte iets hoger dan standaard willen. Tevens komt er waarschijnlijk een kookeiland van ongeveer 3 meter.

Qua sanitair wil ik zeker weten wat we terug krijgen als we het casco op laten leveren. Wat er nu in de technische omschrijving staat is heel basic, met 30x30 tegels. Niet zo mijn ding haha. Maar ik bespaar liever op het sanitair dan op de vloer of keuken.

1 like

Hehe, die naam komt natuurlijk niet uit de lucht vallen hè :wink:

Thanks voor alle verhalen / tips allemaal. Kan ik zeker wat mee! En ook goed om te zien dat we niet helemaal kansloos zijn, want dat denk ik altijd. Weet ook niet waarom haha… voel me echt zo’n klein meisje nu weer in de grote, boze wereld.

Het is ook een hele nieuwe wereld die voor je open gaat! Wij zagen ons huis op funda, zijn gaan kijken, werden verliefd en toen wisten we het niet meer. Een aankoopmakelaar heeft ons toen geholpen met bieden (maar goed ook want ik wilde overbieden terwijl we het uiteindelijk onder de vraagprijs hebben gekocht). Het was fijn dat hij het huis nog eens goed bekeek ook qua onderhoud en schilderwerk enzo. En omdat ie zichzelf dik heeft terugverdiend bij ons kan ik het zeker aanraden.

2 likes

Kun je een aankoopmakelaar dan zo snel nog regelen? Want tussen de 1e bezichtiging en de tweede / bieden, zit natuurlijk maar heel weinig tijd.

@Twijfelkont ik heb net een huis gekocht in west Brabant. Ben bij de open huizen dag naar huizen gaan kijken met het idee om te oriënteren. En daar zat een leuk huis tussen. Is allemaal veel sneller gegaan dan verwacht.
Geen aankoopmakelaar gehad. Het is voor mij ook allemaal nieuw en er komt best wat op je af, maar vind het best te doen.
Het bieden heb ik aan mijn vader overgelaten, want daar ben ik geen ster in om te onderhandelen.
Qua geld ben ik rond de €10.000 kwijt aan kosten koper. Verder gaat de rest van mijn geld zitten in verven etc. Wouw dat ik geld had in de badkamer en keuken te vernieuwen, want die zijn verouderd maar wel oké. Maar dat geld heb ik niet. Heb besloten om de keukenkastjes te gaan verven, ziet er hopelijk dan prima uit wat er nog wel even tegenaan kan.
Vind het prima om dingen stap voor stap aan te pakken. Het hoeft niet allemaal in een keer af

Je zou van te voren vast kunnen informeren maar bij ons was het in no time geregeld. Mocht je toevallig in Groningen of omgeving wonen en zoeken dan weet ik wel een fijne :wink:

Wij hadden vlak na de bezichtiging gebeld naar de aankoopmakelaar en 2 dagen later was het huis van ons! Hij is direct aan de slag gegaan. Maar ik woon niet in de randstad dus misschien hebben aankoopmakelaars het daar drukker?

Dus sleutels zijn ein-de-lijk binnen! Direct grondig begonnen met klussen, maar het is zo’n enorme opluchting. We zijn echt intens gelukkig nu

11 likes

Ik krijg extra kriebels van degenen die de sleutel net hebben of bijna krijgen. Wij hebben echt net een bod gedaan op het aller aller aller mooiste droomhuis ooit. Wordt wel een tien jaren plan als het doorgaat maar i dont care tis ZO vet!

Hoop zo dat de vandaag of morgen nog een verlossend antwoord horen! En dan komt pas het andere spannende, alle papieren bij elkaar sprokkelen en zorgen dat alles zsm goedgekeurd wordt én dat ons eigen huis zsm verkocht wordt.

8 likes

Ah lief. Helaas totaal niet in de buurt, zuiden hier!

@Ketel Klinkt goed. Woon in ‘t zuid-westen, stuk wel onder de randstad nog. Dus onmogelijk zal ‘t hier niet zijn. Goed te weten!

1 like

In mijn oude huis wel voorstrijk gebruikt voor op de stuclaag voor het sauzen. Anders zuigt de wand verf op en blijf je bezig. Resultaat was prima, dus ik kan niet over de negatieve ervaringen meepraten

1 like

Mijn aannemer heeft ook voorstrijk gebruikt. Is voor betere hechting en inderdaad voor zuigende muren.

1 like

Wooooow ons bod is geaccepteerd. Ze gunden het ons :partying_face: ze willen binnen 5 weken alles rond hebben, dat vind ik best snel maar de makelaar gaf al aan dat als we uitstel nodig zouden moeten hebben dat dat geen probleem is. Nu alle papieren bij elkaar zoeken, ooooh wat spannend! Hoop dat het lukt. En dan met 2,5 maand al verhuizen en afscheid nemen van ons huidige stulpje met mooiste uitzicht ooit (maar straks hopelijk verhuizen naar mooiste plekje ooit :star_struck:)

27 likes