Huizentopic

Maar dat doen ze dus niet.
Ze rekenen met €40k gedeeld door 180 maanden (in mijn afbetalingsregeling)=€222/maand, en als je dan al iets van 65 maanden hebt afbetaald op het moment dat je een huis koopt rekenen ze nog steeds met die €222/maand, ook al is je restschuld dan nog maar €25k.
En in jouw suggestie maak je dan op dat moment €1k over naar DUO. De bank rekent dan met €24k gedeeld door 115 maanden (want zoveel heb je er nog over)=€208/maand. Dat levert je dan ongeveer €2000 meer ruimte in je maximale hypotheekbedrag op. Daar schiet je weinig mee op.

Wat jij eigenlijk zegt is, dat je voor de hypotheekaanvraag een keer 15k extra moet aflossen. Dat helpt, maar is helaas voor veel mensen niet zomaar haalbaar.

2 likes

Dit snap ik even niet. Bedoel je dat bij jullie wel naar de regeling wordt gekeken? Want onze adviseur rekent dus met mijn oorspronkelijke studieschuld (totaalbedrag), niet met de maandlasten. Het zou fijner zijn als met het maandbedrag wordt gerekend haha.

Ik heb mijn studieschuld wel mee laten wegen. Het maakte voor ons niet zoveel uit omdat we toch nooit het bedrag wilden aan hypotheek dat we konden krijgen als ik het had verzwegen. Wordt echt een beetje duizelig van dat maandbedrag zelfs, want daar wordt het leven wel heel krap van.

Iedereen moet het helemaal zelf weten, maar ik voelde me er iig echt niet prettig bij om het te verzwijgen. Zou dan altijd rondlopen met een gevoel van “wat als ze er ooit achter komen”. Kan me trouwens wel echt voorstellen dat als je huurbedrag nu hoger is dan wat je hypotheek wordt, dat je het wel buiten beschouwing laat. Want huren met zo’n tyfus hoge schuld is blijkbaar allemaal prima.

5 likes

Wij hebben nog geen hypotheek afgesloten, maar bij beide berekeningen werd rekening gehouden in welk stelsel we vallen. Voor mij dus de regels vanaf 2012 (15 jaar), voor mn vriend de regels vanaf 2018 (35 jaar).

2 likes

Dat lijkt me niet kloppen, ze zouden wel moeten meewegen onder welke regeling je terugbetaalt, daar is gewoon een vaste factor voor afgesproken met de overheid en maakt nogal een groot verschil. Oude stelsel weegt in 2021 0,65% mee en nieuwe stelsel 0,35%. Scheelt bijna 2x zoveel dus wat je minder kan lenen. In het nieuwe stelsel kan ik ongeveer precies evenveel minder hypotheek krijgen als de hoogte van mijn studieschuld, terwijl als ik die laat meewegen volgens het oude stelsel ik meer dan twee keer de hoogte van mijn studieschuld minder aan hypotheek kan krijgen. Hier staan ook rekenvoorbeelden: https://www.consumentenbond.nl/hypotheek/starter/studieschuld
Ik zou nog eens opnieuw info inwinnen hierover.

3 likes

Het erge is ook dat je huur ieder jaar weer hoger wordt, dus over zeg 10 jaar, wordt het een stuk krapper. Tenminste, als er in je werk niet zoveel verandert dan. En een hypotheek blijft gewoon gelijk of zakt, afhankelijk van het type dat je kiest. Toen de hypotheek adviseur in een tabelletje op een rijtje had gezet wat we zouden betalen als we bleven huren tegenover onze koop nu, zat ik echt zo: :exploding_head:

Het is zo ontzettend krom allemaal.

5 likes

Ga ik doen, dat zou wel flink schelen zeg! Bedankt

1 like

Op zich heb je gelijk, maar mensen lijken altijd te denken dat ‘rekenen met het nieuwe bedrag’ betekent dat je gewoon je nieuwe bedrag in zo’n calculator mag invullen en dat je dan ipv (in het voorbeeld) een beperking van €80k een beperking van €40k op je hypotheekbedrag hebt, en dat is gewoon pertinent niet waar. Je restschuld wordt lager, maar de deler (de maanden die je nog moet aflossen) worden evenredig lager, dus alleen een grote extra aflossing gaat een significant verschil in hypotheekbedrag maken.
En dan kun je je nog afvragen of je meer hebt aan dat spaargeld liquide in je hand, of op de bankrekening van DUO.

4 likes

Kijken ze bij het meenemen van je studieschuld eigenlijk naar het wettelijk maandbedrag of naar wat je daadwerkelijk overmaakt? Dus stel dat je maandbedrag volgens Duo €100 is (bijvoorbeeld €42.000/420 maanden), maar jij kiest ervoor om maandelijks €150 af te betalen. Kijken ze dan naar die 100 of 150 euro?

Naar die €100, want die €50 is niet verplicht en kan je dus weer mee stoppen als je je hypotheek moet betalen.

1 like

Haha hoeveel? :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

@Merel ze rekenen met een bepaald percentage als maandlast. In het oude stelsel 0,65% van je beginschuld en in het nieuwe stelsel 0,35%. Dus ze kijken niet naar het werkelijke maandbedrag.

1 like

Als je extra afgelost hebt, kunnen ze dat wel doen. DUO moet dan een nieuw maandbedrag voor je berekenen. Moet je dus actief achteraan en volgens mij doen niet alle banken dat.

1 like

Hahaha, ja ongeveer precies evenveel minder dus! Logisch toch

1 like

Oh mag best, zullen niet veel projecten met zoveel inschrijvingen zijn.

Maar het zegt dus ook alles over de fouten die de gemeente maakt in nieuwbouw. Er worden dit jaar amper 20 betaalbare eengezinswoningen (onder 400.000) of appartementen (onder 275.000) bijgebouwd terwijl de vraag enorm is. In plaats daarvan bouwt elk project dure stadsvillas en staat een nieuwbouwproject in de merwedekanaalzone al bijna een jaar zonder succes te koop vanwege absurde prijzen.

Ik denk dus wel dat het gaat eindigen bij eengezinswoningen van 8 ton. In sommige wijken (hoge weide, zuilen) zitten relatief nieuwe woningen van 125m2 soms al tegen de 6 ton aan. In populaire nieuwe wijken (denk aan Veemarkt) zitten ze er al ruim overheen). En ze verkopen nog steeds binnen enkele dagen. En ik denk dat het makkelijk doorgaat met 80.000 woningzoekenden. Ook als er baanverliezen komen.

Iemand in mijn privé kring heeft recent een huis gekocht. Toen ze een bod uitbracht zei de aankoopmakelaar dat het eigenlijk teveel was. Ze deed het winnende bod. Een week later is de aankoopmakelaar erop terug gekomen op basis van andere transactieprijzen. Vergelijkbare woningen zijn in diezelfde paar dagen ook voor veel hogere bedrag weggegaan. Als zelfs zij het niet meer kunnen inschatten en bijhouden.

2 likes

dit woord roept zoveel boosheid in me op

13 likes

Penthouses, luxe appartementen, herenhuizen. Haat ze allemaal

6 likes

Ik kreeg vandaag op werk een mail van de gemeente waarin ze uitlegden dat ze dure woningen bouwen omdat Dordtenaren daarnaar doorstromen en dan komen er weer goedkope woningen vrij. Echt what a load of shit.
(hier zijn de prijzen niet zo vreselijk als waar jij zoekt maar de meeste huizen gaan wel voor 70k meer dan 4/5jaar terug)

3 likes

Ja die uitleg heb ik ook al wel eens gehoord. Echt zo’n kul. Alsof je een tekort aan de onderkant oplost door het aanbod aan de bovenkant te vergroten. Dat ze het nog durven te versturen

1 like

Het maakt wel (een beetje) een moer uit. Mijn hypotheekadviseur heeft onze hoge huur meegenomen in de hypotheekaanvraag. Hierdoor mochten we ruim 25.000 meer lenen. Sommige banken verlenen maatwerk en dan worden dit soort factoren wel meegewogen.

1 like