Ja eens, het is veel geld. Maar als ik bedenk dat 2 andere nieuwbouwprojecten hier in de buurt beginnen bij 390 (voor een standaard eengezinswoning, op een veel minder mooie locatie), is dit dan ineens een veel betere deal.
Ben benieuwd wat jullie gewend zijn dat jullie aankoopmakelaar doet… Wij zijn sinds een paar maanden op zoek naar een koopwoning en hebben sindsdien ook een aankoopmakelaar. Zij heeft ons gezegd dat we zelf huizen op funda moeten zoeken en bezichtigingen moeten plannen, dan kijkt zij of ze mee kan en helpt ons dan vanaf daar. We hebben al een paar keer geboden met haar hulp, maar zijn constant overboden uiteraard (bizar veel soms ook). Ik hoorde echter van een collega dat het niet normaal zou zijn dat wij zelf huizen moeten zoeken, omdat het juist de luxe van een aankoopmakelaar zou moeten zijn om ons huizen voor te stellen enzo… Nu besef ik maar al te goed dat tijden zijn veranderd en vraag ik me af of anderen dit ook zo gewend zijn in deze tijd? Wat doet jullie aankoopmakelaar wel/niet?
Vlg mij is dit bij iedere aankoopmakelaar anders, en betaal je hier ook voor/niet.
Als ik om me heen kijk en bij mezelf destijds toen ik had rondgevraagd. Bij M.aarte. N makelaardij in Rotterdam heel beperkte dienst (dacht 3 maal?). Weer een ander bood verschillende pakketten aan. Alleen onderhandelen, of onbeperkt meegaan. Of pas vanaf 2e x (bij serieuze interesse). Bij een vriendin werd idd voor haar gezocht, hoefde ze zelf niet te doen (was een percentage vd Koopprijs uiteindelijk). Maar ik hoorde ook weleens 1.000 euro, of op basis van “no cure, no pay”. Ergens anders wel vast bedrag, ongeacht of het succesvol was uiteindelijk of niet
Wij hadden bij verschillende makelaars gevraagd naar hun prijzen en service. Er waren makelaars die voor 2000 euro een service aanboden en bijv maar naar maximaal 3 huizen mee zouden gaan, en geen huizen zoeken voor je. Uiteindelijk zijn wij gegaan voor een makelaar die alles onbeperkt deed voor ons (huizen zoeken, bezichtigingen regelen, bij alle bezichtigingen mee, bieden, onderhandelen, koopcontact controleren etc) maar daar betaalden we ook flink voor (4100 euro inc belasting).
Maar toevallig hebben wij zelf het huis gevonden wat we gekocht hebben, maar heeft de makelaar ervoor gezorgd dat we nog terecht konden want 2 uur nadat het huis op funda stond waren alle slots voor bezichtigen al vol.
Oh ja, logisch ook wel. Dan is het dus misschien meer een kwestie of deze prijs dan past bij de dienst… Wij betalen 1950 voor wat ik dus net noemde. Ik heb er geen eerdere ervaringen mee natuurlijk, dus wij waren ook in de veronderstelling dat dit is hoe het overal is. Ik vind dit sowieso wel fijner dan een deel van de koopsom, ik hou er wel van om te weten waar ik aan toe ben qua prijs. Maar dus toch even benieuwd of dit vergelijkbaar of herkenbaar is voor anderen of juist niet? Wij zoeken trouwens niet in de grote steden (maar dat maakt dus geen drol meer uit, ook hier is de markt belachelijk overspannen)…
Bedenk daar dan nog eens bij dat deze ‘huizen’ kleiner zijn dan 100m2
Jeetje, dat vind ik wel ook echt een hoge vierkante meter prijs voor “betaalbare” nieuwbouw, want er komt natuurlijk nog een veel hoger bedrag bovenop om het af te werken…
Wij betalen 3950 geloof ik (no cure no pay), maar onze makelaar gaat onbeperkt mee naar bezichtigingen, we krijgen nieuw aanbod 1 dag voordat het op funda komt in onze mail, zij maken afspraken voor bezichtigen, ze regelen het bieden en evt onderhandelen, de taxatie en de notaris en het contract en alles wordt door de makelaar begeleid. Veel geld, maar helaas echt nodig vanwege die ene dag eerder dan funda… en we zijn noobs wat betreft alles wat geregeld moet worden dus chill dat zij alles uit handen nemen
Wij betalen straks 2700 (no cure no pay), we krijgen de huizen een dag tot 48 uur voordat ze op funda komen in onze mailbox (in onze regio cruciaal want tegen de tijd dat het op funda komt zitten ze bezichtigingen al vol). Wij geven aan bij welk huis we willen kijken en de makelaar maakt een afspraak. Gaat mee als het mogelijk is. Onbeperkt aantal bezichtigingen.
——————————-
Ik ga vandaag bieden op een woning
*Ik vroeg me trouwens af of iemand ervaring heeft met IKEA keukens. Lijkt me namelijk een super goede deal maar ik ken niemand die er een heeft, dus dacht: als het echt zo’n goede deal is waarom gaat niet iedereen daar dan heen?
Wij gaan niet voor een ikeakeuken omdat onze keuken niet standaard afmetingen heeft en we onze kleine keuken wel optimaal willen benutten, dus willen op maat gemaakte kastjes!
Succes met bieden vandaag! Zoek je in de stad waarin je nu ook woont?
Klopt!
Mijn werkgever heeft een ikea keuken en hij is echt super tevreden, apparatuur heeft hij via het werk geregeld, maar de kastjes en het blad zien er heel mooi uit.
Ik ben eigenlijk alleen tevreden over de kastjes en frontjes. Daar is na 5 jaar niks mis mee. Maar apparatuur is echt niet goed en aanrecht, kraan en wasbak zijn ook snel gaan slijten. Zou ik echt afraden.
Ook prima ervaringen met Ikea keukens. Zelf alleen nu tijdens Corona niet voor gekozen omdat alles qua levering en voorraad bij Ikea nu zo slecht gaat. Heb het nooit gecheckt hoe dat nu met de keukens is maar zou ik wel even doen!
Wij hebben een ikea keuken en ben er heel tevreden mee. Een gigantische keuken voor een hele goede prijs en fijne apparatuur (behalve de combi die is kt). Wij hebben hem wel zelf in elkaar gezet, en dat is wel de grootste kostenbesparing denk ik? Mijn vader had toevallig een half jaar daarvoor zn eigen ikea keuken erin gezet, dus dat durfden we wel aan. Die kastjes in elkaar zetten is supersimpel ook. Verder een kwestie van handig zijn en goed uitmeten.
Als je ongeveer 5 berichten terug leest zie je dat er over gesproken wordt. Daarnaast is deze vraag al vaker voorgekomen, even de zoekfunctie gebruiken.
Ja dat en het feit dat zij het bod voor je uitbrengen. Hier in de buurt gunnen makelaars elkaar de handel, dus heb je toch een streepje voor met een makelaar. Toen wij hadden geboden werd ik met 10 minuten al gebeld met een paar vragen over ons bod en de mededeling dat ze ons echt heel serieus overwogen, een half uurtje later kreeg ik bericht dat wij het waren geworden. Achteraf bleek dat onze makelaar de verkoopmakelaar een paar maanden daarvoor een huis had verkocht in onze straat, dus ze hadden nog iets “tegoed”. Het is eigenlijk heel fout dat het zo gaat, maar het heeft ons wel geholpen.
Wij hebben wel ikea keukens overwogen maar alles bij elkaar viel de goede deal nogal tegen. De keuken incl goede apparatuur, mooi blad, levering en plaatsing was niet echt goedkoper dan andere keukenzaken. Waarbij we die keukens vaak toch net iets mooier vonden. Vind het wel fijn dat je met ikea keukens makkelijk het blad en apparatuur ergens anders kan shoppen.
Huh maar nu lijkt het net alsof de makelaars onderling het aan elkaar verkopen, maar uiteindelijk beslist de verkoper aan wie hij het verkoopt. Ik kan me wel voorstellen dat ze elkaar meer over de biedingen vertellen dan eigenlijk mag, maar ik ga ervan uit dat als er bij jullie andere mensen waren geweest die 20k meer hadden geboden dat je toch echt pech had gehad.
Vooral meedenken over de prijs. Vooral in een populaire regio ben je snel geneigd maar veel te bieden (als dat binnen je budget past) terwijl een makelaar ook sneller de nadelen/gebrekjes van een huis ziet. Maar alsnog komt het in mijn omgeving voor dat mensen met een aankoopmakelaar minstens 5x overboden worden voordat ze hun huis uit eindelijk vinden.
Daarnaast is het wel algemeen bekend dat makelaars elkaar gunnen door elkaar meer over de biedingen te vertellen dan toegestaan.