Huizentopic

Behalve dan dat makelaars die het elkaar gunnen elkaar ook vertellen hoeveel erg ongeveer nodig is om het huis te krijgen. Zo van: we hebben biedingen rond de 450k, maar als je iets in het bedrag of de voorwaarden kan… vijf minuten voor sluitingsmoment. Dan is er uiteindelijk niet echt sprake van de koper die kiest, aangezien het winnende bod letterlijk is ingefluisterd. Onze aankoopmakelaar weigerde/deed erg moeilijk om biedingen te doen die onder dat gepolste bedrag lagen.

7 likes

Bij ons hielp het als de bezichtigingen vol waren en de makelaar belde, dan was er altijd nog wel iets mogelijk qua bezichtiging.

Vonden daarnaast een extra paar ogen tijdens de bezichtiging handig. Wij keken vooral naar wat mooi is, de makelaar naar kwaliteit/bouw.

En wat hier boven gezegd is: de makelaar kan toch 5 minuten voor sluitingsmoment even polsen of ons bod realistisch was en hoeveel er nog bij moest. Hierdoor wel meteen het derde huis van bezichtigen/tweede huis waar we op boden gekocht.

1 like

Dat bedoel ik ook met “dat makelaars elkaar wel meer vertellen over de biedingen dan eigenlijk mag”. Maar dan gaat het nog steeds om het hoogste bedrag/beste voorwaarden en niet om het gunnen van de makelaar.

1 like

Maar dat hele ‘systeem’ is natuurlijk wel bedoeld om elkaar te gunnen. Het houdt eigenlijk gewoon een groot deel vaan het beroep aankoopmakelaar in stand.

Wat @Harrrie ook zegt, zelfs bij bezichtigingen gunnen ze elkaar t.o.v. mensen die alleen kopen. Het gevolg is dat veel mensen toch maar voor een aankoopmakelaar gaan terwijl ze dat anders niet zouden doen.

1 like

Helaas willen makelaars ook nog wel eens hogere biedingen van een ander verzwijgen als zij voordeel uit een bepaalde koper kunnen trekken (is in mijn omgeving helaas een keer voorgekomen, echt bizar).

Wejo in dat geval kun je als verkoper de makelaar wel voor de rechter slepen neem ik aan. Je wil als verkoper toch het hoogste bod zien.

Dat is wel echt heftig zeg. Hoe zijn ze daar achter gekomen? Of waren zij degenen die hierdoor het huis juist wel kregen?
Ik herken trouwens ook dat aankoopmakelaars nog wel ertussen kunnen komen als de bezichtigingen eigenlijk al ‘vol’ zitten. Volgens mij reserveren ze gewoon wat plek voor als er nog makelaars bellen.

Wat ik ook een voordeel vond van de aankoopmakelaar is dat zij voor ons de notaris heeft gekozen, de taxateur (die ze goed kent), een hypotheekadviseur adviseerde en degene die het bouwkundig rapport deed heeft geregeld :slight_smile: ben er dus heel blij mee geweest. En ook alle vervolgstappen heeft ze ons steeds geupdate: nu is het tijd voor de opstalverzekering, vergeet niet dit en dit over te maken, etc. Bij ons kostte het 2000€ all in.

2 likes

@Printemps wij hebben pas een aankoopmakelaar ingeschakeld op het moment dat we een huis hadden gezien wat we wilden kopen. We hebben hem toen gebeld voor advies. Het is bij ons een makelaars & assurantienkantoor en zijn broer deed de hypotheekaanvraag dus het was laagdrempelig om hem even om advies te vragen. Hij bleek de verkoopmakelaar goed te kennen en toen hebben we hem gevraagd het proces (bieden en alles) over te nemen. Uiteindelijk een hele goede zet want we hebben het nu voor de vraagprijs gekocht terwijl we zelf al minstens 10k wilden overbieden. De aankoopmakelaar kostte ons €1500 maar dat is meegenomen in het bedrag voor het hypotheekadvies dus ook aftrekbaar.

3 likes

@Flamoes @Alicante

De mensen die ik ken waren degenen die geluk hadden en het huis kregen. Zij wisten het eerst ook niet en kwamen er pas achter toen ze spraken met een buurtbewoner die vertelde dat hij ook had geboden. Uit dat verhaal bleek voor hun duidelijk dat de makelaar in hun voordeel geen eerlijk spel had gespeeld. Ze hebben dat overigens wel naar iedereen stil gehouden, maar anders had ik als verkoper die makelaar inderdaad voor de rechter gesleept en schadevergoeding gevorderd. Als hij bij een branchevereniging zou zijn aangesloten, had ik hem daar ook even uit laten kukelen.

2 likes

Helemaal mee eens, want dat kan echt niet!!! De voorwaarden van die anderen waren ook beter? Wij hadden ook het hoogste bod maar hadden hem bijna niet gekregen op de voorwaarden (wij wilden met voorbehoud financien en de ander zonder, geloof ik). Door connectie van aankoopmakelaar met verkoopmakelaar is het toch gelukt want we hadden de gunfactor. Maar hoogste bod zegt dus niet alles.

Onze aankoopmakelaar had vlak van te voren ook nog even gepolst maar het bod wat we in ons hoofd hadden bleek voldoende te zijn. Denk dat zo’n connectie echt wel helpt. Ik kan normaal echt niet tegen vriendjespolitiek maar in deze markt doet vrijwel iedereen het dus moet je er maar even gebruik van maken. De verkoper beslist uiteindelijk natuurlijk en dat is ons ook wel duidelijk vertelt, maar toch kan het zeker helpen.

Komt goed! Wij hebben zonder aankoopmakelaar in de hoofdstad een huis kunnen kopen dit jaar, gewoon via funda. In het segment waar iedere starter zich bevindt. Dus het is allemaal mogelijk!

3 likes

De voorwaarden van die ander waren hetzelfde, bod hoger en hij zou als buurtbewoner de gunfactor hebben gehad voor de verkopers. Degene die ik kende was slechts een random koper die de verkopers niet kenden.

3 likes

Denk dat er nog steeds genoeg mensen het zo ‘winnen’ hoor!

1 like

@Calypso
Ik ken ook genoeg mensen die het wel zonder aankoopmakelaar is gelukt hoor! Die gebruiken meestal wel het kadaster om een prijs te bepalen en soms duurt het dan gewoon langer.

—-

Wij zijn het helaas niet geworden vandaag, maar we hebben geboden wat we maximaal wilden uitgeven aan dit huis en er zaten nog heel veel bieders boven ons dus heb er wel vrede mee. Everything happens for a reason denk ik altijd maar met huizen.

Wij moeten voor vrijdag een bod doen, er waren ZESENTWINTIG kijkers dus ik zie het allemaal erg zonnig in. Afwerking van het huis viel ons wat tegen, waardoor we helaas echt niet onze max kunnen bieden

Ik heb wat offertes aangevraagd voor aankoopmakelaars, heb er nu 1 die 2100 euro vraagt en dan 2 dagen voordat ze op funda komen huizen doorstuurt, meegaat naar bezichtigingen etc, mee helpt met bieden, contact onderhoudt met de verkopende partij, mee leest met de koopovereenkomst etc. Klinkt allemaal heel goed, alleen vragen ze 150 euro per bezichtiging als het niet tot een ‘deal’ leidt. Ik ga nog navragen of dat ook het geval is als je overboden wordt, maar ik vind het wel een beetje gek. Je kan volgens mij best een aantal keer overboden worden voor het raak is, dan tik dat toch best aan. Hebben jullie ook weleens zoiets gehad?

Dit heb ik nog nooit gehoord, vind het ook heel raar en heel veel geld.

4 likes

Over die vriendjespolitiek: het is ook heel vies, maar zoals iemand ooit tegen me zei: ‘In principes kun je niet wonen.’

2 likes

Ja vind ik ook… die 2100 betaal je wel pas als het huis gekocht is en anders niet, maar toch…