Huizentopic

Je zegt dus eigenlijk dat jullie samen tegen een ton bruto verdienen per jaar (corrigeer me als mijn berekening daar erg ver naast zit), daarmee horen jullie bij de best verdienende 10% van Nederland. Superfijn voor jullie, maar de overige 90% van Nederland moet het dus met (veel) minder doen, en daarvoor is dit dus wel makkelijk een recept voor financiële problemen.

34 likes

We hebben echt een (voor ons) heel hoog bod uitgebracht. Zo spannend. Hopelijk horen we t vandaag

3 likes
Even in spoiler, het is vrij lang

Ik vind het een recept voor financiële problemen voor mensen in mijn financiële situatie en daaronder. Tuurlijk als je heel veel geld verdient is het geen risico. Als je met bijna 2 ton overwaarde naar een huis dat inclusief afwerking 530 kost gaat ben je spekkoper. Dat is een hypotheek van 330-350. Echter: dat is niet mijn situatie. Wij hebben best overwaarde échter niet zoveel dat we zo’n huis voor amper zestig procent hoeven te financieren en bij een eventuele nieuwe crisis dus lachend op de bank kunnen blijven zitten.

Verder heb je mijn bericht wel gelezen? Ik zeg immers: de maandlast is mijn grootste zorg niet. Die kunnen wij inderdaad dragen. Het totaalbedrag is echter risicovol. Je koopt een heel duur extreem in prijs gestegen rijtjeshuis. Dalen de prijzen de komende jaren? Dan kan je geen kant op omdat je een heel groot deel van die prijsstijging gefinancierd hebt. Dat huis is niet meer waard vanwege de stenen, maar enkel vanwege de paniek en wanhoop op de markt.

Als je serieus denkt dat je met een hypotheeklast van 1700 euro op een gezamenlijk jaarsalaris van ongeveer een ton niet een financieel risicovolle last accepteert heb je denk ik geen kaas gegeten van budgetteren. Naast die 35% heb je namelijk ook al je andere huis gerelateerde én niet huisgerelateerde lasten. Plus dat het leven tegenslag kent: je weet niet hoe je er volgend jaar bij zit. Valt er een inkomen weg? Dan zit je financieel in één keer volledig klem. Het ís een groot risico. Dat mensen het nemen vind ik prima, maar ik vind het echt enigzins belachelijk om te gaan zitten beargumenteren dat het dat niet is.

Als dit om enorm grote kasten van huizen had gegaan had ik je betoog helemaal begrepen. Dan had ik (en met mij elke andere doorstromer/instromer in mijn leeftijdscategorie) namelijk de keuze gehad om door te stromen naar een meer bij mijn portemonnee passend plaatje. Echter: dat gaat het niet. Dit zijn doodnormale gezinswoningen op 20 minuten fietsafstand van de stad.

12 likes

Wat rot!

1 like

Hé wat vervelend!!

Dat is oldschool! Een brief bezorgen met je bod haha of gebeurt dat vaker? Heb ik niet eerder gehoord in ieder geval.
Mega spannend om een bod uit te brengen maar kan me voorstellen dat je bang bent dat het over het hoofd wordt gezien haha, zal vast niet zo zijn!
Nu duimen maar dat het genoeg is!

Edit: Oh nvm ik had niet doorgelezen, zag dat het al was afgewezen :frowning: ahh zo jammer

1 like

Ah jammer! Weet je voor hoeveel het uiteindelijk is weg gegaan? Wel goed om te weten voor komende biedingen. Het is altijd teleurstellend, wij kregen bij de eerste afgewezen bieding ook echt een harde reality check :sweat_smile: Maar deze ervaring kun je wel weer gebruiken voor de volgende. Hopelijk komt er snel weer een leuk huis voorbij!

@Victoria ja wij verdienen beide net iets meer dan 50k. En kijkend naar de salarisschalen in onze bedrijven zijn dat niet hele gekke bedragen, gezien we beide nog heel veel schalen en treden te groeien hebben.

Wat ik in mijn bericht zei: ik weet dat dat niet voor iedereen weggelegd is. Maar ik vind het wel kort door de bocht om het weg te zetten als recept voor financiële problemen want er zijn dus wel mensen die dat (makkelijk) kunnen dragen. Niemand hier weet toch hoeveel die mensen verdienen die deze huizen gekocht hebben. Ik ben daarnaast ook mijn bericht begonnen met dat ik het absurd vind dat dit soort woningen bijna het enige zijn in die regio. Maar daarna schetste ik twee situaties waarin zo een woning kopen toch wel betaalbaar is.

En @Victoria jij quote nu een stuk tekst waarbij ik net ervoor zeg dat die mensen waar ik het over heb 2 ton overwaarde hebben in het huis wat wij overkopen van ze. Dan moeten ze voor dat huis van 550k opeens 350k aftikken (1250 bruto) en dat noem ik heel betaalbaar. Denk dat er wel wat mensen zijn die ook op zo een wijze een duur huis kopen. Geloof dat @Fishing enkele posts boven mij zo een verhaal zelfs had.

@Shaaar dan zijn we het op dat vlak niet met elkaar eens. Jij vindt het een financieel risico, ik niet en heb een beeld geschetst waarom ik dat niet vind. Vind het echter nu een beetje gek dat je komt met dat iemand dan geen kaas heeft gegeten van budgetteren als je dat geen risico noemt.

We zijn t niet geworden. T was 439, wij boden 487, wss is t voor meer dan 500 weggegaan :disappointed_relieved:

7 likes

Maar wat zeg je nou precies. Kan wel zijn dat het in jullie bedrijven niet ‘heel gek’ is, super voor jullie dat jullie blijkbaar nog veel meer gaan verdienen maar buiten jullie context is dit toch fucking veel geld? Samen meer dan 100K? Ik ben ook hoogopgeleid met enkele jaren werkervaring en van deze bedragen zitten mijn oren te klapperen. Sowieso al die huizen en hypotheken van een half miljoen?? Wtf, ik vind het wel degelijk bizar.

20 likes

Maar dat is exact de reden dat ik onze context schets. Want het is niet echt een risico om 35% van je inkomen kwijt te zijn aan huur/hypotheek. En die context schetste ik puur om aan te geven dat een huis van 5 ton kopen echt niet altijd een recept voor financiele problemen is.

Dus eigenlijk kwam je alleen ff niet-zo-humble braggen? :rofl:

36 likes

Ik denk dat een maandlast van €1700 bruto op een gezamenlijk jaarinkomen van ongeveer een ton op zich prima te dragen is, maar ik vind het wel degelijk een financieel risico. Zolang je met z’n tweeën bent, fulltime werkt of iig minstens hetzelfde salaris houdt als toen je de hypotheek afsloot en geen kinderen wilt is het prima te doen. Maar wij willen wel een kind, en dan wordt het naar mijn idee al snel krapper. Want we zouden dan allebei vier dagen willen werken (minder inkomen) en je kosten flink stijgen (grootste kostenpost opvang). En dan zouden wij nog steeds wel meer dan gemiddeld kunnen sparen, maar je marges worden snel kleiner. Want als één van ons dan werkloos zou raken kun je opeens nog maar heel weinig sparen.

Ter info: wij zitten nu best flink onder de door jou genoemde 35 procent. En dat grijpt me soms al aan als ik het rekensommetje maak. Maar ieder z’n ding waar ie zich financieel veilig bij voelt.

4 likes

Verbaast mij sowieso hoe lage lasten mijn ouders bv hebben. Ik heb pas een (veel te dure, maargoed) appartement gekocht, en de rente is echt heel laag, maar mijn ouders wonen nu 20 jaar in een destijds nieuwbouw twee onder één kap 3 a 4 x zo groot als mijn appartement (oké wel in een veel goedkoper gebied maargoed in de stad waar ik woon is het hetzelfde) en hebben met een hogere rente de helft aan maandlasten!! Die generatie die in de guldentijd een huis heeft gekocht heeft zoveel geluk. Ja, toen was het ook voor hen veel geld, maar inmiddels wonen zij in grote huizen, en hebben hetzelfde salaris als onze generatie, dus houden maandelijks veel meer over, terwijl ze ook nog in een veel groter huis zitten.

Vraag me wel eens af hoe dat moet met onze (toekomstige) kinderen over 20 jaar. Het is nu al zó moeilijk om aan een huis te komen, en het lijkt alleen maar erger te worden.

3 likes

Nou hier dan even de mbo’er met Wajong!

7 likes

Nee heb je volledig gelijk in. De reden dat ik het benoemde was alleen omdat dat algemeen vaak gedacht wordt van ‘universitair geschoold dus inkomen komt wel goed’
Denk dat heeeeel veel mbo’ers een veel beter inkomen hebben dan bijv. ik, al is het maar omdat zij vele jaren eerder met aan een fulltime salaris begonnen en veel verder in hun loopbaan zijn.

Daar ben ik 0,0 zuur over hoor trouwens.

2 likes

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Op een gegeven moment is er toch ook gewoon geen plek meer om ‘in de breedte’ bij te bouwen? In het oosten van het land (waar ik vandaan kom) zie je nog niet heel veel flats, en zijn de twee onder één kap woningen en vrijstaande woningen helemaal niet zo gek. In het westen (waar ik nu woon) zie je die natuurlijk al minder, ook omdat appartemenen hier al duur genoeg zijn. Denk dat je die trent’ op den duur ook wel in andere delen van het land ziet. Je moet haast wel…

1 like

Komt dat niet toevallig omdat jouw ouders een aflossingsvrije hypotheek hebben? Bij mijn ouders is dat wel het geval, zij betalen dus alleen maar rente iedere de maand en geen aflossing.

Nee, ik weet niet precies wat ze wel hebben, maar ze lossen wel af. Alleen hoeven ze niet volledig af te lossen zoals wij wel moeten. Er blijft een klein gedeelte over aan het eind. Geen idee of dat veel invloed heeft op je maandlasten moet ik zeggen.

Dan hebben ze inderdaad een deel aflossingsvrij, en dat kan een stuk schelen op je maandlasten :slight_smile: hebben wij ook met die reden gedaan.

3 likes