Huizentopic

Gisteren ingeschreven voor nieuwbouw. De prijzen waren stuk hoger uitgevallen dan ze eerst hadden gecommuniceerd. Dus nu maar op 2 huizen kunnen inschrijven. Hoor volgende week vrijdag of we het geworden zijn. Ik ben zo benieuwd! Veel concurrentie dus word spannend. De locatie is echt super! Dus hoop het zoo!!

Dit is eerste x dat we voor een nieuwbouw hebben ingeschreven.

8 likes

Ik vind dit best wel een slechte oplossing voor het ruimtegebrek. We hebben echt meer stedenbouwkundige visie voor de toekomst nodig.
Het falen van de Bijlmer is volgens mij vooral te wijten aan het verkeerde woningtype.
Ik denk dat de Nederlandse overheid echt een ander beleid moet voeren op grondgebruik. Al die vierkante kilometers grondoppervlak die nu gebruikt worden voor landbouw, commercie en zonneparken kunnen echt beter worden benut. Er wordt in Amsterdam nu hard gebouwd aan hoogbouw in de Sluisbuurt. Ik ben heel benieuwd wat daar terecht van gaat komen en of dit gaat werken.

2 likes

Wij hebben niet zo lang geleden een huis gekocht. Veel geluk mee gehad: binnen ons budget, voldoet aan veel van onze ā€œeisenā€. We hebben wel redelijk nog wat financiĆ«le ruimte, maar als er 1 inkomen wegvalt en de ww stopt, hebben we wel een probleem. En we waren en zijn ons bewust van het risico, maar als ik dit topic lees, word ik soms toch wel een beetje angstig en denk ik: misschien hadden we toch maar een huis op 1 inkomen moeten kopen…

Dan verkoop je t huis gewoon weer als dat nodig zou zijn. Het is goed om afwegingen te maken maar om je nu te laten leiden door angst lijkt me niet handig. En je woont er al (of hebt t al gekocht) dus lekker genieten van je fijne huis.

7 likes

ik denk dat klein niet perse een probleem is maar daar moet natuurlijk wel wat tegenover staan. Hoogwaardige buitenruimte en een aantrekkelijke plint zijn twee voorwaarden die me nu te binnen schieten. En natuurlijk zijn niet alle galerijflats mislukt maar ik denk niet dat het principe van een galerijflat bijdraagt aan een prettige leefomgeving. Als je wilt stimuleren dat er verschillende mensen door elkaar heen wonen zul je ook verschillende woningtypen door elkaar moeten bouwen. Een typische galerijflat voorziet daar niet in. Vandaar dat ik galerijflats dan ook niet ideaal vind. Maar verschillende kwalitatieve types aan hoogbouw kan interessant zijn. Maar gezien het moeras waar wij ons in begeven, is dat niet perse heel goedkoop.

1 like

Er kunnen toch ook verschillende ā€˜soorten’ mensen in een appartementencomplex/galerijflat wonen?

Plinten? Die kun je toch zo vervangen?

Een mooie buitenruimte is wel een dikke plus in een flat!

1 like

Een plint in een appartementengebouw is de onderste verdieping, waar vaak winkels of horeca in zitten (of dus helemaal niks en dan is het een saaie plint :wink: )

8 likes

In dat geval snap ik wel dat een bewoner daar waarde aan hangt!

Haha bedankt voor de uitleg

2 likes

Welnee. Als je je maar bewust bent van de gevolgen van deze keuze. Wij hebben ook een huis gekocht met een hypotheek die we niet op 1 inkomen kunnen betalen. Sowieso volgens sommigen hier betalen wij bizarre maandlasten en dat op niet astronomische inkomens (maar wel goed hoor, ik klaag absoluut niet). Wij weten dat als 1 van ons volledig arbeidsongeschikt zou raken, we moeten verhuizen. Maar dat zouden we dan waarschijnlijk sowieso willen, want dit huis heeft een te grote tuin en vraagt te veel onderhoud voor 1 (arbeidsgeschikte) persoon. We lossen af op onze hypotheek en hopen dat het huis daardoor niet snel onder water komt te staan als we gedwongen zouden moeten gaan verkopen op een ongunstig moment.

Dat is natuurlijk ook een belangrijk verschil met de vorige woningmarktcrisis: toen waren er heel veel volledig aflossingsvrije hypotheken waardoor huizen 20 jaar na aankoop heel fors onder water stonden. Nu zal dat over 20 jaar als het goed is niet meer zo zijn, omdat je woning misschien wel minder waard is geworden door een gebarsten woningbubbel, maar je hebt ook al verplicht veel afgelost op je hypotheek

3 likes

sorry :wink: met plint bedoel ik inderdaad de begane grond, de verdieping die aan de straat grenst. Bij veel verouderde galerijflats is dit dan wel een blinde gevel met parkeerruimte of garageboxen. Er is dan weinig contact met de straat en de kans op rottigheid wordt groter. En natuurlijk kunnen er verschillende groepen mensen in dezelfde woning komen wonen. Maar met verschillende eisen wordt de kans op een gemixte wijk groter wanneer aan die verschillende eisen voldaan wordt. Een single starter wilt waarschijnlijk een goedkopere en daarmee kleinere woning dan een gezin. En een oudere heeft misschien meer behoefte aan een gelijkvloerse woning met een balkon versus meerdere verdiepingen met een tuin. Kijk als de woningnood maar groot genoeg is dan kiest iedereen eieren voor zijn geld. Maar dat resulteert niet altijd in duurzame levensbestendige oplossingen. De bouwsector zorgt voor een zeer grote co2 uitstoot. Dus zeker met het belang van het milieu voorop is het belangrijk om hier zorgvuldige keuzes in te maken.

2 likes

Ik woon niet in Nl gelukkig. Net over de grens herken ik dit tekort aan woningen helemaal niet gelukkig. Lijkt me echt vreselijk om steeds buiten de boot te vallen en zelfs geen bezichtigingen te kunnen plannen. Wij kochten een 6 jaar geleden en op 1 inkomen redden we het helemaal niet. Tenminste mijn partner verdient 6x zoveel als ik. Dus als mijn loon wegvalt is er niets aan de hand maar omgekeerd natuurlijk minder evident. We lossen hier gewoon af op 20/25 jaar (is hier standaard zo) dus ga er echt wel van uit dat we dan wel genoeg kapitaal hebben afgelost om wat geld te kunnen recupereren bij een eventuele verkoop. En zou dat niet het geval zijn dan zullen we het moeten bekijken als ā€˜huur’ die we anders hadden moeten betalen. Ik zou niet te ongerust zijn zolang je mooie kapitaalsterugbetalingen doet en je een spaarpotje aan de kant hebt voor het overbruggen van vb een tijdelijke werkloosheid oid.
We zijn ook beiden volledig verzekerd met een overlijdensrisicoverzekering. Dat vond ik wel heel belangrijk zeker gezien het inkomenstenverschil. In Belgie is dat vanuit de bank ook vaak verplicht (zo wordt bij overliiden van een van de partners de lening volledig (of soms maar gedeeltelijk maar dat staat de bank niet zo vaak toe) terugbetaald vanuit de verzekering. Vind dat zelf ook de enige juiste keuze maar ben misschien bevoordeeld vanuit mijn job (financiĆ«le sector). Mensen vergeten vaak dat de leninglast maar een deeltje is van de vaste kosten (water, electriciteit, kinderopvang,…) en als een partner wegalt zorgt dat al voor genoeg problemen als je dan nog met een aflossing zou achterblijven…
heb de indruk vanuit dit topic dat dergelijke verzekering in NL minder standaard is? Hoe bekijken jullie dit dan?

2 likes

Bij ons werd het wel heel dringend aangeboden, dus mijn ervaring is dat het wel ā€˜standaard’ is dat je dat neemt bij het kopen van een huis. Maar dat is dus wel maar 1 ervaring

Even vanaf de andere kant: Hier in de wijk speelt dat ook, en zijn veel mensen er ook niet blij mee. Dat heeft in dit geval niets te maken met sociale huur oid (dat is hier al heel veel in de wijk en dat is prima), maar met de hoogte en de parkeerdruk. Omdat de kosten zo hoog zijn moet er een bepaald aantal woningen in komen om het rendabel te maken + aan vraag te voldoen, en om die woningen kwijt te kunnen moeten ze flink hoog worden. Naast ons huizenblok is de nieuwe flat 16 hoog, achter 14 hoog. Dat is echt wel heel fors (en zorgt voor minder zon, meer inkijk in je tuin etc). Ook is een parkeergarage onder de flat te duur en er is maar beperkt plek voor parkeerplaatsen, dus neemt de parkeerdruk in de wijk toe. het bied dus wel echt nadelen voor de huidige bewoners. Maarja, echt andere opties zijn er ook niet echt want die woningen zullen er toch moeten komen.

Hahahaha sprak net een buurman die in onze stad een huis zoekt. Geboden op een tussenwoning van 750k en 130m2, wel op een heel leuke plek, maar moest echt nog wel voor zeker 70k verbouwd worden (is zo’n oude mensen huis). Vond het al erg duur maar hij vertelde dat het voor meer dan 900k is weggegaan :rofl::crazy_face::sob:

1 like

Wij gaan morgen een brief bij ons bod doen, omdat we hoorden dat bij deze verkopers ook een gunfactor meespeelt. Overige biedingen hebben we dat nooit gedaan… Iemand ook al eens gedaan? Vertel je gewoon wie jullie zijn, wat voor werk je doet, waarom je graag het huis zou willen? En een foto erbij of niet? Ik heb echt geen idee, kan niet echt iets vinden op internet.

1 like

Misschien is dit niet helemaal het juiste topic hiervoor, dus correct me if I’m wrong… maar wij wonen nu in een huurappartement, daar zijn sloopplannen voor dus we moeten er op ten duur uit. Het is allemaal heel onduidelijk wanneer de plannen precies concreet worden, maar krijgen ongeveer maandelijks een brief in de bus met precies 0 informatie. Ik vroeg me af of je ook al in aanmerking komt voor verhuisvergoeding als je verhuist voordat er een concrete sloopdatum is? Want wij hebben geen zin in stress rondom die datum gezien de krappe markt, dus willen gewoon zsm verhuizen.

Wij hebben dat gedaan toen we ons nieuwe huis kochten! Inderdaad, wie we waren, welk werk we doen (ook om aan te geven dat we niet een groot risico zijn qua ontslag op korte termijn), hoe oud we zijn, toelichting op onze financiƫle status, en waarom we verliefd waren op het huis.

Toen wij ons huis verkochten (vorige maand) hebben we een aantal biedingen met een beetje hetzelfde verhaal gekregen. Uiteindelijk was er 1 bod dat hoger was met goede voorwaarden, zonder verhaal, en is dat hem geworden. Anders had het zeker een rol gespeeld!

1 like

Ik vrees dat het in Belgiƫ ook nog gaat ontploffen hoor of misschien al ontploft is in sommige steden. In mijn regio komen wel vaak huizen te koop, maar die zijn dan iets ouder waar je nog enorm veel renovatiekosten aan hebt en die staan op een stuk grond van + > 8 are waardoor je al gewoon veel voor de grond op zich betaald. Het is gewoon geluk hebben, met de regio waar je zoekt.

Heeft iemand wel eens een financiƫle check aangeleverd voor inschrijving op nieuwbouw? De ontwikkelaar vraagt om maximaal bedrag dat we aan hypotheek kunnen krijgen maar adviseur wil geen bedrag er aan koppelen (vanwege afhankelijkheid rentestand) maar enkel of je een bepaalde koopsom (van je 1e keuze bijv.) wel of niet kan betalen.
Edit: en moest je geld betalen voor zo’n check? Onze adviseur vraagt best een hoog bedrag daarvoor.