Huizentopic

Wij hebben relatief een wat hoger rentepercentage (2,1%) en de hypotheek vorig jaar afgesloten, maar wel de rente voor 30 jaar vastgezet. Dan zijn we in ieder geval verzekerd van een prima tarief! En we mogen de hypotheek/rentepercentage ook verhuizen, dus dat vonden we wel een goede deal.

1 like

Haha top! Echt interessant om dit te zien. 1% rente scheelt al zoveel in maandlasten :scream: maar net als @George hebben wij ook niet voor de allerlaagste rente gekozen vanwege beter voorwaarden, en voor 20 jaar vastgezet.
Maar ik speel nog steeds wel eens met het idee om nu opnieuw te laten taxeren en zo in ieder geval de rente opslag omlaag te krijgen. Dat kan ook zomaar nog 100 euro per maand in maandlasten schelen, bizar hoeveel geld dat is als je het optelt

Maar je kan je contract toch niet zomaar ontbinden?

sad 5,1% rente slachtoffer hier

3 likes

Niet zomaar, maar wel tegenover een kleine boete. Zou even het rekensommetje maken hoor!

1 like

Als je een niet-NHG-hypotheek hebt betaal je (meestal) een rente-opslag als je een hoge schuld-marktwaardeverhouding hebt. Als je schuld zakt (omdat je afbetaald hebt), of je marktwaarde stijgt (doordat je je huis verbeterd hebt of de markt veranderd is), kun je een aanvraag doen om die schuld-marktwaardeverhouding opnieuw vast te laten stellen, dan kun je (een deel van) je rente-opslag laten vervallen, of zelfs rente-korting krijgen.
Wij zijn hierdoor in de afgelopen 3 jaar van 2.25% naar 2.01% gezakt.

Met 5.1% is het misschien ook nog wel eens een keer de moeite waard met de bank te bellen of je kan oversluiten, of kan rente-middelen, of iets in die richting. Dat verschil kan wel zo groot zijn dat je een eventuele boete snel terugverdient.

Hebben we allemaal al gedaan, maar daar kwam elke keer uit dat het niet veel verschil zou maken.

We zouden dus ā€˜moeten’ verhuizen om eraf te komen en in deze markt… Tsja, ik hoef jullie t niet uit te leggen.

Wel balen zeg :anguished: ik zou ook zeggen dat de rekensom wel in het voordeel van een lagere rente uitvalt, maar dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van je hypotheeksom, looptijd etc. Opnieuw afsluiten is ook gewoon duur, en dan heb je ook nog de boete

Ja, ze wilde ook echt heel veel weten! Wat hoor je van de buren? Wanneer? Hoe vaak? Zitten jullie vaak op het balkon? Hoe vaak zitten de buren op het balkon? Wie wonen er verder in de straat? Waar zet je je fiets neer? Echt ze bleef maar gaan gewoon haha. En nadat ze gehoord had dat we voor een ander waren gegaan appte ze ook nog even dat ze het zo jammer vond dat ze wel het hoogste bod had, maar dat ze het nu alsnog niet had gekregen…

1 like

Ik snap dat dit als verkopende partij vervelend is, maar vind het tegelijkertijd wel grappig dat vragen die eigenlijk doodnormaal zijn als je zo’n grote aankoop doet als kritisch worden gezien.

12 likes

Ons bod is geaccepteerd!

Denk zo’n 7 biedingen gedaan in totaal en nu zo’n 14% boven de vraagprijs geboden ( :sob: ), maar het is gelukt!

57 likes

Ik vond het ook niet per se vervelend hoor, want ik snap haar wel heel goed. Maar ik verbaasde me erover dat ze zich niet echt positief uitsprak over het huis en juist heel kritisch was, maar dat ze dus uiteindelijk het hoogste bod had (wat ik pas hoorde toen ze mij appte).

@Nivi Gefeliciteerd! En succes met alles regelen rondom de hypotheek!

3 likes

Probleem hierbij is ook dat ons huis nu bij een nieuwe taxatie waarschijnlijk meer dan een ton hoger wordt geschat, dus dat helpt dan ook niet mee.

Oe gefeliciteerd!

Haha zo stom, ik gun het jullie allemaal van harte maar ik ben toch stiekem stikjaloers :upside_down_face:

4 likes

Ja snap ik! Had ik zelf namelijk ook. :sweat_smile:

2 likes

Haarlem. Niet normaal hier

1 like

wat moeten die oudjes dan ook cashen joh, ofwel rijke erfgenamen dan wel hoge bijdragen voor een verzorgingstehuis.

2 likes

Love Haarlem :heart: maar die idiote prijzen maakten het voor ons echt onmogelijk om een huis te kopen daar :sob:
Bijna net zo idioot als de Amsterdamse huizenmarkt. Zijn natuurlijk ook veel Amsterdammers die een huis met iets meer buitenruimte willen kopen en dat in Haarlem vinden.

Uiteindelijk hebben we een fijn huis gekocht in een stad in de buurt en dan ben ik alsnog in een poep en een scheet in Haarlem als ik daar zin in heb

2 likes

Lol dit is echt een soap. Mijn vriend en ik zagen een huis wat nul aan onze eisen voldeed, maar we hoopten het wel voor een okƩ prijs te kunnen krijgen. Deden op basis van de transactieprijzen van afgelopen maanden een inschatting (in januari keken we twee straten verderop. Die ging voor 460) en dachten: we gaan ervoor. Toch weer onze aankoopmakelaar gebeld. Verwacht hij dus dat het kleine kulhuisje (112m2) op 25 minuten fietsafstand van het stadscentrum 515.000 euro gaat kosten (Vraagprijs 429).

3 likes

Ik ben zo geĆÆnteresseerd op een rapportage naar: wie zijn toch die mensen die zo overbieden? En kennen ze angsten? Is er een journalist die ik kan tippen?

7 likes

Maar zelfs die mensen moeten toch een nacht wakker liggen als ze in een saaie vinex voor 515.000 een huisje van 112m2 kopen?

6 likes