Huizentopic

Ik kan me niet voorstellen dat mensen die in deze markt droomhuis zeggen echt zeer groot en luxe bedoelen. Te zij ze een flinke smak geld van ouders of iets meekrijgen. In mijn geval. We hebben ongeveer vier jaar geleden een krot op de locatie die we niet echt wilden gekocht. Stevig aan verbouwd. Nu zoeken we weer en mijn huidige droomhuis is een relatief nieuwe tussenwoning van ongeveer 125m2 met een zonnige tuin voor een ‘oke’ prijs in Utrecht. We zijn bereid tot klussen en willen ook best op nieuwbouw wachten. Groter dromen durfden we toen we begonnen al niet. Inmiddels is daarvan over: binnen Utrecht, minimaal 110m2, tuin of ver buiten Utrecht (ik heb een hekel aan alle omliggende chique dorpjes) minimaal 125m2, tuin en nieuw. Een droomhuis is inmiddels eerder een huis dat binnen die wensen een leuke locatie, prijs of afwerking heeft, dan het ‘droomhuis’ waarvan ik helemaal in het begin dacht dat ik het zou gaan kopen. Meer kan gewoon niet.

2 likes

Ik heb vorig jaar ook een ‘ok’ huis gekocht.
Dit huis konden we voor een mooi bedrag kopen en een ton onder ons budget.
We zijn hem nu helemaal naar onze wens aan het maken.
Achteraf ben ik erg blij dat we dit ‘goedkopere’ huis hebben gekocht. De maandlasten zijn laag dus ik hou elke maand geld over om leuke dingen te doen

5 likes

Wij hebben concessies gedaan op de definitie van ons “ droomhuis”. Want het liefst hadden we een huis van 120 m2 gekocht met een tuin op het zuiden/zuid-westen met een ligging op 15 minuten lopen van de binnenstad van Den Haag gekocht, met een badkamer en keuken in onze smaak. Bij voorkeur dan ook meteen gerenoveerd.

Nou dat is onmogelijk natuurlijk. Dus hebben we besloten de locatie te laten voor wat het is en “ slechts” in de randstad te willen wonen in een plaats met trein of metro, maar dan wel echt al onze eisen verder af te vinken (en dan onszelf te begrenzen in welk bedrag we uit wilden geven). En dat is wel gelukt, zelfs voor minder dan het bedrag wat we voor ogen hadden. Denk dat we dus wel ergens ons droomhuis gevonden hebben want wat wij willen is er gewoon niet op onze droomlocatie.

1 like

Ik ben dan ook benieuwd wat het ‘droomhuis’ dan is. Is dat echt ieta uit de buitencategorie dat sowieso voor weinig mensen is weggelegd (grote villa met zwembad a la the Sims) of meer ‘realistisch’?
Voor mij zou dat zijn een huis met 5 slaapkamers, rustige ligging (mag wel in woonwijk want wil graag buren), ruime tuin met ruimte voor moestuin, grote klusschuur en losse werkruimte in de tuin.

3 likes

Ik heb altijd gedroomd van een jaren 30 huis met een grote zonnige tuin. Het huis dat we hebben gekocht is een jaren 70 rijtjeswoning :smiley:. Maaarr het is ruim (150m2) en we hebben een hypotheek van 450 per maand. En daar slaap ik 's nachts dan wel weer lekker van.

7 likes

Aan het begin van onze zoektocht heb ik echt wat eisen/wensen moeten laten varen. Ik kom uit een plek ver van de Randstad, waar huizen ook steeds duurder worden, maar waar je met ons budget toch zeker wel een mooie tussenwoning kan krijgen. Dus toen ik zag wat de huizen (in deze markt vooral) in de Randstad kosten, moest ik echt flink slikken; dit was niet echt wat ik voor ogen had. Maaar besefte wel dat het voorlopig gewoon even niet anders is en had toen een knop omgezet. Uiteindelijk wel in de wijk van onze voorkeur een appartement kunnen kopen, terwijl we ondertussen wel noodgedwongen verder moesten kijken en bieden dan alleen deze wijk, maar toch blij dat dit gelukt is. Dit appartement is met name qua oppervlakte echt niet mijn droomhuis, maar de markt is kut dus allang blij dat we wat hebben en we hopen over een paar jaar wel ons ‘droomhuis’ te vinden.

2 likes

Wij zijn volgens mij een van de weinigen die juist op het huis vielen omdat het een dichte keuken heeft :grinning: hij is wel ruim, dus je kunt er zitten. Maar ik vind het wel veel chiller omdat je dus niet alle keukenzooi de hele tijd ziet haha!

Edit: Voor mij is een droomhuis gewoon een huis waar je op dat moment heel blij mee bent. Dus dat je een huis koopt waarvan je denkt: wauw is dit van ons?! Daar hoeft geen zwembad of gazon hij te zitten voor ons, maar dat zal voor iedereen anders zijn :stuck_out_tongue: Echt een droomhuis a la villa is zo’n ver van m’n bed dat ik het daar niet eens over heb.

9 likes

Begrijpelijk hoor, dat je toch wat negatievere gevoelens erover krijgt als vrienden het beter hebben qua huis.

Weet niet of het voor elk kind geldt, maar ik voelde me altijd net zo fijn als ik een tijdje bij m’n opa en oma woonde in een klein rijtjeshuis als in het huis van m’n ouders, dat beduidend groter was. Maar ja jullie, als ouders, moeten je ook nog fijn voelen op het aantal m2.

1 like

Bij grote villa met zwembad a la the Sims denk ik direct aan het villa huis dat ik had met tig grafstenen in de tuin, omdat ik mensen tussen 4 muren ging opsluiten of ze liet verdrinken in het zwembad. Dat is toch geen plek waar ik zelf graag zou wonen…

Voor mij is een droomhuis een twee-onder-een-kap of vrijstaande woning met veel lichtinval en ruime tuin zonder veel inkijk van buren. Dat huis staat in een rustige buurt, op korte fietsafstand van een gezellige stad en binnen twee minuten lopen sta ik in een groene omgeving met bomen en een meertje. Het huis heeft van buiten ook een prettige uitstraling. Dat kan jaren 30 zijn, maar ook een boerderij type woning of weet ik het wat. Vooral een warme uitstraling is belangrijk. Strak modern vind ik niks.

7 likes

M’n partner en ik wonen nu in een huis waar we nooit warm van zijn geworden. Was gewoon prima en vlakbij ons huur appartement en kwam toen leeg. Huis van vorige week wilden we echt graag dan ga je wat heftiger bieden. Huis daarvoor waar we op hadden geboden was echt wel goed maar niet echt heel erg iets voor ons ofzo dus hadden we laag geboden. Maar we hebben wel een paar eisen, als t huis daar niet aan voldoet dan gaan we er niet op bieden.

Waren laatst ergens en je mocht daar van de gemeente geen schutting plaatsen. Zei de makelaar van nou de vraag is of ze daar ooit achteraan gaan… maar daar vind ik een huis dan wat te duur voor. En we hebben niet een heel gezellige makkelijke hond dus zo’n doorzichtige heg lijkt me dan echt niet handig. Zijn nu niet dakloos dus hoeven niet genoegen te nemen met iets dat heel onhandig of ongewenst is voor ons.

2 likes

Wij hebben inmiddels al besloten er niet aan te beginnen in deze gekte. Ik snap echt niet hoe mensen kunnen slapen terwijl ze zo enorm overbieden op huizen en zulke enorme financiële verplichtingen aan gaan.

Ook speel ik de laatste tijd met het idee om tegen de tijd dat mijn moeder haar huis wil verkopen het huis over te kopen. Het moet worden opgeknapt maar het ligt echt in het paradijs. Dat zou wel betekenen dat we flinke keuzes moeten maken want het is in Limburg. Echter weet ik wel dat ik vele malen liever middenin de natuur woon dan in een stad of vinexwijk.

5 likes

Een open keuken is ook niet altijd makkelijk met een kind. Hij had in no time door hoe de oven aan moest en waar de kruidenpotjes lagen :sweat_smile:.
Ik ben ook team dichte keuken. As we speak zit ik in onze huurwoning nog naar de afzuigkap en de pollepels te koekeloeren.

1 like

Volgens mij zijn wij echt concurrenten op de woningmarkt, haha. Eens kijken wie er gaat winnen :devilish: :devilish:

1 like

Ik vrees het salaris in de afgelopen 3 jaar, maar misschien kun je een verklaring krijgen van je werkgever met het statement dat je dit zal gaan verdienen

Gewoon vanaf juli! Ik ben zelfs afgelopen week nog wat omhoog gegaan in salaris zodat ik iets meer hypotheek kon krijgen. Zo lang je maar een loonstrookje kan meesturen met je salaris daar op aangegeven.

3 likes

O grapje als je idd vanaf juli pas een hypotheek zou aanvragen wordt natuurlijk dat salaris meegenomen als je een contract voor onbepaalde tijd hebt (of een werkgeversverklaring) @Nachtburgemeester

1 like

Wij kijken wel eens naar nieuwbouw, maar 1 ding houdt mij tegen, namelijk de verhalen die je hoort over spinnenplagen in nieuwbouwwijken (omdat de vogels weg zijn tijdens de bouw en de spinnen zich ongestoord in de spouwmuren kunnen voortplanten). Zijn hier mensen die in zo’n nieuwbouwwoning (op een voormalig leeg veld) wonen en me gerust kunnen stellen of juist een slechte ervaring hebben?

Hahaha, of een lekker stinkende vuurkorf elke avond. Topplan!

2 likes

Ik herken het wel haha. Er is wel een verschil tussen nieuwbouw in een bestaande omgeving of nieuwbouw in een nieuwbouw wijk. De reden dat er meer spinnen zitten (zouden zitten), is dat er geen bomen etc zijn en dus geen vogels en dus geen spinnen eters. In een bestaande wijk nieuw bouwen heb je dus wel (meer) bomen en dus minder last er van.
Wij woonden in een nieuwbouw wijk in de polder, waar dus echt niks was en na 5jr nog steeds alleen een dun twijgje stond als boom - en geen vogel te horen was…

Wij hadden dus wel echt de typische spinnenplaag, telkens webben in je gezicht als je naar buiten liep en onze loungeset was echt helemaal vol, elke week er opnieuw. We hebben toen met z’n allen zo’n spinnen verdelger bedrijf laten komen. Met de hele straat, want ander schuiven ze gewoon op naar de buren haha. Dus de oplossing is er ook! Dus zou me daar niet door laten tegen houden! :slight_smile:

Mooi zo, dat stelt me al gerust :slight_smile: @Oneinamelon

1 like