Huizentopic

Dat is netjes! Dankjewel!

Tip 1: meerdere offertes opvragen. Wij hadden ook eerst 15000. Toen bij een andere zaak 11000. Overigens voor toilet los en de hele badkamer met douche, toilet en bad. En die haalde echt dramatische dingen uit die andere offerte (die eerste had alles mat behalve bijvoorbeeld het bad). Zelf inderdaad het sloopwerk gedaan. Verder laten wij het plaatsen, dus dat kost ook nog wel wat. Wel alles besteld wat aan onze wensen voldoet, kan vast wel goedkoper qua spullen!

1 like

Bij ons is nu alles helemaal rond met de kop van ons eerste huis! Zo blij. Nu nog wachten tot september voor we de sleutel krijgen

2 likes

Oh wat rot! Ik zou daar ook mega van gaan stressen!

Wij krijgen over een dikke 3 weken de sleutel al, gaat zo snel! ZĆ³veel zin in! Wel rete spannend want ons huidige huis staat te koop en nog niet verkocht (vanwege privacy even geen details)! Kans op dubbele lasten is hoog dus. En zolang ons huis niet verkocht is kunnen we dus nog niks verbouwen. Opzich geen ramp want de grote verbouwing wilden we toch pas in december gaan doen. Ik duim heel hard dat ons huidige huis ZSM verkocht isā€¦

In ons vorige huis hebben we de badkamer laten verbouwen. Wij hebben alle onderdelen voor de groothandelprijzen kunnen krijgen, dus dat scheelde wel een hoop en de klussers zijn deels zwart betaald.
Onze badkamer was ruim 6m2 groot en we hebben daarin een brede wastafel, bad, inloopdouche en een sanibroyeur. Inclusief tegelen zaten we rond de ā‚¬ 10.000,00.

1 like

Iemand ervaring met het verplaatsen van een ketel? Ik sprak laatst een aannemer die vertelde dat je hem buiten kunt hangen met een ombouw, dat zou hier echt perfect zijn want dat ding hangt ontzettend in de weg zo midden in de keuken.

Toch vind ik als starter zelf gaan bouwen wel heel heftig. Ik ben niet heel blij met hoe de nieuwbouw nu gaat, maar zelf had dit (nog) niet gekund. Daarnaast zijn aannemers hier echt niet te betalen op het moment.

Het enige wat ik hierop kan zeggen is; er komt een einde aan. Hier werd ook letterlijk alles verkeerd geleverd: verkeerde vloer (waarvan je dan 45 pakken de trap op moet slepen), verkeerde keukenfrontjes, verkeerde kasten. Ging maar door. Om nog maar niet te spreken over dingen die we zelf verkeerd besteld hebben. Maar het was het waard

1 like

Thanks!!

Wij zijn zelf aan het bouwen en ook in eigen beheer, hebben 2 linkerhanden en 0,0 verstand van de bouw, maar konden ons droomhuis niet vinden dus toch de uitdaging aangegaan. Ik zou dit niet nog eens doen maar dat is ook niet de bedoeling, zoiets doe je 1 keer en we willen dan ook oud worden in dit huis. Ik merk dat het heel verschillend is hoe ik en mijn vriend ermee omgaan. Hij vind het allemaal helemaal niks en heeft tijdens de bouw ook een burn out gehad. Ik vind het zelf vaak wel leuk om te doen. Misschien ook omdat je bij zelfbouw bij iedere fase zo betrokken bent en jou eigen ideeƫn en plannen werkelijkheid ziet worden, daar krijg ik weer nieuwe energie van. Het is niet gemakkelijk maar ik ben een regeltante. (vandaag bijvoorbeeld ongeveer 25 telefoontjes gevoerd). Moet wel zeggen dat het inderdaad qua financieen erg tegenvalt maar wij willen het in 1 keer goed doen dus vind het de investering wel waard. Een nadeel ervan is wel dat je het bijna alleen jezelf kan aanrekenen als er iets mis gaat.

Ik zou eigenlijk wat advies kunnen gebruiken over de verkoop van ons huis maar ivm privacy vind ik dat wat spannend dus even in spoiler en misschien haal ik het nog weg.

weg ivm privacy

Wisselen van makelaar gebeurt regelmatig, dus als je niet tevreden bent dan kun je daarmee dreigen of het gewoon doen. Je moet er wel vertrouwen in hebben!

1 like

We moeten komende twee maanden al het meer- en minderwerk aanleveren voor ons huis dat najaar 2021 klaar is. Sanitair zit er bij is maar is super standaard, ben heel benieuwd hoe snel alles duurder wordt als je iets andere tegels etc wilt. Komende week gesprek met de begeleider voor het meerwerk.

Hebben jullie nog tips waar je goed op moet letten?

Stopcontacten,lichtpunten en aansluitingen. Kritisch kijken naar de hoogte, naar welke apparaten je waar wilt hebben en of die op 1 groep kunnen etc.

Nee en dat laatste vind ik dus heel vervelend. Goed luisteren vind ik dus een echt pre. Ik ging al aan onszelf twijfelen of wij daarin wel duidelijk waren geweest maar eigenlijk is het aan de makelaar om daar de juiste vragen te stellen en meer duidelijkheid te creeeren. Overigens hebben we aangegeven dat we al een huis hebben gekocht en daar ook snel in kunnen (2,5 week omgggg) oftewel het huis moest zsm verkocht worden.

Nou goed we hebben een afspraak met hem gemaakt en dan hoop ik dat we er een beter gevoel aan over houden.

We focussen ons maar op ons nieuwe huis want dat gaat mega snel :heart_eyes: natuurlijk zit daar een negatieve kant aan (dubbele lasten) maar goed uiteindelijk komt het (hoop ik) allemaal goed

weg

Bij ons is het voor het sanitair idd de samenwerkende leverancier, waarbij we alles online moeten uitzoeken. We laten in ieder geval de standaard fonteintjes etc erin zetten, die kun je zelf nog wel weer makkelijk veranderen.
Wil je het casco, dan zetten ze de punten gewoon op de standaard manier erin en moeten we de badkamer dan weer openbreken voor een logische indeling.
Ben vooral bang dat het straks niet netjes getegeld wordt en dat je daar geen invloed op hebt.

Keuken zat er Ć¼berhaupt niet in en daar hebben we een leverancier uitgezocht die niet betrokken is bij het project (en kennissen van familie dus wel vertrouwen in).

Wat naar zeg!
Het scheelt dat mijn vriend bij voorbaat al niemand vertrouwt, dus hij laat alles in schrift zetten.

Hebben jullie veel veranderd aan de stelpost die er in zit qua sanitair?
Bij ons is de badkamer echt idioot: aan de ene kant douche en kleine wastafel en andere kant optioneel bad. Wil je geen bad, is die andere kant gewoon leeg :expressionless: Daar willen we juist een grote wastafel, dus vrees dat dat ook extreem veel duurder gaat worden.

Komende week hebben we het eerste gesprek met de begeleider, met al een a4 vol aan vragen. Ben erg benieuwd.

Heeft iemand hier de zwarte keuken van Ikea (Kungsbacka)? Ben je er blij mee? Blijft hij mooi en zie je er niet te snel vuil/vingers op?

Ik heb de kungsbacka keuken, nog maar 4 maanden niet lang dus. Maar het schoonhouden is wel een dingetje. Er blijven vette vingers op achter als je ze niet bij de handgrepen dicht doet bijvoorbeeld. En ik heb nog niet de oplossing gevonden dit goed schoon te krijgen. Maar goed ik ben geen goede huisvrouw en heb nog niet heel erg mijn best gedaan om het nog met andere middelen schoon te maken dan afwasmiddel en de keukenschoonmaakspray van de action :joy: