Huizentopic

Wij hebben ook een nieuwbouwhuis gekocht. Ze zijn nog niet begonnen met bouwen maar kan nu al niet meer wachten. Dat wordt nog wat :rolleyes: vind het wel heel leuk om nu bezig te zijn met het hele huis inrichten/dromen over de aankleding van de keuken en badkamer/vloeren/muurkleuren/tuininrichting enzo.

Durf ik niet te zeggen ivm anonimiteit maar ik zal je proberen een pb te sturen!

Wij hebben afgelopen weekend naar keukens gekeken om een redelijke inschatting te kunnen maken hoeveel het gaat kosten. Heb het ideale plaatje al in m’n hoofd haha.
Weet ook al wat voor vloer ik wil en hoe de wc eruit moet komen te zien. Hebben ook al grove ideeen voor de badkamer.
Gelukkig heeft m’n vriend dezelfde smaak :wink:

Heel strak, modern.

We willen waarschijnlijk een PVC visgraatvloer, zwarte greeploze keuken met eiland en wit marmeren blad.

En jij?

1 like


Beetje dit idee, maar dan 1 oven, dunner blad en ik ga wel akkoord met 1 wijnkoelkast.

10 likes

Wat spannend! Hebben jullie al gekeken voor welke bedragen andere huizen in de straat de afgelopen tijd verkocht zijn? Dan weer je ongeveer waar je moet gaan zitten.

Wij hadden ook dat gevoel. Uiteindelijk besloten dat we ons niet gek gingen laten maken en gewoon de vraagprijs geboden. Van iedereen de de vraagprijs heeft geboden was ons bod het eerste en de eigenaar heeft -gelukkig- besloten ons niet tegen elkaar te laten opbieden. Daar waren we (denk ik) ook niet in meegegaan.
Gelukkig voor ons heeft er niemand meteen boven de vraagprijs geboden (deze was trouwens wel al meer dan hoog genoeg)…

1 like

Ik heb een nieuwbouwmaissonette gekocht. Over 2 weken de eerste afspraak met de bouwer en daarna ook afspraken voor badkamer en keuken.

1 like

Denk dat het belangrijk is of het een lichte ruimte is of niet. Bij een smalle wat donkere ruimte kan zwart denk ik al heel donker worden.
Beide kunnen natuurlijk prachtig worden!
Heb jij de keuken mee kunnen financieren in de hypotheek? Of zit er al een keuken bij?

We gingen van de week weer bij het huis kijken samen met mijn moeder. Gewoon om even te laten zien waar we gaan wonen. Stond toen de overbuurman te schilderen en die stelde zich voor e.d. Liet ook even zijn eigen huis zien en heeft ons nog wat tips gegeven. Echt super fijn.
Wij gaan ergens een muurtje slopen, maar het schijnt dat daar een waterleiding achter zit. Super handig om te weten.
Zo aardig van hem dat we even binnen mochten kijken. Ik weet nu al dat we in een hele toffe buurt terecht komen.

3 likes

Onze keuken is ongeveer even groot en ook open aan de woonkamer. Die van ons is mat zwart (en ook witte muren). Als je wil kan ik wel een foto sturen?

1 like

Wij hebben begin dit jaar al de keuken en badkamer moeten uitzoeken, woning is pas volgend jaar zomer klaar. Zo gek! Hopelijk vinden we alles nog mooi…

2 likes

Voor mensen die ook een nieuwbouwhuis hebben gekocht: wij moeten voor de financieringsaanvraag een schatting maken van de kosten die we denken kwijt te zijn aan keuken en badkamer (o.a.). Hoe hebben jullie die inschatting gemaakt? Gewoon naar een keuken-/badkamerwinkel en daar offerte laten maken, nu al? Oplevering is pas voorjaar 2020 dus dat voelt zo overdreven vroeg, maar anders wordt het wel heel lastig inschatten denk ik…

Kan ik hier ook met huurhuisvragen terecht? Ik probeer met mijn vriend een huurwoning te krijgen in de Randstad en toen kregen we een aanbieding die uiteindelijk werd afgewezen op basis van onze papieren. Navraag bleek dat ze ons hebben afgewezen vanwege mijn 0-urencontract, omdat ze niet konden vaststellen of ik een vast inkomen heb. Mag dit? Ik werk al 2,5 jaar bij deze werkgever en dit is voor het eerst dat ik een verhuurmakelaar heb gehoord die hier moeilijk over doet, terwijl ik gemiddeld 16 uur per week werk naast mijn studie.

Wij zijn pas naar een keukenwinkel geweest en hebben besproken wat we ongeveer willen. Daar kwam ook een schatting van het bedrag uit. Geen officiële offerte nog. Willen binnenkort misschien wel offertes gaan afvragen voor we de hypotheek gaan regelen.

1 like

In feite mogen ze je overal op afwijzen, in de vrije sector zijn daar geen regels voor. De makelaar zal waarschijnlijk voor de verhuurder de beste kandidaat zoeken en verkiest dan de zekerheid van twee vaste (uren) contracten boven jouw 0-uren contract. Als er genoeg kandidaten zijn, hebben ze ook weinig motivatie om verder na te gaan hoeveel uur je veelal maakt en hoe lang al etcetera… dus ik vrees dat je er weinig aan kan doen, misschien je werkgever vragen om een zestien uur contract. Als je meer dan drie maanden een bepaalde arbeidsduur werkt, word je voor de wet toch geacht zo’n contract te hebben.

4 likes

Hoor van veel klanten dat ze dit moeilijk vinden. Ook eerst even goed nagaan of de aannemer mss samenwerkt met een keuken of badkamerwinkel?
Ervaring is: schat RUIM! Als je voor een bepaald bedrag hypotheek kunt nemen (bij meeste mag je een bepaald % aan meerwerk meenemen wat ook nog als waardevermeerdering meetelt) doen. Stel er is echt geld over is het zo afgelost, maar als je tekort komt dan krijg je er niks meer bij…

1 like

Mag je keuken, badkamer, vloer + de veranderingen die je zelf laat aanbrengen allemaal meefinancieren? Of is het een percentage van dit allemaal bij elkaar opgeteld?

Ah oké! Ik vind het gewoon zo jammer, maar een ander contract wil mijn werkgever ook niet aanbieden, dus daar ga ik naar kijken en informeren. Denk je dat het nog zin heeft om te bellen met de verhuurmakelaar om dit uit te leggen?

1 like

Bij ons (de grote R) tellen we 15% als waardevermeerdering op. Stel je mag obv inkomen 400k lenen maar je huis kost kaal 300k. Stel je wilt aanpassingen (keuken, tegels, verplaatsen van zaken, extra zonnepanelen) telt tot 15% (dus 45k) mee als waardevermeerdering. Als er obv inkomen dus nog ruimte is kan het. Wel altijd even goed vragen wat er precies meetelt, tuinaanleg bijv. niet. Dus stel je doet voor 45k meerwerk kan dat obv woningwaarde gewoon mits het obv inkomen ook kan ofc.