Mijn hypotheekadviseur adviseerde dat ook. Wij hebben het eerst ook verzwegen, maar omdat we flink onder onze maximum bedrag zaten maakte de studieschuld voor ons niet uit. Dus toen hebben we het toch maar gemeld, ook omdat we zo het gevoel hadden dat we stiekem bezig waren en we ‘’‘betrapt’’ konden worden.
Ja, daar ben ik dus inmiddels ook achter, dat het een beter idee is om die studieschuld wel te laten staan als ik anders moet lenen bij m’n oom. Daarom ging ik uitzoeken hoe dat zit met schenkingen (die ik dan wel terugbetaal, maar a la), maar dat is dus ook maar de vraag of dat kan, want voor het bedrag van 8.000 moet het dan gaan om de aankoop van een woning en technisch gezien is het dat niet. Het helpt me wel, maar aan de woning zelf wordt er met het geld van m’n oom niks betaald. Anders is het niet belastingsvrij en dat is ook weer nadeliger.
Ja de hypotheekadviseur zei tegen ons: heb je 2500€? Als ze dan wel mee komen tik je het af en klaar. en zo niet, dan gaat het om nog 13/14 maanden afbetalen, daarmee kom je niet in de knoei voorlopig… We zaten zeg maar niet nog JAREN vast aan die lening, maar max een jaar. Daarom was het zijn advies denk ik.
Maar oooh wat een stress dat kan geven zeg…
Kijk als je nog 30jr lang, 150€ per maand moet betalen, dan snap ik dat het IETSJE meetelt. Maar als er idd nog een paar duizend open staat van een groot bedrag (zeg 40K), snap ik nooit zo goed waarom ze dan rekenen met dat grote bedrag…?
Ik kan eventueel nog wel gewoon die 8.000 van m’n oom lenen, m’n studieschuld afbetalen, en nooit de 8.000 euro opgeven bij de belastingdienst of hypotheekadviseur ;’’) Die lening heb ik dan binnen een jaar weer (rentevrij) afbetaald.
Maar dat is ook niet helemaal netjes. Maar dat scheelt me wel superveel gezeik en gedoe.
Oh, maar kut, dan staat die 8.000 natuurlijk wel ineens op m’n afschrift. Daar zullen ze vast ook naar vragen. UGH.
Kan je oom dan niet die 8000 rechtstreeks aan DUO betalen?
Omdat je maandbedrag gebaseerd is op het terugbetalen van 40.000. Het is niet zo dat je in het begin 500 pm betaalt en later nog maar 50… Zo werkt het gewoon niet. Als je je hypotheek annuïtair betaalt, betaal je ook steeds hetzelfde. Ondanks dat je schuld na een tijd nog maar een klein bedrag is.
Dat snap ik op zich. Maar als je nou nog maar 13mnd hoeft, is toch anders voor “de komende 20jr”. Daar had de bank bij ons destijds geen boodschap aan.
Ze tellen het ook alleen mee voor de looptijd van de lening. Tenzij het een vrij opneembaar krediet is, maar dat is duo niet hahaha. Maar dan op het moment van aanvang van de hypotheek, past het niet. Het moet op datum passeren bij de notaris passen, dus daarom moet je ook niet 3 dagen daarvoor een lening bij Freo oid afsluiten. Al hoef je nog maar 2 maanden te betalen, het telt voor die 2 maanden gewoon mee.
Volgens mij wordt het dan alsnog als een schenking gezien.
Dit risico zou ik niet nemen. Kans dat ze daarachter komen is volgens mij niet enorm, maar de boete is aardig hoog en je raakt in de problemen als je dat geld niet hebt liggen.
Ja, ik vind dit wel hetzelfde als een studieschuld niet opgeven, dus ik was het ook niet helemaal van plan, maar het was een overdenking.
Ik heb even zo’n rekenvoorbeeld erop los gelaten en als het allemaal klopt, heb ik 10.000 starterslening nodig bij een hypotheek waar ik mijn studieschuld heb laten meerekenen, dus dat zou allemaal kunnen. Dan heb ik wel een starterslening en een hypotheek en een studieschuld, maar dat is nou eenmaal niet anders.
(en een lening bij m’n ouders die voor de belastingdienst als schenking gezien kan worden, want die zit onder het jaarlijkse schenkvrije bedrag)
Moet je per se nu kopen? Is het een optie nog een tijdje te huren en te sparen? Je lijkt uit je verhaal 3 gaten met andere gaten te moeten vullen om een huis te kopen, ga je die lasten allemaal kunnen dragen?
Ik wil niet vervelend doen en ik hoop dat je het niet als kritiek opvat, zo is het niet bedoeld.
Ik hoef niet per se nu te kopen, maar ik wil het wel heel graag. Ik ga sowieso geen ondoordachte keuzes maken en ik ben ook al bij een hypotheekadviseur geweest (met een toen nog lager salaris), waaruit kwam dat ik het ook allemaal wel kan betalen. Ik ben vooral aan het zoeken naar de meest handige manier om dit in te vullen.
Het frappante is dat ik een ruim salaris heb (en er ook nog een salarisverhoging aan zit te komen, maar dat maakt voor nu natuurlijk niks uit), waardoor ik de kosten per maand wel allemaal gemakkelijk ga kunnen betalen. Het is nu even vogelen hoe ik het op dit moment bij elkaar krijg, maar het is niet dat ik daarna ontzettend krom ga liggen om het te kunnen betalen.
Ik vat het niet als kritiek op, hoor. Ik heb zelf ook wel af en toe als ik dit alles aan het uitzoeken en overpeinzen ben, dat ik denk wat ik in godsnaam aan het doen ben dat ik dit nu allemaal wil. Maar ik ben wel een beetje klaar met huren en zou graag iets voor mezelf willen kopen. En als ik dat op deze manier kan betalen, dan vind ik dat prima.
Wij hebben ons destijds ook in tig bochten moeten wringen, starterslening (was destijds 3jr lang rente en aflossingsvrij? Dus dat gaf ons ook wel veel lucht!), die duo shit dus, en het feit dat ik 3 inkomend had uit verschillende “soorten” (vast contract voor x aantal uur, niet vast contract en een deel zzp’er) ennnnn daarnaast konden we geen normale overlijdensrisicoverzekering krijgen omdat ik net 3jr uit een eetstoornis kliniek was.
Maar het is hier uiteindelijk wel gelukt!
Dus houd hoop
Ps. Ons nieuwe huis (weer nieuwbouw) was zo mogelijk een nog groter drama met ze hypotheek haha. Maar is weer gelukt. Duurde wel 6mnd om alles rond te krijgen :’)
Soms rekenen ze de salarisverhoging wel mee bij je hypotheek! Dus dat ze je maximale hypotheek berekenen op basis van het hogere salaris. Zou je ook nog kunnen kijken of dat mogelijk is en hoeveel extra je dan kunt lenen.
Of @Insouciance even wachten tot de salarisverhoging als dat over niet al te lange tijd is. Wij worden steeds flink overboden en mijn vriend krijgt een verhoging in juli en ik in oktober. Dus nu gaan we even extra sparen zodat we meer eigen geld hebben en dan in oktober een nieuwe berekening laten doen. We willen dan bij huizen kijken tot 50k onder onze max, zodat we en niet te veel betalen en ruimte hebben om over te bieden als het nodig is. Wij hebben tot nu toe gemiddeld met 10 tot 15k overboden en dan werden wij weer met 20 tot 30k overboden, dus die ruimte moeten we helaas ook weer hebben. In jouw woonplaats zal het denk ik wel iets minder zijn, maar hier moet je denk ik ook steeds meer rekening mee houden.
@Insouciance als die loonsverhoging binnen 6 maanden in gaat en je werkgever wil dat met alle concrete bedragen zwart op wit zetten mogen ze daar als het goed is mee rekenen.
Eerder was het met de starterslening wel dat je die vrijwel volledig opneemt (geen idee waarom, maar zij deden niet maar 10k, dat werd gewoon 25/30 en dan je normale hypotheek lager). Je moet na die 3 jaar aanlooptijd meteen bij je eigen bank die starterslening laten oversluiten. Toen ik nog bij rabo werkte deden vrij veel mensen dat, wij mochten dat technisch gezien ook niet weigeren (kutklus namelijk haha en veel mensen zaten dan feitelijk boven hun norm, maar we moesten ‘m overnemen).
Hoe zit dat met starterslening oversluiten? Ik heb ook een starterslening. Is dat voordeliger als je hem laat oversluiten?
Meestal is de rente van de Svn wat hoger dan die van de bank. Dus als je terug gaat betalen is het zeker voordeliger (tenzij de rente van de bank op dat moment hoger is ofc). Maar bij de Svn betaal je 3 jaar niet, dan wel dat bedrag plus nog wat in 27 jaar… Oversluiten doen de meeste mensen pas als de aflosfase begint.
Heel erg bedankt! Ik moet over iets meer dan 1,5 jaar gaan betalen, dus ga tegen die tijd even informeren.