Oh jammer, dat zijn vaak moeilijke mensen (ongenuanceerd en opdringerig).
Ik hoor tot nu toe ook eigenlijk meer voordelen van het ‘‘nieuwe’’ huis: ligging, ruimte, rendement, veel minder investering. Het oude huis: emotionele waarde/veel werk aan verricht, grotere tuin.
Denk dat het inderdaad gewoon het beste is om eens een kijkje te nemen.
Pff, tering. Ik ben dingen aan het uitzoeken en het is zoveel en telkens als ik denk dat ik iets duidelijk heb, komt er weer wat bij.
Ik heb een studieschuld van 8000 euro. Ik wil die het liefst niet laten meerekenen voor de hypotheek, natuurlijk. Ik kan hem verzwijgen, maar dat is niet netjes en bovendien heb ik hem al aangegeven bij het eerste gesprek bij mijn hypotheekadviseur.
Mijn oom wil mij wel die 8000 lenen, zodat ik die studieschuld in elk geval kan betalen. Het is een beetje krom, want dan verplaats ik alleen de lening, maar dan kan ik in elk geval zeggen dat ik geen studieschuld meer heb. Ik weet niet of ik deze lening bij mijn oom dan wel verzwijg (officieel mag dat niet, maar het zou wel kunnen) en of een familielening een gunstiger effect heeft op mijn maximale hypotheek dan mijn studieschuld, of dat het niet uitmaakt. Als iemand daar iets over weet, hoor ik het graag.
Bovendien is het wel een lening die ik bij de belastingdienst moet aangeven, aangezien je van een oom maximaal 2200 (oid) per jaar belastingsvrij geschonken mag krijgen (maar ik zou het natuurlijk lenen). Omdat het om een hoger bedrag gaat, moet het een officiële lening zijn met rente (die ik dan weer wel teruggeschonken zou kunnen krijgen) en moet ik deze bij de belastingaangifte aangeven.
Ik zou er ook voor kunnen kiezen om dit als een eenmalige hogere schenking aan te geven, die je tussen je 18e en 40e eenmalig mag krijgen zonder schenkingsrente. De schenkingsrente is hoger dan de leningsrente, dus als losse schenking met belasting heeft geen voordeel. Maar ik weet ook niet of deze eenmalige schenking dan klaar is en ik nooit meer zo’n schenking mag krijgen, of ik dat enkel van mijn oom nooit meer een schenking mag krijgen. Niet dat er een schenking op de planning staat, maar ik ben ook nog lang geen 40.
Je mag voor een huis overigens wel een hogere schenking krijgen, maar ik denk niet dat een schenking om een studieschuld af te lossen zodat ik een hogere hypotheek kan krijgen geldt als een schenking voor een huis.
Kortom, ik word hier echt gillend gek van. Iemand die enig idee heeft wat handig is?
Ik heb ook geen idee of dit het beste topic hiervoor is, overigens.
Weer een huis waar we op geboden hadden dat het niet geworden is! Dinsdag weer ergens anders kijken en gelijk maar weer bieden.
Je mag toch een hoger bedrag geschonken krijgen mits het voor je studie of eigen huis is? Of is dat alleen maar via de ouders?
Ja, je mag inderdaad een hoger bedrag geschonken krijgen voor een studie of huis. De schenking voor een dure studie mag (voor zover ik kan vinden) alleen door de ouders, dus daar valt mijn oom niet onder. En ik kan niet terugvinden of het aflossen van een studieschuld om zo een hogere hypotheek te krijgen onder voorwaarden van een schenking voor een huis valt, dus ik denk het niet.
Ik moet dit maar gewoon allemaal met de hypotheekadviseur gaan bespreken, denk ik.
Ik denk dat hun wel weten hoe je dit het beste kan aanpakken. Misschien kan je alsnog genoeg lenen als je je studieschuld doorgeeft.
Ja, mijn idee nu is dat ik mijn studieschuld maar laat voor wat het is (dus niet met mijn oom onderling regel) en met een starterslening hopelijk wel in aanmerking kan komen voor het huis dat ik zou willen. Dan zou ik hypotheek, starterslening, en studieschuld hebben. Ik hoopte zonder studieschuld maar met lening van mijn oom de starterslening niet nodig te hebben, maar dat was voordat ik doorhad dat ik die lening ook mee moet laten tellen en rente over moet betalen.
Mijn ouders mogen tot 5500 schenken, dus dat doen ze zodat ik de kosten koper kan overbruggen met een deel eigen geld, en dat kan ik naar hun toe weer rustig terugbetalen. Ik leen het, maar omdat ze tot dat bedrag mogen schenken, is dat niet op papier een lening.
Even een edit:
@Molotov Ja, pff, ik vind het echt ontzettend veel ook. Ik word er gestresst van, terwijl ik het zelf niet goed genoeg kan uitzoeken en van weet om het echt op een rijtje te krijgen. Pff.
Ik heb in elk geval zaterdag en maandag bezichtigingen, dus ik wacht dat maar eerst af voordat ik uberhaupt een bod doe en in deze mallemolen terecht kom.
@Insouciance een studieschuld is echt kaakkk. Betaal je 'm al af? Want dan kan verzwijgen sowieso moeilijk. Wij hebben dat 5jr geleden (op aanraden van de hypotheekadviseur, ja echt) in eerste instantie gedaan. Ging om 2500€ wat nog openstond, maar ze namen het oorspronkelijke bedrag op als schuld oid? Ik weet het niet meer exact. Maar we hadden 'm niet opgegeven bij de bank iig.
Vraag de bank vervolgens een maand overzicht van al onze lopende rekeningen. En wat staat daar natuurlijk op? Meneer DUO -180€ (ofzo)
Toen gingen ze vragen stellen natuurlijk. Wij hebben toen dus het restant in 1x afgelost. Maar het duurde vervolgens echt nog WEKEN voor de DUO dat verwerkt had en een soort van verklaring konden laten zien dat er geen studieschuld meer was. Echt een ramp! Daardoor moesten we uiteindelijk zelfs verlenging aanvragen, en zijn we gepasseerd op de DAG dat de eerste paal geslagen werd. Ik voel de stress nog steeds door m’n lijf gaan als ik het alleen al op papier zet hahaha
Ja, echt shit! Het gaat om 8.000 euro ook, niet alsof ik nog 40.000 schuld heb openstaan (en dan nog ).
Ik begin uitgerekend deze maand met betalen. Bedacht me natuurlijk ook veel te laat dat je nog een tijdlang uitstel van betaling kan aanvragen, maar daar ben ik nu natuurlijk ook te laat mee (neem ik aan, geen onderzoek naar gedaan). Maar vind het ook wel een risico om het wel te verzwijgen, je weet nooit hoe je de komende 30 jaar door gaat.
Maar tering deze stress. Ik heb nog niet eens een bod gedaan en ik ben het nu al zat.
@Insouciance lening bij je oom wordt door een hypotheekverstrekker gezien als consumptieve lening. Die wordt nadeliger meegeteld dan een studieschuld.
Mijn hypotheekadviseur adviseerde dat ook. Wij hebben het eerst ook verzwegen, maar omdat we flink onder onze maximum bedrag zaten maakte de studieschuld voor ons niet uit. Dus toen hebben we het toch maar gemeld, ook omdat we zo het gevoel hadden dat we stiekem bezig waren en we ‘’‘betrapt’’ konden worden.
Ja, daar ben ik dus inmiddels ook achter, dat het een beter idee is om die studieschuld wel te laten staan als ik anders moet lenen bij m’n oom. Daarom ging ik uitzoeken hoe dat zit met schenkingen (die ik dan wel terugbetaal, maar a la), maar dat is dus ook maar de vraag of dat kan, want voor het bedrag van 8.000 moet het dan gaan om de aankoop van een woning en technisch gezien is het dat niet. Het helpt me wel, maar aan de woning zelf wordt er met het geld van m’n oom niks betaald. Anders is het niet belastingsvrij en dat is ook weer nadeliger.
Ja de hypotheekadviseur zei tegen ons: heb je 2500€? Als ze dan wel mee komen tik je het af en klaar. en zo niet, dan gaat het om nog 13/14 maanden afbetalen, daarmee kom je niet in de knoei voorlopig… We zaten zeg maar niet nog JAREN vast aan die lening, maar max een jaar. Daarom was het zijn advies denk ik.
Maar oooh wat een stress dat kan geven zeg…
Kijk als je nog 30jr lang, 150€ per maand moet betalen, dan snap ik dat het IETSJE meetelt. Maar als er idd nog een paar duizend open staat van een groot bedrag (zeg 40K), snap ik nooit zo goed waarom ze dan rekenen met dat grote bedrag…?
Ik kan eventueel nog wel gewoon die 8.000 van m’n oom lenen, m’n studieschuld afbetalen, en nooit de 8.000 euro opgeven bij de belastingdienst of hypotheekadviseur ;’’) Die lening heb ik dan binnen een jaar weer (rentevrij) afbetaald.
Maar dat is ook niet helemaal netjes. Maar dat scheelt me wel superveel gezeik en gedoe.
Oh, maar kut, dan staat die 8.000 natuurlijk wel ineens op m’n afschrift. Daar zullen ze vast ook naar vragen. UGH.
Kan je oom dan niet die 8000 rechtstreeks aan DUO betalen?
Omdat je maandbedrag gebaseerd is op het terugbetalen van 40.000. Het is niet zo dat je in het begin 500 pm betaalt en later nog maar 50… Zo werkt het gewoon niet. Als je je hypotheek annuïtair betaalt, betaal je ook steeds hetzelfde. Ondanks dat je schuld na een tijd nog maar een klein bedrag is.
Dat snap ik op zich. Maar als je nou nog maar 13mnd hoeft, is toch anders voor “de komende 20jr”. Daar had de bank bij ons destijds geen boodschap aan.
Ze tellen het ook alleen mee voor de looptijd van de lening. Tenzij het een vrij opneembaar krediet is, maar dat is duo niet hahaha. Maar dan op het moment van aanvang van de hypotheek, past het niet. Het moet op datum passeren bij de notaris passen, dus daarom moet je ook niet 3 dagen daarvoor een lening bij Freo oid afsluiten. Al hoef je nog maar 2 maanden te betalen, het telt voor die 2 maanden gewoon mee.
Volgens mij wordt het dan alsnog als een schenking gezien.
Dit risico zou ik niet nemen. Kans dat ze daarachter komen is volgens mij niet enorm, maar de boete is aardig hoog en je raakt in de problemen als je dat geld niet hebt liggen.