Huizentopic

Ja, ik vind dit wel hetzelfde als een studieschuld niet opgeven, dus ik was het ook niet helemaal van plan, maar het was een overdenking.

Ik heb even zo’n rekenvoorbeeld erop los gelaten en als het allemaal klopt, heb ik 10.000 starterslening nodig bij een hypotheek waar ik mijn studieschuld heb laten meerekenen, dus dat zou allemaal kunnen. Dan heb ik wel een starterslening en een hypotheek en een studieschuld, maar dat is nou eenmaal niet anders.

(en een lening bij m’n ouders die voor de belastingdienst als schenking gezien kan worden, want die zit onder het jaarlijkse schenkvrije bedrag)

Moet je per se nu kopen? Is het een optie nog een tijdje te huren en te sparen? Je lijkt uit je verhaal 3 gaten met andere gaten te moeten vullen om een huis te kopen, ga je die lasten allemaal kunnen dragen?
Ik wil niet vervelend doen en ik hoop dat je het niet als kritiek opvat, zo is het niet bedoeld.

Ik hoef niet per se nu te kopen, maar ik wil het wel heel graag. Ik ga sowieso geen ondoordachte keuzes maken en ik ben ook al bij een hypotheekadviseur geweest (met een toen nog lager salaris), waaruit kwam dat ik het ook allemaal wel kan betalen. Ik ben vooral aan het zoeken naar de meest handige manier om dit in te vullen.

Het frappante is dat ik een ruim salaris heb (en er ook nog een salarisverhoging aan zit te komen, maar dat maakt voor nu natuurlijk niks uit), waardoor ik de kosten per maand wel allemaal gemakkelijk ga kunnen betalen. Het is nu even vogelen hoe ik het op dit moment bij elkaar krijg, maar het is niet dat ik daarna ontzettend krom ga liggen om het te kunnen betalen.

Ik vat het niet als kritiek op, hoor. Ik heb zelf ook wel af en toe als ik dit alles aan het uitzoeken en overpeinzen ben, dat ik denk wat ik in godsnaam aan het doen ben dat ik dit nu allemaal wil. Maar ik ben wel een beetje klaar met huren en zou graag iets voor mezelf willen kopen. En als ik dat op deze manier kan betalen, dan vind ik dat prima.

1 like

Wij hebben ons destijds ook in tig bochten moeten wringen, starterslening (was destijds 3jr lang rente en aflossingsvrij? Dus dat gaf ons ook wel veel lucht!), die duo shit dus, en het feit dat ik 3 inkomend had uit verschillende “soorten” (vast contract voor x aantal uur, niet vast contract en een deel zzp’er) ennnnn daarnaast konden we geen normale overlijdensrisicoverzekering krijgen omdat ik net 3jr uit een eetstoornis kliniek was.

Maar het is hier uiteindelijk wel gelukt!
Dus houd hoop :crazy_face::heart:

Ps. Ons nieuwe huis (weer nieuwbouw) was zo mogelijk een nog groter drama met ze hypotheek haha. Maar is weer gelukt. Duurde wel 6mnd om alles rond te krijgen :’)

1 like

Soms rekenen ze de salarisverhoging wel mee bij je hypotheek! Dus dat ze je maximale hypotheek berekenen op basis van het hogere salaris. Zou je ook nog kunnen kijken of dat mogelijk is en hoeveel extra je dan kunt lenen.

1 like

Of @Insouciance even wachten tot de salarisverhoging als dat over niet al te lange tijd is. Wij worden steeds flink overboden en mijn vriend krijgt een verhoging in juli en ik in oktober. Dus nu gaan we even extra sparen zodat we meer eigen geld hebben en dan in oktober een nieuwe berekening laten doen. We willen dan bij huizen kijken tot 50k onder onze max, zodat we en niet te veel betalen en ruimte hebben om over te bieden als het nodig is. Wij hebben tot nu toe gemiddeld met 10 tot 15k overboden en dan werden wij weer met 20 tot 30k overboden, dus die ruimte moeten we helaas ook weer hebben. In jouw woonplaats zal het denk ik wel iets minder zijn, maar hier moet je denk ik ook steeds meer rekening mee houden.

1 like

@Insouciance als die loonsverhoging binnen 6 maanden in gaat en je werkgever wil dat met alle concrete bedragen zwart op wit zetten mogen ze daar als het goed is mee rekenen.

Eerder was het met de starterslening wel dat je die vrijwel volledig opneemt (geen idee waarom, maar zij deden niet maar 10k, dat werd gewoon 25/30 en dan je normale hypotheek lager). Je moet na die 3 jaar aanlooptijd meteen bij je eigen bank die starterslening laten oversluiten. Toen ik nog bij rabo werkte deden vrij veel mensen dat, wij mochten dat technisch gezien ook niet weigeren (kutklus namelijk haha en veel mensen zaten dan feitelijk boven hun norm, maar we moesten ‘m overnemen).

1 like

Hoe zit dat met starterslening oversluiten? Ik heb ook een starterslening. Is dat voordeliger als je hem laat oversluiten?

Meestal is de rente van de Svn wat hoger dan die van de bank. Dus als je terug gaat betalen is het zeker voordeliger (tenzij de rente van de bank op dat moment hoger is ofc). Maar bij de Svn betaal je 3 jaar niet, dan wel dat bedrag plus nog wat in 27 jaar… Oversluiten doen de meeste mensen pas als de aflosfase begint.

1 like

Heel erg bedankt! Ik moet over iets meer dan 1,5 jaar gaan betalen, dus ga tegen die tijd even informeren.

1 like

Mij is aangeraden om een leenovereenkomst op te stellen met diegene die je het bedrag leent. Financieel adviseur zei dat mocht de belastingdienst komen, wat lang niet altijd het geval is, je dit dan kan aantonen. Hij heeft het verder niet over zo’n comsumptieve lening gehad? En hoe moet een hypotheekverstrekker achter die lening komen? Je studieschuld is op dat moment toch weg, dus hoe willen ze daarachter komen?

Nouja er wordt van iemand verwacht dat hij/zij eerlijk is bij de aanvraag. Dus als er naar schulden/leningen gevraagd wordt behoor jij als persoon die lening bij een familielid dan te noemen. Lening blijft lening en drukt op je maximaal te lenen bedrag, simpel als dat. Doet lang niet iedereen hoor, want je komt er bijna niet achter, soms als je toevallig een IB aangifte hebt van iemand of rekeningafschrift. maar vrijwel nooit. Moreel wel twijfelachtig. Ik heb t zelf ook verzwegen op aanraden van adviseur, zou dat nu nooit meer doen nu ik er meer van weet.

Man wat kunnen dingen opeens snel gaan! Zaterdag zijn we gaan kijken bij een open huis. Ik verwachte er niet veel van: de plaats van het huis heb ik nooit aan gedacht om te willen wonen, maar het huis was opzich wel mooi en een stuk goedkoper dan waar we tot nu toe hebben gezocht.
Eenmaal daar was het een prachtig huis, hartstikke ruim. Met ons vele anderen, er waren zo’n 50 mensen gekomen en we moesten wachten in de rij buiten.

Uiteindelijk besloten om een bod te doen en na wat heen en weer gebel met de makelaar hoorden we om 21.30 uur dat ons bod was geaccepteerd. Het ging zó ontzettend snel allemaal, begin nu echt te twijfelen of we er wel goed aan hebben gedaan. Zeker ook omdat we €13.000 boven de vraagprijs uiteindelijk zitten. Met veel moeite hebben we nog wel een tweede bezichtiging kunnen krijgen zodat we in ieder geval in alle rust nog even kunnen kijken zonder dat we door het huis moeten schuifelen. Die is straks en ben nu al zenuwachtig haha. Ik schrik gewoon zo erg hoe je zo makkelijk over een paar duizend euro gaat denken :cry:

De verkoopmakelaar begon er overigens over dat we de hele koopsom wel gefinancierd kunnen krijgen als we bij hun de hypotheek afsluiten, want “dan komt het wel goed met de taxatie”. Zouden jullie met zo iemand in zee gaan?

1 like

Volgens mij mag de verkoopmakelaar de taxatie niet zelf doen, en je moet een taxatie laten doen dus die zullen wel met iemand samenwerken.

Ik zou zelf iemand kiezen waar je goed gevoel bij hebt. En genoeg taxateurs… miss is t juist fijner om een objectievere taxatie te hebben, voor zover taxatie objectief kan zijn.

Wss is de verkoopmakelaar onderdeel van een kantoor waarbij ze ook hypotheken verstrekken. Dus als je hen als hypotheekadviseur neemt dan zullen ze wel een taxateur inschakelen die gunstig is.

Gevoelskwestie of je dit wilt. Ze verkoopmakelaar mag inderdaad niet zelf taxeren. Maar is wel vaker handjeklap in zo’n wereld :woman_shrugging:

Wij boden ook 15.000.boven de vraagprijs. Nadat ons bod werd geaccepteerd heb ik er nachten van wakker gelegen, om gehuild. Zoveel geld voor een huis. Toen we uiteindelijk gingen tekenen waren de zorgen al zo goed als weg, en nu ben ik nog steeds superblij met mn nieuwe huis.

Ik zou de taxatie laten regelen door je aankoopmakelaar of financieel adviseur als je die hebt. En die laatste eventueel ook je hypotheek laten regelen, of dat gewoon zelf doen

Bij ons werd door een onafhankelijke hypotheekadviseur (die niks met de makelaar te maken had in ieder geval) gezegd dat vaak een taxateur hoort/probeert te achterhalen/vraagt etc. Voor hoeveel het huis gekocht is, en hier ‘rekening’ mee houdt. In ieder geval voor zover dat mogelijk is en realistisch is.
Wij hebben een huis voor €7500 onder de vraagprijs geboden en de taxatie kwam uiteindelijk €3000 onder de vraagprijs. Waarbij de verkoopster ook zei dat de taxateur de vraagprijs en uiteindelijke koopprijs wist.
Of het natuurlijk altijd zo is weet ik niet, maar dit was bij ons in ieder geval het geval.

Bedankt voor jullie antwoorden! Aan de ene kant denk ik: prima als we het zo voor elkaar krijgen en de hypotheekadviseur zie ik daarna toch nooit weer :woman_shrugging: Aan de andere kant gun ik het de verkoopmakelaar niet omdat ik hem niet aardig vind haha, maar daar moet ik mij misschien ook gewoon overheen zetten.

Hoe was de tweede bezichtiging uiteindelijk? Nog steeds een goed gevoel over het huis nu je er rustig rond kon lopen? (Ps. Ik had dit ook nadat mijn bod was geaccepteerd destijds… ik kreeg nog net geen paniekaanval😳 maar met terugwerkende kracht beste beslissing ooit!)

2 likes

Ja absoluut een goed gevoel! Heel fijn dat we in alle rust nog een keer konden kijken, heb nu een nog beter gevoel over het huis! Met zoveel mensen in het huis leek alles ook veel kleiner dat nu het geval was. Echt blij dat dit nog kon, voelt echt als een last van mijn schouders haha

5 likes