Huizentopic

Gefeliciteerd @Keerbeer! Ik zou het ook erg spannend vinden met de taxatie als je zo ver boven de vraagprijs hebt geboden. Het ligt maar net aan de makelaar hoe die erin staat. Wij hebben ons huis verkocht voor boven de vraagprijs terwijl die eigenlijk al aan de hoge kant was, maar werd getaxeerd precies op verkoopprijs. Ons nieuwe huis gekocht op vraagprijs terwijl er mensen (met meer voorwaarden) boven vraagprijs hadden geboden, maar onze taxatiemakelaar vond de prijs veel te hoog en heeft 20.000!!! euro lager getaxeerd dan verkoopprijs. Gelukkig wilden we verbouwen en hadden we flink wat eigen geld, maar was toen echt wel even een domper. Moraal van het verhaal: kies je taxatiemakelaar goed en reken je nog niet te snel rijk

Zo wat een verschil ook! Ik heb het idee dat de vraagprijs van dit huis ook wat (te) laag lag als ik het vergelijk met andere woningen in de buurt. De verkoopmakelaar zei zelfs dat het als ontbindende voorwaarde in de koopakte gezet kon worden dat de volledige koopsom te financieren zou zijn, dus ik denk dat hij er wel vertrouwen in heeft? Ik blijf het een vaag verhaal vinden :roll_eyes:
Gelukkig hebben we wel wat spaargeld dus dat scheelt, en mocht de taxatie lager uitvallen, scheelt dat weer in de maandelijkse kosten haha

Ik heb met kerst ook een huis gekocht (deels klushuis). ik heb juist dat de taxatie veel beter is uitgevallen dan verwacht. Normaal wordt je huis 2/3 meer waard van het bedrag dat je er aan verbouwt. Stel je verbouwd voor 30.000 euro, dan wordt het huis 20.000 euro meer waard. Wij moeten voor 40.000 euro verbouwen en het huis wordt ook 40.000 euro meer waard volgens de onafhankelijke taxateur. Ik ben er erg blij mee. Morgen staat de bouwkundige keuring op het programma. Het huis komt uit 1910, dus ben echt benieuwd of er nog iets onverwachts uitkomt.

@Keerbeer Ik woon nu zelf in een huurhuis waarbij ik eigenlijk al vrij snel twijfels had, maar veplicht moest verhuizen uit mijn destijds studentenkamer. Ik heb het wel geaccepteerd, ondanks de twijfels. Ik had binnen enkele maanden al spijt en ga nu pas 2.5 jaar later verhuizen naar een koopwoning. Bij twijfel zou ik juist heel goed nadenken, zeker omdat je zegt dat de plaats van het huis nog nooit eerder in je op is gekomen. Er komt altijd weer een volgend huis voorbij.

Volgende week mag ik gaan kijken bij een huurappartement maar ik heb daar nog helemaal geen ervaring mee. Hebben jullie tips waar ik op moet letten of wat ik zou kunnen vragen?

Weet je al of gemeentelijke belastingen erbij zitten? Dat was voor mij een grote verrassing en kost ook best wat (bij mij €550
)

Whuuuut ik val echt van m’n stoel. Offertes zijn ondertussen alledrie binnen. Twee daarvan rond dezelfde prijs (ERG) duur haha
 met eentje daarvan vanavond afspraak gehad en ongeveer 10k eraf gekregen. Nog steeds duur, maar dan past binnen budget. We hebben een heel goed gevoel bij die mensen en dat bedrijf. Beetje soort mensen als wij. Jong, lekker kletsen etc. zelfde soort interesses haha. Goed. Met hun ook over gehad dat ze de aangepaste offerte morgen sturen en we dan snel keuzes maken. Eigenlijk hadden we al soort van voor hem gekozen voor onszelf. Komt net op de valreep offerte drie binnen; nóg 10k minder
 in totaal dus 20k minder dan de andere twee offertes :scream: Da’s erg veel geld. En je zou denken dat de keuze heel makkelijk is nu, maar voor ons gevoel hadden we al voor het andere bedrijf gekozen en ik zat er al helemaal mee in m’n hoofd. En nu ben ik dit :exploding_head: We gaan gewoon denken dat het niet zo ‘goedkoop’ kan zijn. Maar hij heeft bij m’n zus ook echt goed werk geleverd. Maar zo’n groot verschil
 hoe dan gewoon.

1 like

Wtf het is eigenlijk belachelijk dat ik hierom twijfel? We zijn een dief van ons eigen portemonnee als we niet die ‘goedkope’ kiezen. En daar is dus niks mis mee gezien hij alles bij m’n zus heeft gedaan, top vent. Maar snap echt niet waar het verschil wel in zit
 en daar word ik dan onzeker van.

Kun je dat niet gewoon even navragen? Zo van ‘joh, je bent veel goedkoper en ik weet dat je goed werk levert, zit er nog een addertje onder het gras, komen er later kosten bij, heb je nu dingen goedkoop op de offerte gezet die nog kunnen tegenvallen?’. Als hij werkelijk zo goedkoop is, is het zonde van je geld om voor die ander te gaan, maar als er achteraf nog 15k bij komt ‘want die tegels die u gekozen heeft zijn veel duurder mevrouwtje en het was toch allemaal net wat meer uurtjes dan we dachten’, ben je alsnog in de aap gelogeerd.

2 likes

Gaan we zeker nog doen morgen. Nu iets te laat om te bellen. Kan me Ă©cht niet voorstellen dat dit het dus echt is. Maar schrok er ook wel van. Ineens zo’n andere offerte. Moest ‘t echt ergens ventileren :joy:

Stel je hebt 300.000 geboden en vraagprijs was 285.000. Dan kun je in de ontbindende vw laten opnemen dat je binnen termijn X een hypotheek moet kunnen krijgen voor 300.000. Maar als een taxateur de woning maar 285.000 waars vindt, ga je nooit een hypotheek van 300.000 krijgen. Dat is gewoon max de taxatiewaarde, ongeacht wat er in het koopcontract staat. Je kunt er dan wel onderuit als je het verschil tussen taxatie en verkoopprijs niet kunnen/willen betalen.

Jullie hebben wel geboden met financieringsvoorbehoud hoop ik?

Beetje late reactie, maar ik vind dit heel begrijpelijk hoor. Ik werk zelf bij een notariskantoor (secretarieel werk naast m’n studie) en ik teken veel hypotheekakten namens de bank, maar ook anderen akten waar ik als gevolgmachtigde optreedt. Mijn naam en identeitskaartnummer staat dus in honderden, misschien wel duizenden, akten in het Kadaster. Nu heb ik nog nooit gehoord dat er op via het Kadaster misbruik van gemaakt is, maar het blijft wel een raar idee.

1 like

Nee die zitten er denk ik niet bij in, dacht dat dat altijd los is maar bedankt voor de tip!

Ja absoluut! We hebben aardig wat spaargeld, maar als het verschil tussen taxatie en verkoopprijs té groot is wil ik er inderdaad nog onderuit kunnen. We moeten wel wat overhouden :sweat_smile:

Wowww wat een verschil!! Om wat voor verbouwing/totaal bedrag gaat het? 10% verschil kan makkelijk maar veel meer is wel echt veel. Ik zou inderdaad goed kijken naar wat onder deze offerte valt en of je niks over het hoofd ziet, maar anders gewoon blij zijn met de mega besparing

We gaan morgen weeeeer bezichtingen.

Het gaat om veel geld wel. De eerste offerte was dus 40k, toen dus zaken geschrapt ed. en dan zouden we komen rond de 30k. Valt binnen budget dus daarom wilden we daarvoor gaan. Maar die meneer 3 kwam dus met een offerte voor 20k. Bedragen even afgerond naar hele getallen, haha.

Straks rond 19.00 belafspraak met offerte meneer 3.

1 like

Ja, snap dat je je lullig voelt maar het is ook heel lullig voor jullie als er 10k van jullie zuurverdiende centen uitgeven aan niets. Het is gewoon echt een groot bedrag, daar koop je een nieuwe tuin of badkamer voor.

2 likes

Ik heb een bod gedaan op een huis en hoor vrijdag als het goed is of ik het wel of niet heb (het is op inschrijving, dus ze leggen alles op een stapel en kiezen dan met de verkoper met wie ze verder gaan).

Tering wat spannend. Het is echt een supertof huis en ik wil het zo graag hebben.

9 likes

Absoluut ja! Als je er op straat langs loopt dan laat je het ook niet liggen, bij wijze van :stuck_out_tongue_winking_eye: Dus de keuze is vanavond ook wel gemaakt bij onszelf. Enige jammer is dat meneer 3 toch wat later kan starten dan gedacht / gehoopt. Scheelt ongeveer week tot 2 weken. Maar dat weegt alsnog niet op tegen zoveel geld besparen natuurlijk.

Ja hoor, onze hypotheekaanvraag is afgekeurd
 :frowning: “Gelukkig” ligt de oorzaak niet bij ons zelf, maar aan het huis icm de hypotheekverstrekker. Nu proberen of het bij de andere hypotheekverstrekker wel lukt.