Huizentopic

Je mag van vrijwel geen enkele hypotheekverstrekker verhuren. Want voor hypotheken op panden voor verhuur zijn heel andere regels van toepassing.

Binnen zulke korte tijd kopen en verkopen zou ik niet logisch vinden. Dan gooi je vrijwel je hele kosten koper weg voor niks, want die zul je vrijwel zeker moeten betalen. Taxatie is waarschijnlijk niet koopprijs+nog wat extra. Dan is 10-15k over 2 jaar héél veel geld.

Ik vind dit ook heel eng.
De makelaar zegt geen signalen te zien. De financieel adviseur weer wel (als in dat de prijzen rond Amsterdam al lichtjes dalen/stabiel zijn in groei etc).

Wij zitten nu in een koophuis. En dat is getaxeerd en daarvan is 90% (vd meerwaarde) meegenomen in de nieuwe financiering. Maar ons nieuwbouwhuis heeft door Pfas gedoe maaaaanden vertraging opgelopen. En wordt nu pas eind Q1/begin Q2 2021 opgeleverd, ipv Q3 2020…

Dus… ik ben als de dood dat die markt instort en we ineens een schijntje voor ons huidige huis krijgen :cold_face:

dit wordt toch al sinds 2016 gezegd? Wat is gauw? Dit voorjaar? Zomer? Najaar? Volgend jaar?

Toen ik twee jaar terug voor een hypotheekgesprek een afspraak had zei de hypotheker dat bij hen de verwachting was dat de boel met 5 jaar weer zou instorten.

1 like

Ik weet niet zo goed wat ik met deze informatie moet doen. Wel dat we flink moeten sparen (wat we al doen voor ons huis) en geld aan de kant moeten zetten om het huis af te lossen.

Als je nu in een huurhuis zit hebben beide situaties voordelen. De markt is momenteel erg duur, maar de rente is laag. Mocht de markt instorten worden de woningen goedkoper en gaat de rente weer omhoog. (Even simpel gezegd). Het wordt pas lastig als je nu in een duur huis zit en je tijdens de slechte markt wil gaan verhuizen, want dan krijg je waarschijnlijk niet zo veel geld meer voor het huis als wat je er nu voor hebt betaald. Maar als je vanuit een huurwoning zoekt heb je daar weer geen last van!

3 likes

In principe hoef je er niets mee, mits je verkoopplannen hebt en je huis eigenlijk van onrealistisch hoge waarde is. Als er een crisis komt is de kans aanwezig dat de invloed op de huizenprijzen niet eens heel groot gaat zijn (vanwege schaarste), maar we weten het simpelweg niet.

Ik zie een crisis die de woningmarkt raakt zelf niet als een heel groot probleem. (Note: het is voor veel mensen wel een groot probleem en het is niet zo dat ik ze dat toe wens). De huizenprijzen zijn gewoon absurd en een aanzienlijk deel daarvan is gebakken lucht. Voorbeeld: meerdere van mijn buren (huizen allemaal tegelijkertijd gekocht in maart 2018) hebben na de oplevering (mei 2019) zonder er ooit te wonen hun huis verkocht voor +70.000 op de vraagprijs en het is Utrecht en binnen 6 dagen verkocht dus er zal wel meer winst gemaakt zijn. Ze hebben er voor hooguit 15.000 euro aan geklust. Dat is gewoon ronduit ongezond voor de volgende koper. Zo wil je niet nog tien jaar door, mensen denken echt niet meer helder na.

Wij wonen nu in een huis dat we als we het nu voor marktwaarde te koop zouden zetten niet weer op één inkomen zouden kunnen kopen terwijl we twee jaar geleden toen we dat deden fors minder verdienden. Ik verkoop liever nu een huis zonder bijzondere overwaarde en koop dan een betaalbaar huis terug dat zijn geld waard is, dan de huidige situatie.

Ik ben dit ook al een tijdje in de gaten aan het houden. Zo hebben bv de richie richs van de wereld vorig jaar aandelen zitten verkopen op het niveau van 2007, een jaar voor de crisis. Als je dit een beetje volgt, zijn er sowieso veel tekenen, logisch ook want economie is nooit een stijgende lijn. Daling moet altijd een keer komen, vraag is dan alleen hoe hard.

Ik denk dat als je wilt verkopen, je dat zo snel mogelijk moet doen en als je wilt kopen je nog beter even kunt wachten. In de tussentijd zou je desnoods kunnen huren. Maar goed ik ben alles behalve een econoom, voor hetzelfde geld heb ik dikke onzin zitten verklaren :sweat_smile:

1 like

Ja en dat is het punt… we huren niet makkelijk hier. Zeg maar gerust ongemakkelijk, en als het al lukt dan voor 600/700€ pm meer als onze hypotheek op huidige huis.
En dat komt ook doordat er deels een bedrijf in ons huis zit (we runnen oa een logeerhuis voor (meervoudig) beperkte kinderen, en verhuizen naar huur zou betekenen dat dit moet stoppen for the time being = geen inkomsten voor een deel). Daardoor voldoet een appartement simpelweg niet. Terwijl we daar met alleen onze zoon best tijdelijk uit de voeten zouden kunnen.
Huren is dan dus en zoveel duurder + inkomsten derving + dat we nu nog maandelijks fors aflossen, dat ik telkens denk, volgens mij moet ons huis zooooveel minder waard worden wil dit er waard zijn.

We zitten continue op de wip van alle minnen en plussen afwegen… en soms wordt je daar helemaal gek van haha… eigenlijk zouden we een excel moeten maken met waar dat omklappunt zit dat het het waard is.

Waarom bedenk ik dit nu pas haha

1 like

Eén van mijn collega’s vertelde dat over 10 jaar de huizenmarkt optimaal gaan zijn voor millenials. Dan overlijden veel babyboomers (sorry, heel cru) en zitten wij op een financieel goed niveau (veel werkervaring, carriere in volle gang). Dan komt er dus een huizenoverschot en kan je daar als gezin met twee verdieners makkelijk op in springen. Geen idee of dit klopt maar er komen dus altijd weer betere tijden aan haha.

Omdat je vriend zzp’er is en geen idee hebt wat mogelijk is, zou je altijd eens vrijblijvend een gesprek aan kunnen gaan. Dan weet je in elk geval hoe je ervoor staat. Kan nooit kwaad!

1 like

We hebben getekend voor ons huis! Het voelt zo lang geleden dat we het huis hebben bezichtigd, maar het is nog maar een week geleden haha. Maar echt, we hebben de afgelopen week zoveel gedoe gehad met de verkoopmakelaar. Ik wil nooit weer een huis kopen :joy:

Gezeur over verkoopmakelaar

Alle informatie omtrent het huis die bij de (concept) koopakte zouden moeten zitten, moesten we ook constant zelf achteraan en de verkoopmakelaar reageerde echt nergens op. Zelfs het concept van de koopakte heb ik 6 keer over moeten bellen voor we deze uiteindelijk de avond voor het tekenen binnen hadden.

Er was ook zoveel gedoe met de koopakte dat er steeds dingen niet klopten. Zo hadden ze de naam van mijn vriend zelfs verkeerd geschreven. Ook na correctie klopten er weer dingen niet, maar omdat de verkopers al hadden getekend, is dat uiteindelijk maar met de pen aangepast. Zelfs tijdens het tekenen kwamen we nog achter iets wat de makelaar weer moest verifiëren bij de verkopers :roll_eyes:

Op verzoek van de verkopers is de overdracht een paar dagen verplaatst, wat ons betreft prima en hebben we dan ook voor getekend. Wil ik het in mijn agenda zetten, kom ik erachter dat het dan Tweede Paasdag is. Dus nu maar weer afwachten wanneer de daadwerkelijke overdracht is haha.

1 like

Ik zou die verkoopmakelaar daar wel op attenderen, denk dat dat toch best een belangrijk punt van aandacht is voor hun! Misschien dat er wel iets speelt op kantoor wat het verklaart, maar daar mag jij niet de dupe van zijn.

En over tweede paasdag: ik werk voor een notariskantoor en als wij koopakten binnen krijgen met overdrachrsdatum in 't weekend (zoals 1 februari), dan worden de overdrachten van die dag verdeeld over de dag ervoor en erna :slight_smile:

1 like

Wij hebben net te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd voor een huis :heart_eyes: na zoveel maanden, eindelijk!

Weten jullie hoelang het gemiddeld duurt voor de koopovereenkomst kan worden getekend?
We hebben net al onze informatie doorgestuurd maar hebben gezien omstandigheden best haast. Het zou binnen een week ondertekend moeten zijn. Denken jullie dat dat haalbaar is?

13 likes

Ja hoor, dat is vaak wel haalbaar! Zelf zorgen dat je snel je papieren opstuurt en desnoods wat druk zetten bij de tegenpartij, maar in mijn ervaring is dit goed te doen

1 like

Wauw! Gefeliciteerd!

Ja hoor, meestal is de verkopende partij hier alleen maar blij mee. Het hangt voornamelijk van jullie financiering af en hoe snel de bank dit op orde heeft en of jullie al een notaris hebben die op korte termijn kan. De verkopend makelaar kan zo snel als hij/zij (lees: de opdrachtgever(s)) wil de voorlopig koopovereenkomst opstellen en laten ondertekenen dus dat moet geen problemen opleveren. Gewoon open kaart spelen en vragen of iedereen z.s.m. achter de juiste documenten aan gaat.

O wacht, je doelt op de voorlopige koopovereenkomst i.p.v. het daadwerkelijke koopcontract? Dat is helemaal heel snel te realiseren. Verkopend makelaar maakt hem in orde, stuurt hem per mail naar alle partijen, zij controleren hem en sturen hem terug met eventuele op en of aanmerkingen, dan wijzigt de verkopend makelaar wat er eventueel gewijzigd moet worden en stuurt dan (per mail) de officiële overeenkomsten. Met een speciaal programma kan iedereen deze gewoon online ondertekenen.

1 like

Voorlopige koopovereenkomst is eigenlijk iets wat niet bestaat, het is gewoon een koopovereenkomst en is hartstikke bindend. Bij de notaris teken je geen koopcontract, maar een akte van levering.

Het verschil daartussen is dat je koopcontract bij de makelaar de ‘titel’ is die vereist is voor de overdracht. Op dat moment koop je dus het huis. Je akte van levering (en de inschrijving daarvan in het Kadaster) is de overdrachtshandeling die vereist is om eigendom van verkoper naar koper over te laten gaan. Bij de notaris koop je dus geen huis, maar krijg je het in eigendom. Door heet de akte van levering ook wel een eigendomsbewijs.

2 likes

Haha ik wilde precies dit verhaal gaan typen, voorlopig koopcontract is zo’n misleidende term. Pas nog een kennis van mijn ouders die daardoor dacht nog van de koop af te kunnen zien. Nou helaas, binnen 3 dagen wel maar daarna is het toch echt hartstikke definitief

1 like

Ja of je moet ‘geluk’ hebben met je ontbindende voorwaarden. Maar inderdaad, heeeel misleidend.

Ik weet dat het hartstikke bindend is maar er zit wel degelijk een verschil tussen een voorlopige overeenkomt en er onder bepaalde voorwaarden nog onderuit kunnen komen een x aantal dagen/handelingen m.b.t. financiën of de daadwerkelijke koopovereenkomst en sleutelovedracht. Daar had ik het over en dat die eerste dus sowieso snel te realiseren is. Ik heb pas vier huizen gekocht/verkocht dus weet echt wel waar ik het over heb. :stuck_out_tongue_winking_eye: