Huizentopic

We hebben getekend voor ons huis! Het voelt zo lang geleden dat we het huis hebben bezichtigd, maar het is nog maar een week geleden haha. Maar echt, we hebben de afgelopen week zoveel gedoe gehad met de verkoopmakelaar. Ik wil nooit weer een huis kopen :joy:

Gezeur over verkoopmakelaar

Alle informatie omtrent het huis die bij de (concept) koopakte zouden moeten zitten, moesten we ook constant zelf achteraan en de verkoopmakelaar reageerde echt nergens op. Zelfs het concept van de koopakte heb ik 6 keer over moeten bellen voor we deze uiteindelijk de avond voor het tekenen binnen hadden.

Er was ook zoveel gedoe met de koopakte dat er steeds dingen niet klopten. Zo hadden ze de naam van mijn vriend zelfs verkeerd geschreven. Ook na correctie klopten er weer dingen niet, maar omdat de verkopers al hadden getekend, is dat uiteindelijk maar met de pen aangepast. Zelfs tijdens het tekenen kwamen we nog achter iets wat de makelaar weer moest verifiƫren bij de verkopers :roll_eyes:

Op verzoek van de verkopers is de overdracht een paar dagen verplaatst, wat ons betreft prima en hebben we dan ook voor getekend. Wil ik het in mijn agenda zetten, kom ik erachter dat het dan Tweede Paasdag is. Dus nu maar weer afwachten wanneer de daadwerkelijke overdracht is haha.

1 like

Ik zou die verkoopmakelaar daar wel op attenderen, denk dat dat toch best een belangrijk punt van aandacht is voor hun! Misschien dat er wel iets speelt op kantoor wat het verklaart, maar daar mag jij niet de dupe van zijn.

En over tweede paasdag: ik werk voor een notariskantoor en als wij koopakten binnen krijgen met overdrachrsdatum in 't weekend (zoals 1 februari), dan worden de overdrachten van die dag verdeeld over de dag ervoor en erna :slight_smile:

1 like

Wij hebben net te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd voor een huis :heart_eyes: na zoveel maanden, eindelijk!

Weten jullie hoelang het gemiddeld duurt voor de koopovereenkomst kan worden getekend?
We hebben net al onze informatie doorgestuurd maar hebben gezien omstandigheden best haast. Het zou binnen een week ondertekend moeten zijn. Denken jullie dat dat haalbaar is?

13 likes

Ja hoor, dat is vaak wel haalbaar! Zelf zorgen dat je snel je papieren opstuurt en desnoods wat druk zetten bij de tegenpartij, maar in mijn ervaring is dit goed te doen

1 like

Wauw! Gefeliciteerd!

Ja hoor, meestal is de verkopende partij hier alleen maar blij mee. Het hangt voornamelijk van jullie financiering af en hoe snel de bank dit op orde heeft en of jullie al een notaris hebben die op korte termijn kan. De verkopend makelaar kan zo snel als hij/zij (lees: de opdrachtgever(s)) wil de voorlopig koopovereenkomst opstellen en laten ondertekenen dus dat moet geen problemen opleveren. Gewoon open kaart spelen en vragen of iedereen z.s.m. achter de juiste documenten aan gaat.

O wacht, je doelt op de voorlopige koopovereenkomst i.p.v. het daadwerkelijke koopcontract? Dat is helemaal heel snel te realiseren. Verkopend makelaar maakt hem in orde, stuurt hem per mail naar alle partijen, zij controleren hem en sturen hem terug met eventuele op en of aanmerkingen, dan wijzigt de verkopend makelaar wat er eventueel gewijzigd moet worden en stuurt dan (per mail) de officiƫle overeenkomsten. Met een speciaal programma kan iedereen deze gewoon online ondertekenen.

1 like

Voorlopige koopovereenkomst is eigenlijk iets wat niet bestaat, het is gewoon een koopovereenkomst en is hartstikke bindend. Bij de notaris teken je geen koopcontract, maar een akte van levering.

Het verschil daartussen is dat je koopcontract bij de makelaar de ā€˜titel’ is die vereist is voor de overdracht. Op dat moment koop je dus het huis. Je akte van levering (en de inschrijving daarvan in het Kadaster) is de overdrachtshandeling die vereist is om eigendom van verkoper naar koper over te laten gaan. Bij de notaris koop je dus geen huis, maar krijg je het in eigendom. Door heet de akte van levering ook wel een eigendomsbewijs.

2 likes

Haha ik wilde precies dit verhaal gaan typen, voorlopig koopcontract is zo’n misleidende term. Pas nog een kennis van mijn ouders die daardoor dacht nog van de koop af te kunnen zien. Nou helaas, binnen 3 dagen wel maar daarna is het toch echt hartstikke definitief

1 like

Ja of je moet ā€˜geluk’ hebben met je ontbindende voorwaarden. Maar inderdaad, heeeel misleidend.

Ik weet dat het hartstikke bindend is maar er zit wel degelijk een verschil tussen een voorlopige overeenkomt en er onder bepaalde voorwaarden nog onderuit kunnen komen een x aantal dagen/handelingen m.b.t. financiƫn of de daadwerkelijke koopovereenkomst en sleutelovedracht. Daar had ik het over en dat die eerste dus sowieso snel te realiseren is. Ik heb pas vier huizen gekocht/verkocht dus weet echt wel waar ik het over heb. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Maar wat versta jij dan onder de daadwerkelijke koopovereenkomst?

De eerste maar deze is vrijwel altijd nog met ontbindende voorwaarden en daar doelde ik op, zoals je kan lezen. Tweede is de overdracht bij de notaris. :raising_hand_woman:t3:

Dit is inderdaad wat ik bedoelde!
De overeenkomst die we nu gaan tekenen is met behoud van financieel voorbehoud dus mochten de financiƫn niet rondkomen kunnen we er nog onderuit.

2 likes

Men is eindelijk begonnen met graven! Na maaaaaanden (PFAS). Whoopwhoop! Nu voelt die dubbele hypotheek nog enigszins nuttig haha

2 likes

Wat fijn! Nu ga je snel verandering zien! Dat vond ik zo leuk.

Wij hebben vandaag weer even binnen kunnen kijken, en het is ZO groot. Ben heel benieuwd hoe het straks wordt. Op de grond was onze keuken uitgetekend ivm leidingen, was ook leuk om te zien. Kan niet wachtennnnn… :upside_down_face:

1 like

Jaa het gaat zo rap! Ik hoop dat nu alles goed gaat… ons vorige nieuwbouw project was een maand of 2 voor oplevering toen de aannemer failliet ging… :cold_face:
Dus ik hoop nergens op tot ik die sleutel heb haha

1 like

Toen ik in mijn huis ging wonen moest ik me wel echt aanmelden en als ik inlog zie ik ook altijd staan ā€˜geef uw verhuizing door’ dus ik denk dat je daar wel zelf actief achteraan moet.

Bij ons eerste bod hadden we een aankoopmakelaar mee. Hij heeft ons vooral ons gevoel laten volgen en wat we er voor over hadden, maar was helaas niet genoeg. Maar nu is dat okƩ. Wij hadden we niet meer voor over, dus als we meer hadden geboden had het niet goed gevoeld. Met andere woorden volg je gevoel.

1 like

Ik ben bezig met de inrichting en twijfel over zwarte jaloezieƫn. Iemand ervaring mee?
Ik vind het zo gaaf en stoer staan, alleen waarschuwt bijna iedereen me voor de hoeveelheid stof die je gaat zien etc.

Bepalen hoeveel jij maximaal aan het huis wil uitgeven en niet je gek laten maken doordat je denkt dat je super veel moet overbieden. Je eigen maximum bepalen en dat bieden, of net iets eronder dat je altijd nog omhoog kan. Ik weet niet of het is dat je meteen eindbod moet neerleggen?

Ik vind het ook supermooi maar ik zag gisteren hier op het forum ergens een foto van zwarte jaloezieĆ«n vol stof… En dat houdt mij toch echt wel tegen. Dacht dat het in het huishoudtopic was, weet het niet meer zeker maar diegene kon het stof er niet makkelijk afdoen zonder ze half te slopen.