In principe hoef je er niets mee, mits je verkoopplannen hebt en je huis eigenlijk van onrealistisch hoge waarde is. Als er een crisis komt is de kans aanwezig dat de invloed op de huizenprijzen niet eens heel groot gaat zijn (vanwege schaarste), maar we weten het simpelweg niet.
Ik zie een crisis die de woningmarkt raakt zelf niet als een heel groot probleem. (Note: het is voor veel mensen wel een groot probleem en het is niet zo dat ik ze dat toe wens). De huizenprijzen zijn gewoon absurd en een aanzienlijk deel daarvan is gebakken lucht. Voorbeeld: meerdere van mijn buren (huizen allemaal tegelijkertijd gekocht in maart 2018) hebben na de oplevering (mei 2019) zonder er ooit te wonen hun huis verkocht voor +70.000 op de vraagprijs en het is Utrecht en binnen 6 dagen verkocht dus er zal wel meer winst gemaakt zijn. Ze hebben er voor hooguit 15.000 euro aan geklust. Dat is gewoon ronduit ongezond voor de volgende koper. Zo wil je niet nog tien jaar door, mensen denken echt niet meer helder na.
Wij wonen nu in een huis dat we als we het nu voor marktwaarde te koop zouden zetten niet weer op één inkomen zouden kunnen kopen terwijl we twee jaar geleden toen we dat deden fors minder verdienden. Ik verkoop liever nu een huis zonder bijzondere overwaarde en koop dan een betaalbaar huis terug dat zijn geld waard is, dan de huidige situatie.