Huizentopic

Thnx! En die prijzen wat je hier boven noemt: dat zet je allemaal in de hypotheek of moet je dat zo ff betalen.

Ah ja. Je vroeg om kosten. Ik denk dat wij zon 60k extra uitgegeven hebben voor het lijstje dat ik hier boven gepost heb

Ik vroeg me af of jullie aanraden om bij het kopen van een huis een aankoopmakelaar te nemen en hoeveel jullie daar ongeveer aan kwijt waren. Ik ben me aan het oriƫnteren op eerste huis kopen. Sowieso als iemand nog goede links heeft waar je op moet letten bij eerste huis, graag!

Wij hebben het eerst wel gedaan, maar omdat het aanbod zo zummier is in onze regio, had het voor ons niet echt een meerwaarde. We zijn zelf gaan zoeken en hebben ook zelf gekocht. Ik heb wel een goede site met een stappenplan.

Edit: https://www.eerste-koophuis.nl/stappenplan/hoeveel-hypotheek-kan-je-krijgen/

1 like

Hangt van de verstrekker af. Je kunt niet eindeloos meerwerk bijfinancieren, dus dat moet je bevragen. Bij Rabo kon tot 15% meerwerk worden gefinancierd obv de casco prijs zonder meerwerk. Tuin wordt vaak niet als meerwerk gezien, maar soms mag je een aanbouw dan weer bij de casco optellen en daar een percentage over doen.

Maar 100 verstrekkers, 100 smaken: dus gewoon even checken!

Ik ben me aan het oriƫnteren op het kopen van een appartement, ik kijk naar 1 specifieke wijk. In deze wijk is 1 makelaar heel bekend en actief, en veel appartementen worden via hen als verkoopmakelaar verkocht. Nu vroeg ik me af of zij dan ook een geschikte aankoopmakelaar zouden zijn? Ik weet niet zo goed hoe dit soort dingen werken, maar zijn ze dan niet al teveel bezig voor de verkopende partijen of hoe werkt dat? Want ja je kunt niet de belangen van beiden goed combineren lijkt me.

Maar wat is dan precies hetgeen wat zij voor jullie gedaan hebben? Zoeken ze huizen die nog niet verder aangeboden zijn? Of gaat het vooral om het bieden en onderhandelen?

Jouw aankoopmakelaar kan niet twee petten hebben. Als zij jouw aankoopmakelaar zijn, dan mag het huis wat zij voor jou aankopen niet uit hun bestand komen. Kort gezegd, je moet bij een andere verkopende partij kopen.

1 like

Volgens mij is het zo dat de verkoopmakelaar van een ander makelaarskantoor moet zijn dan de aankoopmakelaar. Dus die aankoopmakelaar kun je dan juist niet gebruiken voor alle huizen die zij verkopen. Dus dan is het slimmer om een aankoopmakelaar te nemen die er juist niet veel verkoopt in die buurt.

1 like

Meestal tot een bepaald maximum, uiteindelijk moet je natuurlijk sowieso een x percentage eigen geld in leggen…

Dubbele lasten kƔn je ook meefinancieren, hebben wij zelf niet gedaan.

Nou en 3 weken geleden postte je nog dat je er helemaal klaar mee was. Kun je nagaan. Is nu alles wel op z’n plek gevallen?

Ja! Echt helemaal perfect en we zijn beide verliefd op het huis. Stoom afblazen heeft geholpen. Voor iedereen is er hoop.

Gelukkig! Ben echt heel blij voor je. Gefeliciteerd :grin::house:

1 like

Ons bod is toevallig net deze week geaccepteerd :smile: Ik twijfelde ook over een aankoopmakelaar, want ik dacht dat regel ik wel zelf en dat scheelt me geld, maar op het laatste moment hebben we er toch een ingeschakeld. Zij hebben het bod voor ons uitgebracht en 10 min na de deadline van het bod werd ik al gebeld met aanvullende vragen die de verkoopmakelaar aan onze aankoopmakelaar had gesteld. Net zoals bij @Roguee had onze makelaar schijnbaar nog een gunst tegoed van de verkopende partij. Ik heb wel echt het gevoel dat het zin had om met de makelaar in zee te gaan, bij al onze andere biedingen had ik ook minder het gevoel serieus te worden genomen.
Ik vond het wel echt een goede toevoeging, wij hebben €1.500,- afgesproken, maar de makelaar is een kennis van mijn moeder, dus dit zal wellicht niet het reguliere tarief zijn.

2 likes

Thanks, denk dat wij ook een aankoopmakelaar gaan nemen. Chill dat je iemand kende via je moeder, dat scheelt weer. We gaan maar eens rondvragen.

1 like

Wij hebben ook een nieuwbouwhuis. We hebben 50k meegefinancierd maar gaan gebruik maken van 40k. In de bijna twee jaar van tekenen tot oplevering hebben we kunnen sparen. We willen straks ook zsm aflossen dus willen ook zo min mogelijk lenen.

We hebben uitbouw, andere gevelindeling, dakraam, vergroten badkamer, badkamer + toilet en aansluitpunt waterontharder meegefinancierd.

1 like

Heeft iemand ervaring met het verhogen van de capaciteit van de elektriciteit door de netbeheerder? En zo ja; hoe lang duurde het voordat ze dat konden doen?

Wij moeten dat laten doen. Opzich geen probleem, ware het niet dat de eerste mogelijkheid hiervoor ligt in week 17 volgens hun site (eind april!). Ga morgen direct bellen, maar als dat echt zo is… pfff. Zou een HEEL flinke tegenvaller zijn. Fingers crossed dus.

Yesss, zorgen voor niks. Net al een automatische mail dat ik een afspraak kon plannen. Eerste mogelijkheid is gelukkig al over 2 weken, dus die staat gepland!

1 like

Waar heb je dat voor nodig dan?

Is een jaren 30’ woning, en de groepenkast is zo ongeveer net zo oud :stuck_out_tongue_winking_eye: Zat o.a. eerst gas in in de keuken, maar nu laten we een nieuwe plaatsen met inductie. Als de capaciteit niet verhoogd wordt, dan trekt de groepenkast dat niet!