Huizentopic

Maar wat is dan precies hetgeen wat zij voor jullie gedaan hebben? Zoeken ze huizen die nog niet verder aangeboden zijn? Of gaat het vooral om het bieden en onderhandelen?

ja wij kregen de mogelijkheid al te gaan kijken bij huizen die nog niet op funda stonden. Maar waar uiteindelijk de meerwaarde in zat is het onderhandelen, omdat het huis per inschrijving weg ging. We mochten eenmalig een bod uitbrengen samen met 10 andere bieders. Onze makelaar heeft toen via via kunnen informeren met welk bedrag we er zouden zijn. Wij hebben dit toen geboden en het huis gekocht.

(daarbij gezegd hebbende dat wij wel het gevoel hadden dat de makelaars soms echt met elkaar onder een hoedje spelen. Zo hadden de verkopende klanten van de verkoopmakelaar een huis aangekocht bij onze aankoopmakelaar en werd ons daarom ook dit huis “gegund” als een soort wederdienst ofzo onder het mom van: wij hebben dat huis gegund aan jullie klanten dus nu gunnen jullie dit huis aan onze klanten. Zonder onze makelaar hadden wij nooit dit huis kunnen kopen, een trieste constatering maar helaas wel waar voor de plek waar ik woon…)

1 like

Jouw aankoopmakelaar kan niet twee petten hebben. Als zij jouw aankoopmakelaar zijn, dan mag het huis wat zij voor jou aankopen niet uit hun bestand komen. Kort gezegd, je moet bij een andere verkopende partij kopen.

1 like

Volgens mij is het zo dat de verkoopmakelaar van een ander makelaarskantoor moet zijn dan de aankoopmakelaar. Dus die aankoopmakelaar kun je dan juist niet gebruiken voor alle huizen die zij verkopen. Dus dan is het slimmer om een aankoopmakelaar te nemen die er juist niet veel verkoopt in die buurt.

1 like

Meestal tot een bepaald maximum, uiteindelijk moet je natuurlijk sowieso een x percentage eigen geld in leggen…

Dubbele lasten kán je ook meefinancieren, hebben wij zelf niet gedaan.

Nou en 3 weken geleden postte je nog dat je er helemaal klaar mee was. Kun je nagaan. Is nu alles wel op z’n plek gevallen?

Ja! Echt helemaal perfect en we zijn beide verliefd op het huis. Stoom afblazen heeft geholpen. Voor iedereen is er hoop.

Gelukkig! Ben echt heel blij voor je. Gefeliciteerd :grin::house:

1 like

Ons bod is toevallig net deze week geaccepteerd :smile: Ik twijfelde ook over een aankoopmakelaar, want ik dacht dat regel ik wel zelf en dat scheelt me geld, maar op het laatste moment hebben we er toch een ingeschakeld. Zij hebben het bod voor ons uitgebracht en 10 min na de deadline van het bod werd ik al gebeld met aanvullende vragen die de verkoopmakelaar aan onze aankoopmakelaar had gesteld. Net zoals bij @Roguee had onze makelaar schijnbaar nog een gunst tegoed van de verkopende partij. Ik heb wel echt het gevoel dat het zin had om met de makelaar in zee te gaan, bij al onze andere biedingen had ik ook minder het gevoel serieus te worden genomen.
Ik vond het wel echt een goede toevoeging, wij hebben €1.500,- afgesproken, maar de makelaar is een kennis van mijn moeder, dus dit zal wellicht niet het reguliere tarief zijn.

2 likes

Thanks, denk dat wij ook een aankoopmakelaar gaan nemen. Chill dat je iemand kende via je moeder, dat scheelt weer. We gaan maar eens rondvragen.

1 like

Wij hebben ook een nieuwbouwhuis. We hebben 50k meegefinancierd maar gaan gebruik maken van 40k. In de bijna twee jaar van tekenen tot oplevering hebben we kunnen sparen. We willen straks ook zsm aflossen dus willen ook zo min mogelijk lenen.

We hebben uitbouw, andere gevelindeling, dakraam, vergroten badkamer, badkamer + toilet en aansluitpunt waterontharder meegefinancierd.

1 like

Heeft iemand ervaring met het verhogen van de capaciteit van de elektriciteit door de netbeheerder? En zo ja; hoe lang duurde het voordat ze dat konden doen?

Wij moeten dat laten doen. Opzich geen probleem, ware het niet dat de eerste mogelijkheid hiervoor ligt in week 17 volgens hun site (eind april!). Ga morgen direct bellen, maar als dat echt zo is… pfff. Zou een HEEL flinke tegenvaller zijn. Fingers crossed dus.

Yesss, zorgen voor niks. Net al een automatische mail dat ik een afspraak kon plannen. Eerste mogelijkheid is gelukkig al over 2 weken, dus die staat gepland!

1 like

Waar heb je dat voor nodig dan?

Is een jaren 30’ woning, en de groepenkast is zo ongeveer net zo oud :stuck_out_tongue_winking_eye: Zat o.a. eerst gas in in de keuken, maar nu laten we een nieuwe plaatsen met inductie. Als de capaciteit niet verhoogd wordt, dan trekt de groepenkast dat niet!

ugh ik heb nu al stress om wat voor vloer ik wil. We gaan als het goed is deze zomer uitbouwen en willen gelijk de vloer vervangen. We hebben nu (lelijk, kil) grijzig laminaat, maar je ziet er ten eerste echt alles op en ik vind het dus te kil en geen warmte geven. Nu willen we gelijk vloerverwarming laten leggen en ik zag dat dat met PVC dus mega chill kan zijn ivm goede geleiding. Nu twijfel ik tussen gewoon mooie brede lichte bruinige planken of een plank in visgraat … Ben zo bang dat ik er op uitgekeken raak…
We willen dan een zwarte ovale/ronde eettafel en we hebben groene muur, verder gewoon wit/netnietwit. Ook nog niet helemaal uit over de eettafelstoelen … Ik wil het liefst iets velvet, roze of geel oid. Maar mn man wilt wachten tot de kinderen normaal kunnen eten, want anders weer vies. Zo veel dilemma’s…

Over de velvet stoelen;
Ik twijfelde hierdoor (viezigheid van kinderen) ook over velvet stoelen totdat ik ging googelen en tegen kwam dat ze juist heel goed tegen vuil en nattigheid kunnen in vergelijking met andere stoffen.

Wij hebben ook een groene muur en een ronde tafel (met zwarte poot) uitgekozen voor in ons nieuwe huis. Wij laten de Therdex 6042 leggen in visgraat.

1 like

Weet je zeker dat het nodig is, alsin heeft je elektricien dat aangegeven? Wij hebben een huis uit '48 waar we alle elektra hebben aangepast en ook op inductie zijn gaan koken (5-pits zelfs). Ik dacht daardoor ook dat we de capaciteit moesten vergroten, maar onze elektricien heeft de meterkast vervangen en gaf aan dat we gewoon moeten aankijken hoe het gaat. Zo lang je niet tegen problemen aanloopt, hoefden wij in ieder geval volgens hem niks meer aan te passen

Yes, kwam de elektricien inderdaad mee. Wellicht dat bij jullie op voorhand al meer ampère erop zat dan bij ons? Wij hadden (hebben nu nog haha) echt het lichtste vermogen. Kost trouwens ook niet zoveel geld om aan te passen en heb er zelf geen verstand van, dus ga er maar vanuit dat het klopt wat hij aangeeft.

Voor ons komt het steeds dichterbij. Vandaag de definitieve keuzes voor de keuken gemaakt, leverweek afgesproken e.d. De verwachte oplevering is week 22, dus laatste week van mei. Dan eerst aan de slag met de muren, maar we twijfelen nog of we zelf renovlies (soort glasvezelbehang) gaan aanbrengen of dat we dat laten doen. Ik hoor zoveel verschillende adviezen, iemand hier ervaring? De vloer, trap en raambekleding komt daarna. Allemaal van hetzelfde bedrijf (van een kennis). Daarna de keuken en verhuizen!!

Ik schrik trouwens wel van de prijzen van nu. Wij hebben in 2018 ons huis al gekocht, maar dat was nog bij lange na niet zo duur als nu… helemaal in vergelijking tot de prijzen in de randstad (woon in Friesland). Bizar echt :open_mouth:

1 like