Huizentopic

Wat leuk!!

Wij hebben renovlies in huis, ik ben er heel blij mee. Lijkt echt net gestuuct, mijn muur is nu strakker dan de keukenmuur die als enige wel gestuuct is. Het valt mensen eigenlijk ook niet op. Wij hebben het zelf aangebracht. Mijn grootste tip is: schuur vooraf de muren goed. Renovlies bedekt heel goed gaten in de muur maar alles wat erop ligt zie je er wel heel goed doorheen.
Wij hadden geen nieuwbouwhuis maar bestaande bouw. Wij smeerden de muur met lijm in en met de roller trokken wij blijkbaar al het betongruis uit de muur. Dat zie je op het oog niet maar na het behangen wel. Het was vergelijkbaar met een soort puber voorhoofd met allemaal kleine puistjes. Hebben het toen eraf gehaald en echt alles goed geschuurd. Heb zelfs alle muren nagevoeld om zeker te weten dat alles glad was :sweat_smile:

Mijn schoonzusje had wel een nieuwbouwhuis en die hebben vooraf ook alle muren geschuurd met een gehuurde bouw schuurmachine. In hun huis zaten er toch ook wel her en der plekjes op de muur. Vervolgens heeft ze het laten behangen. Geloof dat die behangers het renovlies insmeerden met lijm voordat ze het op de muur plakten. In ieder geval ook heel mooi geworden :grin:

Echt advies wat handiger is, zelf doen of laten doen heb ik niet. Je moet gewoon goed kunnen behangen. Als je het mooi zelf strak tegen elkaar aan kan behangen vloeien de naden net zo goed mooi dicht met de verf die je eroverheen doet.

1 like

Thanks! Zal het weer eens voorleggen aan mn vriend :blush:

Als je nog een hypotheek heb kun je er ook mee naar de bank gaan. Kan ook in je voordeel werken.

Wij hebben het laten doen en zijn hier heel tevreden mee. Ook het schilderwerk is super netjes. Belangrijk is vooral dat je eerst je muren glad laat schuren!! Je ziet alles door renovlies. Natuurlijk is het meer aan de prijs (wij hebben voor hele woning 250m2 muur laten schuren, renovlies plakken + saus + schilderwerk en printjes behang €5300 afgetikt)

Onze buren hebben het zelf gedaan, maar zijn niet heel tevreden. Andere buren waren er zelf mee begonnen maar dat was zo’n drama dat ze alsnog iemand hebben laten komen om het te laten plakken…

2 likes

Wij hebben vorig jaar gewoon gebeld en gezegd dat wij de stijging niet reeël vonden. Ook even wat voorbeelden genoemd omdat onze buren bijv. inderdaad een lagere stijging hadden.
Die man aan de telefoon zei toen: oh wat vind je het dan wel waard. Nou bedrag etc genoemd en toen hebben ze hem weer iets naar beneden bijgesteld.

We vonden het heel vreemd dat dit zo makkelijk ging en kan me ook voorstellen dat dit niet gebruikelijk is. Maar wellicht wel de moeite waard.

Bij ons was de stijging van de woz waarde trouwens niet gunstig voor onze hypotheek oid. Vandaar dat we hem aangepast wilden hebben.

Wel meer gemeentes hebben deze telefonische ‘handje-klap-service’, het kost ze aanzienlijk meer om een officieel bezwaar te behandelen met allerlei papierwerk etc, zeker als mensen daarvoor een bureau inschakelen.

Wel goed wat je zegt over hypotheek etc, even nakijken of de woz-beschikking als een waardebepaling voor je bank geldt en of deze woz-waarde je schuld/marktwaardeverhouding dan misschien net in een gunstiger rentetarief laat vallen. Wij gingen door de woz-stijging vorig jaar een paar tientjes in belasting omhoog, maar honderden euro’s in rente omlaag, dus voor ons was bezwaar maken juist ongunstig.

1 like

Ah oke! Voelde zo gek dat het zo makkelijk kon. Terwijl normaal gesproken alles bij de gemeente zo officieel gaat :rofl:
Maar ze zullen inderdaad altijd wel heel druk zijn met al die bezwaren. :smile:

Fijn dat het bij jullie zoveel scheelde op de hypotheek! Dat is wel iets wat redelijk onbekend is geloof ik. Wij werden er iig vorig jaar ook op gewezen door iemand. Had er daarvoor nog nooit over gehoord.

Sowieso hoor ik nooit iemand over die rente-aanpassing, onze bank informeert ons daar ook niet over en je moet het zelf aanvragen, maar ook als je weer een stukje verder hebt afbetaald kun je in een lager rentetarief vallen. Eigenlijk iets om elk jaar even te bekijken, want je bent een dief van je eigen portemonnee als je jarenlang een te hoge rente blijft betalen.

1 like

Wij hebben bij onze hypotheek (Nationale Nederlanden) een aantal dingen laten meefinancieren. Ze hebben alles meegefinancierd (ongeveer 37k extra boven VON) dus niet maar een percentage.

Onze kosten waren in de hypotheek meegenomen:

• Meerwerk aannemer (andere deuren, elektriciteitpunten) €6000 ongeveer
  • Keuken 13k (we kregen €4000 van de aannemer dus uiteindelijk 9k)
  • Badkamer ongeveer €9250 (andere tegels, bad, grotere douchedeel, douchewand en douchedeur. Badmeubel hebben we zelf deels betaald)
  • Houten vloer beneden verdieping €7000
  • Wandafwerking was totaal €5300, in hypotheek hadden we €4500 hiervoor)

Vanuit eigen spaargeld tuin (nu grondwerk, tegels en schutting is bijna 10.000 euro), houten vloer 1e verdieping €3000, raamdecoratie beneden verdieping (jaloezie, plissé en gordijnen was ook al €2000). En we hebben alle meubels nieuw gekocht behalve het bed. Krijg je zo een idee? :stuck_out_tongue:

Edit: wij hebben een tussenwoning van 130m2, dus geen mega woning of zo.
We gaan nu achteraf nog wat dingen laten doen zoals waterontharder, dakraam etc. Was via de aannemer veel te duur.

Wij hebben NHG dus waardestijging betekent niets voor ons rentepercentage. Anders was het echt enorm gunstig geweest.

@DahliaDavin @Merel thanks voor de tip! Ik ga denk ik ook gewoon even met de gemeente bellen. Vond zo’n officiële bezwaar procedure dan ook weer zoveel werk, maar er zijn een aantal argumenten die sowieso aandraagbaar zijn (zo zou bijvoorbeeld onze straat en de flat tegenover ook gerenoveerd/herbouwt worden, maar dit wordt constant uitgesteld dus je kijkt nog steeds op een groot bouwval uit).

Thnx!!! Wat een geld hè? Wij hebben volgende week een gesprek met de verkopende makelaar en zullen dan kijken of we het gaan doen. We kijken nu naar een mega huis van 6 slaapkamers :flushed:. Maarja overal Moet wel de vloer liggen, wandbedekking en raambekleding (iig eerst beneden)

Dit hadden wij ook! Gewoon kopie van de schikking gestuurd en toen haalde de bank een renteopslag van onze lening af. Heel chill, scheelde meer dan evt bezwaar bij gemeente

Thanks! Onze muren worden al super strak afgeleverd, dus dat scheelt wel wat. Boven willen we sowieso zelf doen, maar we zitten even met beneden. Saus doen we overigens nog niet, werd ons afgeraden door de aannemer (maar ook daar zijn de adviezen weer erg wisselend). Lastig lastig lastig :open_mouth:

Hahaha kak. Ons huis is even groot als die van jullie denk ik. En wij hadden in eerste instantie 10k begroot voor de tuin. Maar ik zie dat We daar toch even een ander bedrag moeten schrijven

Hangt Erg af wat je wilt en hoe… wij hebben 250m2 kavel -60m2 beneden verdieping, dus zeg… 190m2 tuin. Waren met 4500€ klaar.

Wij hebben veel gras en groen, en dat is stuk goedkoper als tegels, maar mijn inziens ook leuker voor de beestjes en insecten haha. Dus win win. Plus, een grasmat leg je zo, dus scheelde ook weer dat we dat wel zelf konden.

We hebben de tuin laten ontwerpen en behalve de grasmat en hedra laten aanleggen.

Schutting er niet bij in; die tussen ons in zat met de buren gedeeld. De buitenkant (hoekwoning) verplicht 1.80m hedera. Hekwerk zat in de koopsom, hedera moesten we zelf aanschaffen.

We hebben dus geen veranda oid. Maar in basis een mooie tuin

1 like

Ja duur hè! Het kan vast allemaal wel iets goedkoper hoor of als je mensen kent die kunnen helpen. Onze tuin is 17,5 diep en 5,5 breed. We hebben grote tegels achter het huis direct en een paadje naar schuurtje en een terrasdeel met gebakken klinkers. En de rest wordt gras en beplanting

1 like

10k is vrij ruim hoor. Wij hebben een achtertuin van 5 bij 11 en en voortuin van 5 bij 5. En hebben achter rondom nieuwe schuttingen met betonpalen en voor dezelfde maar dan alleen de zijkanten en dan laag.
Beide tuinen volledig betegeld. En achter nog een overkapping van 5 x 3,5. Maar heb nog geen 10k uitgegeven hoor.

1 like

Mag ik vragen welke regio je ongeveer woont? Wij gaan net buiten de randstad wonen en de prijzen voor klusjesmannen (vind ik) is wel erg aan de maat. Kan het misschien ook daardoor komen?

1 like

Zuid-Holland-zuid, moet wel eerlijk zeggen dat we (mijn vriend :stuck_out_tongue:) ook hebben geholpen. Dus zelf de tuin leeg gehaald maar ook alle tegels enzo heen en weer lopen en helpen met tillen van de schuttingen etc. Misschien dat het daarom goedkoper was?

Misschien ken je via via iemand die in het weekend wel eens een klusje extra pakt? Zo hebben wij onze hele beneden verdiepen laten stucen voor een fractie van de prijs bij een normale aannemer.

1 like

Mijn vriend en ik hebben het steeds vaker over waar we nou uiteindelijk willen gaan settelen, komen allebei uit compleet andere delen van het land namelijk. Alleen zitten allebei met een studieschuld waardoor onze hypotheek echt flut gaat zijn, kan daar nu al zooo van balen. Zeker omdat we nu beiden studieschuld maximaal aflossen, particuliere huur (1500p.m) + al onze andere vaste lasten betalen en we niet eens allebei full time werken nu. Dus een hypotheek zou voor ons maandelijks zoooo veel goedkoper zijn, wordt daar überhaupt naar gekeken? Van Hey! Jullie hebben idd schulden maar betalen nu al bijna 2000 netto aan vaste lasten en shit en dat lukt gewoon dus een hypotheek van 800 zou easy zijn dus hier heb je geld en koop een huis!! Verzwijgen durf ik niet maar we zouden een hypotheek dus makkelijker kunnen betalen dan particuliere huur dus dat ja niet verzwijgen want straks kun je het niet betalen gaat niet echt op in dit geval??