Roerende goederen staan feitelijk los van je bod. Dus die betaal je los uit eigen zak en dat is met een lijst en tekst ook los in het koopcontract opgenomen. Je kunt geen hypotheek krijgen voor roerende goederen.
Bij het huis wat wij hebben gekocht zijn er ook een aantal dingen ter overname. Bij het bod hebben we wel al aangegeven wat we eventueel willen overnemen. We hebben inmiddels contact met de verkoper over de prijs e.d. maar dat maak je inderdaad gewoon apart naar ze over.
Ik ben benieuwd naar jullie mening:
Mijn vriendin (partner) heeft sinds een paar maanden een vast contract na jarenlange wisselende ZZP-inkomsten. Het salaris is nog niet zo hoog dat we meteen vandaag kunnen gaan kopen, bovendien moeten we, nu het eindelijk mogelijk is, goed gaan sparen voordat we iets kunnen kopen vanwege verwachte inbreng eigen geld. Ik heb al jarenlang lage, vaste inkomsten door een permanente arbeidsongeschiktheidsuitkering (IVA).
We zitten er aan te denken om een vrijblijvend gesprek aan te vragen bij de Hypotheker om te kijken waar we aan toe zijn en waar we naar toe kunnen werken de komende jaren. Zouden ze ons niet raar aankijken dat we een gesprek willen ondanks dat we nog niet à la minute kunnen kopen?
Nee joh, helemaal niet. Het is toch logisch om te willen weten wat de mogelijkheden zijn
@FISSA @DahliaDavin Superfijne reacties! Ik denk dat het allemaal wat surrealistisch voor ons voelt omdat we tot voor kort dachten dat we nooit iets zouden kunnen kopen in de toekomst. Nu de zaken er anders voor staan, is het nog heel onwerkelijk en blijft het gevoel een beetje hangen dat mensen ons voor gek zouden kunnen verklaren door er alleen al over na te denken iets te kopen.
Voel me nu een stuk zekerder om gewoon zo’n gesprek aan te vragen!
Haha ah nee! Is toch juist logisch. Misschien zorgt zo’n gesprek juist wel voor veel inzichten. Is een huis kopen juist wél binnen bereik. Enige manier om daarachter te komen is een gesprek aangaan! Dus goed dat je je wat zekerder voelt
Bij ons ging het allemaal juist wat sneller dan verwacht waardoor we al een bod hadden gedaan op een huis toen we op gesprek kwamen bij de Hypotheker (afspraak stond al eerder voordat we dit huis gezien hadden haha).
Onze adviseur zei juist dat hij liever ziet dat mensen éérst een hypotheekgesprek aangaan, voordat je überhaupt gaat kijken/oriënteren op huizen. Dit zodat je eerst in kaart kunt brengen wat je situatie is en wat voor een huis daarbij past. Zo’n gesprek brengt echt veel nieuwe inzichten! Zou dus zeker een gesprek aangaan, ook al wil je niet direct gaan zoeken.
Thanks @Keerbeer @DahliaDavin! Jullie maken me haast enthousiast haha, heel fijn om jullie reacties te lezen!
Bij ons bleef veel hangen. Wel x bedrag geboden met als eis dat we bepaalde dingen kregen. En na afloop nog heel veel overgenomen, maar dat gaan we onderling doen.
Ik heb een fantastische nieuwbouw gezien, alles is perfect en geweldig. Hij staat alleen niet mooi op de kavel, namelijk een tuin op het noorden.
Ik denk dat we er gewoon voor moeten gaan maar ja ik ben natuurlijk niet alleen. De woningen staan in een andere plaats en we gaan zo ff langs rijden en hopelijk kunnen we bij mensen binnenkijken om te kijken of t wat is.
Zouden jullie een (nieuwbouw) woning er om laten staan? Op een tuin op het noorden?
Wij hebben juist bewust een tuin op het noorden gekozen (ook nieuwbouw). We hebben een tuin van ongeveer 12m diep (na uitbouw). Je hebt vast wel ergens een zonnetje in de zomer.
Mijn vriend verbrandt snel en kan niet zo goed tegen de warmte. En daarnaast, zowel mijn ouders als schoonouders hebben een tuin op het zuiden en ik vind dat echt heel heet in de zomer. We kunnen er vaak tot 12 uur van genieten en dan pas na 4 uur.
Mocht je de zon willen, dan doe je dat in de voortuin en anders achterin de tuin.
Ons huis heeft ook een tuin op het noorden en ik maakte me hier wel een beetje zorgen over. Maar we hebben altijd wel een plekje in de zon! Dus als verder alles goed is zou ik het daar niet van laten afhangen!
Ja wij hebben een project voorbij laten gaan vanwege tuin op noorden… maar denk dat het heel persoonlijk is!
Ik denk dat het heel persoonlijk is, bijv van of er vaak soortgelijke huizen vrij komen, je een ander voordeel in dit huis hebt en dan het voordeel van een tuin op het zuiden laat liggen, hoe de bebouwing er omheen is, diepte van de tuin, enz.
In ons vorige huis hadden we een diepe tuin op het noorden. Er was inderdaad altijd wel ergens zon, maar bij het huis alleen ‘s ochtends vroeg en alleen als het hoog zomer was. Daardoor hadden we oa veel mosvorming bij het huis en was de drempel om in de tuin te gaan zitten hoger. Wij zijn ook niet zulke ochtend mensen en vinden het lekker om na het werk in de tuin te zitten. Lag misschien ook aan onze luiheid maar wij vonden het vaak veel gedoe om alles tien meter onze tuin in te tillen om bijv even buiten te eten. In ons nieuwe huis is nu, eind februari, al zon direct bij ons huis en dit maakt dat we van begin lente tot eind september in onze tuin leven omdat je zo makkelijk de deuren open zet en de tuin in loopt.
Voor de mensen die twijfelen over een visgraatvloer: doe het! Ik heb er eentje via Floorhouse (niet de Berry Aloc zoals @Madonna maar één die iets dikker is) en ben er zo blij mee!
Hier kan je een stukje van mijn verbouwde huisje zien met de mooie visgraat:
WoW, echt super mooi! sowieso een prachtig huis heb je!
Dankjewel! Ben er ook hééééél blij mee!
Nou, ik heb een afspraak gemaakt voor een oriënterend gesprek bij de Hypotheker. Voorlopig kunnen mijn vriendin en ik nog niet kopen (te weinig spaargeld en nog niet een hoog genoeg inkomen om in deze cray-cray huizenmarkt iets passends te vinden), maar we willen wel heel graag weten wat onze mogelijkheden in de toekomst zijn. Sommigen van jullie gaven ook aan in dit topic dat ik gewoon die afspraak kon maken ondanks onze huidige situatie. Heb jullie raad dus opgevolgd! Nu kreeg ik het alleen een beetje benauwd van onderstaand stukje uit de bevestigingsmail:
Tijdens het gesprek maken we uitgebreid kennis met elkaar. We bespreken de plannen en wensen en kijken naar je financiële situatie. Je krijgt inzicht in de stappen die nodig zijn om jouw plannen te realiseren en hoe wij daarbij kunnen adviseren en helpen. Tenslotte informeren we je over de vervolgstappen en over de kosten die daaraan verbonden zijn. Dit gesprek is overigens voor onze rekening.
Aangezien wij al zeker weten dat we voorlopig nog geen vervolgstappen kunnen nemen, zouden wij het graag bij het kosteloze oriëntatiegesprek willen houden, maar van bovenstaande zin krijg ik stress omdat ik bang ben dat kosteloos toch niet echt kosteloos blijkt. Kan iemand me hierin geruststellen? Groetjes, een stresskip
Neejoh dat is echt kosteloos, ze hopen natuurlijk dat je dan als je echt gaat kopen bij ze terugkomt en die €3000 aan ze aftikt, maar daarbij is echt al ingecalculeerd dat niet iedereen dat doet.
Als je echt doorzet en een huis gevonden hebt krijg je ook nog 2-3 afspraken waarin je alles in nog veel meer detail gaat doornemen.
Bij ons (Rabobank) was kostenloos ook echt kostenloos. Na het gesprek mochten we ook nog gewoon vragen appen, zonder dat dat een natraject was. We zijn uiteindelijk een paar maanden later terug gekomen.