En als je nu eerst samen gaat wonen bij 1 van jullie? Dan kan je in een jaar al zo’n 1500€ per maand (be)sparen/Aflossen :)?
We wonen al samen haha, sorry was even niet duidelijk uit mijn verhaal. Maar we wonen samen in de stad waar we elkaar hebben leren kennen en huur is hier heeeel idioot hoog. Alleen we willen uiteindelijk dus naar zijn of mijn geboorte regio (uiterste noorden of zuiden van het land ).
Oooh ik dacht settelen als in samen endacht dat jullie dan ieder 1500€ betaalden haha
Sorry
Hebben jullie een vast contract of al drie jaar op rij een loon wat ongeveer vergelijkbaar is met wat je nu jaarlijks verdient? Dan zou ik eerst even je goed laten informeren bij een hypotheekadviseur.
Want je hebt het over het uiterste noorden of zuiden, waarvan ik weet dat in het noorden de huizenprijzen natuurlijk niet heel hoog zijn en je een flink huis zou kunnen kopen voor relatief weinig geld (even t.o.v. Randstad). Dan heb je natuurlijk in verhouding een lager hypotheek nodig om wel in een huis naar wens te kunnen wonen. Als je een beetje handig bent in verbouwen/klussen in huis dan is het natuurlijk helemaal fijn.
Ik zou in ieder geval niet direct de handdoek in de ring gooien, maar wellicht heb je dit allemaal al zelf uitgezocht natuurlijk!
Hebben jullie ook spaargeld? Maximaal aflossen op je schuld is handig om je hypotheek wat hoger te kunnen krijgen, maar als je daardoor geen spaargeld hebt schiet je er niks mee op, je hebt zeker €10-15.000 eigen geld nodig om een huis te kunnen kopen (en dan moet je alles in het huis nog).
Misschien hebben jullie dat wel hoor, maar anders iets om rekening mee te houden als je in de komende jaren wil gaan kopen!
Daar wordt niet naar gekeken, maar ik zou eens met een adviseur gaan zitten. Ik weet niet wat jullie verdienen/hoe hoog de schuld is, maar als je beiden werkt en buiten de randstad wilt gaan kijken denk ik dat je best wel eens genoeg zou kunnen krijgen voor een leuk appartement/klein huisje. Oeps, wat @Random zegt dus.
Heeft iemand tips voor het bestellen van gordijnen? Of zit er niet veel verschil tussen een Hema, kwantum of een speciale zaak? Tot nu toe heb ik alleen jaloezieën besteld dus ben niet thuis in de gordijnenwereld haha.
Ik heb verduisterende gordijnen van de Kwantum en ben er super tevreden mee! Er komt nul licht doorheen. In het nieuwe huis zou ik zeker daar weer gordijnen kopen, helemaal als ze in de aanbieding zijn.
Overmorgen krijgen we trouwens de sleutel van ons huis, zo leuk!
Hier ook goede ervaringen met de Kwantum. Ze hadden er ook echt veel verstand van. Gordijnen verduisteren ook goed.
Heb ook gordijnen van de Veneta maar die verkleuren binnen 3 jaar al. Die van de Kwantum heb ik nog niet zo lang dus dat kan ik nog niet vergelijken.
Iemand die ervaring heeft met overnemen van meubels, inbouw kasten, gordijnen etc van de vorige eigenaar wanneer je een huis koopt? Neem je dat mee in je bod, of vermeld je dat er los bij?
Roerende goederen staan feitelijk los van je bod. Dus die betaal je los uit eigen zak en dat is met een lijst en tekst ook los in het koopcontract opgenomen. Je kunt geen hypotheek krijgen voor roerende goederen.
Bij het huis wat wij hebben gekocht zijn er ook een aantal dingen ter overname. Bij het bod hebben we wel al aangegeven wat we eventueel willen overnemen. We hebben inmiddels contact met de verkoper over de prijs e.d. maar dat maak je inderdaad gewoon apart naar ze over.
Ik ben benieuwd naar jullie mening:
Mijn vriendin (partner) heeft sinds een paar maanden een vast contract na jarenlange wisselende ZZP-inkomsten. Het salaris is nog niet zo hoog dat we meteen vandaag kunnen gaan kopen, bovendien moeten we, nu het eindelijk mogelijk is, goed gaan sparen voordat we iets kunnen kopen vanwege verwachte inbreng eigen geld. Ik heb al jarenlang lage, vaste inkomsten door een permanente arbeidsongeschiktheidsuitkering (IVA).
We zitten er aan te denken om een vrijblijvend gesprek aan te vragen bij de Hypotheker om te kijken waar we aan toe zijn en waar we naar toe kunnen werken de komende jaren. Zouden ze ons niet raar aankijken dat we een gesprek willen ondanks dat we nog niet à la minute kunnen kopen?
Nee joh, helemaal niet. Het is toch logisch om te willen weten wat de mogelijkheden zijn
@FISSA @DahliaDavin Superfijne reacties! Ik denk dat het allemaal wat surrealistisch voor ons voelt omdat we tot voor kort dachten dat we nooit iets zouden kunnen kopen in de toekomst. Nu de zaken er anders voor staan, is het nog heel onwerkelijk en blijft het gevoel een beetje hangen dat mensen ons voor gek zouden kunnen verklaren door er alleen al over na te denken iets te kopen.
Voel me nu een stuk zekerder om gewoon zo’n gesprek aan te vragen!
Haha ah nee! Is toch juist logisch. Misschien zorgt zo’n gesprek juist wel voor veel inzichten. Is een huis kopen juist wél binnen bereik. Enige manier om daarachter te komen is een gesprek aangaan! Dus goed dat je je wat zekerder voelt
Bij ons ging het allemaal juist wat sneller dan verwacht waardoor we al een bod hadden gedaan op een huis toen we op gesprek kwamen bij de Hypotheker (afspraak stond al eerder voordat we dit huis gezien hadden haha).
Onze adviseur zei juist dat hij liever ziet dat mensen éérst een hypotheekgesprek aangaan, voordat je überhaupt gaat kijken/oriënteren op huizen. Dit zodat je eerst in kaart kunt brengen wat je situatie is en wat voor een huis daarbij past. Zo’n gesprek brengt echt veel nieuwe inzichten! Zou dus zeker een gesprek aangaan, ook al wil je niet direct gaan zoeken.
Thanks @Keerbeer @DahliaDavin! Jullie maken me haast enthousiast haha, heel fijn om jullie reacties te lezen!
Bij ons bleef veel hangen. Wel x bedrag geboden met als eis dat we bepaalde dingen kregen. En na afloop nog heel veel overgenomen, maar dat gaan we onderling doen.