Huizentopic

Ik heb een fantastische nieuwbouw gezien, alles is perfect en geweldig. Hij staat alleen niet mooi op de kavel, namelijk een tuin op het noorden.
Ik denk dat we er gewoon voor moeten gaan maar ja ik ben natuurlijk niet alleen. De woningen staan in een andere plaats en we gaan zo ff langs rijden en hopelijk kunnen we bij mensen binnenkijken om te kijken of t wat is.

Zouden jullie een (nieuwbouw) woning er om laten staan? Op een tuin op het noorden?

Wij hebben juist bewust een tuin op het noorden gekozen (ook nieuwbouw). We hebben een tuin van ongeveer 12m diep (na uitbouw). Je hebt vast wel ergens een zonnetje in de zomer.

Mijn vriend verbrandt snel en kan niet zo goed tegen de warmte. En daarnaast, zowel mijn ouders als schoonouders hebben een tuin op het zuiden en ik vind dat echt heel heet in de zomer. We kunnen er vaak tot 12 uur van genieten en dan pas na 4 uur.

Mocht je de zon willen, dan doe je dat in de voortuin en anders achterin de tuin.

Ons huis heeft ook een tuin op het noorden en ik maakte me hier wel een beetje zorgen over. Maar we hebben altijd wel een plekje in de zon! Dus als verder alles goed is zou ik het daar niet van laten afhangen!

Ja wij hebben een project voorbij laten gaan vanwege tuin op noorden… maar denk dat het heel persoonlijk is! :kissing_heart:

Ik denk dat het heel persoonlijk is, bijv van of er vaak soortgelijke huizen vrij komen, je een ander voordeel in dit huis hebt en dan het voordeel van een tuin op het zuiden laat liggen, hoe de bebouwing er omheen is, diepte van de tuin, enz.

In ons vorige huis hadden we een diepe tuin op het noorden. Er was inderdaad altijd wel ergens zon, maar bij het huis alleen ā€˜s ochtends vroeg en alleen als het hoog zomer was. Daardoor hadden we oa veel mosvorming bij het huis en was de drempel om in de tuin te gaan zitten hoger. Wij zijn ook niet zulke ochtend mensen en vinden het lekker om na het werk in de tuin te zitten. Lag misschien ook aan onze luiheid maar wij vonden het vaak veel gedoe om alles tien meter onze tuin in te tillen om bijv even buiten te eten. In ons nieuwe huis is nu, eind februari, al zon direct bij ons huis en dit maakt dat we van begin lente tot eind september in onze tuin leven omdat je zo makkelijk de deuren open zet en de tuin in loopt.

1 like

Voor de mensen die twijfelen over een visgraatvloer: doe het! Ik heb er eentje via Floorhouse (niet de Berry Aloc zoals @Madonna maar ƩƩn die iets dikker is) en ben er zo blij mee!

Hier kan je een stukje van mijn verbouwde huisje zien met de mooie visgraat:

44 likes

WoW, echt super mooi!:heart_eyes: sowieso een prachtig huis heb je!

1 like

Dankjewel! Ben er ook hƩƩƩƩƩl blij mee! :slight_smile:

Nou, ik heb een afspraak gemaakt voor een oriƫnterend gesprek bij de Hypotheker. Voorlopig kunnen mijn vriendin en ik nog niet kopen (te weinig spaargeld en nog niet een hoog genoeg inkomen om in deze cray-cray huizenmarkt iets passends te vinden), maar we willen wel heel graag weten wat onze mogelijkheden in de toekomst zijn. Sommigen van jullie gaven ook aan in dit topic dat ik gewoon die afspraak kon maken ondanks onze huidige situatie. Heb jullie raad dus opgevolgd! Nu kreeg ik het alleen een beetje benauwd van onderstaand stukje uit de bevestigingsmail:

Tijdens het gesprek maken we uitgebreid kennis met elkaar. We bespreken de plannen en wensen en kijken naar je financiƫle situatie. Je krijgt inzicht in de stappen die nodig zijn om jouw plannen te realiseren en hoe wij daarbij kunnen adviseren en helpen. Tenslotte informeren we je over de vervolgstappen en over de kosten die daaraan verbonden zijn. Dit gesprek is overigens voor onze rekening.

Aangezien wij al zeker weten dat we voorlopig nog geen vervolgstappen kunnen nemen, zouden wij het graag bij het kosteloze oriƫntatiegesprek willen houden, maar van bovenstaande zin krijg ik stress omdat ik bang ben dat kosteloos toch niet echt kosteloos blijkt. Kan iemand me hierin geruststellen? Groetjes, een stresskip :rooster:

1 like

Neejoh dat is echt kosteloos, ze hopen natuurlijk dat je dan als je echt gaat kopen bij ze terugkomt en die €3000 aan ze aftikt, maar daarbij is echt al ingecalculeerd dat niet iedereen dat doet.
Als je echt doorzet en een huis gevonden hebt krijg je ook nog 2-3 afspraken waarin je alles in nog veel meer detail gaat doornemen.

1 like

Bij ons (Rabobank) was kostenloos ook echt kostenloos. Na het gesprek mochten we ook nog gewoon vragen appen, zonder dat dat een natraject was. We zijn uiteindelijk een paar maanden later terug gekomen.

1 like

Thanks @Shaaar @Merel! Fijn om te horen! Brr vind het maar spannend allemaal, ook al is het nog zo ver weg!

Ik heb precies hetzelfde. Had in het najaar gehoord dat ik een vast contract zou krijgen en ben me toen gaan focussen op een huisje kopen, maar wilde wachten tot alles qua baan/salaris definitief was voor ik een afspraak ging maken voor een oriĆ«nterend hypotheek gesprek… we zijn inmiddels maart en heb het nog steeds niet gedaan, ondanks dat alles qua werk eind december al rond was. Nu lijkt het opeens allemaal veel echter en spannender dan toen? :woman_shrugging:

Succes in elk geval!

Ahhh zo herkenbaar! In ons geval is het mijn vriendin die in december een vast contract heeft gekregen, zelf heb ik een permanente arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Tot een half jaar geleden dachten we dat iets kopen nooit voor ons werkelijkheid zou kunnen worden, maar door een rigoreuze switch in het werk van mijn vriendin ziet alles er voor de toekomst ineens anders (en beter!) uit.
Misschien durf je nu samen met mij die eerste stap te nemen voor zo’n oriĆ«ntatiegesprek, zeker na de geruststelling van onze medeforummers!

1 like

Ik ging ooit voor een oriĆ«nterend gesprek naar de Hypotheker. Was indd van orienterende aard (wat kunnen we lenen?) en ze begon over hun extra services etc. En uit het niets presenteert ze me een formulier dat ik even kon ondertekenen en ik schrok nogal en zei ā€œmaar ik heb nog geen huis op het oog, ik ga niks tekenen of afsluitenā€. Was dus een contract om een verzekeringspakket af te sluiten.
Later zag ik allerlei Google reviews met mensen die dit hadden ondertekend en voor €500 het contract konden afkopen. Het ging ook zoooo sneaky en subtiel. Uiteraard niks afgesloten daar.

Tldr: Niks tekenen tijdens je eerste gesprek bij de Hypotheker.

3 likes

Iemand recentelijk nog ervaring met het niet opgeven van studieschuld. We kijken sowieso bij huizen waar je geen NHG hebt, dus dat is niet relevant. Onze hypotheekadviseur zei dat hij dat toch nog wel vaker doet, mits hij wel inschat dat je alles kan betalen. Maar op internet lees ik toch vooral dat je het niet moet doen en dat geldverstrekkers kijken naar je bankafschriften etc. Wij wilden het eerst ook sowieso wel zeggen, maar nu hij dit zegt twijfelen we weer.

Omg, heftig! Thanks voor het delen!

Wij hebben ervoor gekozen om het niet te zeggen. We hebben wel heel goed nagedacht over onze financiƫle situatie. Mijn vriend kan de hypotheek in zijn eentje tillen als het moet en ik heb sinds kort een fulltime baan.
Ze kijken alleen naar je bankafschriften als je nog geen 6 maanden bij je werkgever werkt, omdat ze dan zeker willen weten dat je loon iedere maand op je rekening komt.

Thanks voor je reactie! Ik betaal rond de 80 per maand maar scheelt best veel op onze hypotheek. Ik wil sowieso goed kijken of we het kunnen betalen inderdaad. Scheelt dat we nu ook al zoveel huur betalen en we kunnen nu ook veel sparen. Ook gaan we beide binnen een jaar waarschijnlijk flink omhoog in salaris dus dat scheelt ook.

Klinkt alsof we in dezelfde situatie zitten/zaten! Onze huur is hoger dan onze hypotheek straks.
Als je situatie alleen maar beter wordt, zou ik er ook voor kiezen om het niet aan te geven. Het scheelt inderdaad zoveel in wat je kunt lenen!

1 like