Huizentopic

Thanks @Shaaar @Merel! Fijn om te horen! Brr vind het maar spannend allemaal, ook al is het nog zo ver weg!

Ik heb precies hetzelfde. Had in het najaar gehoord dat ik een vast contract zou krijgen en ben me toen gaan focussen op een huisje kopen, maar wilde wachten tot alles qua baan/salaris definitief was voor ik een afspraak ging maken voor een oriĆ«nterend hypotheek gesprek… we zijn inmiddels maart en heb het nog steeds niet gedaan, ondanks dat alles qua werk eind december al rond was. Nu lijkt het opeens allemaal veel echter en spannender dan toen? :woman_shrugging:

Succes in elk geval!

Ahhh zo herkenbaar! In ons geval is het mijn vriendin die in december een vast contract heeft gekregen, zelf heb ik een permanente arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Tot een half jaar geleden dachten we dat iets kopen nooit voor ons werkelijkheid zou kunnen worden, maar door een rigoreuze switch in het werk van mijn vriendin ziet alles er voor de toekomst ineens anders (en beter!) uit.
Misschien durf je nu samen met mij die eerste stap te nemen voor zo’n oriĆ«ntatiegesprek, zeker na de geruststelling van onze medeforummers!

1 like

Ik ging ooit voor een oriĆ«nterend gesprek naar de Hypotheker. Was indd van orienterende aard (wat kunnen we lenen?) en ze begon over hun extra services etc. En uit het niets presenteert ze me een formulier dat ik even kon ondertekenen en ik schrok nogal en zei ā€œmaar ik heb nog geen huis op het oog, ik ga niks tekenen of afsluitenā€. Was dus een contract om een verzekeringspakket af te sluiten.
Later zag ik allerlei Google reviews met mensen die dit hadden ondertekend en voor €500 het contract konden afkopen. Het ging ook zoooo sneaky en subtiel. Uiteraard niks afgesloten daar.

Tldr: Niks tekenen tijdens je eerste gesprek bij de Hypotheker.

3 likes

Iemand recentelijk nog ervaring met het niet opgeven van studieschuld. We kijken sowieso bij huizen waar je geen NHG hebt, dus dat is niet relevant. Onze hypotheekadviseur zei dat hij dat toch nog wel vaker doet, mits hij wel inschat dat je alles kan betalen. Maar op internet lees ik toch vooral dat je het niet moet doen en dat geldverstrekkers kijken naar je bankafschriften etc. Wij wilden het eerst ook sowieso wel zeggen, maar nu hij dit zegt twijfelen we weer.

Omg, heftig! Thanks voor het delen!

Wij hebben ervoor gekozen om het niet te zeggen. We hebben wel heel goed nagedacht over onze financiƫle situatie. Mijn vriend kan de hypotheek in zijn eentje tillen als het moet en ik heb sinds kort een fulltime baan.
Ze kijken alleen naar je bankafschriften als je nog geen 6 maanden bij je werkgever werkt, omdat ze dan zeker willen weten dat je loon iedere maand op je rekening komt.

Thanks voor je reactie! Ik betaal rond de 80 per maand maar scheelt best veel op onze hypotheek. Ik wil sowieso goed kijken of we het kunnen betalen inderdaad. Scheelt dat we nu ook al zoveel huur betalen en we kunnen nu ook veel sparen. Ook gaan we beide binnen een jaar waarschijnlijk flink omhoog in salaris dus dat scheelt ook.

Klinkt alsof we in dezelfde situatie zitten/zaten! Onze huur is hoger dan onze hypotheek straks.
Als je situatie alleen maar beter wordt, zou ik er ook voor kiezen om het niet aan te geven. Het scheelt inderdaad zoveel in wat je kunt lenen!

1 like

Ja neig daar ook naar. Onze huur is inderdaad zelfs nog iets hoger geloof ik dan wat dan maximaal zou kunnen. Zeker als ik naar het netto bedrag kijk.

Dit speelt bij mij inderdaad ook mee. Het scheelt zo enorm veel als ik mijn studieschuld niet opgeef en ik betaal echt amper iets per maand aan DUO (en nee, op korte termijn alles afbetalen gaat niet lukken). Gaat zeg maar tussen krot op de hei of een fatsoenlijke woning waar niet veel aan gedaan hoeft te worden.

Maar jij en @Phoebs hebben het dus wel tegen de hypotheekadviseur gezegd en daarna de keuze gemaakt om het wel of niet op te geven bij het verstrekken van de hypotheek?

Ik heb het gewoon gezegd inderdaad en ging er eigenlijk vanuit dat ik het gewoon zou opgeven. Hij kwam er zelf mee als mogelijkheid mochten we iets zien dat net buiten budget is. En heb wel doorgevraagd over de risico’s, maar wilde hier ook even ervaringen horen haha. Vooral van mensen die het echt hebben gedaan.

1 like

Wij hebben drie kosteloze gesprekken gehad bij de Hypotheker! Geen rare formulieren gehad haha

1 like

Wij hebben het ook niet vermeld. Dit omdat we wisten dat we een vangnet hadden. We hebben het wel vermeld bij onze (onafhankelijke) hypotheek adviseur en die heeft ons eigenlijk ā€˜aangeraden’ om het niet te vermelden.
En bij ons keken ze wel naar bankafschriften (vriend heeft enkel een studieschuld) maar was nog niet aan het afbetalen. Maar dan is eventueel te omzeilen door familie drie maanden te laten betalen. zodat het niet op je afschriften naar voren komt mochten ze erom vragen.

Thanks voor je reactie. Ik wil er inderdaad rustig over nadenken en niet op onze top kopen. Maar ik sta wel aan het begin van mijn carriĆØre dus best veel doorgroeimogelijkheden. En komen zeker andere kosten bij maar we sparen nu ook al best veel samen en mijn vriend is heel handig dus wat betreft onderhoud zijn kosten laag.
Het is gewoon een afweging die we moeten maken, dus ik laat het maar even bezinken haha

Edit bij ons speelt trouwens ook mee dat we willen bieden op een huis wat binnenkort op de markt komt en dat dit voor ons echt een kans is om die buurt te komen voor deze prijs. Maar dan zouden we wel net wat meer moeten lenen

1 like

@ferris ik heb recentelijk mijn schuld wel opgegeven. Het is bizar hoeveel je naar beneden gaat met wat je kan lenen, maar gelukkig zaten we niet aan onze max.

Ik kon het ā€˜niet over mijn hart verkrijgen’ om het niet aan te geven. Ook onze hypotheek adviseur gaf aan dat je het gewoon verplicht bent. Komt daarbij ook nog kijken dat ik bepaald werk doe waarbij ik ā€˜etisch’ vind dat ik het niet kan maken (al zijn er ook collega’s die daar anders over denken en zeggen dat ze niet roomser dan de paus zijn).

1 like

Ik ken iemand die werkte bij Duo toen ze hun hypotheek afsloten zonder studieschuld op te geven… :woman_shrugging:

haha, hier ben ik echt te ā€˜heilig’ voor

Hebben wij niet gehad hoor! Was een fijn gesprek.

1 like

Wij hebben een jaar geleden de schuld van mijn vriend wel opgegeven en die van mij niet. We hebben dit wel met de hypotheekadviseur besproken en onze berekeningen laten zien dat we met het salaris destijds en de hypotheeklasten ook makkelijk nog mijn schuld kunnen betalen. Ik zat (en zit) nog in de aanloopfase bij DUO, dus betaal nog niet af.