Huizentopic

Het verschilt per geldverstrekker of ze bankafschriften willen zien of niet! Onze adviseur heeft ons afgeraden onze schuld op te geven, gezien het een klein bedrag per maand is en het inderdaad wel behoorlijk impact had op de hypotheek.
Met dat in gedachten heeft hij ook een geldverstrekker gekozen die enkel een loonstrookje wilde zien, want dan kwam je nergens mee in de knoei.

Het zal schelen per bank denk ik, bij ons beide wel afschriften opgevraagd namelijk. Ondanks dat mijn man al zo’n 3jr onbepaalde tijd heeft (contract).

Ik zou dus niet verzwijgen… volgens de hypotheek adviseur is het een strafbaar feit. Ook voor hem als hij het weet en toch “naar eer en geweten” nee zegt.

1 like

Ik zit nogal in spanning, gisteren 2 gesprekken gehad over nieuwbouw. 1 vinden we geweldig, alleen de opties zijn vergeven. Nu zijn er 2 woningen waar de optie nog niet zeker van is en of ze van de koop afzien. Dat moeten ze vandaag vertellen. Ik ben zooooo nieuwschierig, ik mag van mezelf om 12.00 morgen bellen voor meer info.

1 like

Ik ben nu zo bang dat die huizenmarkt in stort…

Is het gelukt?

Zijn jullie bang dat de huizen markt gaat instorten?

Ja.
Wij hebben nu ons huidige huis nog niet in de verkoop maar de overwaarde wordt op dit moment wel gebruikt voor de bouw van ons nieuwe huis.
Moet er niet aandenken dus…

Mwah denk het niet zo snel. Rente staat nog steeds laag en dat blijft wel even, zeker gezien het beleid van de ecb. Bovendien is de vraag naar huizen groter dan het aanbod.

Ja dit, de woningschaarste is niet ineens opgelost. Het zou mij zelfs niet eens verbazen dat de rente door corona verder zal dalen en de huizenprijzen zelfs gaan stijgen. Maargoed, ik ben geen expert.

1 like

Kans is wel aanwezig dat er vraag wegvalt vanwege een vermeende onzekerheid over werk/financiële situatie. Ik verwacht wel dat meer mensen de beslissing om een (nieuwe) woning te kopen wat langer uitstellen.

1 like

En heel bruut, maar als er werkelijk een beetje zo rond de 70’ers overlijden (alsjeblieft laten we hopen dat het meevalt), die wonen wellicht ook nog in koophuizen die vrijkomen …
Dus meer woningen op de markt - hoewel dat geen starterswoningen zullen zijn

Echt om hoop zo dat de huizenmarkt zo lekker blijft, wij hebben nu 50k aan overwaarde en das wel serieus geld

De bank heeft bij ons 100 van de 125K meegenomen in de nieuwe hypotheek… dus we kunnen wel iets zakken maar eh, niet instorten…

Gefeliciteerd!

1 like

Whoopwhoop, GEFELICITEERD! :raised_hands:t2::raised_hands:t2:

1 like

Hier ook aardige overwaarde, maar iets minder gestoord zou van mij wel mogen. Dan zouden we wellicht ooit nog groter kunnen wonen in deze stad.

Wij hebben vrijdag bij een woning gekeken waar we allebei echt fan van zijn. Krijgen vandaag een biedingsformulier waarbij we moeten aangeven wat ons maximale bod is en wat onze voorwaarden zijn. Er zijn namelijk nog 8 andere geïnteresseerden. Heb met de adviseur van de Hypotheker overlegd wat een goed bod zou zijn en hij raadde aan er iets boven te gaan zitten. Dit is ons eerste bod dus dat vind ik al spannend, maar via zo’n biedingsformulier al helemaal. :sweat_smile:

Wij kiezen er overigens voor om de studieschuld niet op te geven. M’n vriend betaald al wel af maar dat gaat echt om een paar tientjes per maand, ik nog niet. En mijn schuld gaat wel echt flink schelen op het hypotheekbedrag. Vrienden van me hebben het ook zo gedaan, dus ben er niet heel bang voor. Daarnaast kunnen we prima rondkomen alleen is het minder lang leve de lol dan nu, want we wonen beide nog thuis.

1 like

Dat is zeker spannend! Weet je toevallig ook wat de situatie van de verkopers is? Als in; wanneer zij in hun nieuwe woning trekken, of laten ze wellicht iets bouwen?
Bij ons lieten ze iets bouwen, dus hebben we ook bij ons bod aangegeven dat wij eventueel langer willen wachten met de overdracht indien zij vertraging oplopen. Verder is het ook goed om aan te geven dat jullie al met een hypotheekverstrekker in gesprek zijn geweest en dat je weet dat jullie dit bedrag kunnen lenen. Dan is het niet zonder voorbehoud van financiering, maar heeft de verkopende partij alweer wat meer zekerheid. Het is in ieder geval goed om voor de verkopers op papier te zetten wat jullie bod extra aantrekkelijk maakt, dan maak je toch weer wat meer kans!

1 like

Dit is idd een goeie! Wij hebben als verkopende partij aangegeven bij de makelaar dat we ook daar voor open staan.
Ons huis staat nu in stille verkoop, maar als iemand iets lager biedt maar wel wil wachten (kan nog 7mnd zijn maar ook 12), dan is dat voor ons een deal haha.

1 like

Mag ik vragen waarom jullie hebben gekozen voor stille verkoop. Wij gaan kijken bij een huis die dat ook heeft maar snappen niet zo goed waarom je niet op Funda zou willen staan.