Huizentopic

Ja neig daar ook naar. Onze huur is inderdaad zelfs nog iets hoger geloof ik dan wat dan maximaal zou kunnen. Zeker als ik naar het netto bedrag kijk.

Dit speelt bij mij inderdaad ook mee. Het scheelt zo enorm veel als ik mijn studieschuld niet opgeef en ik betaal echt amper iets per maand aan DUO (en nee, op korte termijn alles afbetalen gaat niet lukken). Gaat zeg maar tussen krot op de hei of een fatsoenlijke woning waar niet veel aan gedaan hoeft te worden.

Maar jij en @Phoebs hebben het dus wel tegen de hypotheekadviseur gezegd en daarna de keuze gemaakt om het wel of niet op te geven bij het verstrekken van de hypotheek?

Ik heb het gewoon gezegd inderdaad en ging er eigenlijk vanuit dat ik het gewoon zou opgeven. Hij kwam er zelf mee als mogelijkheid mochten we iets zien dat net buiten budget is. En heb wel doorgevraagd over de risico’s, maar wilde hier ook even ervaringen horen haha. Vooral van mensen die het echt hebben gedaan.

1 like

Wij hebben drie kosteloze gesprekken gehad bij de Hypotheker! Geen rare formulieren gehad haha

1 like

Wij hebben het ook niet vermeld. Dit omdat we wisten dat we een vangnet hadden. We hebben het wel vermeld bij onze (onafhankelijke) hypotheek adviseur en die heeft ons eigenlijk ‘aangeraden’ om het niet te vermelden.
En bij ons keken ze wel naar bankafschriften (vriend heeft enkel een studieschuld) maar was nog niet aan het afbetalen. Maar dan is eventueel te omzeilen door familie drie maanden te laten betalen. zodat het niet op je afschriften naar voren komt mochten ze erom vragen.

Thanks voor je reactie. Ik wil er inderdaad rustig over nadenken en niet op onze top kopen. Maar ik sta wel aan het begin van mijn carrière dus best veel doorgroeimogelijkheden. En komen zeker andere kosten bij maar we sparen nu ook al best veel samen en mijn vriend is heel handig dus wat betreft onderhoud zijn kosten laag.
Het is gewoon een afweging die we moeten maken, dus ik laat het maar even bezinken haha

Edit bij ons speelt trouwens ook mee dat we willen bieden op een huis wat binnenkort op de markt komt en dat dit voor ons echt een kans is om die buurt te komen voor deze prijs. Maar dan zouden we wel net wat meer moeten lenen

1 like

@ferris ik heb recentelijk mijn schuld wel opgegeven. Het is bizar hoeveel je naar beneden gaat met wat je kan lenen, maar gelukkig zaten we niet aan onze max.

Ik kon het ‘niet over mijn hart verkrijgen’ om het niet aan te geven. Ook onze hypotheek adviseur gaf aan dat je het gewoon verplicht bent. Komt daarbij ook nog kijken dat ik bepaald werk doe waarbij ik ‘etisch’ vind dat ik het niet kan maken (al zijn er ook collega’s die daar anders over denken en zeggen dat ze niet roomser dan de paus zijn).

1 like

Ik ken iemand die werkte bij Duo toen ze hun hypotheek afsloten zonder studieschuld op te geven… :woman_shrugging:

haha, hier ben ik echt te ‘heilig’ voor

Hebben wij niet gehad hoor! Was een fijn gesprek.

1 like

Wij hebben een jaar geleden de schuld van mijn vriend wel opgegeven en die van mij niet. We hebben dit wel met de hypotheekadviseur besproken en onze berekeningen laten zien dat we met het salaris destijds en de hypotheeklasten ook makkelijk nog mijn schuld kunnen betalen. Ik zat (en zit) nog in de aanloopfase bij DUO, dus betaal nog niet af.

Het verschilt per geldverstrekker of ze bankafschriften willen zien of niet! Onze adviseur heeft ons afgeraden onze schuld op te geven, gezien het een klein bedrag per maand is en het inderdaad wel behoorlijk impact had op de hypotheek.
Met dat in gedachten heeft hij ook een geldverstrekker gekozen die enkel een loonstrookje wilde zien, want dan kwam je nergens mee in de knoei.

Het zal schelen per bank denk ik, bij ons beide wel afschriften opgevraagd namelijk. Ondanks dat mijn man al zo’n 3jr onbepaalde tijd heeft (contract).

Ik zou dus niet verzwijgen… volgens de hypotheek adviseur is het een strafbaar feit. Ook voor hem als hij het weet en toch “naar eer en geweten” nee zegt.

1 like

Ik zit nogal in spanning, gisteren 2 gesprekken gehad over nieuwbouw. 1 vinden we geweldig, alleen de opties zijn vergeven. Nu zijn er 2 woningen waar de optie nog niet zeker van is en of ze van de koop afzien. Dat moeten ze vandaag vertellen. Ik ben zooooo nieuwschierig, ik mag van mezelf om 12.00 morgen bellen voor meer info.

1 like

Ik ben nu zo bang dat die huizenmarkt in stort…

Is het gelukt?

Zijn jullie bang dat de huizen markt gaat instorten?

Ja.
Wij hebben nu ons huidige huis nog niet in de verkoop maar de overwaarde wordt op dit moment wel gebruikt voor de bouw van ons nieuwe huis.
Moet er niet aandenken dus…

Mwah denk het niet zo snel. Rente staat nog steeds laag en dat blijft wel even, zeker gezien het beleid van de ecb. Bovendien is de vraag naar huizen groter dan het aanbod.

Ja dit, de woningschaarste is niet ineens opgelost. Het zou mij zelfs niet eens verbazen dat de rente door corona verder zal dalen en de huizenprijzen zelfs gaan stijgen. Maargoed, ik ben geen expert.

1 like