Kans is wel aanwezig dat er vraag wegvalt vanwege een vermeende onzekerheid over werk/financiële situatie. Ik verwacht wel dat meer mensen de beslissing om een (nieuwe) woning te kopen wat langer uitstellen.
En heel bruut, maar als er werkelijk een beetje zo rond de 70’ers overlijden (alsjeblieft laten we hopen dat het meevalt), die wonen wellicht ook nog in koophuizen die vrijkomen …
Dus meer woningen op de markt - hoewel dat geen starterswoningen zullen zijn
Echt om hoop zo dat de huizenmarkt zo lekker blijft, wij hebben nu 50k aan overwaarde en das wel serieus geld
De bank heeft bij ons 100 van de 125K meegenomen in de nieuwe hypotheek… dus we kunnen wel iets zakken maar eh, niet instorten…
Gefeliciteerd!
Whoopwhoop, GEFELICITEERD!
Hier ook aardige overwaarde, maar iets minder gestoord zou van mij wel mogen. Dan zouden we wellicht ooit nog groter kunnen wonen in deze stad.
Wij hebben vrijdag bij een woning gekeken waar we allebei echt fan van zijn. Krijgen vandaag een biedingsformulier waarbij we moeten aangeven wat ons maximale bod is en wat onze voorwaarden zijn. Er zijn namelijk nog 8 andere geïnteresseerden. Heb met de adviseur van de Hypotheker overlegd wat een goed bod zou zijn en hij raadde aan er iets boven te gaan zitten. Dit is ons eerste bod dus dat vind ik al spannend, maar via zo’n biedingsformulier al helemaal.
Wij kiezen er overigens voor om de studieschuld niet op te geven. M’n vriend betaald al wel af maar dat gaat echt om een paar tientjes per maand, ik nog niet. En mijn schuld gaat wel echt flink schelen op het hypotheekbedrag. Vrienden van me hebben het ook zo gedaan, dus ben er niet heel bang voor. Daarnaast kunnen we prima rondkomen alleen is het minder lang leve de lol dan nu, want we wonen beide nog thuis.
Dat is zeker spannend! Weet je toevallig ook wat de situatie van de verkopers is? Als in; wanneer zij in hun nieuwe woning trekken, of laten ze wellicht iets bouwen?
Bij ons lieten ze iets bouwen, dus hebben we ook bij ons bod aangegeven dat wij eventueel langer willen wachten met de overdracht indien zij vertraging oplopen. Verder is het ook goed om aan te geven dat jullie al met een hypotheekverstrekker in gesprek zijn geweest en dat je weet dat jullie dit bedrag kunnen lenen. Dan is het niet zonder voorbehoud van financiering, maar heeft de verkopende partij alweer wat meer zekerheid. Het is in ieder geval goed om voor de verkopers op papier te zetten wat jullie bod extra aantrekkelijk maakt, dan maak je toch weer wat meer kans!
Dit is idd een goeie! Wij hebben als verkopende partij aangegeven bij de makelaar dat we ook daar voor open staan.
Ons huis staat nu in stille verkoop, maar als iemand iets lager biedt maar wel wil wachten (kan nog 7mnd zijn maar ook 12), dan is dat voor ons een deal haha.
Mag ik vragen waarom jullie hebben gekozen voor stille verkoop. Wij gaan kijken bij een huis die dat ook heeft maar snappen niet zo goed waarom je niet op Funda zou willen staan.
Ja toevallig wel! Ze laten een nieuwbouwhuis bouwen die deze zomer klaar moet zijn. Zes weken nadat zij de sleutel in ontvangst hebben genomen zouden wij dan de sleutel krijgen, dat is uiterlijk 1 september. Die datum geven wij ook aan op dat formulier, want voor ons maakt het toch niet uit wanneer we verhuizen. De verkoopmakelaar weet inderdaad dat we al een gesprek hebben gehad, maar zal dit ook nog eens vermelden! Onze hypotheekadviseur gaf tevens aan: doe het altijd onder voorbehoud van financiering, maar ipv de gebruikelijke 4-6 weken, kun je 3 weken aangeven. Dan maak je het alweer wat makkelijker. Ik heb nog nooit zo’n formulier ingevuld, weet niet of iemand hier ervaring mee heeft? Zijn er dingen waar ik verder nog op moet letten? Een bouwkundig rapport als ontbindende voorwaarde gaan we niet doen, het huis is in 2017 helemaal onder handen genomen namelijk. Het is dus geen brief die je zelf schrijft, maar echt een formulier die je invult wat je max. bod is en je voorwaarden.
Ja tuurlijk!
Wij hebben nu bijna een jaar geleden getekend voor dit nieuwbouwproject, en toen hebben we door de makelaar alles meteen klaar laten maken. Dat dossier, met 3D video, etc is nu in het dossier bij de makelaar.
Maar op dat moment wisten we nog niks; wanneer ze zouden starten, wanneer het dan dus klaar zou zijn. Kon deze zomer zijn, maar ook zomer 2022 bij wijzen van. Als we toen op Funda waren gegaan, dan had je eigenlijk tegen elke koper moeten zeggen: ja geen idee wanneer je er in kan! En dan knappen mensen af. Gevolg: tegen de tijd dat je werkelijk wil verkopen staat je huis al 12 maanden op funda en is je huis al ‘12 maanden te koop’, en dan denken mensen; daar is vast iets mis mee… En bieden dan niet meer reëel.
Dus wij hebben het sinds dien in de stille verkoop, mocht er iemand bij de makelaar komen die specifiek zoekt, dan bied 'ie ons huis aan. Bijv ook als mensen op soortgelijke huizen in de buurt nu overboden worden.
en 4-6 maanden voor oplevering huis gaan we ‘echt’ in de zichtbare verkoop zeg maar
(Dit is het voorgestelde plan van de makelaar en dat klonk voor ons goed, dus dat hebben we gedaan haha)
Wij hebben ons huis ook gekocht met zo’n formulier! Wij hebben wel een aankoopmakelaar in arm genomen, maar bij andere biedingen met een formulier heb ik het formulier per e-mail toegestuurd en in de mail nog aanvullende informatie gezet die ik niet op het formulier kwijt kon.
@Qwerty123 onze adviseur is hier niet van op de hoogte omdat dat ons niet handig leek. We hebben ons van te voren wel ingelezen en weten inderdaad dat er risico’s zijn (bijvoorbeeld vervallen NHG). Maar het scheelt dusdanig veel dat het anders best krap wordt. Huren is hier bijna geen optie, voor sociale huur komen we niet meer in aanmerking en particulier is gewoon zo abnormaal duur. Dat vind ik echt geld weggooien. Mijn vriend betaalt bijna niks per maand, hij kan dit zelfs in één keer aflossen maar dat is zonde van het gespaarde geld. Mijn studieschuld is wel wat hoger maar ik hoef dit pas over twee jaar af te gaan lossen. Ik weet wat het maandbedrag gaat zijn en dat valt heel erg mee. Daarnaast ga ik jaarlijks minimaal 150 euro in loon vooruit, dus dan zijn onze inkomsten ook alweer anders. In mijn omgeving verzwijgt praktisch iedereen het dus ik ben er niet zo bang voor.
@George Slim! Wij hebben geen aankoopmakelaar, maar heb de mail net ontvangen en geloof dat ik er zo ook wel uit kom. Wat een reëel bod is weet ik niet zo goed, maar onze omstandigheden zijn wel gunstig haha. Dus het wordt duimen!
Mochten jullie het worden, je moet er dan wel rekening mee houden dat sommige hypotheekverstrekkers ook bankafschriften willen zien. Als ze daarop zien dat jouw vriend een afschrijving heeft van duo val je door de mand en krijg je de hypotheek wellicht niet rond. Er zijn ook verstrekkers die enkel een loonstrookje voldoende vinden, maar dat geldt dus niet voor alle partijen.
Zijn we inderdaad van op de hoogte!
Jep, nu 4x hypotheek aanvraag gedaan, en alle 4 keren loonstrookjes én afschriften moeten laten zien. Ondanks vaste contracten wel/niet…
Dus zou hier idd goed naar kijken. Het wel inlichten van je adviseur kan zorgen dat hij meteen weet waar hij moet aankloppen.
Anderzijds is hij volgens mij net zo strafbaar als jullie dan, dus zal ie misschien afhaken. Dus dan zelf onderzoek doen en aangeven bij je adviseur dat je een voorkeur hebt Voor bankX
Thanks voor de tip!
Verder over het verzwijgen van die studieschuld: ik ben op de hoogte van risico’s dus, heb verder op dit vlak niet echt tips oid nodig haha. Weet dat het goed bedoel is, maar het was gewoon een antwoord op de vraag die hierboven gesteld is.
Ja begrijp helemaal dat het goed bedoeld is hoor, natuurlijk is het een risico en het gaat niet over een klein bedrag. Ik hoop het ook! Eerst maar eens dat formulier invullen haha