Huizentopic

Ja toevallig wel! Ze laten een nieuwbouwhuis bouwen die deze zomer klaar moet zijn. Zes weken nadat zij de sleutel in ontvangst hebben genomen zouden wij dan de sleutel krijgen, dat is uiterlijk 1 september. Die datum geven wij ook aan op dat formulier, want voor ons maakt het toch niet uit wanneer we verhuizen. De verkoopmakelaar weet inderdaad dat we al een gesprek hebben gehad, maar zal dit ook nog eens vermelden! Onze hypotheekadviseur gaf tevens aan: doe het altijd onder voorbehoud van financiering, maar ipv de gebruikelijke 4-6 weken, kun je 3 weken aangeven. Dan maak je het alweer wat makkelijker. Ik heb nog nooit zo’n formulier ingevuld, weet niet of iemand hier ervaring mee heeft? Zijn er dingen waar ik verder nog op moet letten? Een bouwkundig rapport als ontbindende voorwaarde gaan we niet doen, het huis is in 2017 helemaal onder handen genomen namelijk. Het is dus geen brief die je zelf schrijft, maar echt een formulier die je invult wat je max. bod is en je voorwaarden.

Ja tuurlijk!
Wij hebben nu bijna een jaar geleden getekend voor dit nieuwbouwproject, en toen hebben we door de makelaar alles meteen klaar laten maken. Dat dossier, met 3D video, etc is nu in het dossier bij de makelaar.

Maar op dat moment wisten we nog niks; wanneer ze zouden starten, wanneer het dan dus klaar zou zijn. Kon deze zomer zijn, maar ook zomer 2022 bij wijzen van. Als we toen op Funda waren gegaan, dan had je eigenlijk tegen elke koper moeten zeggen: ja geen idee wanneer je er in kan! En dan knappen mensen af. Gevolg: tegen de tijd dat je werkelijk wil verkopen staat je huis al 12 maanden op funda en is je huis al ‘12 maanden te koop’, en dan denken mensen; daar is vast iets mis mee… En bieden dan niet meer reëel.

Dus wij hebben het sinds dien in de stille verkoop, mocht er iemand bij de makelaar komen die specifiek zoekt, dan bied 'ie ons huis aan. Bijv ook als mensen op soortgelijke huizen in de buurt nu overboden worden.
en 4-6 maanden voor oplevering huis gaan we ‘echt’ in de zichtbare verkoop zeg maar :slight_smile:

(Dit is het voorgestelde plan van de makelaar en dat klonk voor ons goed, dus dat hebben we gedaan haha)

3 likes

Wij hebben ons huis ook gekocht met zo’n formulier! Wij hebben wel een aankoopmakelaar in arm genomen, maar bij andere biedingen met een formulier heb ik het formulier per e-mail toegestuurd en in de mail nog aanvullende informatie gezet die ik niet op het formulier kwijt kon.

1 like

@Qwerty123 onze adviseur is hier niet van op de hoogte omdat dat ons niet handig leek. We hebben ons van te voren wel ingelezen en weten inderdaad dat er risico’s zijn (bijvoorbeeld vervallen NHG). Maar het scheelt dusdanig veel dat het anders best krap wordt. Huren is hier bijna geen optie, voor sociale huur komen we niet meer in aanmerking en particulier is gewoon zo abnormaal duur. Dat vind ik echt geld weggooien. Mijn vriend betaalt bijna niks per maand, hij kan dit zelfs in één keer aflossen maar dat is zonde van het gespaarde geld. Mijn studieschuld is wel wat hoger maar ik hoef dit pas over twee jaar af te gaan lossen. Ik weet wat het maandbedrag gaat zijn en dat valt heel erg mee. Daarnaast ga ik jaarlijks minimaal 150 euro in loon vooruit, dus dan zijn onze inkomsten ook alweer anders. In mijn omgeving verzwijgt praktisch iedereen het dus ik ben er niet zo bang voor.

@George Slim! Wij hebben geen aankoopmakelaar, maar heb de mail net ontvangen en geloof dat ik er zo ook wel uit kom. Wat een reëel bod is weet ik niet zo goed, maar onze omstandigheden zijn wel gunstig haha. Dus het wordt duimen!

Mochten jullie het worden, je moet er dan wel rekening mee houden dat sommige hypotheekverstrekkers ook bankafschriften willen zien. Als ze daarop zien dat jouw vriend een afschrijving heeft van duo val je door de mand en krijg je de hypotheek wellicht niet rond. Er zijn ook verstrekkers die enkel een loonstrookje voldoende vinden, maar dat geldt dus niet voor alle partijen.

1 like

Zijn we inderdaad van op de hoogte! :slight_smile:

Jep, nu 4x hypotheek aanvraag gedaan, en alle 4 keren loonstrookjes én afschriften moeten laten zien. Ondanks vaste contracten wel/niet…
Dus zou hier idd goed naar kijken. Het wel inlichten van je adviseur kan zorgen dat hij meteen weet waar hij moet aankloppen.
Anderzijds is hij volgens mij net zo strafbaar als jullie dan, dus zal ie misschien afhaken. Dus dan zelf onderzoek doen en aangeven bij je adviseur dat je een voorkeur hebt Voor bankX

1 like

Thanks voor de tip!

Verder over het verzwijgen van die studieschuld: ik ben op de hoogte van risico’s dus, heb verder op dit vlak niet echt tips oid nodig haha. Weet dat het goed bedoel is, maar het was gewoon een antwoord op de vraag die hierboven gesteld is.

2 likes

Ja begrijp helemaal dat het goed bedoeld is hoor, natuurlijk is het een risico en het gaat niet over een klein bedrag. Ik hoop het ook! Eerst maar eens dat formulier invullen haha :crossed_fingers:t3:

AAAAAH ons bod is geaccepteerd. Kan het echt niet geloven :cry:

37 likes

Wat fijn!! Gefeliciteerd!

1 like

Gefeliciteerd! Over die eventuele afschriften, zij hebben conform AVG technisch gezien geen rechten om al je af en bijschrijvingen te zien. Dus ik zou dan alles zwart/grijs maken op die afschriften behalve de loon bijschrijving. Daar gaat het ze om. Sowieso middeleeuws om dat nog op te vragen, zoveel andere mogelijkheden om inkomen te checken!

1 like

Oh dat is echt een supergoede tip! Dankje! :star_struck:
Mocht het echt niet rondkomen door die studieschuld dan lossen we 'm gewoon in een keer af, zonde om het huis om kwijt te raken. Kunnen er toch pas in september in dus tijd genoeg om bij te sparen.

Aaaah wat leuk, jij ook gefeliciteerd!! :kissing_heart:

1 like

Je studieschuld kun je makkelijk verbergen hoor. Ze vragen echt niet altijd een bankafschrift van je als je iets wil kopen. Gewoon goed uitzoeken bij welke bank ze het (meestal) niet vragen. Daarbij kun je meerdere rekeningen aanmaken. Je kan een ‘lopende rekening’ waar je loon etc op wordt gestort opgeven en een speciale rekening aanmaken waar je alleen je studieschuld aflost. Je kan ook een van je familieleden vragen of het een tijdje van hun rekening afgeschreven mag worden, of zelfs drie maanden stopzetten zodat je die maanden kunt aantonen.

1 like

ja maar de banken zijn niet tegen je ofzo, dat ze je geen geld willen lenen, dat willen ze namelijk wel want ze verdienen er goed aan.
Ze willen alleen niet dat jij straks je lening niet meer kan betalen en je je huis moet verkopen met verlies. ik lees hier op het forum al verhalen van een partner die zn baan kwijt raakt en de hypotheek niet op 1 inkomen kunnen betalen…
dan heb je imho een te hoge hypotheek genomen.
je moet echt niet alleen kijken of je de hypotheek NU kan betalen, maar ook echt nadenken of je het over een paar jaar nog kan betalen, als 1 van 2 de baan kwijtraakt, als je minder wil gaan werken omdat je kinderen wil, als je minder moet gaan werken omdat het crisis is…
dingen verzwijgen lijkt me ook nooit een goed idee.

9 likes

Ik denk ook dat een goede hypotheek adviseur hier naar kijkt.
Wij hebben een volledige map met rapport gekregen waarin ze exact met grafieken duidelijk maakten wat er gebeurde als 1 van ons werkeloos werd, of deels arbeidsongeschikt bijvoorbeeld.
Grafieken met allerlei verhoudingen qua hypotheek soorten en percentages. En wat dit betekenden over 2-5-10jr etc.

Een heel verzekeringsadvies erbij, ook hoe het er met ons pensioen uit zou zien en wat als een van twee zou overlijden (en ook rekening gehouden met dat de overblijvende minder zou werken vanwege meer zorgtaken voor kids).
Daar betaal je zo’n iemand voor toch haha. Dus als die jouw studieschuld bij hen bekend is kunnen ze dat allemaal meenemen en kan je een keuze maken :)!

1 like

dan moet je wel zorgen dat je hypotheekadviseur alle informatie heeft natuurlijk.

2 likes

Haha ja dat klopt :crazy_face:

1 like

In de oriënterende gesprekken die wij hebben gehad met verschillende hypotheekadviseurs waren ze allemaal soepel in het mogelijk verzwijgen. Wij gaan het uiteindelijk niet doen omdat het toch niet goed voelt. Maar het zijn allemaal gewoon adviseurs van gerenommeerde bedrijven enzo.