Huizentopic

AAAAAH ons bod is geaccepteerd. Kan het echt niet geloven :cry:

37 likes

Wat fijn!! Gefeliciteerd!

1 like

Gefeliciteerd! Over die eventuele afschriften, zij hebben conform AVG technisch gezien geen rechten om al je af en bijschrijvingen te zien. Dus ik zou dan alles zwart/grijs maken op die afschriften behalve de loon bijschrijving. Daar gaat het ze om. Sowieso middeleeuws om dat nog op te vragen, zoveel andere mogelijkheden om inkomen te checken!

1 like

Oh dat is echt een supergoede tip! Dankje! :star_struck:
Mocht het echt niet rondkomen door die studieschuld dan lossen we 'm gewoon in een keer af, zonde om het huis om kwijt te raken. Kunnen er toch pas in september in dus tijd genoeg om bij te sparen.

Aaaah wat leuk, jij ook gefeliciteerd!! :kissing_heart:

1 like

Je studieschuld kun je makkelijk verbergen hoor. Ze vragen echt niet altijd een bankafschrift van je als je iets wil kopen. Gewoon goed uitzoeken bij welke bank ze het (meestal) niet vragen. Daarbij kun je meerdere rekeningen aanmaken. Je kan een ā€˜lopende rekening’ waar je loon etc op wordt gestort opgeven en een speciale rekening aanmaken waar je alleen je studieschuld aflost. Je kan ook een van je familieleden vragen of het een tijdje van hun rekening afgeschreven mag worden, of zelfs drie maanden stopzetten zodat je die maanden kunt aantonen.

1 like

ja maar de banken zijn niet tegen je ofzo, dat ze je geen geld willen lenen, dat willen ze namelijk wel want ze verdienen er goed aan.
Ze willen alleen niet dat jij straks je lening niet meer kan betalen en je je huis moet verkopen met verlies. ik lees hier op het forum al verhalen van een partner die zn baan kwijt raakt en de hypotheek niet op 1 inkomen kunnen betalen…
dan heb je imho een te hoge hypotheek genomen.
je moet echt niet alleen kijken of je de hypotheek NU kan betalen, maar ook echt nadenken of je het over een paar jaar nog kan betalen, als 1 van 2 de baan kwijtraakt, als je minder wil gaan werken omdat je kinderen wil, als je minder moet gaan werken omdat het crisis is…
dingen verzwijgen lijkt me ook nooit een goed idee.

9 likes

Ik denk ook dat een goede hypotheek adviseur hier naar kijkt.
Wij hebben een volledige map met rapport gekregen waarin ze exact met grafieken duidelijk maakten wat er gebeurde als 1 van ons werkeloos werd, of deels arbeidsongeschikt bijvoorbeeld.
Grafieken met allerlei verhoudingen qua hypotheek soorten en percentages. En wat dit betekenden over 2-5-10jr etc.

Een heel verzekeringsadvies erbij, ook hoe het er met ons pensioen uit zou zien en wat als een van twee zou overlijden (en ook rekening gehouden met dat de overblijvende minder zou werken vanwege meer zorgtaken voor kids).
Daar betaal je zo’n iemand voor toch haha. Dus als die jouw studieschuld bij hen bekend is kunnen ze dat allemaal meenemen en kan je een keuze maken :)!

1 like

dan moet je wel zorgen dat je hypotheekadviseur alle informatie heeft natuurlijk.

2 likes

Haha ja dat klopt :crazy_face:

1 like

In de oriƫnterende gesprekken die wij hebben gehad met verschillende hypotheekadviseurs waren ze allemaal soepel in het mogelijk verzwijgen. Wij gaan het uiteindelijk niet doen omdat het toch niet goed voelt. Maar het zijn allemaal gewoon adviseurs van gerenommeerde bedrijven enzo.

Bij de Hypotheker is het zo dat als ze de schuld meenemen in de berekeningen, ze het ook niet meer weg kunnen laten. Dus eenmaal opgeven een er een berekening mee doen betekent ook dat ze er rekening mee moeten houden, dan kan je niet zelf de keuze maken van verzwijgen ja of nee.

2 likes

Aww ja dat snap ik wel. Maar toch ook alleen maar fijn toch! Zo kun je met een trots gevoel je huisje verlaten en weer iets nieuws op gaan bouwen ergens anders. Lijkt me erger dat geen hond je huis wil bezichtigen omdat het zo lelijk is haha :joy:

Maar het blijft volgens mij gewoon moeilijk om afscheid te nemen. Wij willen ook misschien gaan verhuizen omdat we klein wonen, maar als ik dan denk aan hoe knus en mooi ons huisje is wil ik eigenlijk ook weer niet weg (terwijl er ook veel negatieve kanten zijn hoor, maar die vergeet je dan gewoon)

1 like

Ik wil er ook nog niet aan denken dat er iemand in MIJN huis gaat wonen haha. Hier ook samen baby, eerste koophuis, nieuwbouw dus tot nu toe ook van niemand anders dan van ons geweest. Alles is onze keuze.
Ik moet er niet aan denken dat er straks iemand anders de sleutel heeft :cold_face:…
Maar vind ons nieuwe huis ook prachtig :joy:

1 like

Wij staan op het punt om een bod te doen op ons droomhuis. Er moet wel enorm veel aan gebeuren, maar dat zien we (nu nog :joy:) wel zitten. Meer mensen ervaring met het opknappen van een oudere woning?
Ik vind het vooral financieel spannend hoe het allemaal gaat lopen pff

1 like

We hebben gisteren een bod gedaan op een huis. Waarschijnlijk is er nog 1 concurrent. We wachten nu dus op reactie, maar gisteren kreeg de verkoop makelaar de verkoper niet te pakken. Grrrr, zo sloom haha. Hopelijk horen we snel iets.

Hun deadline stond trouwens op 5 uur gisteren dus dat wist verkoper ook, daarom dus sloom.

@Pluk dit inderdaad, wij hadden gelukkig veel eigen budget dus te laag inschatten heeft niet tot problemen geleid, maar wij waren uiteindelijk ook nog best wat dingen vergeten in de eerste begroting, en hadden posten die veel hoger uitvielen dan gehoopt / verwacht (loodgieter :sob: ). Verder vond ik het een pittige periode, maar wij zijn allebei nu wel heel blij dat we het hebben gedaan, omdat we anders nooit een huis zoals dit hadden kunnen krijgen.

Bedankt voor jullie antwoorden! Helaas zijn we overboden :sob: succes nog met jullie verbouwing! @Medusa

Klopt, wij moesten een IBAN doorgeven waarvan het hypotheekbedrag zou worden afgeschreven. Hebben hiervoor de gezamenlijke rekening opgegeven waar dat niet op staat, is gewoon goedgekeurd.

Als je het risico van verzwijgen niet wil nemen moet je dat niet doen, is iedereen zijn eigen keuze. Denk dat je zelf heel goed een overweging kan maken om het wel of niet te doen. Het is geen beslissing die je van de een op andere dag maakt en neem aan dat iedereen zich er zelf prima in verdiept alvorens je zoiets aangaat.

1 like

Jaaaaaa we zijn het geworden!!! Het duurde langer omdat de verkoper toch wat teleurstellend was, had iets hoger verwacht. Maarja zo werkt de markt.
Wij zijn blij, nu alles regelen en straks kei veel verbouwen maar dan hebben we straks wel een super fijn huis.

25 likes