Huizentopic

In juni al :scream: dat was een voorwaarde voor haar omdat het om een erfenis gaat. Maar dat is prima voor ons.

1 like

Kun je ze niet beter hun handen laten ontsmetten? Mensen die nog nooit handschoenen hebben aangetrokken doen dat meestal toch verkeerd, en zodra ze dan weer hun telefoon hebben vastgepakt om een fotootje te schieten zijn die handschoenen ook weer ‘vies’.

1 like

Maar waarom dan die handschoenen? Die voegen dan toch helemaal niks meer toe?

Ik heb ook een huis bezocht en moest afstand houden en mocht niets aanraken. De makelaar deed de deuren open en had een handschoentje aan.

Ik heb gister dus een huis bezocht en ga morgen ook weer ergens kijken. Maar ik voel me zo incapabel om een huis te kopen. Ik kijk bij jaren 30 huizen en dan denk ik echt: ja, hoe moet ik nu weten of dit huis niet allemaal gebreken heeft bijvoorbeeld. Echt geen idee waar ik op moet letten haha, ik heb er echt geen verstand van. Ook geen idee wat dan een fatsoenlijke prijs zou zijn en hoe je dat moet inschatten. Het lastige is ook dat het nog steeds gekkenhuis is, dus je moet super snel bieden en ook echt veel overbieden. Ik zou willen dat ik les had gehad in huizen kopen vroeger (lees er wel dingen over, maar om die dingen dan in de praktijk toepassen vind ik al vet ingewikkeld haha).

Wij hebben ons huurappartement gekocht, ik kan me ook echt niet voorstellen dat je zo’n keuze moet maken op basis van 5 minuten rondlopen en wat plaatjes bekijken. Wij woonden er al anderhalf jaar en hebben toen na de taxatie nog de volle 6 maanden die mochten er over lopen twijfelen en op de laatste dag het koopcontract ondertekend. Ik vrees voor de dag dat we ooit een ander huis moeten gaan kopen :sweat_smile:

Oh dat is wel echt fijn ja, dat je daar dan zo de tijd voor hebt gehad! Moeilijk he. Zijn jullie uiteindelijk wel blij met jullie koop?

Ik ben gewoon zo bang dat ik een miskoop doe en me laat meeslepen in alle gekte of iets heel belangrijks over het hoofd zie of niet laat uitzoeken. En opzich sta ik er wel nuchter in en heb ik ook geen haast, maar ik denk niet dat ik op magische wijze over een half jaar wel opeens verstand heb van huizen kopen. Dus echt geen idee hoe ik dit moet gaan doen haha. Heb ook al 3 keer op punt gestaan om de bezichtiging af te bellen.

Ja uiteindelijk superblij, de locatie is fantastisch (dat wisten we natuurlijk al), maar nadat we verbouwd hebben is het ook echt fijn geworden (en daarvan vond ik het moeilijk inschatten vooraf).

1 like

De eerste paar bezichtigingen had ik dit ook heel erg. Het heeft ons heel erg geholpen om een aankoopmakelaar te nemen. Hij kijkt op een compleet andere manier naar een woning dan wij. Veel meer naar de zakelijke kant. Wat is de kwaliteit van de woning, welk onderhoud zit er aan te komen, wat is het waard en hij adviseert ons ook over het bod.

1 like

Mijn vriend en ik hadden er ook totaal geen verstand van, maar ik heb met hulp van mijn vader een lijstje gemaakt met belangrijke dingen waar ik op wilde letten. Zoals uit welk jaar de cv ketel komt, dat je even de ramen open moet doen om te kijken of de houten kozijnen niet verrot zijn (mits het houten kozijnen zijn natuurlijk). In de badkamer kijken of de radiator niet verroest is (dat zou betekenen dat ze niet goed luchten en dan kan er meer roest/schimmel zijn). Verder kun je vragen of het huis een kruipruimte heeft, maar daar mag/kun je niet altijd kijken.

Als je ook een lijstje maakt heb je in ieder geval een paar punten om te controleren. Mocht jouw bod nou worden geaccepteerd kun je dit onder voorbehoud van een bouwkundige keuring doen, dan spreek je af dat je nog van het huis kan afzien indien er uit de keuring komt dat er meer dan bedrag X aan moet worden gedaan. Zo heb je ook wat meer zekerheid!
———————

Onze overdracht is in begin mei, dus wij zijn inmiddels ook maar begonnen met een documentje met spullen die we nog nodig hebben. We gaan van een huurappartement naar ons eerste koophuis, dus ik bedenk steeds meer spullen die we nog nodig hebben.
We gaan uiteindelijk vast nog dingen vergeten, maar mochten jullie nog handige tips hebben hoor ik het graag!

2 likes

Wat een goede tips, dankjewel! Ik ga zeker zo’n lijstje opstellen, het klinkt heel logisch maar ik had er niet aan gedacht om het zo systematisch aan te pakken!

1 like

Ik heb hier geen praktijkervaring mee, maar ben wel bekend met de juridische regels over huuropzegging en vind dit een interessante situatie. De wet zegt dat de huurder mag opzeggen met inachtneming van een termijn gelijk aan de betaalperiode die is overeengekomen. De vraag is dus wat je bent overeengekomen.

Dat is in principe elke 3 maanden betalen, waarschijnlijk ook als de makelaar het goed vond dat jullie maandelijks betalen maar daarbij zei dat ze de betaling per kwartaal checken. Daar zou je namelijk uit kunnen afleiden dat jullie hebben afgesproken dat de huur alsnog per kwartaal verschuldigd is, maar dat je die in delen mag betalen.

Wanneer mag je in deze situatie mogelijk wel afleiden dat jullie een maandelijkse huurbetaling hebben afgesproken? Bijvoorbeeld als jullie tussentijds een keer na het begin van de maand betaalden en de makelaar/verhuurder jullie aansprak omdat je te laat zou hebben betaald.

Ook andere omstandigheden kunnen een rol spelen, bijvoorbeeld of het verzoek om maandelijks te betalen vanuit jullie of de makelaar kwam. Afspraken hoeven namelijk niet alleen maar uit het huurcontract te volgen.

Ik kan je iig nooit een sluitend antwoord op deze vraag geven, omdat als de discussie zou escaleren een rechter beslist. Het hangt dan af van hoe de feiten liggen, hoe de argumenten worden aangedragen en wat er uit bijvoorbeeld e-mails wel en niet blijkt.

1 like

Dankjewel voor deze nuttige info! Eigenlijk zou ik dus eens de huur moeten ‘opsparen’ en dan pas aan het eind van de termijn moeten betalen, en dan kijken of ze er iets van zeggen haha. Zo ja: dan heb ik misschien wel een punt…

Haha, als je het zo bekijkt lijkt dat idd een goed idee.

1 like

Hier ook een vraagje! Wij hebben onlangs een huis gekocht (echt heel heel blij mee!). We hebben vorige week de taxatie laten doen en opzich komt de taxatieprijs overeen met wat we hadden verwacht, alleen wel aan de lage kant. We moeten nu toch wel wat eigen geld inleggen (hadden we wel rekening mee gehouden, maar toch).

Toen we het taxatierapport lazen kwamen we echter wat gekke dingen tegen (onlogische vergelijkingen, paar inconsistenties). Is het gebruikelijk om hier nog met de taxateur over in gesprek te gaan? Een second opinion aan te vragen… Iemand ervaring mee?

Bij studentenkamers is het vaak zo dat als je iemand weet te regelen, je je opzegtermijn kunt verkleinen. Weet niet hoe het met appartementen zit…

Je kunt er altijd naar vragen (qua verheldering van de inhoud), maar een tweede los rapport van een andere taxateur kost je weer hetzelfde geld. Ik zou daar goed over nadenken of je dat wil doen. Heel eerlijk, de validatie van die rapporten is echt streng geworden. Een ander krijgt er niet per se duizenden euro’s meer uit, is sowieso geen garantie.

@Chaussures
Het is wel mogelijk.
Bij de verkoop van mijn huis 4 maanden geleden zat er meer dan 30000 verschil tussen de 2 taxatierapporten van verschillende taxateurs. Nu stonden er in het 1e ook aan aantal fouten en onwaarheden die wel van belang waren. Bv dat er houten vloeren en palfonds zouden zijn, wat niet het geval was.

Ja ok, dan zijn het aanwijsbare foute dingen. En die hebben invloed op de waarde. Maar ik zou als ik haar was eerst verheldering bij die makelaar vragen, niet zomaar een ander inschakelen. Die eerste makelaar die bij jullie is geweest mag zich in elk geval kapotschamen. 30k is echt uitzonderlijk hoor. Als ik het bericht van @Chaussures lees hadden ze ongeveer dit verwacht maar is het net iets lager. Moet je dan zomaar opnieuw 500/750 droppen bij een makelaar voor een verschil van 2/3 duizend? Zonder garantie van slagen. (Als het daar om gaat ofc)

Het lag niet aan onze makelaar, maar aan de taxateur die de kopers zelf hebben benaderd.

Dat zeg ik ook, de eerste makelaar die bij jullie is geweest. Een taxateur is 99% vd tijd ook makelaar.