Hey ik ook!
Ons huis wordt eerder opgeleverd! Zo fijn. Alvast wat dingetjes regelen. Iemand een tip voor een goede energie/gas leverancier? We hebben zonnepanelen!
Wij gaan vandaag met de auto een rondje langs alle wijken waar we misschien zouden kijken naar huizen om een beeld te krijgen bij de buurt. Zal natuurlijk iets anders zijn omdat er nu (hopelijk) niet veel mensen op straat lopen, maar toch. Vind dit echt zo leuk, voel me net een kind dat is opgestaan op de ochtend van een dagje Efteling.
Voor ons is er een nieuwbouw huis gereserveerd.
Ik zit alleen heel erg in de maag met onze studieschulden.
Ik moet nog ā¬1000 afbetalen wat evt nu ook in 1x afbetaald kan worden, en mijn vriend heeft nog iets van ā¬5000-6000 openstaan.
Ergens wil ik het niet melden, omdat het nog zoān minimaal bedrag is wat er openstaat. Aan de andere kant ben ik veel te bang dat ze er achter zullen komen.
What to do
Zou je, als je wel je studieschuld vermeldt, nog voldoende hypotheek kunnen krijgen voor het huis?
Als ik het via de site van de bank bereken scheelt het toch wel 30k
Dus nee dan kunnen we niet meer voldoende hypotheek voor het huis krijgen
Hoe lang is de looptijd van de schuld nog? Die ā¬1000 zou ik direct overmaken denk ik, die ā¬5000 hangt een beetje af van de looptijd, als je daar nu nog 35 jaar over mag doen drukt het niet hard op je hypotheekbedrag, maar als dit het laatste restje van een schuld van ā¬60.000 drukt het natuurlijk veel harder.
Dan snap ik helemaal dat het een dilemma is.
Deze week hebben wij een gesprek gehad met een hypotheekadviseur en toen kwam dit ook ter sprake. Wij hebben meer studieschuld dan jij, maar die adviseur deed er enorm luchtig over. āHet belangrijkste is dat de maandlasten realistisch blijven. En ach, die DUO hoeven we niet te vermelden. Zou zonde zijn als er daardoor niks van je woonwensen komtā, daar kwam het een beetje op neer. Ik ben er zelf ook nog niet uit wat ik daar van vindt, want het klinkt natuurlijk heel verleidelijk, maar hoe verstandig is het?
@Merel ik durf niet goed te zeggen hoe lang die looptijd nog is. Ik geloof dat het nog een restbedrag is van 14k? Uit mijn hoofd hoor⦠en hij valt onder het oude stelsel dus dat zou dan een looptijd van 15 jaar zijn.
Ja idd, lastig hĆØ! Hoe verstandig is het? Als ze er wel achter komen kan je volgens mij fluiten naar de NHG.
Wij hebben ook een gesprek met onze hypotheekadviseur gehad maar er is ons niet gevraagd naar studieschulden⦠dat is toen dus niet ter sprake gekomen.
Maar stel nou dat ze straks om bankafschriften en dergelijke gaan vragen, dan is het natuurlijk niet meer te omzeilen.
Vind het een erg lastig onderwerp.
Mijn vriend zegt: als ze er niet naar vragen ga ik het ook niet vermelden⦠maar ik ben dus bang dat ze naar bankafschriften gaan vragen en dan ga je alā¦
Ik denk toch dat het verstandig gaat zijn om het wel te vermelden.
We hebben nu nog ong. 4 maanden tot het huis wordt opgeleverd. In die tussen tijd kan ik evt helpen met sparen om die schuld van hem af te betalen zodat het maandbedrag nog lager gaat worden.
Is het een woning onder NHG grens? Dan zou ik het zeker wel vermelden. Je weet echt niet wat de toekomst brengt en mocht het dan zo zijn dat jullie het niet meer kunnen betalen dan heb je wel problemen. Ze zullen dan niet garant staan.
Wij hebben het wel vermeld (ik 35k en mijn vriend 5k). Vanwege NHG en ook omdat het voor niets uitmaakte. Zonder vermelden konden we 6 ton lenen, no way dat wij zoān dure (eerste woning!) zouden kopen. Dus ondanks dat de DUO schuld het max bedrag lager werd hadden we nog genoeg ruimte.
Vind het wel bijzonder dat sommige adviseurs soms zo luchtig erover kunnen doen. Zijn zij ook niet aansprakelijk? Boven NHG zal het wel niet uitmaken denk ikā¦
Ja ze zijn aansprakelijk en het is strafbaar om te verzwijgen. Maar dat is al eerder ter sprake gekomen hier
Idd gek dat ze zo luchtig er mee om gaanā¦
@Chocomel als het on zoān bedrag gaat zou ik het aflossen. Tegen de tijd dat je woning klaar is heb je die 6000⬠wel weer gespaard, dus zou me daar niet druk om maken.
Volgens mij zijn adviseurs dus niet aansprakelijk. Ze kunnen een tik op de vingers krijgen van de toezichthouder, maar aansprakelijk en strafbaar is de koper die de schuld verzwijgt. Dat is juist wat het zo stom maakt dat sommigen zeggen dat de adviseur het geen probleem vindt. Tuurlijk vindt die het geen probleem, voor de adviseur dreigen immers geen problemen als alles de soep in loopt.
Huh in 4 maanden even 6000 euro sparen? Dat is ook wel ambitieus
Je kunt mss jouw schuld aflossen en het maandbedrag van je vriend opnieuw laten berekenen?
Nu verminderen ze je leencapaciteit met een som gebaseerd op die totale 14.000 euro en kijken niet naar hoeveel al afgelost is. Als je dat vermindert, heeft het mss ook minder effect op je totale hypotheek
Ik denk bij nieuwbouw niet aan 4 maanden, misschien heb ik daar overheen gelezen haha. Maar bij ons duurde de eerste keer 22mnd na tekenen en nu alweer 11mnd na tekenen verder en wordt wss eind dit jaar
Bedankt voor jullie advies en antwoorden.
Ik ga mijn schuld aflossen en mn vriend gaat kijken hoeveel hij nog precies open heeft staan⦠dan gaan we proberen dat ook zoveel mogelijk af te lossen en de hypotheek opnieuw laten berekenen.
Vind het echt een te groot risico om het te verzwijgen.
Zat ook al allemaal scenarioās te bedenken om de schuld proberen te verdoezelen, zoals het tijdelijk stopzetten van betalen of het van een ander rekeningnummer af laten schrijven, maar het voelt gewoon niet goed.
Als jouw beginschuld kleiner was kun je ook nog overwegen die van jou te laten staan en die van hem meer af te betalen? Ik zou even een beetje heen en weer rekenen (met je hypotheekadviseur eventueel) wat het gunstigst is.
@Merel @Molotov
Dat is ook wel een goeie idd.
Mijn beginschuld was maar ā¬1100 dus dan zouden we die idd eerst kunnen laten staan.
Bedankt!
Ik lees al een tijdje mee met dit topic, post hier niet maar zit nu met een enorm dilemma. Mijn vriend en ik huren op dit moment, maar zouden graag een woning kopen. We hebben geen haast, maar zijn al wel vast aan het oriƫnteren op huizen.
Tot nu toe waren we het nergens over eens (tot welk bedrag we wilden gaan, waar het huis moest staan, welke eisen we aan het huis hebben, en zo gaat het nog wel even door). Maar nu hebben we een prachthuis gezien waar we ons beiden in kunnen vinden, voor een prijs waar we beiden mee kunnen leven, op een locatie die voor ons allebei acceptabel is, in een mooie groene omgeving en dichtbij ƩƩn van onze ouders. Het zou echt een huis zijn waar we kunnen blijven wonen totdat de kinderen (die we nog niet hebben ) het huis uit zijn en we kleiner willen wonen.
We wilden morgen de makelaar bellen voor een bezichting, maar toen zag ik op een foto een hoogspanningsmast⦠Die zit op ongeveer 35/40 meter van het huis. Nu weten we het allebei even niet meer, vooral omdat onduidelijk is welke gezondheidsrisicoās daaraan zitten. We gaan er vanavond even langsrijden om te kijken of je daar überhaupt gezoem van hoort, want dan valt het huis sowieso af. Als dat niet zo is, dan weet ik het nog niet helaas. Wat zou jullie idee zijn bij een hoogspanningsmast vlakbij je huis?