Huizentopic

O, zo. Nee de eerste was geen makelaar. De tweede wel.

Dat is raar? Makelaar en taxateur gaat normaliter hand in hand. Hoe dan ook is die eerste een prutser geweest

Dat met die max 8 plekken is normaal. Meestal maken ze een wachtlijsr en als er uit die eerste 8 geen bod komt waarvan jullie denken ja dan komt er een nieuwe lading. Dit doen ze omdat er vaak teveel vraagt komt naar een huis en de biedingen vaak rond elkaar eindigen. Dan is het gewoon heel veel onndoig werk voor een makelaar. Hier in de buurt hanteren ze het allemaal. Over je andere punten zoals dat bod etc zou ik ze even bellen, dat je zelf graag controle houd en wilt dat dit soort dingen overlegd worden en dat je evt wilt dat er dingen niet vermeld worden. Want dat van die buren is totaal overbodig maar zou mij bijv afschrikken.

Als je je zorgen maakt om het eigendombewijs: dit is puur een afschrift van de akte van levering, de notaris waar je destijds de levering hebt gehad kan zonder al te veel moeite een nieuw afschrift voor je maken, gewoon ff bellen :slight_smile:

Maar jeetje, wat klinkt je makelaar verschrikkelijk onprofessioneel zeg! Veel sterkte nog ermee de komende tijd :sweat_smile:

1 like

Leeeuk, blijf je in hetzelfde dorp?

Gefeliciteeerd! :tada::tada:

Woon jij toevallig in een stad die begint met de H? :stuck_out_tongue:

Yes! Kom hier oorspronkelijk niet vandaan maar woon hier nu zo’n 5 jaar

1 like

@Batalash toevallig H in provincie D?

Ah okay!

Neeee haha. Ik dacht dat je in een ander dorp woonde (dat uiteindelijk dus ook een stad blijkt te zijn … F :joy:)

Vandaag hebben ik en mijn vriend een gesprek gehad bij een hypotheekadviseur. We willen ons eerste huis kopen, maar hadden verwacht dat het moeilijk of onmogelijk zou zijn met onze studieschulden. De uitkomst van het gesprek is veel positiever dan we hadden verwacht! We kunnen voor best een leuk bedrag gaan zoeken! Vanaf nu zal ik wat vaker in dit topic komen denk ik :smiley: Vind het echt leuk om hier een heel project van te maken, inclusief trelloboard en alles.

4 likes

Hey ik ook!

Ons huis wordt eerder opgeleverd! Zo fijn. Alvast wat dingetjes regelen. Iemand een tip voor een goede energie/gas leverancier? We hebben zonnepanelen!

4 likes

Wij gaan vandaag met de auto een rondje langs alle wijken waar we misschien zouden kijken naar huizen om een beeld te krijgen bij de buurt. Zal natuurlijk iets anders zijn omdat er nu (hopelijk) niet veel mensen op straat lopen, maar toch. Vind dit echt zo leuk, voel me net een kind dat is opgestaan op de ochtend van een dagje Efteling.

4 likes

Voor ons is er een nieuwbouw huis gereserveerd. :smile:
Ik zit alleen heel erg in de maag met onze studieschulden.
Ik moet nog €1000 afbetalen wat evt nu ook in 1x afbetaald kan worden, en mijn vriend heeft nog iets van €5000-6000 openstaan.
Ergens wil ik het niet melden, omdat het nog zo’n minimaal bedrag is wat er openstaat. Aan de andere kant ben ik veel te bang dat ze er achter zullen komen.
What to do :exploding_head:

1 like

Zou je, als je wel je studieschuld vermeldt, nog voldoende hypotheek kunnen krijgen voor het huis?

Als ik het via de site van de bank bereken scheelt het toch wel 30k
Dus nee dan kunnen we niet meer voldoende hypotheek voor het huis krijgen

Hoe lang is de looptijd van de schuld nog? Die €1000 zou ik direct overmaken denk ik, die €5000 hangt een beetje af van de looptijd, als je daar nu nog 35 jaar over mag doen drukt het niet hard op je hypotheekbedrag, maar als dit het laatste restje van een schuld van €60.000 drukt het natuurlijk veel harder.

1 like

Dan snap ik helemaal dat het een dilemma is.

Deze week hebben wij een gesprek gehad met een hypotheekadviseur en toen kwam dit ook ter sprake. Wij hebben meer studieschuld dan jij, maar die adviseur deed er enorm luchtig over. ā€œHet belangrijkste is dat de maandlasten realistisch blijven. En ach, die DUO hoeven we niet te vermelden. Zou zonde zijn als er daardoor niks van je woonwensen komtā€, daar kwam het een beetje op neer. Ik ben er zelf ook nog niet uit wat ik daar van vindt, want het klinkt natuurlijk heel verleidelijk, maar hoe verstandig is het?

2 likes

@Merel ik durf niet goed te zeggen hoe lang die looptijd nog is. Ik geloof dat het nog een restbedrag is van 14k? Uit mijn hoofd hoor… en hij valt onder het oude stelsel dus dat zou dan een looptijd van 15 jaar zijn.

Ja idd, lastig hĆØ! Hoe verstandig is het? Als ze er wel achter komen kan je volgens mij fluiten naar de NHG.
Wij hebben ook een gesprek met onze hypotheekadviseur gehad maar er is ons niet gevraagd naar studieschulden… dat is toen dus niet ter sprake gekomen.
Maar stel nou dat ze straks om bankafschriften en dergelijke gaan vragen, dan is het natuurlijk niet meer te omzeilen.
Vind het een erg lastig onderwerp.
Mijn vriend zegt: als ze er niet naar vragen ga ik het ook niet vermelden… maar ik ben dus bang dat ze naar bankafschriften gaan vragen en dan ga je al… :joy:

Ik denk toch dat het verstandig gaat zijn om het wel te vermelden.
We hebben nu nog ong. 4 maanden tot het huis wordt opgeleverd. In die tussen tijd kan ik evt helpen met sparen om die schuld van hem af te betalen zodat het maandbedrag nog lager gaat worden.