Huizentopic

Ik zou er geen problemen mee hebben, volgens mij is er uitgebreid onderzoek gedaan naar de schadelijkheid van die dingen en die is niet gevonden. Als het ding precies in je uitzicht staat of geluid maakt zou ik er wel wat problemen mee hebben, maar dat is dan om het uitzicht of het geluid, niet om de straling.

1 like

is geen risico aan, zover onderzocht.
als je er niet tegen aan hoeft te kijken zou ik het geen probleem vinden. 35 meter is wel dichtbij haha.

ik zou gewoon gaan kijken, als het jullie niet stoort is het goed toch? het heeft waarschijnlijk wel invloed op de prijs dus een vergelijkbaar huis voor hetzelfde geld zonder mast zul je dan niet gauw vinden.

1 like

Ik krijg zelf altijd een soort hoofdpijn als ik er onder loop? Ik zou gewoon gaan kijken en dan ervaar je vanzelf hoe het is toch? Eventueel nog een extra rondje lopen rondom die mast?

1 like

Puntje: verkoopbaarheid van het huis ooit als die mast blijft staan. Er zijn heel veel mensen die daar absoluut niet bij in de buurt willen wonen. Verder denk ik inderdaad ook niet dat het gezondheidsrisico’s oplevert, maar het is echt aanzienlijk minder aantrekkelijk vastgoed met zo’n mast in de buurt… Het duurt natuurlijk even voordat je hypothetische kinderen het huis uit zijn, maar dan nog.

1 like

Vanwege herkenbaarheid van de straat heb ik de foto even richting de lucht gemaakt, maar ik woon dus ook in de buurt van een hoogspanningsmast. Zal eerder 100 meter zijn denk ik, heb er zelf dan ook geen last van en ook nooit buren over horen klagen.

Ik zou bij de bezichtiging wel opletten of je hem kan horen, vooral in de tuin. Hier tegenover loopt vlak onder de hoogspanningskabel door een wandelpad en als ik daar loop hoor ik hem wel.

1 like

Bedankt allemaal voor de input! Fijn om ook de meningen van anderen te lezen.

Het is idd niet aangetoond dat er negatieve effecten op de gezondheid zijn, maar het is ook niet aangetoond dat het niet zo is. Er zijn bijv. wel verbanden gevonden met kinderleukemie en Alzheimer, maar onduidelijk is of dat komt door de elektrastralen of doordat die mensen bijvoorbeeld ook vaak langs een grote weg wonen (waar dit huis dan weer niet aan ligt). En heel eerlijk, veel bedrijven en overheden hebben helemaal geen baat bij onderzoeken die mogelijk onomstotelijk vaststellen dat het wonen in de buurt van die dingen significante negatieve effecten heeft. Maargoed, achter de daadwerkelijke impact ga je nooit komen.

Belangrijk voor nu is dat we gisteren een tijdje daar in de buurt hebben rondgelopen en dat we daar niks van voelden en ook niks hoorden. Qua uitzicht vanuit de woning en tuin is het trouwens ook echt geen probleem. Het is net een beetje zoals bij @Tamara.

Wat ons wel opviel is dat het naastgelegen natuurstukje waar we ons zo op verheugden enorm tegenviel doordat die draden en masten daar midden doorheen lopen. Het is echt een raar gezicht. Aangezien de woning wel maar de wijk nou ook niet heel aantrekkelijk is (vinex wijk), viel ons de combinatie van het beeld wel heel erg tegen. Daardoor hebben we nog steeds wel interesse, maar zeker niet voor de vraagprijs of een prijs daarbij in de buurt. We hebben dus ook maar besloten het huis voor nu te laten. Mocht het over een paar maanden nog te koop staan (wat we niet verwachten), dan kunnen we altijd nog kijken.

1 like

Yes! Ons huis is nog boven de aankoopprijs getaxeerd dus dat scheelt weer in de kosten! Nu afwachten tot de financiering officieel rond is, maar daar gaan we wel vanuit. Ben blij als straks alles écht definitief is. :star_struck:

4 likes

Wij wonen zo’n 150 meter van de masten af en horen ze niet. Als ik naar mijn werk fiets kom ik dichterbij en dan hoor ik ze alleen als het mistig is of als het miezert.

1 like

Wij wachten op een belletje van de makelaar… weet niet of iemand ons verhaal een beetje gevolgd heeft haha, maar we hebben dus nu 2 huizen (1 nieuwbouw) en wilde pas verhuizen / te koop zetten als we een oplever datum hadden… Maar we hebben de overwaarde van huis 1 wel nodig. Nu met de Corona crisis durven we eigenlijk niet meer te wachten… als de markt in stort over een half jaar (verwachting oplevering nieuwbouw is nu Q2 2021), dan staan we zó hard onder water…

Maar dit betekend dus dat we wel tijdelijk moeten verhuizen, naar een vakantiepark oid?
Ik wil niét voor 1 november er uit, omdat we in eind augustus, begin september ons 2e kindje verwachten. En ik wil niet bevallen op een vakantiepark of met een baby van 3 weken moeten verhuizen… zou dat een dealbreaker zijn voor mensen? Pas 1/11 er in :cold_face:

Hangt er van af. Voor de corona tijd wachtten kennissen van ons wel 9 maanden voor ze in hun huis konden. Dat hadden ze wel over, omdat het ook een prachthuis is. Ik weet niet of mensen dat nu ook willen.

Ik ben nu aan het kijken naar huizen en ik zou het wel echt balen vinden als ik er pas in november in kan, maar het zou geen dealbreaker zijn als het echt een geweldig huis is. Maar ik zou denk ik wel geneigd zijn minder te bieden omdat ik dan zou denken: ja in die lange tijd komt er anders vast wel nog iets anders voorbij. Dus zou niet alles op alles zetten zeg maar om het huis te krijgen.

2 likes

Ja dat is ook waar ik bang voor ben… ik weet dat we waarschijnlijk een heel gewild huis hebben… dus ik hooooop dat er iemand tussen zit… Dit geeft ook zo veel stress :tired_face:

Wij hebben bij ons huis ook ongeveer een half jaar moeten wachten tot we de sleutel kregen en dit vonden we prima. We gingen van een huurappartement naar een koophuis, dus hoefden niet zelf nog huis te verkopen. Maar we waren al lang blij dat ons bod geaccepteerd was, omdat we het huis zo graag wilden haha. En dit gaf ons ook de kans om nog wat extra te sparen voor de inrichting.

Er was bij ons ook duidelijk gezegd waarom de verkopers dit wilden (zij kregen de sleutel van hun nieuwe huis ook pas rond die tijd) en dat zorgde ook voor begrip vanuit ons.

We zijn in die wachtperiode wel twee keer nog bij ons huis wezen kijken, dingen opmeten, kletsen met de bewoners. Dat hielp ook wel moet ik zeggen haha, was fijn om dan weer in ons huis te zijn.

Edit: dit was wel allemaal voor corona natuurlijk, ik heb geen idee wat de invloed van de situatie nu zou zijn

1 like

Ja de makelaar zei dat nieuwe instappers opzich weinig verandering hoeven te verwachten.
Omdat de rentes wss stijgen = minder hypotheek kunnen krijgen, maar huis prijzen dalen dus per saldo kunnen ze dan nog hetzelfde huis kopen.

Maar door verhuizers, zoals wij, die op die overwaarde rekenen (tja we hebben in mei 2019 voor dit huis getekend, en in november 2019 werd het huis weeer hoger getaxeerd :crazy_face:)… Die kunnen wel onder water komen…

Hahaha zou een stunt zijn haha! Maar we hebben zaterdag de knoop pas doorgehakt dus is nog iemand geweest :joy:
Het moet nog op funda enzo haha

1 like

Haha ja en dat hebben we toen, bijna een jaar geleden gedaan… alleen eh, tja :crazy_face:

Nu voelt t wel alsof de markt / situatie ons dwingt het huidige huis ietsje eerder te verkopen dan gepland…

Wij hebben die keuze idd gemaakt om meer hypotheek te nemen, mede omdat de rente nu zo extreem laag is… En als je een meeverhuisbare hypotheek hebt, voor 30jr kan je daar nog heel lang profijt van hebben bij vervolg verhuizingen over bijv 10jr
(Was onze gedachte)

Edit;
In ons geval : we krijgen een ton meer hypotheek, maar gaan netto maar 85€ meer betalen per maand?! Puur door de lage rente tov onze vorige hypotheek… echt een gekke gedachte

1 like

Houd hij dan ook al rekening met alle kosten van verhuizen/verbouwen/etc/etc? Ik heb denk ik tijdens onze verbouwing alleen al 10k (OK, beetje overdreven, maar zeker 2-3k) uitgegeven aan ‘even een schroefje’, ‘partijtje hout voor dit projectje’, ‘nog een potje verf voor dit’, ‘busje kit voor daar’, ‘puin brengen naar de stort’, etc. We hadden 20k bouwdepot, maar dat was ook zo weg, zonder al die kleine losse dingetjes dus.

1 like

Haha ja dit.
Nieuwe vloer, nieuwe douche deur, de bank staat net niet goed in dit huis, na een jaar de oven kapot, eigenlijk moet er een likje verf hier - oh lampen.
Het lijstje is eindeloos ja :crazy_face:

1 like

weg