Huizentopic

Is het een woning onder NHG grens? Dan zou ik het zeker wel vermelden. Je weet echt niet wat de toekomst brengt en mocht het dan zo zijn dat jullie het niet meer kunnen betalen dan heb je wel problemen. Ze zullen dan niet garant staan.

Wij hebben het wel vermeld (ik 35k en mijn vriend 5k). Vanwege NHG en ook omdat het voor niets uitmaakte. Zonder vermelden konden we 6 ton lenen, no way dat wij zo’n dure (eerste woning!) zouden kopen. Dus ondanks dat de DUO schuld het max bedrag lager werd hadden we nog genoeg ruimte.

Vind het wel bijzonder dat sommige adviseurs soms zo luchtig erover kunnen doen. Zijn zij ook niet aansprakelijk? Boven NHG zal het wel niet uitmaken denk ik…

Ja ze zijn aansprakelijk en het is strafbaar om te verzwijgen. Maar dat is al eerder ter sprake gekomen hier :crazy_face:
Idd gek dat ze zo luchtig er mee om gaan…

@Chocomel als het on zo’n bedrag gaat zou ik het aflossen. Tegen de tijd dat je woning klaar is heb je die 6000€ wel weer gespaard, dus zou me daar niet druk om maken.

2 likes

Volgens mij zijn adviseurs dus niet aansprakelijk. Ze kunnen een tik op de vingers krijgen van de toezichthouder, maar aansprakelijk en strafbaar is de koper die de schuld verzwijgt. Dat is juist wat het zo stom maakt dat sommigen zeggen dat de adviseur het geen probleem vindt. Tuurlijk vindt die het geen probleem, voor de adviseur dreigen immers geen problemen als alles de soep in loopt.

Huh in 4 maanden even 6000 euro sparen? Dat is ook wel ambitieus

Je kunt mss jouw schuld aflossen en het maandbedrag van je vriend opnieuw laten berekenen?
Nu verminderen ze je leencapaciteit met een som gebaseerd op die totale 14.000 euro en kijken niet naar hoeveel al afgelost is. Als je dat vermindert, heeft het mss ook minder effect op je totale hypotheek

1 like

Ik denk bij nieuwbouw niet aan 4 maanden, misschien heb ik daar overheen gelezen haha. Maar bij ons duurde de eerste keer 22mnd na tekenen en nu alweer 11mnd na tekenen verder en wordt wss eind dit jaar :see_no_evil:

@Fishing

1 like

Bedankt voor jullie advies en antwoorden.
Ik ga mijn schuld aflossen en mn vriend gaat kijken hoeveel hij nog precies open heeft staan… dan gaan we proberen dat ook zoveel mogelijk af te lossen en de hypotheek opnieuw laten berekenen.
Vind het echt een te groot risico om het te verzwijgen. :see_no_evil:

Zat ook al allemaal scenario’s te bedenken om de schuld proberen te verdoezelen, zoals het tijdelijk stopzetten van betalen of het van een ander rekeningnummer af laten schrijven, maar het voelt gewoon niet goed.

Als jouw beginschuld kleiner was kun je ook nog overwegen die van jou te laten staan en die van hem meer af te betalen? Ik zou even een beetje heen en weer rekenen (met je hypotheekadviseur eventueel) wat het gunstigst is.

1 like

@Merel @Molotov
Dat is ook wel een goeie idd.
Mijn beginschuld was maar €1100 dus dan zouden we die idd eerst kunnen laten staan.

Bedankt!

1 like

Ik lees al een tijdje mee met dit topic, post hier niet maar zit nu met een enorm dilemma. Mijn vriend en ik huren op dit moment, maar zouden graag een woning kopen. We hebben geen haast, maar zijn al wel vast aan het oriënteren op huizen.

Tot nu toe waren we het nergens over eens (tot welk bedrag we wilden gaan, waar het huis moest staan, welke eisen we aan het huis hebben, en zo gaat het nog wel even door). Maar nu hebben we een prachthuis gezien waar we ons beiden in kunnen vinden, voor een prijs waar we beiden mee kunnen leven, op een locatie die voor ons allebei acceptabel is, in een mooie groene omgeving en dichtbij één van onze ouders. Het zou echt een huis zijn waar we kunnen blijven wonen totdat de kinderen (die we nog niet hebben :stuck_out_tongue_winking_eye:) het huis uit zijn en we kleiner willen wonen.

We wilden morgen de makelaar bellen voor een bezichting, maar toen zag ik op een foto een hoogspanningsmast… Die zit op ongeveer 35/40 meter van het huis. Nu weten we het allebei even niet meer, vooral omdat onduidelijk is welke gezondheidsrisico’s daaraan zitten. We gaan er vanavond even langsrijden om te kijken of je daar überhaupt gezoem van hoort, want dan valt het huis sowieso af. Als dat niet zo is, dan weet ik het nog niet helaas. Wat zou jullie idee zijn bij een hoogspanningsmast vlakbij je huis?

Ik zou er geen problemen mee hebben, volgens mij is er uitgebreid onderzoek gedaan naar de schadelijkheid van die dingen en die is niet gevonden. Als het ding precies in je uitzicht staat of geluid maakt zou ik er wel wat problemen mee hebben, maar dat is dan om het uitzicht of het geluid, niet om de straling.

1 like

is geen risico aan, zover onderzocht.
als je er niet tegen aan hoeft te kijken zou ik het geen probleem vinden. 35 meter is wel dichtbij haha.

ik zou gewoon gaan kijken, als het jullie niet stoort is het goed toch? het heeft waarschijnlijk wel invloed op de prijs dus een vergelijkbaar huis voor hetzelfde geld zonder mast zul je dan niet gauw vinden.

1 like

Ik krijg zelf altijd een soort hoofdpijn als ik er onder loop? Ik zou gewoon gaan kijken en dan ervaar je vanzelf hoe het is toch? Eventueel nog een extra rondje lopen rondom die mast?

1 like

Puntje: verkoopbaarheid van het huis ooit als die mast blijft staan. Er zijn heel veel mensen die daar absoluut niet bij in de buurt willen wonen. Verder denk ik inderdaad ook niet dat het gezondheidsrisico’s oplevert, maar het is echt aanzienlijk minder aantrekkelijk vastgoed met zo’n mast in de buurt… Het duurt natuurlijk even voordat je hypothetische kinderen het huis uit zijn, maar dan nog.

1 like

Vanwege herkenbaarheid van de straat heb ik de foto even richting de lucht gemaakt, maar ik woon dus ook in de buurt van een hoogspanningsmast. Zal eerder 100 meter zijn denk ik, heb er zelf dan ook geen last van en ook nooit buren over horen klagen.

Ik zou bij de bezichtiging wel opletten of je hem kan horen, vooral in de tuin. Hier tegenover loopt vlak onder de hoogspanningskabel door een wandelpad en als ik daar loop hoor ik hem wel.

1 like

Bedankt allemaal voor de input! Fijn om ook de meningen van anderen te lezen.

Het is idd niet aangetoond dat er negatieve effecten op de gezondheid zijn, maar het is ook niet aangetoond dat het niet zo is. Er zijn bijv. wel verbanden gevonden met kinderleukemie en Alzheimer, maar onduidelijk is of dat komt door de elektrastralen of doordat die mensen bijvoorbeeld ook vaak langs een grote weg wonen (waar dit huis dan weer niet aan ligt). En heel eerlijk, veel bedrijven en overheden hebben helemaal geen baat bij onderzoeken die mogelijk onomstotelijk vaststellen dat het wonen in de buurt van die dingen significante negatieve effecten heeft. Maargoed, achter de daadwerkelijke impact ga je nooit komen.

Belangrijk voor nu is dat we gisteren een tijdje daar in de buurt hebben rondgelopen en dat we daar niks van voelden en ook niks hoorden. Qua uitzicht vanuit de woning en tuin is het trouwens ook echt geen probleem. Het is net een beetje zoals bij @Tamara.

Wat ons wel opviel is dat het naastgelegen natuurstukje waar we ons zo op verheugden enorm tegenviel doordat die draden en masten daar midden doorheen lopen. Het is echt een raar gezicht. Aangezien de woning wel maar de wijk nou ook niet heel aantrekkelijk is (vinex wijk), viel ons de combinatie van het beeld wel heel erg tegen. Daardoor hebben we nog steeds wel interesse, maar zeker niet voor de vraagprijs of een prijs daarbij in de buurt. We hebben dus ook maar besloten het huis voor nu te laten. Mocht het over een paar maanden nog te koop staan (wat we niet verwachten), dan kunnen we altijd nog kijken.

1 like

Yes! Ons huis is nog boven de aankoopprijs getaxeerd dus dat scheelt weer in de kosten! Nu afwachten tot de financiering officieel rond is, maar daar gaan we wel vanuit. Ben blij als straks alles écht definitief is. :star_struck:

4 likes

Wij wonen zo’n 150 meter van de masten af en horen ze niet. Als ik naar mijn werk fiets kom ik dichterbij en dan hoor ik ze alleen als het mistig is of als het miezert.

1 like

Wij wachten op een belletje van de makelaar… weet niet of iemand ons verhaal een beetje gevolgd heeft haha, maar we hebben dus nu 2 huizen (1 nieuwbouw) en wilde pas verhuizen / te koop zetten als we een oplever datum hadden… Maar we hebben de overwaarde van huis 1 wel nodig. Nu met de Corona crisis durven we eigenlijk niet meer te wachten… als de markt in stort over een half jaar (verwachting oplevering nieuwbouw is nu Q2 2021), dan staan we zó hard onder water…

Maar dit betekend dus dat we wel tijdelijk moeten verhuizen, naar een vakantiepark oid?
Ik wil niét voor 1 november er uit, omdat we in eind augustus, begin september ons 2e kindje verwachten. En ik wil niet bevallen op een vakantiepark of met een baby van 3 weken moeten verhuizen… zou dat een dealbreaker zijn voor mensen? Pas 1/11 er in :cold_face: