Hangt er van af. Voor de corona tijd wachtten kennissen van ons wel 9 maanden voor ze in hun huis konden. Dat hadden ze wel over, omdat het ook een prachthuis is. Ik weet niet of mensen dat nu ook willen.
Ik ben nu aan het kijken naar huizen en ik zou het wel echt balen vinden als ik er pas in november in kan, maar het zou geen dealbreaker zijn als het echt een geweldig huis is. Maar ik zou denk ik wel geneigd zijn minder te bieden omdat ik dan zou denken: ja in die lange tijd komt er anders vast wel nog iets anders voorbij. Dus zou niet alles op alles zetten zeg maar om het huis te krijgen.
Ja dat is ook waar ik bang voor ben⦠ik weet dat we waarschijnlijk een heel gewild huis hebben⦠dus ik hooooop dat er iemand tussen zit⦠Dit geeft ook zo veel stress ā¦
Wij hebben bij ons huis ook ongeveer een half jaar moeten wachten tot we de sleutel kregen en dit vonden we prima. We gingen van een huurappartement naar een koophuis, dus hoefden niet zelf nog huis te verkopen. Maar we waren al lang blij dat ons bod geaccepteerd was, omdat we het huis zo graag wilden haha. En dit gaf ons ook de kans om nog wat extra te sparen voor de inrichting.
Er was bij ons ook duidelijk gezegd waarom de verkopers dit wilden (zij kregen de sleutel van hun nieuwe huis ook pas rond die tijd) en dat zorgde ook voor begrip vanuit ons.
We zijn in die wachtperiode wel twee keer nog bij ons huis wezen kijken, dingen opmeten, kletsen met de bewoners. Dat hielp ook wel moet ik zeggen haha, was fijn om dan weer in ons huis te zijn.
Edit: dit was wel allemaal voor corona natuurlijk, ik heb geen idee wat de invloed van de situatie nu zou zijn
Ja de makelaar zei dat nieuwe instappers opzich weinig verandering hoeven te verwachten.
Omdat de rentes wss stijgen = minder hypotheek kunnen krijgen, maar huis prijzen dalen dus per saldo kunnen ze dan nog hetzelfde huis kopen.
Maar door verhuizers, zoals wij, die op die overwaarde rekenen (tja we hebben in mei 2019 voor dit huis getekend, en in november 2019 werd het huis weeer hoger getaxeerd )⦠Die kunnen wel onder water komenā¦
Hahaha zou een stunt zijn haha! Maar we hebben zaterdag de knoop pas doorgehakt dus is nog iemand geweest
Het moet nog op funda enzo haha
Haha ja en dat hebben we toen, bijna een jaar geleden gedaan⦠alleen eh, tja
Nu voelt t wel alsof de markt / situatie ons dwingt het huidige huis ietsje eerder te verkopen dan geplandā¦
Wij hebben die keuze idd gemaakt om meer hypotheek te nemen, mede omdat de rente nu zo extreem laag is⦠En als je een meeverhuisbare hypotheek hebt, voor 30jr kan je daar nog heel lang profijt van hebben bij vervolg verhuizingen over bijv 10jr
(Was onze gedachte)
Edit;
In ons geval : we krijgen een ton meer hypotheek, maar gaan netto maar 85⬠meer betalen per maand?! Puur door de lage rente tov onze vorige hypotheek⦠echt een gekke gedachte
Houd hij dan ook al rekening met alle kosten van verhuizen/verbouwen/etc/etc? Ik heb denk ik tijdens onze verbouwing alleen al 10k (OK, beetje overdreven, maar zeker 2-3k) uitgegeven aan āeven een schroefjeā, āpartijtje hout voor dit projectjeā, ānog een potje verf voor ditā, ābusje kit voor daarā, āpuin brengen naar de stortā, etc. We hadden 20k bouwdepot, maar dat was ook zo weg, zonder al die kleine losse dingetjes dus.
Haha ja dit.
Nieuwe vloer, nieuwe douche deur, de bank staat net niet goed in dit huis, na een jaar de oven kapot, eigenlijk moet er een likje verf hier - oh lampen.
Het lijstje is eindeloos ja
weg
Ik denk dat de keukenboer misschien eerst de vloeren wil laten doen zodat ze de keuken niet te laag plaatsen. Misschien dat je kan doorgeven hoe dik de vloer wordt zodat ze de plinten pas kunnen maken met de vloer?
Bij ons is ook de keuken eerst gedaan. En je haalt de plinten er gewoon onder uit voordat de vloeren man komt
Bij ons werd de keuken tijdens de bouw geplaatst, dus wij hadden geen keuze. (Alhoewel, het had echt wel achteraf gekund maar we vonden het super handig dat we een keuken hadden direct na de sleuteloverdracht).
Bij ons is de vloer als allerlaatst geplaatst. De plinten eronder vandaan gehaald, die natuurlijk nadat de vloer lag te lang waren dus die moesten daarna nog weer ingekort worden door de keukenleverancier. (Waar we lang op hebben moeten wachtenā¦) Dus als je eerst de keuken doet; zorg dat ze je plinten nog niet op maat maken, maar pas nadat je vloer is gelegd.
Beide heeft voor- en nadelen vind ik.
Wij hebben eerst de vloer laten leggen en toen de keuken laten plaatsen. Uiteindelijk kan het allebei wel volgens mij. Als je ooit nog een andere indeling qua keuken zou willen, moet je er wel rekening mee houden dat er geen vloer onder ligt als je eerst de keuken laat plaatsen. Anderzijds zul je vermoedelijk sneller een nieuwe vloer nemen dan een nieuwe keuken
Wij hebben volgorde: muren / vloer / keuken gedaan.
Maar dat was ook omdat de muren (Reno vlies) en vloer (verlijmd pvc) lieten doen en de keuken hebben we geheel zelf geplaatst. Dus we wilden gewoon alles wat āgedaan werdā gehad hebben en daarna zelf verder kunnen.
Wij hebben de knoop doorgehakt. We gaan bouwen! Bouw duurt zoān 6 maanden en ze starten begin juni.
We schrokken erg van de Corona en hebben t even aangekeken. Maar de bouw gaat gewoon door (ook op andere plekken door heel nl), dus we nemen de gok. Het blijft sowieso een gok, een Nieuwbouwwoning kopen.
Gelukkig hebben we ook nog korting van de bouwer gekregen, mooi meegenomen.
We zijn verliefd op de woning, alles is nieuw en een jonge buurt vol kinderen. Dicht bij ons werk en school voor de toekomstige kinderen. En als je wat wil, moet je toch eens een keuze maken en voor ons is dat nu. We kunnen niet wachten
Wij doen trouwens wel een Ton aan meerwerk. Moet een nieuwe keuken, badkamer en wc in, de tuin moet gedaan worden, de vloer moet erin (hallo vissengraatš) en de muren moeten gedaan worden. Gelukkig hebben we veel handige Harryās in de familie en vriendengroep die ons graag helpen
Ik hoop dat iemand met ervaring hier advies over kan geven!
Wij zijn op zoek naar onze eerst koopwoning, en hebben er een aantal huizen gezien waar nog best wat aan moet gebeuren. Nieuwe badkamer, nieuwe keuken, andere vloer, etc. Ik heb alleen geen flauw idee hoeveel extra kosten je daar voor maakt. Ik heb op een aantal websites gekeken wat je bijvoorbeeld betaalt voor een keuken, maar dan ben je er waarschijnlijk nog niet. Weten jullie misschien hoe je daar een realistische schatting van kan maken om mee te rekenen in het budget?
Ik had een badkamer en keuken uitgezocht (keuken was wel luxe) en de badkamer was 10.000 en de keuken 13.000 onthoud wel dat je mega veel kan onderhandelen en zeg nooit meteen ja!
Hangt er compleet van af wat je wilt! Onze eerste keuken was een prachtig showroom model en scoorden we voor 4.500⬠ipv 14000ā¬.
De badkamer was met 7500⬠klaar.
Nu is onze badkamer 2x zo groot en gaat iets luxer zijn (vrijstaand bad etc), en⦠gaat richting de 17K incl montage. De keuken kost wel weer zoān 15K (excl montage). Maar dan hebben e wel een quooker, inductie plaat met geĆÆntegreerde afzuiger⦠dus het kan ook voor 9K haha.
Zo wisselen dus!