Huizentopic

De taak van de VERKOOP makelaar is toch JOUW belang behartigen…? Hij krijgt toch een percentage van de verkoopwaarde? En meestal geen zuur klein bedrag. Zodat hij jouw wensen en woning om kan zetten in een verkoopbaar iets wat hij vervolgens verkoopt.

Dus ik hoop zeker dat hij hier in gaat meedenken ja…

1 like

Ben je al wezen bezichtigen? Misschien dat als je eenmaal binnen bent geweest, de buitenkant minder belangrijk wordt omdat je beseft hoe perfect het huis verder is?

Je zou met die 50k bijvoorbeeld je gevel kunnen renoveren. Als alles op de buitenkant na perfect is dan zou ik naar die opties kijken.

Maar gaat het alleen om hoe het eruit ziet van buiten? Ik zou persoonlijk nooit voor een rijtjeshuis kiezen omdat je langs beide kanten je buren zo dichtbij hebt.
En ondanks dat het een ruimer huis is, blijf je dat altijd toch wel horen, voelt het toch minder vrij.
Zeker als het maar 50.000 scheelt, zou ik nog even verder blijven zoeken.

Hier een soortgelijk verhaal. Had altijd een bepaald droombeeld in gedachten. 11 huizen verder was het het altijd net niet… op een gegeven moment wilde mijn vriend graag kijken naar een huis die ik zelf bewust nooit had aangeklikt op Funda omdat de buitenkant me totaal niet aansprak (geen mooie gevel, geen ‘achterom’ zoals ik graag wilde). Uiteindelijk toch gaan kijken, en het voelde meteen helemaal goed. Ik wilde er graag de hele dag blijven omdat ik het zo fijn vond in dat huis, iets wat ik bij andere grotere, mooiere huizen nog niet had gevoeld.

Als ik aan kom rijden in de straat dan vind ik de buitenzijde nog steeds niet mooi, maar zodra ik binnenstap maakt dat het wel weer helemaal goed.

Weet niet of je hier iets aan hebt, maar dat is in ieder geval mijn ervaring!

8 likes

Onze hypotheek is al rond, twee weken na tekenen van de koopakte, super fijn. We hadden gewoon een voorbehoud van 6 weken, maar dit geeft alvast rust

7 likes

Hier nog iemand met een minder mooie voorkant! Ik was op zoek naar een jaren 30 appartement. Het gebouw is gebouwd in 1934 maar heeft dus niet die karakteristieke mooie gevels. Maar van binnen voldeed het aan al onze wensen, de ligging was perfect en ik zou gek zijn als ik het daarom niet had gedaan.

Ik moet nog wel gniffelen als ik dat gebouw op een bepaald punt van een paar honderd meter zie maar het is wel mijn plekkie.

Ik was trouwens ook bereid om zwaar te overbieden voor een appartement aan een park met een prachtige gevel, maar die geen vaatwasser had. Zo’n gevel was best een ding voor me haha.

Hoe lang bezichtigen jullie normaal? De makelaar zei dat we 1-1.5u moesten aanhouden haha, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand langer dan 15min in mijn huis kan spenderen :joy:

Edit: hoekwoning, 130m2. 3 verdiepingen

Ik heb in een appartement gewoond dat te koop stond en best veel mensen over de vloer gehad. Het was zo’n 150 vierkante meter maar na 20 minuten hebben mensen het wel gezien meestal. De makelaar was er vaak wel wat eerder trouwens.

1 like

Huhh nee joh, dat is echt bizar lang? Bij bezichtigingen van ons huis (80 m2, 2 verdiepingen + tuinhuis en externe berging) zijn we max 45 minuten bezig geweest. En dat waren dan mensen die wilden ‘aarden’ en ‘voelen of het huis wel in verbinding stond met de natuur’, en dus bijvoorbeeld zomaar op de bank gingen zitten. Dus ik zou ook voor jezelf echt niet meer dan 45-60 minuten aanhouden, anders word je gek

1 like

Oh nou wij hebben wel eens een bezichtiging gehad van 2 uur haha. Ff praatje met de makelaar, ben je zo wel 30 min verder. Maar heb ook wel eens een bezichtiging gehad van 20 min waar de makelaar een eikel was en we zsm weg wouden

1 like

Haha ja en dat mag nu volgens mij niet eens haha. Ze moeten zo min mogelijk aanraken :crazy_face:

Als dat lijstje niet bij het voorlopig koopcontract in staat dan staan jullie toch in je recht? :woman_shrugging:

Alsin, wij hebben ons eerste huis een paar jaar terug verkocht mét een aantal spullen. Er stond in dat voorlopig en definitief contract een lijst met aangekruiste spullen die mee gingen naar de koper.
Bij de aankoop van ons nieuwe huis hebben wij dit niet gehad en hebben wij onderling een aantal zaken overgenomen, deze bedragen gingen ook niet via de notaris maar gewoon via de privé bankrekeningen/contant.

Wat een vervelend gedoe zeg!

lezen ze niet toevallig mee?

Wel heel zuur hoor. Als het toch om veel geld is wat ze hebben geboden voor het huis, dan zou ik er wel mee akkoord gaan. Je wil het huis toch ‘kwijt’

Wat je ook kan doen is, als alles door gaat, het bij de notaris aangeven. De notaris maakt normaal gesproken de nota van afrekening waarbij je de makelaarskosten ook betaalt. Dus als je dan aangeeft dat je niet van plan bent om de volledige makelaarskosten te voldoen vanwege dit, kan de notaris misschien bemiddelen tussen jullie en de makelaar?

Ik zou er juist niet iemand bij betrekken die er verder niets mee te maken heeft, ik kan me ook voorstellen dat de notaris dat ook helemaal niet gaat doen.

@SeatLeona ik zou in ieder geval het lijstje van vanavond even afwachten, maar dat zal je ook wel doen. En dan morgenochtend gelijk de makelaar bellen en aangeven dat je het ook direct met hem wilt oplossen. Hij heeft de fout gemaakt en ik ben het met je eens dat dit niet jullie verantwoordelijkheid is, dus hij mag wel wat water bij de wijn doen. Je hebt al eerder aangegeven dat je de verkoop hierom niet zou willen afblazen, maar het kan geen kwaad als de makelaar het even heet onder de voeten krijgt. Mailen is natuurlijk wat ‘‘veiliger’’, maar ik denk dat je zoiets het snelste/makkelijkste op kunt lossen door even met elkaar te bellen.

2 likes

@SeatLeona bij bellen dan wel aangeven dat je het antwoord zwart op wit wil hebben! Denk je vast zelf ook aan maar een herinnering kan vast geen kwaad haha

3 likes

Wat absurd zeg! Maar dan vind ik het ook nog dommer van de kopers dat ze het voorlopig koopcontract hebben getekend waarbij deze spullen allemaal niet zijn inbegrepen. Wij hebben ook recent een huis gekocht en de aankoopmakelaar heeft met ons het hele koopcontract doorgenomen en ook de lijst van goederen om te controleren of het wel echt klopt. Ze heeft zelfs nog contact opgenomen met de verkopend makelaar omdat de toiletrolhouder niet stond aangekruist en ze zich niet kon voorstellen dat de verkopers dat mee zouden nemen.
Als je er vanuit gaat dat er zo veel spullen zijn inbegrepen zou je dat wel even controleren zou je denken.

Vind je het niet te spannend om dit niet te melden? Straks moet je het alsnog achterlaten zonder enige compensatie. Ik krijg het al spaansbenauwd als ik dit zo lees.

Mennn wat een ellende. Hoop echt dat hier snel een uitkomst voor komt…