Huizentopic

Ja we hebben verschillende mensen gevraagd en die zeggen allemaal:

De krapte zal opzich niet zomaar verdwijnen
Maar: de hypotheek rente wellicht wel stijgen. En economische crisis zal zorgen dat meer mensen zonder baan komen/zitten. Vooral voor ondernemers wordt het nu nóg moeilijker een hypotheek te krijgen, want ze gebruiken je laatste 3 jaren als cijfers en als dit jaar dan zooo vies tegenvalt…

Maar goed zij zeiden dus dat het voor starters niet super veel verschil maakt. De rente stijgt dan iets: dus je kan minder lenen met hetzelfde geld. Maar de huizenprijzen iets dalen dus je kan hetzelfde huis kopen voor je geld.
Ook zei de makelaar; op een huis als dat van jullie heb ik normaal 30-40 kijkers als je open huis mag doen. Als 50% van de mensen failliet gaat, zijn dat er alsnog 10-20… dat is gewoon nog altijd veel

1 like

Ik hoor best veel wisselende verhalen. Mogelijk probleem zit hem in dat mensen straks geen vertrouwen meer hebben en de portemonnee sluiten. De groep die nog kan kopen, koopt misschien niet in economisch baggere tijden. Al helemaal niet voor de huidige prijzen. Als om mij heen veel mensen hun baan verliezen, is een nieuw huis (en dus nieuw financieel risico), niet is waar ik naar op zoek ga als het niet noodzakelijk is. Ook als het technisch gezien nog prima kan. Denk dat het uiteindelijk niet goed te voorspellen valt, maar dat een klein beetje voorzichtigheid nooit verkeerd is.

Ja dat denk ik idd ook. Maar denk dus wel dat dat voor starters minder snel zal opgaan, als je wilt kopen en je huurt nu (voor een vermogen) of woont nog beide bij je ouders enzo, dan wil je denk ik niet een jaar wachten als het niet hoeft.

Maar doorschuivers (zoals wij), zouden zeeeeeker blijven zitten ja. Wij hebben dus ook die voorzichtigheid genomen en toch maar alvast te koop gezet, ondanks dat we dus geen idee hebben we dan heen moeten in november met 2 kids :see_no_evil:

1 like

Ik las laatst dat in mijn stad 17.000 woningzoekenden zijn, terwijl er nu 350 woningen te koop staan. Al zou 95% van die zoekers afhaken, dan is er nog niet genoeg aanbod om aan de vraag te voldoen.
Ik denk dat er op individueel niveau best dingen kunnen verschuiven door deze crisis, maar op macro niveau is het woningtekort niet zomaar ineens weg door een beetje economische tegenspoed.

2 likes

deze snap ik even niet, als het “maar 50.000” scheelt? dat is een half ton toch… Daarmee kom je vaak in een heel ander segment of andere wijk terecht haha

en @HenkdeMol ik zou een keertje door de wijk lopen/fietsen, dan weet je wel of je jezelf er zou zien wonen!

1 like

Wij hebben net een eerste extra aflossing gedaan van de hypotheek. Pfff. Zo volwassen. :sweat_smile:

7 likes

Ja dat is denk ik ook wat ze zegt. Een standaard rijtjeshuis dat vanbinnen wel mooi afgewerkt is of voor 50.000 euro meer een semi vrijstaand huis dat aan de buitenkant aan hun verwachting voldoet. Dan zou ik toch voor dat laatste gaan als ze dat kunnen betalen.
En 50.000 klinkt wel veel ja, maar als je met 2 bent kun je dat vaak wel binnen de 5jaar sparen toch?

Ik las ook in een rapport dat de verwachting is dat de huizenmarkt niet heel erg geraakt wordt. Je zag ook de huizenprijzen in grote steden nu en vorig jaar. Was wel erg interessant om te lezen.

Maar is wel een groot budget toch!! Dat moet wel lukken dan

De kijkers van vandaag waren ook positief en gaan van het weekend hun bod uitbrengen hebben ze gezegd.

Maar ze vroegen of de vloer onder de keuken door was gelegd. En toen moest ik echt even slikken dat iemand onze met de hand op maat gemaakte keuken dus misschien eruit wil hebben :crazy_face::see_no_evil:.
Haha alsof iemand echt aan MIJN keuken komt … maar dan is die keuken natuurlijk niet meer van mij :see_no_evil:

8 likes

Ik vraag me zo erg af, of hoe het gepromoot wordt op de media dit ook een effect heeft op het gedrag van mensen in dit opzicht. Wel kopen, niet kopen, wel verkopen & niet verkopen. Als maar genoeg gezegd wordt dat het niet instort, gebeurt dat inderdaad wel nooit!

Ja daar ben ik het zeker mee eens! Ik las zelf een stuk dat echt gebaseerd is op cijfers dus dat komt wat minder over als ophitsen. Maargoed als het maar vaak genoeg verspreid wordt dan zal men er naar handelen.

Ja! We hebben gewoon ons huis verkocht!!

En, de makelaar heeft een beetje betere connecties de aannemer, en die heeft dus gebeld. En toen belde ie ons:
“Ik heb gebeld naar de aannemer, en mag uiteraard niks zeggen over eventuele oplevering. Maar… ik heb geregeld met de kopers van jullie huis dat ze, voor hetzelfde geld, tot 1/12 ipv 1/11 willen wachten.”

Dus ik verwacht… dat de aannemer iets gezegd heeft over oplevering :crazy_face::ok_hand:t2:, en dat we gewoon drie dubbel safe zitten nu.
Zoveel rust :yellow_heart:

4 likes

Heeft iemand een site of kan iemand zelf uitleggen hoe bieden en een hypotheek aanvragen nou precies werkt?

Want ik las ergens dat je eerst biedt en dan de hypotheek regelt, maar wat nou als je iets tekent en je kunt de hypotheek niet eens rond krijgen? Ik snap dat je van te voren kijkt hoeveel je kunt krijgen.

Ik heb eerst een vrijblijvend gesprek gehad bij de hypotheker om na te gaan tot hoe ver ik kon bieden idd. Na het bieden/acceptatie de hypotheek verder geregeld.

1 like

Je tekent 99/100 gevallen met voorbehoud van financiering. Lukt t niet binnen die termijn (6-8wkn meestal), dan wordt het koopcontract ontbonden en zit je dus nergens aan vast.
Maar handig is als je eerst met een hypotheek adviseur gaat kletsen, weet wat je kan lenen en alle papieren al beetje aanlevert. Nadenken over welke hypotheekvorm je wilt, voor hoelang je de rente wilt, hoeveel je kan en wil inleggen etc.

Dan drukt hij alleen nog op enter bij een leuke bank :slight_smile:

2 likes

Oh fijn dat het proberen de financiering rond te krijgen zo lang mag duren, ik was ergens bang dat je dat binnen een week moest fixen ofzo.

@Rookie Wij moeten opnieuw zo’n gesprek voeren, er is (positief!) nogal wat veranderd aan onze inkomens. De vorige keer viel het bedrag heel erg tegen haha

1 like

4-6 weken is overigens ook niet gek voor financieringsvoorbehoud en het klinkt lang, maar het kan daadwerkelijk ook echt wel die weken duren. Dus het beste heb je al een orientatiegesprek gevoerd voordat je ergens op gaat bieden.

Je kunt bij de Rabobank ook een hypotheekdossier aanmaken, gewoon online en dan vul je al je gegevens in en dan maakt ie alvast een globale berekening. Je zit verder ook nergens aan vast

1 like

Ja daag, ze hadden zelf beter het koopcontract en lijst met roerende zaken door moeten nemen. Er is helemaal geen sprake van ‘ineens niet meer’… Ik vind dat jullie verkoopmakelaar het niet echt handig heeft gedaan, maar hij behartigt niet hun belangen - dan hadden ze zelf een aankoopmakelaar moeten nemen.

Ik snap ook niet dat de kopers nu nog verder willen onderhandelen (tafels en stoelen voor een vriendelijk prijsje overnemen), want de onderhandeling is al gedaan toen het koopcontract werd opgesteld.

2 likes

zodra je het bedrag weet, kun je huizen gaan zoeken.
maar let op: ook als je bedrag van 256 mag lenen, en je vindt een mooi huis wat te koop staat voor 250 betekent het niet dat je automatisch safe zit. Het huis moet namelijk nog getaxeerd worden en als het maar getaxeerd wordt op 245 bijvoorbeeld, gaat de bank je ook maar 245 lenen. Daarnaast kun je voor overbieden ook niet bijlenen.

1 like