Huizentopic

Jeetje wat een puinhoop heeft jullie makelaar er dan ook van gemaakt zeg! Maar eerlijk is eerlijk, als koper hadden zij ook best wat beter kunnen opletten, het is echt niet logisch om ervan uit te gaan dat al dit soort spullen achterblijven als dit niet expliciet wordt genoemd in de lijst van zaken. Zelfs bij je eerste huis mag je toch iets meer ‘voorwerk’ verwachten

Ik zou wel denken nu: ok logisch dat zij dan een stuk meer geboden hebben dan de rest als ze denken al die extra’s erbij te krijgen. Die makelaar van jou is een schlemiel, die jongen en meid zijn ook niks te verwijten zoals je zelf eerder al schreef. Dit weet je als first time huizenkoper echt niet inderdaad. Ik zou echt een extreem slechte reactie over die makelaar achterlaten (mits je nu echt zelf klaar bent met kopen en verkopen de komende X jaar :rofl:)

6 likes

Gisteren de eerste kijker, en… ze hebben de vraagprijs geboden :scream::ok_hand:t2:

Vandaag nog een kijker, en dan besluiten! Wat een rust geeft dit zeg…

11 likes

Superfijn! Kan ik mij zo goed voorstellen dat dat veel rust geeft.

Gefeliciteerd! Op naar instagram en pinterest :laughing:

1 like

Voor ons is corona ook goed gegaan. Alle opties van de nieuwbouwoning waren vergeven. Toen kwam corona en alles was weer open.
Nu hebben we de mooiste woning (imho) met de diepste tuin en vrij uitzicht.Tegen een redelijke prijs.
We hebben de hypotheek voor 20 jaar vast gezet met 2.0% rente.
jeej

23 likes

als ik onze makelaars moet geloven, is het nog steeds gekkenhuis.

Ik werk bij een notariskantoor en de toestroom van koopcontracten is (bij ons) absoluut niet minder geworden sinds corona. Echt absurd.

Ik ben er alleen maar blij mee haha. Kom maar door met die overwaarde haha.

Ons huis heeft idd niet op funda gestaan, eerst via interne wegen van de makelaar, en lijkt dus goed te gaan :crazy_face:

Zal de impact van corona op de huizenmarkt niet pas later komen? Er zijn nu volgens mij nog relatief weinig mensen hun baan kwijt bijvoorbeeld, misschien dat als er dadelijk bedrijven gaan omvallen en mensen hun baan kwijt raken, dat je het dan pas merkt op de huizenmarkt.

Ja we hebben verschillende mensen gevraagd en die zeggen allemaal:

De krapte zal opzich niet zomaar verdwijnen
Maar: de hypotheek rente wellicht wel stijgen. En economische crisis zal zorgen dat meer mensen zonder baan komen/zitten. Vooral voor ondernemers wordt het nu nóg moeilijker een hypotheek te krijgen, want ze gebruiken je laatste 3 jaren als cijfers en als dit jaar dan zooo vies tegenvalt…

Maar goed zij zeiden dus dat het voor starters niet super veel verschil maakt. De rente stijgt dan iets: dus je kan minder lenen met hetzelfde geld. Maar de huizenprijzen iets dalen dus je kan hetzelfde huis kopen voor je geld.
Ook zei de makelaar; op een huis als dat van jullie heb ik normaal 30-40 kijkers als je open huis mag doen. Als 50% van de mensen failliet gaat, zijn dat er alsnog 10-20… dat is gewoon nog altijd veel

1 like

Ik hoor best veel wisselende verhalen. Mogelijk probleem zit hem in dat mensen straks geen vertrouwen meer hebben en de portemonnee sluiten. De groep die nog kan kopen, koopt misschien niet in economisch baggere tijden. Al helemaal niet voor de huidige prijzen. Als om mij heen veel mensen hun baan verliezen, is een nieuw huis (en dus nieuw financieel risico), niet is waar ik naar op zoek ga als het niet noodzakelijk is. Ook als het technisch gezien nog prima kan. Denk dat het uiteindelijk niet goed te voorspellen valt, maar dat een klein beetje voorzichtigheid nooit verkeerd is.

Ja dat denk ik idd ook. Maar denk dus wel dat dat voor starters minder snel zal opgaan, als je wilt kopen en je huurt nu (voor een vermogen) of woont nog beide bij je ouders enzo, dan wil je denk ik niet een jaar wachten als het niet hoeft.

Maar doorschuivers (zoals wij), zouden zeeeeeker blijven zitten ja. Wij hebben dus ook die voorzichtigheid genomen en toch maar alvast te koop gezet, ondanks dat we dus geen idee hebben we dan heen moeten in november met 2 kids :see_no_evil:

1 like

Ik las laatst dat in mijn stad 17.000 woningzoekenden zijn, terwijl er nu 350 woningen te koop staan. Al zou 95% van die zoekers afhaken, dan is er nog niet genoeg aanbod om aan de vraag te voldoen.
Ik denk dat er op individueel niveau best dingen kunnen verschuiven door deze crisis, maar op macro niveau is het woningtekort niet zomaar ineens weg door een beetje economische tegenspoed.

2 likes

deze snap ik even niet, als het “maar 50.000” scheelt? dat is een half ton toch… Daarmee kom je vaak in een heel ander segment of andere wijk terecht haha

en @HenkdeMol ik zou een keertje door de wijk lopen/fietsen, dan weet je wel of je jezelf er zou zien wonen!

1 like

Wij hebben net een eerste extra aflossing gedaan van de hypotheek. Pfff. Zo volwassen. :sweat_smile:

7 likes

Ja dat is denk ik ook wat ze zegt. Een standaard rijtjeshuis dat vanbinnen wel mooi afgewerkt is of voor 50.000 euro meer een semi vrijstaand huis dat aan de buitenkant aan hun verwachting voldoet. Dan zou ik toch voor dat laatste gaan als ze dat kunnen betalen.
En 50.000 klinkt wel veel ja, maar als je met 2 bent kun je dat vaak wel binnen de 5jaar sparen toch?

Ik las ook in een rapport dat de verwachting is dat de huizenmarkt niet heel erg geraakt wordt. Je zag ook de huizenprijzen in grote steden nu en vorig jaar. Was wel erg interessant om te lezen.

Maar is wel een groot budget toch!! Dat moet wel lukken dan