Huizentopic

De kijkers van vandaag waren ook positief en gaan van het weekend hun bod uitbrengen hebben ze gezegd.

Maar ze vroegen of de vloer onder de keuken door was gelegd. En toen moest ik echt even slikken dat iemand onze met de hand op maat gemaakte keuken dus misschien eruit wil hebben :crazy_face::see_no_evil:.
Haha alsof iemand echt aan MIJN keuken komt … maar dan is die keuken natuurlijk niet meer van mij :see_no_evil:

8 likes

Ik vraag me zo erg af, of hoe het gepromoot wordt op de media dit ook een effect heeft op het gedrag van mensen in dit opzicht. Wel kopen, niet kopen, wel verkopen & niet verkopen. Als maar genoeg gezegd wordt dat het niet instort, gebeurt dat inderdaad wel nooit!

Ja daar ben ik het zeker mee eens! Ik las zelf een stuk dat echt gebaseerd is op cijfers dus dat komt wat minder over als ophitsen. Maargoed als het maar vaak genoeg verspreid wordt dan zal men er naar handelen.

Ja! We hebben gewoon ons huis verkocht!!

En, de makelaar heeft een beetje betere connecties de aannemer, en die heeft dus gebeld. En toen belde ie ons:
“Ik heb gebeld naar de aannemer, en mag uiteraard niks zeggen over eventuele oplevering. Maar… ik heb geregeld met de kopers van jullie huis dat ze, voor hetzelfde geld, tot 1/12 ipv 1/11 willen wachten.”

Dus ik verwacht… dat de aannemer iets gezegd heeft over oplevering :crazy_face::ok_hand:t2:, en dat we gewoon drie dubbel safe zitten nu.
Zoveel rust :yellow_heart:

4 likes

Heeft iemand een site of kan iemand zelf uitleggen hoe bieden en een hypotheek aanvragen nou precies werkt?

Want ik las ergens dat je eerst biedt en dan de hypotheek regelt, maar wat nou als je iets tekent en je kunt de hypotheek niet eens rond krijgen? Ik snap dat je van te voren kijkt hoeveel je kunt krijgen.

Ik heb eerst een vrijblijvend gesprek gehad bij de hypotheker om na te gaan tot hoe ver ik kon bieden idd. Na het bieden/acceptatie de hypotheek verder geregeld.

1 like

Je tekent 99/100 gevallen met voorbehoud van financiering. Lukt t niet binnen die termijn (6-8wkn meestal), dan wordt het koopcontract ontbonden en zit je dus nergens aan vast.
Maar handig is als je eerst met een hypotheek adviseur gaat kletsen, weet wat je kan lenen en alle papieren al beetje aanlevert. Nadenken over welke hypotheekvorm je wilt, voor hoelang je de rente wilt, hoeveel je kan en wil inleggen etc.

Dan drukt hij alleen nog op enter bij een leuke bank :slight_smile:

2 likes

Oh fijn dat het proberen de financiering rond te krijgen zo lang mag duren, ik was ergens bang dat je dat binnen een week moest fixen ofzo.

@Rookie Wij moeten opnieuw zo’n gesprek voeren, er is (positief!) nogal wat veranderd aan onze inkomens. De vorige keer viel het bedrag heel erg tegen haha

1 like

4-6 weken is overigens ook niet gek voor financieringsvoorbehoud en het klinkt lang, maar het kan daadwerkelijk ook echt wel die weken duren. Dus het beste heb je al een orientatiegesprek gevoerd voordat je ergens op gaat bieden.

Je kunt bij de Rabobank ook een hypotheekdossier aanmaken, gewoon online en dan vul je al je gegevens in en dan maakt ie alvast een globale berekening. Je zit verder ook nergens aan vast

1 like

Ja daag, ze hadden zelf beter het koopcontract en lijst met roerende zaken door moeten nemen. Er is helemaal geen sprake van ‘ineens niet meer’… Ik vind dat jullie verkoopmakelaar het niet echt handig heeft gedaan, maar hij behartigt niet hun belangen - dan hadden ze zelf een aankoopmakelaar moeten nemen.

Ik snap ook niet dat de kopers nu nog verder willen onderhandelen (tafels en stoelen voor een vriendelijk prijsje overnemen), want de onderhandeling is al gedaan toen het koopcontract werd opgesteld.

2 likes

zodra je het bedrag weet, kun je huizen gaan zoeken.
maar let op: ook als je bedrag van 256 mag lenen, en je vindt een mooi huis wat te koop staat voor 250 betekent het niet dat je automatisch safe zit. Het huis moet namelijk nog getaxeerd worden en als het maar getaxeerd wordt op 245 bijvoorbeeld, gaat de bank je ook maar 245 lenen. Daarnaast kun je voor overbieden ook niet bijlenen.

1 like

Onder NHG niet toch? Op hun website:

-edit- o sorry, ik las te onzorgvuldig haha. Taxatiewaarde = koopsom in jouw voorbeeld

ja dat wel, maar veel huizen in utrecht bijvoorbeeld worden getaxeerd op 280, staan op funda voor 300 en gaan weg ergens tussen de 320 en 340.

1 like

ja de situatie hoe jij het schetst is wel uitzonderlijk, vaak laten mensen het huis taxeren om de vraagprijs te bepalen, dus de kans dat een huis voor een bedrag lager dan de taxatiewaarde te koop staat is niet erg hoog haha

1 like

Echt, wat een bizar verhaal is dit. Heb je VEH al ingeschakeld en/of heb je rechtsbijstandverzekering? Aan de andere kant: voor de stoelen zou ik niet toegeven, de fout ligt toch ook bij de kopers zelf (en je makelaar…)

Ik zou idd die mensen benaderen…

Wij hebben ook wat meeverkocht en vroegen ook aan de makelaar bijv: wat als ons huis eerder opgeleverd wordt en we er eerder uit kunnen, willen ze dat dan?
En willen ze bijv nog een paar keer langskomen om dingen op te meten? Dat we dat oké vinden enz.

Toen zei de makelaar: je tekent eerst, en als alles straks niet meer ontbonden kan worden, ga je gewoon een keer koffie drinken met z’n vieren. Eventueel op 1.5m en ga je al dit soort afspraken maken.

Dus… ik zou zeggen: makelaar heeft gedaan wat ie moest doen. En bespreek het rechtstreeks. En dan kunnen zij eventueel terug naar de makelaar dat die voor hun niet gedaan heeft wat ie had moeten doen…

Wij mogen dus niet in ons huis om in te meten. Dat is het goed recht van de verkopers, maar ik vind het zo ontzettend jammer!

Aah das balen…
Ja wij hebben dat wel meegegeven dat we daar voor open staan, omdat we natuurlijk best de passeerdatum wat verder op hebben liggen… En dat zelf heel fijn zouden vinden :see_no_evil:

Niet dat ze te pas en te onpas naar binnen komen dan, maar gewoon als ze iets willen meten of visualiseren afspraak maken :slight_smile:

Ik heb goede hoop dat ze er binnenkort wel voor open staan, nu ze de sleutel hebben van hun nieuwe huis.

Maar goed, als ik het vraag maken ze foto’s voor me. Zijn geen onaardige mensen. Alleen i.v.m. een vergunning wil ik er graag even in.

Heb een huis gekocht en het krap 30 minuten gezien :grimacing:

1 like

Dat blijft ook eigenlijk gek! Wij hebben vrijdag de overdracht en we zijn ook maar twee keer heel kort wezen kijken (de bezichtiging en de bouwkundige keuring). Dus ik vind het ook wel spannend! Ik ben ook benieuwd hoe ze het achter laten en of er nog dingen anders zijn dan verwacht.
De verkopers hebben tussentijds nog wel wat voor ons opgemeten, daar was ik in ieder geval heel blij mee. Misschien kun je dat ook aan ze vragen?

1 like