Huizentopic

Ja, dat doen ze wel hoor! We hebben ook de bouwkundige tekeningen gekregen van ze.

Dus voor jou is het bijna zo ver, spannend!
Moet er veel gebeuren?

1 like

Nee eigenlijk niet! Alleen maar schilderen en er is ƩƩn kamer met behang, dus daar gaan we het behang afstomen, maar het huis is verder helemaal netjes!

2 likes

Ik heb een huis gekocht dat lager dan de woz waarde te koop stond en waarbij hij 40.000 euro hoger is getaxeerd dan de vraagprijs.

1 like

Het ligt er maar net aan wat je wil en of je het door een aannemer of losse bedrijven gaat laten doen.
En of je zelf handig bent.

Wij hebben in 2018 een (hele grote) keuken gekocht voor 10.000€ maar wel op maat gemaakt van hout en granieten werkblad door een bevriende interieurbouwer. Normaal betaal je dan denk ik tussen de 12.000 en 15.000.

De badkamer in 2018 (ook vrij groot. Inloopdouche, wastafel, bad, vloerverwarming en 1x1meter tegels) voor zo’n 9.000€ maar dit was zo goedkoop omdat we het zelf geplaatst hebben. Normaal ben je daar ook meer voor kwijt.

Stucken en schilderen van het hele huis (3 verdiepingen) was rond de 10.000€. Maar ook alleen die prijs omdat het een bekende van ons is.

Je kunt wel kijken naar de prijzen van keukens en badkamers maar hou in gedachten dat er waarschijnlijk ook leidingen moeten worden gelegd/aangepast. En je muren moeten ook aangepast worden. Denk ook aan afvoerkanalen voor je afzuigkap etc. Dat kost ook allemaal veel geld.

Heb je mensen in je kennissenkring die handig zijn?
Dat scheelt enorm in de kosten.

Of bij een aannemer een offerte aanvragen zodat je enig idee hebt op wat voor kosten je kunt rekenen.

3 likes

We hebben besloten om toch maar de badkamer te gaan doen. Gisteren wat moois uitgezocht. Nergens op bespaard, dus aankomend 5 jaar niet op vakantie! Maar zo blij :grin:. Nu is het huis echt af!

7 likes

Ben ik weer met m’n huizenjacht! Bij onze eerste keer bieden zijn we helaas overboden. Nu hebben we een nieuw huis op het oog. Het huis is al 2 keer verkocht, maar beide keren ging de financiering niet door in verband met corona. De makelaar vertelde dat het beide keren voor ā€œmeer dan 10k boven de vraagprijsā€ is verkocht. Dat heeft hij natuurlijk gezegd bij alle bezichtigingen, dus ik ga er nu vanuit dat iedereen die het wilt hebben minimaal 10k boven de vraagprijs biedt. Mijn vriend wilt nu met 15k overbieden, zodat we een grotere kans maken. Ik vind het zo stom dat we ons zo laten opjagen, maarja, als we het niet doen, doet iemand anders het misschien wel en hebben wij niks. Vind dit zo’n rotsituatie.

Is het mogelijk om volgende week gewoon de makelaar op te bellen en vragen of er al biedingen binnen zijn? Of hoeveel wij moeten bieden om kans te maken? Of is dat not done/gaan ze die informatie niet geven?

Je kunt dit altijd proberen maar kleine kans dat ze die info geven. Je maakt wel meer kans als je een aankoopmakelaar hebt die voor je informeert maar zelfs dan zeggen ze het niet altijd.

@C3PO
Ja hoor! Ik weet niet of ik je kan helpen maar je mag me altijd DM’en.

2 likes

Hierbij is aankoopmakelaar wel echt fijn. Bij ons ging ie bellen en dan zeggen goh we willen dit bieden, zal ik dat op de mail zetten. En dan zei de verkoop makelaar ja, zou je kunnen doen maar misschien nog iets hoger haha. Zodat we het zijn geworden. Onze makelaar zei ook ik kom er vanzelf achter hij zit te liegen want zij zien daarna wel verkoopprijs geloof ik. Maar begrijp hieruit dat je geen makelaar hebt, zou dus wel bellen voor de zekerheid maar denk dat ze niet al teveel prijs willen geven.

Jullie hebben wel gelijk dat de makelaar niet in ons belang handelt. Zelfs als we hem bellen en wat informatie krijgen, weten we niet of dat waar is. Ik moet ook zeggen dat ik een hele sterke ā€œonbetrouwbaar verkoopmannetjeā€-indruk van hem kreeg :sweat_smile: En misschien zorgt dat er een beetje voor dat ik nu bang ben om erin te worden geluisd.

@ferris Wij hebben inderdaad geen aankoopmakelaar. Als wij zouden bellen, weet ik eigenlijk niet of het antwoord ons echt gerust zou stellen.

@Victoria, jouw laatste punt is wel echt een goede reminder. Het belangrijkste is inderdaad ons gevoel bij het huis, wat wij het waard vinden, en of we inderdaad blij zouden zijn als een hoger bod wordt geaccepteerd. De rest zou minder uit moeten maken

2 likes

Kan je zonder obv financiering bieden?
Voor ons als verkopers zou dit ECHT een must zijn om te weten. Dan ben je eindelijk van die onzekerheid af, en die is vast groot na 2x niet doorgaan.
Misschien dat de makelaar weet hoe zij daar in staan? Wij hebben wel tegen elkaar gezegd dat als de ene partij 350 biedt met obv en de ander 340 zonder… dat we gaan voor zonder.
Juist omdat dat nu zo onzeker is

Wij hadden aangegeven bij de verkopend makelaar dat we de financiering al door hadden genomen met de hypotheekadviseur en dat hij het op korte termijn kon regelen.

Dus wel geboden o.v.v financiering, maar wel wat meer garantie dan dat ze die informatie niet hadden.

Er was ook niets aan gelogen. De adviseur hoefde letterlijk nog iets aan te vinken en iedereen was blij.

Makelaars zijn sowieso niet te vertrouwen. Gelegaliseerde maffia, bouwers overigens ook maarja. Zoals je al zei: nobody gifs a fuck.

5 likes

Wij hebben een gesprek gehad met onze hypotheekadviseur, waarin hij aangaf wat onze maximale hypotheek zou zijn. Het bedrag dat wij zouden bieden valt daar binnen. Maar om nou zonder voorbehoud van financiering te bieden vind ik een groot risico. Ik denk eerder dat wij het aanpakken zoals @Waterverf ok zegt, gewoon aangeven dat we dit bedrag hebben besproken.

@ezw Ik word echt naar van dit soort verhalen. Heb om me heen ook al vaker gehoord dat bieders echt tegen elkaar worden uitgespeeld. Het is nu gewoon een verkopersmarkt en blijkbaar kan dat dan allemaal. Wij proberen dit hele proces zo verstandig mogelijk aan te pakken, maar hierdoor lijkt het alsof je het bijna niet goed kan doen.

Ooh nee dan zou ik het niet doen nee.

Soms ben je in de luxe positie dat dat kan, zullen niet veel kopers zijn maar had gekund :see_no_evil:

Ik voel me echt een kneusje, maar ik ga dus volgende week vrijdag tekenen voor mijn huis en ik weet echt niet waaraan ik me kan verwachten? Ik zit met zoveel vragen maar heb het gevoel dat er niet echt een instantie is waarbij ik terecht kan. Ik verhuis van mijn bemeubelde studentenkamer naar dit huis, dus ik heb quasi geen meubels, maar wel een comfortabel luchtbed. Kan ik meteen nadat ik de sleutels krijg volgende week al mijn intrek in het huis nemen of is dat dom en moet ik profiteren van het feit dat ik nog een kamer heb waar ik rustig kan verder wonen tot september? Hoe zit dat met elektriciteit/water/gas? Wordt dat contract overgezet op mijn naam? Etc.
:pleading_face: Ik ben hier echt nog niet oud genoeg voor.

Omg wat is dat überhaupt? Ik kende de term niet eens

Jemig je zult voor je beroep maar zoveel ā€˜moeten’ liegen om geld te verdienen. Of willen.

Voor zover ik weet moet je gas water licht zelf nog afsluiten als het nog nergens op jouw naam staat. Je kunt googlen op gas water licht vergelijken als je vergelijkingssites zoekt en die kunnen je verder verwijzen naar de sites van de instantie waarbij je het af wilt sluiten.

En zelf zou ik in jouw situatie eerst alles zo ideaal mogelijk klussen en inrichten en dan intrek nemen in het huis, tenzij je bijvoorbeeld een geheel instapklare woning hebt of op een veel betere locatie gaat wonen. Per de dag van het contract is het huis van jou, tenzij anders afgesproken. Heb je een fijn huis gekocht?

Ik moest zelf idd energie regelen en ook internet/tv. Moest me ook aanmelden bij de provinciale waterdinges! En qua verhuizen, je moet doen waar je je zelf prettig bij voelt. Ik zou zelf de tijd nemen denk ik.

Ik heb echt eeuwig wantrouwen tegenover makelaars. Ons bouwproject werd ā€œverlootā€, maar wel loting waarbij je al je info moest geven (salaris, spaargeld, baan, werkgever, huidige huis koop/huur). Het idee (ism gemeente) was om de appartementen voor een lage prijs te verkopen, zodat kopers ze zelf zouden afbouwen. Kan je nu dus op funda zien dat er woningen al verkocht waren nog voordat de uitslag van die loting er was. Na de oplevering zijn er woningen geweest die zonder dat ze bewoond zijn voor meer dan een ton meer zijn verkocht.