Huizentopic

Vaak is er in het huis al water en elektriciteit omdat het is aangesloten door de vorige bewoner. Wel verstandig om het nu al uit te zoeken en af te sluiten. Wij waren zelf water vergeten maar hadden nog een maand water :speak_no_evil:

Voor de sleuteloverdracht deden wij nog een rondje met de verkopende makelaar door het huis om alles even na te lopen en de waterstanden op te meten enzo. Met het tekenen loopt de notaris alles met je door en als je de sleutels in handen hebt dan kan je doen wat je wilt!

Als je waarde hecht aan WiFi zou ik nu al kijken en vergelijken, bij sommige providers duurt het namelijk even voor ze zo’n box kunnen bezorgen. Dan heb je dat alvast geregeld! In mijn studentenkamer heb ik eens 3 weken moeten wachten op t-mobile en toen ā€˜ie het niet deed nog eens 2 weken op een monteur. Bij ziggo gaat het wel snel.

Qua gemeentebelastingen ed gaat dat vrij automatisch door de koopovereenkomst.

Hopelijk is het nu wat duidelijker! Ik heb in februari m’n eerste appartement gekocht :sweat_smile:

Je hoeft er natuurlijk niet per direct in, maar ik zie geen reden om je studentenkamer aan te houden, want dan zit je met dubbele lasten.
Echter, heb je zo te lezen jouw huur nog niet opgezegd dus dat kun je het beste wel zo snel mogelijk regelen. Meestal zit je namelijk nog met een opzegtermijn van minimaal een maand. Je moet gas/water/licht en televisie/internet allemaal zelf afsluiten, hiervoor zou ik inderdaad een vergelijkingssite gebruiken zodat je een mooie prijs afspreekt.
Mocht je willen schilderen zou ik dat inderdaad doen wanneer het huis nog leeg is, dat is wel zo makkelijk, dan hoef je geen meubels af te dekken.

Klein paniekmomentje toen ik je berichtje las haha. We hebben nu bijna een maand de sleutels van ons (nieuwe) huis, maar ben inderdaad ook vergeten water af te sluiten.
Dank je wel dus voor de reminder :joy:

1 like

Hahaha lang leve het forum! Bij ons was het ook: ā€˜zeg dat water… dat is toch niet gratis? Waarom betalen we dan niks?’

1 like

In mijn hoofd ging dat samen met de waterschapsbelastingen ofzo, maar nooit bij stilgestaan dat de kosten natuurlijk ook afhankelijk zijn van je gebruik. In het kader van dingen waar je laat achter komt haha

1 like

Hoeveel zou je betalen voor g/w/l en internet voor een appartement van zo’n 60m2? Ik ben op dit moment op zoek naar een appartement maar ik word er gek van dat ik overal excl zie en dus geen idee heb hoeveel het me in totaal gaat kosten…

Verschilt natuurlijk heel erg naar gelang je gebruik, hoe goed is het appartement geĆÆsoleerd, heb je CV of stads/blokverwarming etc. Maar het Nibud geeft wel gemiddelden: https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/

2 likes

Thanks! Dit geeft me een goed beeld (en een halve hartaanval want particulier huren wordt nu nog duurder dan ik dacht hahah)

@Frambozentaartje @Stars thanks beiden! Gemeentebelasting weet ik inderdaad al, ik woon nu in een studentenstudio van 22m2 en betaal €550 per jaar voor 1 persoon (!!!). Dus die had ik er sowieso er al bij berekend. Maar thanks, dit geeft me perspectief!

1 like

ik dacht ergens te lezen dat deze kopers 24k meer hadden geboden dan de runners up? Dan zou ik ze daar verder niet meer moeilijk over doen. Dat verschil is namelijk bi-zar en ik zou dan gewoon denken: BOEIE fuck it

12 likes

In mijn straat hebben een aantal buren het plan opgevat om de kruipruimtes uit te laten bouwen tot souterrain. Hier heb ik ook wel oren naar, dan hoeven we voorlopig ook niet te verhuizen!
Iemand hier ervaring mee?

@SeatLeona ik ben het hier wel mee eens. Ik snap echt supergoed dat het je om het principe gaat en dat het niet jullie fout etc is, maar kan het nog misgaan hierop? Dat zou ik echt niet riskeren voor iets wat een schijntje op het ā€˜grote bedrag’ is…

Dus omdat er kopers zijn die een achterlijk bedrag bieden en zo ongeveer het grootste contract dat ze in hun leven gaan tekenen niet goed lezen, moet je je meubels maar gratis weggeven? Die mensen krijgen precies waar ze voor getekend hebben, een huis voor de prijs die ze ervoor over hadden.

10 likes

Denk alsnog dat het die mensen niet te verwijten is (1 van de 2 spreekt niet eens NL?). Blijft bij de makelaar. Maar je kunt dan of kiezen je er keer op keer ontzettend over op te winden of gewoon eieren voor je geld kiezen en het op dat gebied in elk geval afsluiten :woman_shrugging:. Verhuizen is al stress genoeg lijkt me zo.

Je bent hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele bedrag dat daar onderaan de streep staat, dat je bij het huren van een sloepje voor 3 tientjes niet elke regel uitpluist snap ik nog wel, maar als je voor honderdenduizenden euro’s tekent lees je toch exact door wat je tekent? En als je niet kan lezen of je spreekt de taal niet moet je zorgen dat iemand voor jou leest (en dan niet vertrouwen op degene die betaalt wordt om de belangen van de ander te behartigen), dat is voor deze mensen nu helaas een dure levensles gebleken.

Ik zou me er ook over op kunnen blijven winden dat iemand die je een smak geld betaalt z’n werk niet doet en dan ook nog probeert om (naast het riante bedrag dat je sowieso al aan ze over moet maken) ook nog even de financiĆ«le afwikkeling van hun probleem in jouw schoenen te schuiven.

Ja dat vind ik ook hoor, die makelaar zou echt ergens aangegeven moeten worden :woman_shrugging:. Kan me goed voorstellen dat die mensen hebben gedacht dat het een inbouwkast was en de makelaar er gewoon niks over heeft gezegd. Dan kun jij als koper dus tekenen voor iets terwijl het uiteindelijk dus anders blijkt te zijn. Tafel en stoelen zijn sowieso inboedel, overduidelijk. Maar een op maat gemaakte kast in bijv. een nis kan ook inbouw zijn, aan de makelaar dat netjes aan te geven

Wat mij daar het meest van tegen zou staan js dat die makelaar een paar duizend euro krijgt voor zn werkzaamheden (althans, 1.5% is niet ongebruikelijk).
Dus van die 24K, snoept hij ook lekker bijna 400€ mee… Ik snap dus niet dat hij niet met oplossingen in die hoek komt…
Zo van: geef die mensen die kast en we verminderen de courtage wel ofzo.

8 likes

100% waar hoor. Maarja, de makelaar klinkt uit alle verhalen sowieso als een onprofessionele sukkel, dus die doet natuurlijk niks wat zijn eigen portemonnee benadeeld

1 like

Wellicht de NVM contacteren? Zit hij daarbij?

Kun je niet gewoon de makelaar negeren vanaf nu? Jullie contract is getekend. Klaar. En jullie hebben gewoon gelijk naar mijn idee.