Zeker doen en daarna gewoon negeren hoor! Niet jouw probleem.
Meestal zeggen de huidige bewoners GWL op en moet je dit zelf nog afsluiten. Kun je nu al doen met ingangsdatum vanaf het moment dat je eigenaar bent. Denk ook aan internet/tv en inschrijven bij de gemeente.
Als je googled zijn er hele handige checklists te vinden voor het verhuizen naar een koopwoning. Succes en vooral veel plezier!
Dit is ook wel eens fijn om te horen haha. Mijn vriend en ik hebben donderdag een gesprek met de hypotheekadviseur zodat we daarna gericht kunnen gaan zoeken
Wat zei hij?
Fijn dat u er mee aan de slag gaat meneer de makelaar
Wie van jullie heeft er alleen een huis gekocht? En dan eigenlijk ook direct vanuit je ouderlijk huis, waarbij je dus nog geen meubels en dergelijke hebtâŠ
Ik heb zelf namelijk geen idee met wat voor bedragen ik rekening moet houden qua spaargeld. Wanneer ik dus zegmaar echt kan beginnen met kijken naar huizen. Ik wil geen geld âweggooienâ aan huur en ben single, dus samen kopen is natuurlijk geen optie. Dus ik vroeg mij eigenlijk af hoeveel jullie kwijt waren aan kosten qua kopen van het huis, en kosten qua inrichting? Ik heb geen hele dure smaak, maar ik zou wel alles moeten kopen. Van bank tot toiletborstel. Als je dat liever niet zo openbaar zegt dan mag je me ook pbâen hoor!
Begin in juli pas aan mijn eerste âgrotemensenbaanâ dus het is sowieso wel een toekomstplan hoor, maar ik wil wel enigszins voorbereid zijn haha. Vind het nu ook nog te vroeg om naar een hypotheekadviseur te gaan.
Je kunt het zo gek maken als je zelf wil, als je in een klein appartementje gaat wonen waar al een vloer ligt en de gordijnen blijven hangen betaal je bijna niks. Ga je in een groot nieuwbouwhuis wonen kun je al makkelijk âŹ10.000 aan verf, vloeren en raambekleding kwijt zijn.
Als je al je familie en vrienden vraagt wat ze nog op zolder hebben staan heb je een gratis inrichting, maar je kan ook âŹ20.000 aan een bank uitgeven.
Ik zou eens op de site van een bank kijken met wat je verwacht te gaan verdienen en wat je daarmee ongeveer voor hypotheek kunt krijgen, dan kun je gericht rondkijken wat voor soort huis je daarvoor kunt kopen in jouw omgeving, en kun je uitrekenen hoeveel je voor de kosten koper ongeveer moet sparen. Dan kun je misschien ook vast bekijken of je met jouw budget een kant-en-klare woning kunt kopen, of dat het meer een opknapper wordt, dat bepaalt dan ook al weer voor een deel hoeveel geld je nodig hebt voor het inrichten. Meubels kunnen in het begin ook prima afdankertjes en kringloopvondsten zijn die je met de tijd vervangt door dingen die je zelf uitkiest, ik vind het zelf sowieso leuker om een inrichting bij elkaar te sparen.
@Tamara deze vraag stelde ik aan het begin ook, maar hier kun je gewoon bijna geen antwood op geven omdat iedereen een andere situatie heeft. Koop je een appartement, eengezinswoning of nieuwbouw? Dat scheelt enorm. Hieronder deel ik wel het lijstje. Wil je even reageren als je het hebt gezien (de spoiler)? Dan haal ik het namelijk weer weg!
Fijn dat je het tegen hem hebt gezegd, ben benieuwd of het nog een staartje krijgt.
Wilde trouwens wel iets zeggen over je opmerking dat ie niet van vrouwen zoân reactie is gewend. Ik krijg daar een beetje een nare bijsmaak bij. Het is niet vrouwelijk of mannelijk om voor je rechten op te komen en snap dat je bedoelde dat je het gevoel had dat hij er zo over dacht maar denk wel beter dat we als vrouwen dit beeld ook niet willen bevestigen
Ja, ik ben er echt enorm blij mee! Eerst had ik wel een toxische periode waarin ik nog steeds op immo-sites ging kijken wat er nog te koop was om te vergelijken met mijn huis, een soort rare FOMO terwijl ik gewoon al een huis had gekocht. Toen de coronacrisis begon kreeg ik van sommige mensen te horen âje had beter gewacht met kopen, nu gaan de prijzen naar beneden en kon je voor die prijs iets beters kopenâ, dat was ook niet fijn. Maar nu ben ik echt heel tevreden!
Bedankt voor de reacties iedereen (@mikselke, @Okapi, @george en @Neville). Ik zal een lijstje maken met administratieve to doâs, misschien het enige waar ik zwaar tegenop zie i.v.m. de verhuis
Ik vind het zo leuk dat ik eindelijk kan meepraten in dit topic!!! Niet dat ik echt al nuttige adviezen kan geven, maar toch
Haal maar weg! Dankjewel!
Appartementen zijn er in mijn woonplaats niet, en nieuwbouw lijkt mij te veel van het goede. Dus ik zou wel echt naar bestaande bouw, en dan vooral rijtjeshuis/twee onder een kap willen kijken. Of vrijstaand natuurlijk, maar dat lijkt mij nog onhaalbaarder haha.
Maar ik begrijp wat jullie bedoelen, het hangt natuurlijk heel erg van de situatie af. Maar alsnog fijn om een beetje een beeld hiervan te krijgen mijn vriendinnen zijn ook op het punt dat ze beginnen met kijken, dus niemand heeft nog echt ervaring haha.
Ik heb alleen een nieuwbouwappartement gekocht. Ik had niet voor het volledige bedrag een hypotheek en ik heb alles laten doen. Ik heb eigenlijk niks zelf gedaan. Ik denk dat ik in totaal wel 50k kwijt ben (inclusief bedrag dat ik tekort kwam voor hypotheek, kosten voor notaris, keuken, badkamer/toilet, enzovoorts).
Waauw. Das wel snel!
Want ons dak zit er al wel op, maar ze houden nog steeds vol dat het Q2 2021 wordt haha!
wij hebben vorige keer (& doen nu weer):
Plafond
Muren
Vloer beneden
Keuken
En tijdens muren & vloer doen we badkamer
Tijdens keuken (doet mân pa) leggen we boven vloer op 1e en daarna doen we de zolder (moet nog een kamer extra gemaakt worden)
Ik zou geen houten/laminaat/andere vloer die door vocht beschadigd kan worden leggen als je stuc droogt. Stucwerk is echt heel vochtig (vandaar ook die droogtijd) en je wint er niet extreem veel tijd mee.
En wellicht sowieso overleggen ook, of het niet slim is om je huis even op te stoken. Dat hangt wel af wanneer het opgeleverd wordt en wat voor weer het is.
Maar als je winteroplevering hebt, is het advies wel eens om een week lang even VOL te stoken, dan trekt het vocht er wat beter uitâŠ
Als je na de bouwvak oplevering hebt, en het is de hele zomer al 39C⊠is het niet zo zinnig haha
Het bod dat wij vorige week hebben gedaan is geaccepteerd! Ik wil nog niet te vroeg juichen, want nu moeten we natuurlijk nog financiering regelen en het hele administratieve proces door. Nu ben ik nog te bang dat er ergens iets mis gaat. Maar ik ben hier al zo blij mee!
Omg hoe je het typt zit die vent al in mân irritatie. Wat een Jan de Behanger.
Ik moet nog max één week wachten op een akkoord van werk en kan dan 280 neertellen denk ik. Laat de onderhandelingen maar beginnen
Kijk uit met plinten, radiatorleidingen en of je huis scheef is
Ik wilde je even een PB sturen, maar dat kan niet Mijn huis is deze week opgeleverd, heb wel wat tips al maar ivm herkenbaarheid zet ik het liever niet zo neer.
Jawel, op je eigen avatar klikken rechtsbovenin, naar het envelopje gaan en dan de naam intypen bij nieuw bericht.