Huizentopic

Had even een vraagje wat hebben jullie ongeveer gespaard met een nieuwbouw woning? Ik wil graag met mijn partner een huis kopen, die zou dan over 2 jaar ongeveer klaar zijn maar waar moet je ongeveer aan denken? Het is nieuwbouw van ongeveer 3,5/4 ton

Ik ben echt totaal onbekend op dit vlak dus wellicht is dit een hele domme vraag

Ik had 30k gespaard voor m’n nieuwbouwappartement, maar uiteindelijk bijna 50k nodig gehad. Hierbij zat ook het geld van de notaris, hypotheek en een tekort wat ik had bij de hypotheek (ongeveer 15-20k denk ik).
Edit: het appartement kost 2ton

1 like

Hangt ervan af hoeveel je aan meerwerk laat uitvoeren. Als je mensen kent die handig zijn kunnen ze je misschien helpen en kan het goedkoper (bijvoorbeeld een dakraam Of betegelen of behangen). Uitbouw zou ik direct laten uitvoeren als je dat van plan bent (wij betaalden ruim 25k. Onze buren hebben later het huis gekocht en konden niet meer voor die optie kiezen. Een aannemer gevonden die het wil doen maar dat gaat ze nu ruim 57k kosten).

Wij hebben uiteindelijk nog 40k aan meerwerk meegefinancierd in het bouwdepot. Daarnaast sparen wij ook nog 60k voor inrichting (alles nieuw) en dingen die we niet wilden meefinancieren in het bouwdepot. We zijn bijna 2 jaar aan het sparen (kan ook omdat we nog thuiswonen)

Je kunt het zo duur maken als je zelf wil. Denk er goed over na wat je wil. En tip: maak een begroting wat je denkt kwijt te raken en begin direct met sparen. Houd alles goed bij.

Iemand hier toevallig een idee?
Wat is een beetje de maximale korting die je regulier bij bouwmarkten enz gaat krijgen op laminaat?
Zoals nu heeft K ar wei het voor 25% korting: is dat een beetje de Max?

Ligt aan welk laminaat, standaard is 30% max maar voor sommige soorten 50.
Als je tijd hebt, zou ik gewoon even de folders een paar weken in de gaten houden.

1 like

wij hebbben ook veel meelaten financieren zoals muren, vloeren, keuken, badkamer tuin. Daarnaast nog meerwerk van ruim 45k. Gelukkig hebben we ongeveer 40 a 50k overwaarde dus dat kunnen daarnaast nog uitgeven, als het echt moet.

We nemen nu de huidige inboedel mee en gaan dan langzaamaan nieuwe meubels kopen.

60k voor inrichting? Bedoel je dan meubels, elektronica en dergelijke of ook keuken, badkamer,…?
Wij zijn aan het verbouwen en er zit al heel wat van ons eigen geld in maar moeten ook nog alles kopen van meubels en elektronica, borden, bestek,… maar 60k gaan we niet meer overhebben vrees ik :grimacing:

We hebben niets aan meubels die we meenemen. Dus de totale inrichting, maar ook een deel van de badkamer, elektra, vloer, raambekleding (Dat laatste is echt heel duur hebben we gemerkt, vooral ook omdat wij horren nodig hebben). De waterontharder, het vergroten van de badkamer en het dakraam zitten bijvoorbeeld ook niet in het bouwdepot.

1 like

Wij hebben bij ons nieuwbouw appartement van 4,55 25k mee gefinancieerd en zijn nu hard aan het sparen. Streef is 37k.
Bij ons huis zit nog geen keuken en badkamer is erg basic dus die gaan we ook doen. We hebben ook voor een redelijk groot kookeiland gekozen dus ook wel relatief dure keuken.

Zijn hier meiden die een aankoopmakelaar hebben genomen? Ik en mijn vriend zoeken een huis in een stad in de randstad (niet amsterdam-gekte, maar wel veel overbieden). En we hebben nu best wel wat huizen bekeken en 2 keer gedacht dat we wel een bod zouden willen doen. Maar dan werden we eigenlijk afgeschrikt doordat er dan zo veel interesse was in het huis en door de procedure van inschrijven. Ook hebben we al een paar keer huizen op funda gezien die binnen 2 uur op ā€˜onder bod’ stonden (en we kijken echt 10 keer per dag) die er echt top uitzagen qua onze wensen maar die we dan toch hebben gemist. We weten gewoon niet goed of en tot hoe veel je zou moeten overbieden (het gaat niet zo zeer om wat onze max is qua hypotheek, want dat weten we wel hoeveel we maximaal kwijt willen zijn per maand), maar meer wat het huis waard is en of je dat er ooit nog voor gaat terugkrijgen. Ik vind het zo moeilijk allemaal, maar zou wel echt heel graag iets willen kopen.

Dus we dachten dat een aankoopmakelaar dan misschien een goed idee zou zijn, maar ik vind het zo moeilijk om in te schatten of dat nou echt meerwaarde heeft. Ken maar 1 verhaal van iemand en die was al een jaar aan het zoeken en had toen binnen 2 weken een huis, maar ja… Dat is maar 1 verhaal haha.

Nee, maar als ik er ƩƩn zou nemen, zou ik voor Libero gaan

Natuurlijk neem je die spullen gewoon mee, toedeledokie

1 like

Heeft voor mij wel echt meerwaarde gehad.npuur omdat de makelaar 1 dag voor een huis op Funda kwam al gegevens kon sturen. En ze zijn beter in het spelletje als het om bieden gaat.

Dus ja, ik zou het zeker doen.

1 like

Ons huis is een halfjaar geleden opgeleverd. Voor de keuken, badkamer, muren, meerwerk aannemer (dus andere deuren, elektriseerden etc) en de beneden verdieping vloer hebben wij 38k meegefinancierd in de hypotheek.

Daarnaast zijn we nog steeds bezig met grote uitgaven (zoals achteraf nu een dakraam, komt nog een waterontharder etc, een stalen look a like deur op maat) dat financieren we zelf met ons spaargeld.

Ook alle meubels nieuw gekocht, notaris kosten, houten vloer 1e verdieping en de tuin (niet te vergeten!!) etc hebben we inmiddels ook wel meer dan 30k eigen geld uitgegeven.

Ik zou het ook zeker doen, een aankoopmakelaar kan je juist met dit soort vragen goed helpen. Zoek je toevallig in (omgeving) Utrecht?

2 likes

wij hebben buiten de kosten voor het kopen van het huis nog uitgegeven in het eerste half jaar:

• muurverf: 100 euro
  • parketschuurmachine huren en parketlak: 200 euro
  • eettafelbank + verf: 400 euro
  • 1 muur behang: 250 euro? weet niet meer
  • eettafel: 1700 euro
  • eettafelstoelen: 350 euro
  • buffetkast: 500 euro?

dat was het. dus je kunt ook voor ±3000 klaar zijn. als tegengeluid voor bedragen in de tienduizenden euros. dat is dus bij een bestaand huis. koelkast + bank hebben we tweedehands uit de familie, ik heb het bed uit m’n oude kamer meegenomen etc etc. ohja en ik bedenk me dat we ook een wasmachine hebben gekocht. weet niet meer hoe duur die was.

edit: kleine dingen zoals nieuw dekbedovertrek en plantpotten enzo tel ik natuurlijk niet mee.

1 like

Wij zijn laatst bij een vloerenboer geweest en die hadden in alle prijssoorten laminaat, pvc en echt houten vloeren. We zijn daar uiteindelijk geslaagd voor laminaat voor 25 euro m2 inclusief bezorgen en leggen. In het midden van NL

Volgende week heeft praxis 25% korting op laminaat, maar zij zijn in de basis iets duurder dan karwei en gamma. Tenminste dat idee heb ik.

& @Waterverf

Tnx! We zoeken voor de bovenverdiepingen niet echt iets super bijzonders, hebben destijds (ook nieuwbouw) een hele grote restpartij ergens gekocht, en dat ligt prima. Maar geen idee meer wat we kwijt waren per m2…

Ga de komende weken maar even de folders in de gaten houden :slight_smile:
We hebben nog wel een paar maanden, maar wil het niet hoog zwanger / net bevallen allemaal hoeven uit te zoeken. Zoals het er nu naar uit ziet zullen we namelijk 8-10wkn na de bevalling gaan verhuizen haha (nieuwbouw).

Ik heb het idee dat het elkaar precies opheft. Als je alles bij gamma haalt ben je even duur uit als alles bij praxis, maar onderling zitten er dan best wel grote verschillen tussen. Dan betaal je bij gamma voor de gordijnrails €5 maar zijn de runners €10, en bij praxis zijn de rails dan €10, maar de runners €5, bijvoorbeeld.

1 like

Voor de bovenverdieping doen we denk ik Ikea of Gamma/Karwei huismerk.

Wij gaan juist die tijd voor de bevalling verhuizen, oh joy.