Snap je vragen hoor!
Wij hebben het huis ook gekocht met een schenking. Mijn man heeft nu inderdaad een schuld aan mij. Maar dat wordt uiteindelijk dan ook verrekent als het huis verkocht wordt ect. Dus het niet alsof je dan ineens dat bedrag neer moet leggen (ligt uiteraard aan je aflossing, of huis meer of minder waard is geworden ect).
Voor de andere vragen weet ik het niet zo goed.
Wij hebben van te voren (huis kopen & we gingen ook direct trouwen met huwelijkse voorwaarden) een gesprek gehad met de notaris en die heeft ons allerlei situaties uitgelegd en de evt consequenties (bv ook met overlijden van 1 van de twee, maar ook uit elkaar gaan ect). Vond ik erg verhelderend!
Voor de rest nog als tip: alles vastleggen is ook niet zaligmakend, want zoals hierboven al genoemd, zodra er dan iets wijzigt, zou je eigenlijk weer naar de notaris moeten. Dat doet uiteindelijk niemand, met als gevolg dat al je afspraken alsnog vervallen omdat ze niet meer van toepassing zijn. Het leven is nogal verandelijk, en je kunt niet alle situaties uitdenken en opschrijven.
Maar ik zou een advies van de notaris dus aanraden