Huizentopic

Ik weet niet hoe oud hij precies is, maar als je koelkast zo’n 7-8 jaar oud is dan verbruikt hij inderdaad veel energie. Minder dan een vriezer (voor zover ik weet), maar het is wel zonde geld. Mij gaven ze de tip om voor zover het kan, alle stekkers van apparaten er uit te trekken zodra je van huis weggaat. Dat scheelt zo 30 euro per maand op de energierekening. Moet je net zin in hebben of aan denken, ik ben daar zelf ook laks in. En met een vriezer of koelkast lijkt me dat ook niet heel handig. Maar het schijnt wel echt te schelen.

1 like

Welke elektrische apparaten heb je allemaal behalve koelkast en opladers van telefoon/laptop? Ik heb een aantal maanden geleden alles uit gezocht in mijn studentenhuis, omdat het verbruik opeens veel hoger was. De nieuwe huisgenoot bleek een elektrisch kacheltje te hebben (voor minder dan 10 vierkante meter en verder wel gewone verwarning) en dat verdubbelde ons verbruik ongeveer (maar hij heeft nooit toegegeven dat ding te hebben, maar verbruik ging opeens omlaag), soms zijn het ook apparaten waar je niet aan denkt. Of bijvoorbeeld LED lampen, wij hadden in de keuken en woonkamer gloeilampen hangen. Als je een smart meter hebt kijk dan of het verbruik constant hoog is of juist dat er gekke pieken zijn.

1 like

Zijn er mensen die zelf een huis in de omgeving van Schiphol hebben gekocht, of mensen kennen die er wonen? Ik kom steeds huizen tegen die helemaal niet ver van de landingsbanen liggen (Aalsmeer, Badhoevedorp etc.), maar ik weet niet goed hoe ik er achter kom of ik daar last van ga hebben. Ik heb altijd wel vliegtuigen gehoord op de plekken waar ik tot nu heb gewoond, maar nooit zo dicht op de banen. Rondje Google word ik ook niet veel wijzer van.

1 like

Mijn vaste nieuwe contract is mondeling akkoord! Dus zodra ik de papieren versie heb, kunnen we naar de hypotheekverstrekker.

Moet ik voor of na onze gang naar de hypotheekverstrekker mijn studieschuld grotendeels aflossen en een samenlevingscontract laten opstellen? Like gaan zij advies geven wanneer ik dat moet doen of is het handig om dat ervoor al geregeld te hebben? Het spaargeld heb ik liggen en naar de notaris kunnen we natuurlijk zelf.

Ik heb bij een huis gekeken on zwanenburg. Ik ben er eerst langs gereden toen precies die baan gebruikt werd en door op al meteen het huis afgekeurd. Want ik vind het te veel herrie.
In de zone waar extra geluidsdemping is zijn er sus boxen geïnstalleerd in de woningen. dat is voor ventilatie zonder dat je het raam open zet. Maar vond die dingen herrie maken.

Dus vooral op geluid het huis afgekeurd. Woon nu verder weg van Schiphol. Ik zie wel de vliegtuigen landen, maar ik hoor ze niet.

1 like

M’n vriend wil zelf ik wil met een adviseur. We gaan iig nog wel één keer advies inwinnen, maar weten al welke verstrekker we willen

Spannend! Bij ons ging het ook zo inderdaad, maar het was het meer dan waard! Gewoon goed kijken en ook foto’s maken, dan kun je ‘s avonds nog even alles nalopen!

1 like

Mijn tante woont vlakbij Leimuiden en heeft wel veel overlast. Als ze de was buiten hangt en de waslijnen afdoet met een doekje, is dat doekje gewoon zwart. Nu er minder vliegtuigen zijn merkt ze pas echt het verschil omdat ze er al zolang woont. Mijn ouders wonen bij Leiden en daar hoor je wel vliegtuigen maar verder niet onwijs last ofzo.

1 like

Behoorlijk! We hebben 26 duizend euro overboden, maar dat is in onze buurt helaas echt nodig. We wonen er nu net een paar weken en het is het geld meer dan waard :smile:

1 like

Dat is ook echt insane, als je daar over nadenkt :exploding_head:

Heb nog nooit zoveel geld uitgegeven aan iets wat ik zo kort heb gezien.

1 like

Thanks meiden! Fijn om even de ervaring van anderen te horen, denk dat ik toch even verder kijk haha, binnen ben ik dus wel wat aan geluid gewend, maar wil juist een tuin dit keer waar ik volop in kan relaxen en zo te horen zou dat niet echt lukken.

Like voor de herkenning, in je eentje zijn de mogelijkheden helaas echt veel beperkter…

3 likes

Ik ben op zoek naar een nieuw huis en ik kijk zowel naar koop als naar huur. Alleen vrees ik dat kopen niet realistisch is in mijn omgeving. En huren is zó duur. Echt absurd, maar wel veel realistischer dan kopen. Ik hoop dat er snel wat op mijn pad komt, want ik ben hier veel te ongeduldig voor :joy:

Zoals ik het zie.
Of alles 5050 of alles nasr rato.
Maar vergeet niet dat als je het rato gaat vastleggen er veranderd wat in jouw salaris of die van je partner dat je het officieel opnieuw vast niet leggen.

Maar met een schenking, dat kun je ook in het contract laten opnemen.

1 like

Ik heb met mijn vriend een samenlevingscontract en daarin vastgelegd dat het bedrag wat hij extra in heeft gelegd in het huis van hem is en terugbetaald moet worden. Om het voor mij wel behapbaar te maken staat er wel in dat dat ik niet verplicht ben in 1x alles te betalen maar bijv. maandelijks of in termijnen zodat ik er niet van in de financiële problemen kom.

verder is bij ons alles 50/50 maar scheelt ook dat we bijna hetzelfde verdienen

1 like

Wij hebben de schenking vast laten leggen dat dat dus meer is ingelegd en dus verschuldigd is. Ligt er denk ik ook een beetje aan hoe de situatie is als je uit elkaar gaat. Hoeveel overwaarde er dan is etc.

Mijn vriend betaald meer hypotheek omdat hij meer verdiend maar we zijn wel allebei 50% eigenaar. Zou dat anders ook niet eerlijk vinden bijv als ik minder werk om voor de kinderen te zorgen maar daardoor minder eigenaar ben van het huis.

1 like

Snap je vragen hoor!
Wij hebben het huis ook gekocht met een schenking. Mijn man heeft nu inderdaad een schuld aan mij. Maar dat wordt uiteindelijk dan ook verrekent als het huis verkocht wordt ect. Dus het niet alsof je dan ineens dat bedrag neer moet leggen (ligt uiteraard aan je aflossing, of huis meer of minder waard is geworden ect).

Voor de andere vragen weet ik het niet zo goed.

Wij hebben van te voren (huis kopen & we gingen ook direct trouwen met huwelijkse voorwaarden) een gesprek gehad met de notaris en die heeft ons allerlei situaties uitgelegd en de evt consequenties (bv ook met overlijden van 1 van de twee, maar ook uit elkaar gaan ect). Vond ik erg verhelderend!
Voor de rest nog als tip: alles vastleggen is ook niet zaligmakend, want zoals hierboven al genoemd, zodra er dan iets wijzigt, zou je eigenlijk weer naar de notaris moeten. Dat doet uiteindelijk niemand, met als gevolg dat al je afspraken alsnog vervallen omdat ze niet meer van toepassing zijn. Het leven is nogal verandelijk, en je kunt niet alle situaties uitdenken en opschrijven.
Maar ik zou een advies van de notaris dus aanraden :slight_smile:

1 like

Onze hypotheek gaat van onze gezamenlijke rekening. We zijn beiden eigenaar van het huis (50/50) maar het bedrag wat wij maandelijks storen op onze rekening voor de hypotheek (en andere vaste lasten) is naar rato. Dus wij doen beiden.

Van de schenking heb ik geen kennis.

Wat betreft die extra inleg, wij hebben in ons samenlevingscontract staan dat het specifieke bedrag wat mijn vriend nu heeft betaald weer naar hem terug gaat wanneer we het huis verkopen met overwaarde. Dat wordt dan betaald van de overwaarde, dus als we geen overwaarde hebben heeft hij pech en is hij dit bedrag kwijt.
Je kan er ook in laten opnemen dat jij dit bedrag aan hem terugbetaald, je mag dan zelf bedragen en termijnen kiezen. In dat geval zou ik gewoon een excel bestandje opstellen en bijhouden wat je hem wanneer hebt betaald.

@Clo Zijn dat toevallig mensen van oudere generaties? Vroeger kwamen aflossingsvrije hypotheken namelijk veel voor, in dat geval betalen die mensen alleen maandelijks rente en lossen ze niets af aan hypotheek. Tegenwoordig is aflossen verplicht, dus zijn de hypotheken ook een stuk hoger.
Het is inderdaad aan jou wat je prettig vindt, maar wij kunnen onze hypotheek en vaste lasten van 1 salaris betalen, dus hebben we daarnaast nog voldoende geld om te sparen en leuke dingen van te doen. Als jullie die ruimte ook hebben zou ik er geen problemen mee hebben!

1 like

Ik heb een huis gekocht voor 180.000 en ik betaal maandelijks zo’n 5 à 600. Bij een goedkoper huis icm lage rente kan dat best

3 likes