Wij willen na de zomer een afspraak plannen bij een hypotheekadviseur om te kijken hoeveel we zouden kunnen lenen.
Nu gaat er waarschijnlijk binnenkort voor mij iets veranderen. Ik ga een andere functie krijgen waarbij ik 36 uur kan gaan werken.
Nu wil ik dit in principe niet en ben ik tevreden met mijn 32 uur. Alleen vraag ik me af wat gunstiger is voor wen hypotheek aanvraag; 36 uur met 4 uur ouderschapsverlof of gewoon 32 uur behouden? Heeft dit uberhaupt l invloed?
Krijg je het ouderschapsverlof betaald? Bij het opnemen van ouderschapsverlof hou je wel je contracturen, dus op papier heb je dan 36 uur. Ik heb geen idee hoe hypotheekverstrekkers daar precies naar kijken, maar kan me voorstellen dat het voordeliger kan zijn dan die 32.
Afhankelijk van of het (deels) betaald of onbetaald is. Bij ons krijg je bij betaald OSV 60 procent doorbetaling dus die nemen ze dan gewoon mee.
In het geval dat het ouderschapsverlof onbetaald is, gaat het niet veel uitmaken. De hypotheekverstrekker kijkt voor zover ik weet puur naar het bedrag dat binnenkomt, dus wat staat aangegeven op je werkgeversverklaring en dus op je loonstrook.
Als het ouderschapsverlof wel (gedeeltelijk) betaald is, dan is het denk ik zeker voordeliger om voor 36 uur te gaan.
Tenzij je ouderschapsverlof binnen zes maanden eindigt en je werkgever verklaart dat je weer de volledige contracteren gaat werken - dan mag je vaak met 36u/week rekenen.
Maar als je liever geen 36u/week wilt werken, zou ik dat omwille van de hoogte van de hypotheek ook niet doen. Dan maar een wat goedkoper huis en lagere hypotheek…
@SeatLeona hoe is het afgelopen met de kast en de kopers? Ik heb het niet meer gevolgd toen, maar is het nu afgehandeld?
Huh heb ik iets gemist?
Wij hebben net de sleutel gehad!
Wat een feestje om na maanden wachten eindelijk aan de slag te kunnen. En wat een smerig huis haha.
Wij krijgen over 3,5 week de sleutel, ook echt aftellen nu . Gelukkig geen grote aanpassingen hier. Vloer, keuken en badkamer zijn prima, tuin doen we volgend jaar. Wel een nieuwe voordeur, tussendeur en de enkele beglazing op de bovenverdieping vervangen. Verder is het vooral netjes en naar smaak maken! Meubels staan allemaal al klaar om bezorgd te worden.
Wij hebben de sleutel al, begin juni gekregen, maar moeten nog heel veel verbouwen haha. We gaan over ongeveer vier weken verhuizen.
Het gaat wel razendsnel, sinds vorige week vloerverwarming beneden en beton. En de muren beginnen weer een beetje mooi te worden, badkamer zit er al deels in
Ik zou kijken welke het voordeligst is voor wat je nodig gaat hebben en de ander opzeggen. Ik gok dat die van jou dan het makkelijkst op te zeggen is omdat het dan afgelopen is. Wij hebben ook wel eens een energiecontract aangeboden gekregen van de vorige bewoners, of we dat dan over wouden nemen, kan je ook proberen.
Ja en je kan zelf ook proberen jouw contract te slijten aan de volgende bewoner!
Opzeggen wegens verhuizing kan altijd (dacht ik)
Bij mij was het nooit een probleem.
Ik heb hier wel eens eerder gepost dat het voor ons moeilijk was om de hypotheek rond te krijgen omdat ik een medisch opleidingscontract in een ziekenhuis heb, maar we werden donderdag gebeld dat het toch is gelukt! Ben echt super blij, want reis nu elke dag 1,5 uur heen en 1,5 uur terug van en naar het ziekenhuis. We krijgen de sleutel over drie maanden, dus ik ben nog wel bang voor alles wat in de tussentijd eventueel fout zou kunnen gaan.
Vind dit allemaal wel echt next level volwassen worden, al dat geregel, alles waar je aan moet denken .
Pfff door een irritante miscommunicatie (of eigenlijk mijn leidinggevende die niet weet waar ze het over heeft) wordt mijn contract nog een keer met bepaalde tijd verlengd ipv onbepaald… hebben ons hypotheekadviesgesprek gevoerd met het idee vast te gaan krijgen. Gaat zeker veel veranderen aan t maximale hypotheekbedrag?
Ja, tenzij je een intentieverklaring kunt krijgen
Zorgt een intentieverklaring ervoor dat de bank het tijdelijke contract als vast(ig) beschouwt? Qua wat ze aan hypotheek willen geven?
Hoe wordt geloot voor nieuwbouwprojecten? Daar kun je niet overbieden toch?
In principe zou dit met een intentieverklaring niet lager moeten zijn. In ons rente aanbod van onze hypotheekverstrekker stond echter wel opeens een bepaling met “Let op! Volgens de normen is uw inkomen te laag voor deze hypotheek”. Doordat ik een tijdelijk contract had tot 1 september, hebben ze dus ook mijn salaris tot 1 september meegenomen, waardoor mijn salaris dus eigenlijk met een kwart verminderd werd. Geen idee of dit ook vermeld wordt wanneer je contract nog tot in 2021 duurt overigens, maar mocht het zover komen, schrik daar dan vooral niet van haha. Voor de daadwerkelijke hypotheek had het in ieder geval geen gevolgen!