Huizentopic

Wij hebben op de borrel van het project met de makelaar gesproken en zijn vervolgens langs geweest op kantoor om de grote tekeningen te bekijken. We moesten vooral doorgeven voor welk bouwnummer we zouden gaan, zodat hij kon kijken of hij ons bovenop de stapel kon leggen.

So far ‘‘loten’’.

1 like

Over nieuwbouw, bij ons is het gewoon wie eerst komt…

Project komt online, je neemt een optie, optie is 2wkn geldig, en teken je daarna niet gaat het huis naar de volgende die een optie heeft.

Ook dat gaat niet altijd 110% eerlijk. Wij hadden bijv een nieuwbouw op het oog, maar het was het nèt niet.
Toen zei de makelaar: dit project gaat over 3mnd in de verkoop, als je wilt zet ik dan die maandag 9.00 jouw optie erin. En zo geschiedde het :see_no_evil:.
Daardoor was zodra het project online kwam eigenlijk al 1 huis niet meer mogelijk voor anderen…

Vanmorgen op kantoor geweest van het bouwbedrijf die onze nieuwbouwwoning gaat bouwen.
We stonden eigenlijk deze week op het punt om een handtekening te zetten voor een andere woning… maar deze staat in een dorp waar wij eigenlijk niks mee hebben… en onze droom is om in het dorp te wonen waar deze nieuwbouwwoning gebouwd gaat worden.
Vorige week zijn we dus gebeld door dit bouwbedrijf met de mededeling dat zij gaan bouwen en kopers zoeken. Wij meteen heel enthousiast gereageerd dat we dat wel zouden willen, etc…
En vanmorgen zaten we opeens bij hun op kantoor de bouwtekeningen door te nemen🤣
Aangegeven dat we deze week nog de financiering rond kunnen maken… nog even extra druk er achter gezet door aan te geven dat we met alleen nog een handtekening verwijderd bijna een ander huis gekocht hebben…
En nu wordt de nieuwbouwwoning onze woning! :grin: :heart_eyes:
Ongelooflijk hoe snel zoiets kan gaan. Heb er zin in!

18 likes

We hebben gister een prachtig huis bezichtigd en nu is ons bod geaccepteerd! De vlag kan uit! Ben er pas echt gerust op als de koopakte getekend is, maargoed :tada:

18 likes

Wij hebben een warmtepomp! Bij ons zat het al bij de VON prijs in, dus zo’n flink bedrag hebben we niet zelf hoeven in leggen.

Voordeel: van het gas af. Ik zou het, als het financieel te doen is, doen. Je bent hiermee voorbereidt op de toekomst, alle huizen moeten toch van het gas af.

Ook konden we nog een subsidie aanvraag doen, dus kregen iets van €3000 voor de warmtepomp.

Nadeel: goed kijken hoe groot je boiler is. Wij hebben met een 2 persoons huishouden een boiler van 300 liter, dat is meer dan voldoende. Zit er een boiler van bv 180 liter bij en je bent met 4 (kinderen erbij bv) dan 180 erg weinig.

Wij konden niet kiezen waar de boiler etc kwam, dus hij zit in de trapkast. Erg jammer haha, daar ging m’n voorraadkast. En we hebben dus de pomp zelf in de tuin staan, ook niet erg mooi maar je kunt er eventueel op afstand iets om heen bouwen. Zie soms ook wel garages of aan het huis vast.

Bij ons is het, als het goed is, wel een loting geweest via de notaris.

Wel werden de mensen met goede voorwaarden (hypotheek check, geen koophuis te verkopen) vooraan gezet. Wij zijn ingeloot op onze 3e keuze, wat achteraf eigenlijk onze 1e keuze had moeten zijn vinden we haha.

Stiekem denk ik wel dat ze toch ook hebben gekeken wie ze naast elkaar gezet hebben. De iets wat jongere stellen (rond de 30, zoals wij) wonen naast elkaar terwijl de oudere stellen (evt met kinderen) zijn in het andere straatje zijn geplaatst :joy: Of is bizar toeval…

1 like

Ook wel leuk om te lezen hoe enthousiast hier velen zijn over nieuwbouw! Wij wonen er nu sinds 1 december en stiekem heb ik dus alweer gekeken naar andere woningen. Ik was in het begin zo enthousiast en dacht toen nooit
Meer anders te willen… daar ben ik wel van terug gekomen of zo.

Hoe gezellig de buren zijn en hoe leuk je het ook kan inrichten, ik mis echt sfeer zoals je ze in oude huizen ziet, het is in nieuwbouw wijken vaak allemaal recht toe, recht aan, er is nog weinig groen en tja😆 Wij kopen denk ik geen nieuwbouw weer, maar knappen denk ik in de nabije toekomst een ouder huis duurzaam op.

Telkens als ik berichten over nieuwbouw en dergelijke lees vraag ik mij af of ik op mijn werk toevallig jouw akte van levering maak of dat jij door mijn hand (ik trek de lootjes) een bepaalde woning toegewezen hebt gekregen. Zou toch eigenlijk wel erg leuk zijn hahaha.

2 likes

Enige reden dat ik een nieuwbouwwoning wil is dat je from scratch begint en niet moet leven met de designkeuzes van andere mensen. Ik woon nu in woninh uit 1900, maar de muren zijn dun en gehorig. Alle vloeren kraken. Er is alleen een gasketel. Ik vind de zichtbare verwarming lelijk (zou graag vloerverwarming willen), etc. Maar als ik genoeg geld had zou ik ook een oud pand willen wonen en naar al mijn wensen willen verbouwen.

Maar ja, de grachtenpanden in Amsterdam zagen er vroeger ook zo kaal uit:

1 like

Ja, daar heb je helemaal gelijk in! Het duurt alleen zo lang voor een nieuwbouw wijk af is :sweat_smile:

Met een oud huis zou ik het ook helemaal strippen en op de volledige tour (idd vloerverwarming, isolatie, keuken, badkamer, alles!) verbouwen. Plan nu is om hier 2-3 jaar te wonen, verder te sparen, hopen op veel overwaarde en dan iets anders!

1 like

Nog 400 jaar en dan heeft de Haagse wijk Ypenburg hetzelfde karakter als de Keizersgracht. :joy:

5 likes

Wij hebben een warmtepomp en zijn hier echt ontzettend blij mee. Bij ons zit die in de trappenkast en gaat 30 meter de grond in, dus alleen de trappenkast is ‘weg’. Het is ontzettend zuinig qua maandlasten en wij hebben ook een warmtepomp die vloerkoeling geeft (ook echt een hele dikke plus). Het is echt ideaal, regelt zelf de temperatuur in huis en zo is het altijd jouw ideale temperatuur. Oja maandlasten zijn bij ons €70,- voor 2 pers.

Wij hebben ook een nieuwbouw gekocht en de reden dat het de eerste 15-20 jaar onderhoudsvrij is, is wel echt een pluspunt. Veel jongere kinderen wonen hier, het is erg groen omdat ze het nabijgelegen bos dwars door de wijk aanleggen. Het is 10 min fietsen naar het centrum en je bent zo op de grote weg naar de grote steden toe.

Ze zijn net begonnen en het gaat zo snel. Ik baal echt dat straks de bouwvak er aan zit te komen, kunnen ze niet door werken haha.

Vraag voor iedereen met een warmtepomp en dus een nieuwbouwhuis: Hoeveel KW verbruiken jullie maandelijks? Wij moesten dat doorgeven voor een energiecontract en hebben nu 3000 ingevuld, maar ik ben bang dat dat te weinig is omdat alles hier strakjes op elektriciteit gaat. Wij zijn met zijn tweetjes.

3000 per maand? Je bedoelt per jaar zeker haha.

Wij hebben de afgelopen maanden aan stroom verbruikt, in 2 persoons huishouden met warmtepomp.
Juni 118 kWh
Mei 153 kWh
April 171 kWh

Wintermaanden
December 446 kWh
En maart 328 kWh

Met zonnepanelen: wij hebben 18 zonnepanelen en hebben de laatste 2 maanden in de maand mei 598 kWh opgeleverd en juni 518 kWh opgeleverd, dus dat is een mooie combi!

ja per jaar inderdaad. Lekker knullig weer van mij.

Dat gaat om het woonhuis, wat daar de dakbedekking van is. Een tuinhuis won’t break the bank als het gaat om een opstalverzekering.

Vaak krijg je van de makelaar wel te horen wat er voor financieringstermijn in het koopcontract komt. Volgens mij is in deze debiele tijd 4-6 weken gebruikelijk!

1 like

Je hebt hiervoor een overbrugging, dan ben je voorlopig verzekerd. Ben je via een tussenpersoon verzekerd? Dan zou je t daar kunnen vragen.

1 like

Nee, gewoon een cheap ass studenten verzekering haha! Maar ik ga het even navragen, dankje!

Bij je bod geef je de termijn al aan inderdaad. Zes weken is gebruikelijk. Google eens op ‘voorbeeldbrief bieden huis’ of zo, dat hielp mij.

1 like