Huizentopic

Gisteren een huis bezichtigd en voor het eerst gehad dat ik er verliefd op was maar mijn vriend niet. Een nieuw soort teleurstelling verwerken, zo’n lastig gevoel :weary:

1 like

ja er is gewoon al sinds de tweede wereldoorlog een hoge woningnood. Daarnaast het bijhouden en afwerken van je huis kost veel geld, tijd en inzet. Ik woon dan wel in een huurhuis maar hier beginnen de plinten los te laten. Maar dan spendeer ik mijn tijd liever in het schoonhouden van de woning, uiteindelijk zitten er ook maar 24 uur in een dag.

Wij hebben na lang duimen ons nieuwe huurcontract getekend. Zo spannend wel want we gaan naar een nieuwe stad.

7 likes

Verkeerde persoon gequote?

@Spillthetea Jammer zeg! Vond hij het 3x niks of gewoon ‘net niet’? Oftewel is er nog kans dat hij er na een nachtje slapen anders over denkt?

Mijn vriend had een keer bij een woning eerst niet hét gevoel en de dag erna stond hij er positiever tegenover. Is uiteindelijk niet onze woning geworden, daarbij hadden we allebei direct een goed gevoel.

yes thanks hebt het aangepast

1 like

Hij zag toch wat (voor hem) dealbrekers die voor mij minder zwaar wegen. Helaas niet klein genoeg dat ie er vandaag anders over denkt. Hopelijk komen wij ook binnenkort een huis tegen waarbij we allebei ‘het’ gevoel hebben :blush:

Gaat vast goedkomen! Veel succes nog met de huizenjacht

1 like

Oh dat is altijd spannend! Echt nieuw, als in bijna nooit geweest of alleen nooit gewoond? Ik vind het soms wel vermoeiend om nieuwe plekken te leren kennen, maar ook weer ontzettend leuk. Er zijn veel ns-wandelingen om verschillende steden/omgevingen te leren kennen, misschien zit daar wat bij?

1 like

Bijna nooit geweest maar we kennen het wel een beetje via vrienden. :slight_smile: super leuke tip, dankjewel!

Heeft iemand hier ervaring met een bestaande L-vorm keuken te verwijderen en er een parallel opstelling voor in de plaats te zetten? We hebben een huis gekocht en de parallel opstelling zou echt veel beter zijn, maar dan moet het water worden omgelegd, en een radiator weg en ik heb geen idee hoe veel dit gaat kosten…

Wij hebben dit gedaan! Ik heb alleen geen idee wat dit gekost heeft, omdat deze aannemer meerdere dingen heeft gedaan bij ons. Kan wel even kijken of ik wijs kan worden uit de factuur?

Qua werk viel het in ieder geval wel mee, is mijn herinnering iig🤣. Water verlegd, paar elektriciteitspunten erbij, afzuigkap aan andere kant, quooker, radiator weggehaald.

1 like

Wij hebben €900 moeten betalen voor dit soort dingen. Veel te veel geld, ging via de aannemer en de keukenzaak. Het kan volgens mij veel goedkoper hoor maar ivm projectbouw was dat bij ons geen optie.

1 like

Wij zijn al een jaar op zoek naar een koopwoning en ben de woningmarkt inmiddels zo ontzettend zat. We hebben vorige week op een geweldig huis geboden en gisteren gehoord dat we weer flink zijn overboden :weary: ik zie er zo tegen op om weer woningen te gaan bezichtigen en weer opnieuw alle spanning daaromheen te hebben. Het helpt ook niet dat het aanbod in ons dorp ontzettend klein is waardoor we waarschijnlijk weer weken moeten wachten op iets leuks en betaalbaars.
Sorry alleen maar geklaag maar moest m’n ei ergens kwijt haha.

Wat een rare gang van zaken bij die bezichtiging! Hopelijk is het huis van maandag leuk.

Wij willen inderdaad in ons huidige dorp wonen. Dat maakt het zoeken natuurlijk niet makkelijker. Het meest irritante vind ik nog dat er geen mogelijkheid meer is om te onderhandelen over de koopprijs. Je moet altijd gelijk een eindbod doen waarbij het zo lastig in te schatten is wat je moet bieden

tsja je kan je geld maar 1 keer uitgeven… en als je op een gegeven moment moet kiezen tussen op vakantie / de plinten doen is de keuze snel gemaakt.
maargoed als je eenmaal een huis hebt heb je natuurlijk alle kans om het perfect te doen en alles netjes te onderhouden.

en je onderschat het zelf ook, 20k voor opnieuw stuken en kozijnen verven en “alle andere dingen” is heel optimistisch.
er kan trouwens ook heel veel wel goed zijn ondanks de kozijnen… misschien het goed geisoleerd, hebben ze hemelwater afgekoppeld, is de CV helemaal nieuw, zijn ze al van het gas af, zijn de dakpannen net het jaar ervoor vervangen, is de riolering onder het huis vernieuwd, hebben ze vloerverwarming etc etc.

afgebladderde kozijnen en een losse plint vind ik oppervlakkige dingen

4 likes

Dank jullie wel voor jullie reactie @Nebula en @Salmiak!

Heeft iemand hier een keuken in Duitsland gekocht? Ik hoor dit steeds meer en ben benieuwd wat dan het verschil in prijs ongeveer is en of het echt zo makkelijk was als ik overal lees!

1 like

Misschien een gek vraagje maar voor de mensen die al een koophuis hebben: is het gebruikelijk dat je aankoopmakelaar erbij is bij de woninginspectie voorafgaand aan de sleuteloverdracht?

Bij ons wel. Hij ging ook mee naar de notaris.

1 like

Thanks voor jullie snelle reacties @Nox @C3PO :+1::blush:

Bij ons wel! De makelaars (aan- en verkoop) deden echt het rondje om te kijken of de lijst van de koopakte compleet was en alles werkte wat moest werken, terwijl wij een rondje liepen met de verkopers voor uitleg over de meterkast/andere zaken in het huis. Vanwege corona kregen we de sleutels al in het huis en gingen wij als enige partij naar de notaris toe.

1 like