Huizentopic

Dit had ik dus ook met de verkoop van ons huis. Het was erg stressvol omdat we geen ander huis nog hadden. De oplever datum kwam in zicht. De koper mocht van ons al een loodgieter laten komen. Kwam die man 1 uur te vroeg. Wij waren nog thuis en ik was er niet van gecharmeerd.

Bleek achteraf dat ze toen ook de gordijnen wilden opmeten. Ik dacht echt zo van; ja dat is mooi pech niet mijn probleem. Heb nu al genoeg te dealen en had er totaal geen zin meer in.

Dus eindstand, nee de gordijnen werden niet meer opgemeten. De oplever datum kwam al gauw en daarna mocht de koper doen en laten wat ze wilde. Maar niet toen ik er nog woonde hoor, nee heb je, ja kan je krijgen. En soms blijft het nee. Heb me er geen moment rot over gevoeld. Meer geĆÆrriteerd dat ze zoveel van ons verwachtte op het laatst en dat al met zoveel andere zorgen.

@Fishing Ze kunnen er toch gewoon in als het huis van hen is en alles wat ze daarvoor willen doen hangt af van jullie flexibiliteit. Het zou een gunst van jullie zijn om ze binnen te laten, dus zou me totaal niet schuldig voelen als je nee zegt omdat het niet uitkomt.

Hm ja snap wel heel goed dat het vervelend is om in je kraamtijd mensen in huis te hebben. Buiten dat je volledig in je recht staat om het niet te doen vind ik het zelf wel zo aardig om mensen van te voren al dingen te laten opmeten. Tegenwoordig moet je zo lang van te voren klusjesmensen regelen en keuken etc bestellen omdat de wachttijden zo lang zijn. Ik zou het zelf super waarderen als verkopers mij dingen zouden laten opmeten dus zou daar dan andersom ook zeker voor open staan.

1 like

@ allemaal

Ja het ding is idd dat ze willen opmeten omdat het allemaal zo lang duurt voor mensen beschikbaar zijn.
En de schilder wil inschatten hoeveel werk het is…

Maar goed we hadden dus bewust contact opgenomen van: hee als het kan: dan liever in juni/juli want daarna ben ik gewoon hoog zwanger en op knappen / net bevallen en dan liever niet… (ben eind augustus uitgerekend dus zegmaar ergens tussen 10-8 en 15-9 komt er een baby haha)
En het antwoord: we bellen wel over wat ons uitkomst. Dacht ik echt; heb je de boodschap nu meegekregen of niet?

We hebben namelijk destijds wel aangegeven dat we er niet negatief tegenover staan als ze willen komen inmeten… Maar liever niet in die periode haha.
Ze zullen vanzelf wel bellen denk ik?
We wachten af :see_no_evil::ok_hand:t2:

4 likes

Hoeveel zouden jullie overbieden op een huis van 300.000? Het is in een heel geliefd dorp, huizen staan hier 1 week te koop. Wachtlijsten om te bezichtigen. Ik heb geen idee namelijk. Zat aan 325.000 te denken maar ben bang dat het te weinig is…

Hm dat hangt van zo veel factoren af: wat is het waard, is de vraagprijs al realistisch of express lager ingezet om mensen aan te trekken, voor hoeveel zijn andere huizen weggegaan etc. Misschien zou je advies kunnen inwinnen van een aankoopmakelaar in de regio?

1 like

Ik heb binnen mijn budget ook veel slecht afgewerkte, maar ook mooie huizen gezien. In mijn geval stond een mooi afgewerkt huis vaak verder van het centrum, of was wat kleiner. Voor hetzelfde budget kocht je dan in het centrum een minder mooi afgewerkt huis/klushuis. Dus je hebt kans dat je voor jouw wensen toch naar een andere locatie, of een wat kleiner huis moet kijken.
Daarnaast zal het bijna nooit volledig jouw smaak zijn, er zijn vaak altijd wel dingen die moeten gebeuren.

2 likes

Haha hier heb ik mij ook vaak over verbaast. Wij zochten tussen de 400-450k dus ik dacht in het begin ook dat die huizen netjes afgewerkt zouden zijn. Altijd zo van die dingen die je net niet op foto ziet. Smerige verkleurde deuren, slecht geverfde ramen, houten plafond latjes maar tot de helft geverfd, … Klusjes die nooit zijn afgewerkt.
Het huis dat we uiteindelijk gekocht hebben is 20 jaar oud. Ik was naĆÆef en dacht dat er niet veel zou moeten in gebeuren. Eens we er in woonden merkten we pas dat er bijna nergens silliconen waren, tegelvloer ligt scheef, muren waren overal scheef geverfd, douche was verkeerd geplaatst dus vocht in kamer ernaast, dakgoot lekt, sommige plinten misten of hingen los, … Allemaal klusjes die nooit waren gedaan.
Wat hadden ze wel gedaan, buiten een zwembad gemaakt. In een tuin van 100m² :expressionless:

1 like

Ja hier ergerde ik me ook zoveel aan! Ik weet niet of mijn vriend en ik te perfectionistisch zijn. Maar zelfs met simpele klussen als laminaat leggen en de plakplinten ontbreken of krom gezaagd en geplakt. Buiten de randjes geverfd en niet schoongemaakt.

Nu hebben wij een woning gekocht en we klussen zelf maar nemen ook onze tijd om alles netjes af te werken. Bijvoorbeeld alles netjes afplakken voordat we beginnen met verven. Ook siliconenkit plakken we eerst af om een strakke lijn te krijgen.

1 like

In mijn ogen koop je een huis voornamelijk om in te wonen en is in de huidige markt het huis als investering dominant geworden. Denk dat het afwerkingsniveau daarom ook vaak niet turn key is. Je hebt er immers in gewoond, wat betekent dat er dingen kapot gaan, je soms voor een weer afbreekbare houtje touwtje oplossing gaat etc. Verkeerd betegelde badkamers etc vind ik een ander verhaal, maar slechte afwerking, niet mooi of plintjes die er nog niet liggen, een lelijke keukenplint, een anderkleurig kozijn etc zou ik een huis niet op afwijzen. En ik zou het als verkoper ook niet kort voor de verkoop gaan aanpassen mrt het risico dat de koper de kozijnen twee maanden later in kleur van keuze verft. Als je het perfect wilt hebben kan je dat zelf alsnog doen toch?

4 likes

Ik denk dat heel veel mensen zich verkijken op hoeveel geld en tijd het kost om je huis goed te onderhouden. Dan worden het haastklusjes of het wordt door beunhazen gedaan.

Denk dat dat misschien nog wel meer speelt als het een nieuwbouwhuis is geweest voor de verkopers. Met de gedachte: we doen het ƩƩn keer netjes bij de aankoop en dan kunnen we vooruit. Denk dat dat flink kan tegenvallen.

1 like

Ik denk dat je alle zaken die je noemt als eigenaar vooral ook gewoon niet meer ziet/de moeite niet waard vindt als je er eenmaal woont. Ik kan in mijn huis zo 50 punten aanwijzen die netter kunnen, maar voor wie doe ik dat dan als ik me er zelf niet echt aan stoor en het totaal niet functioneel is. Vind de buitenkant eens in de zoveel tijd schilderen ook wel echt iets anders dan plint of kozijnkleurtjes.

Mijn ervaring in eigen zoektocht is overigens dat je het wel in de prijs ziet omdat de perfect onderhouden en afgewerkte soortgelijke woningen vaak al snel een prijsklasse hoger zitten. De huidige prijzen zijn gewoon achterlijk.

2 likes

Gisteren een huis bezichtigd en voor het eerst gehad dat ik er verliefd op was maar mijn vriend niet. Een nieuw soort teleurstelling verwerken, zo’n lastig gevoel :weary:

1 like

ja er is gewoon al sinds de tweede wereldoorlog een hoge woningnood. Daarnaast het bijhouden en afwerken van je huis kost veel geld, tijd en inzet. Ik woon dan wel in een huurhuis maar hier beginnen de plinten los te laten. Maar dan spendeer ik mijn tijd liever in het schoonhouden van de woning, uiteindelijk zitten er ook maar 24 uur in een dag.

Wij hebben na lang duimen ons nieuwe huurcontract getekend. Zo spannend wel want we gaan naar een nieuwe stad.

7 likes

Verkeerde persoon gequote?

@Spillthetea Jammer zeg! Vond hij het 3x niks of gewoon ā€˜net niet’? Oftewel is er nog kans dat hij er na een nachtje slapen anders over denkt?

Mijn vriend had een keer bij een woning eerst niet hƩt gevoel en de dag erna stond hij er positiever tegenover. Is uiteindelijk niet onze woning geworden, daarbij hadden we allebei direct een goed gevoel.

yes thanks hebt het aangepast

1 like

Hij zag toch wat (voor hem) dealbrekers die voor mij minder zwaar wegen. Helaas niet klein genoeg dat ie er vandaag anders over denkt. Hopelijk komen wij ook binnenkort een huis tegen waarbij we allebei ā€˜het’ gevoel hebben :blush:

Gaat vast goedkomen! Veel succes nog met de huizenjacht

1 like

Oh dat is altijd spannend! Echt nieuw, als in bijna nooit geweest of alleen nooit gewoond? Ik vind het soms wel vermoeiend om nieuwe plekken te leren kennen, maar ook weer ontzettend leuk. Er zijn veel ns-wandelingen om verschillende steden/omgevingen te leren kennen, misschien zit daar wat bij?

1 like