Ik pas - 30 dagen geen alcohol

Doen jullie mee? 30 dagen geen alcohol! Ik heb de app al gedownload. En gisteren uiteraard niets gedronken.

Zelf drink ik niet vaak, maar als ik drink, dan drink ik wel veel. Ik drink alleen in het weekend als ik uit ga en dat is bijna elke zaterdag. Dan drink ik gerust 10 bier. Ik merk dat ik meer moet bijkomen en dat vind ik zonde van mijn zondag eigenlijk. Daarnaast ben ik me meer bewust van de impact op je gezondheid. Alcohol is een maatschappelijke geaccepteerde drug, terwijl het best wat gevolgen kan hebben voor je eigen gezondheid en je omgeving.

Ik pas - zet je alcoholgebruik 30 dagen op pauze https://ikpas.nl/

5 likes

Ik doe ook mee! Wel pas vanaf vandaag, gisteren heb ik na 12 uur nog champagne gedronken dus dat telt niet. Ik drink niet heel veel (volgens mij), dus ik verwacht niet dat het me al te veel moeite gaat kosten, maar toch goed om er bewuster mee bezig te zijn. Past ook goed in mijn ‘gezonder leven’-goede voornemen.

1 like

Ik doe ook mee! Samen met een vriendin, en zij is 22 januari jarig. Dus wij doen het 3 weken in ieder geval. Misschien dat ik er wel 30 van maak, maar 3 weken is ook al iets. Zal de app ff downloaden!

@Falafel ik wil je niet terechtwijzen, maar je zegt dat je niet veel drinkt. Maar ieder weekend alsnog 10 bier drinken is wel veel toch? Of bedoel je dat je niet vaak drinkt?

1 like

Ik probeer me aan 9 eenheden per week te houden maar dat is er in december volledig bij in geschoten. Heel januari ben ik op vakantie dus ga vanaf 1 februari weer me hier aan houden en misschien in maart een stopmaand houden

1 like

Ik drink niet vaak, maar als ik drink drink ik veel. Heb het even gewijzigd

1 like

Ik heb hier ook over nagedacht en het werd een beetje pijnlijk toen ik bedacht hoe veel ik eigenlijk drink. Dit zal sowieso goed voor me zijn dus, maar ik vrees dat ik er heel veel moeite mee ga hebben… Maar niet geschoten is altijd mis

1 like

Ik doe mee. Gisteren wel alcohol gehad, maar vanaf vandaag niet meer. Heb het wel eerder gedaan, maar merk dat ik het toch wel lastig vind.

1 like

Wat voegt de app toe?
Ik heb het voornemen tot juli niet te drinken in verband met een sportief doel wat ik heb. Wanneer er een bijzondere gelegenheid is vind ik wel dat ik een keer een glas champagne mag drinken, maar voor zover ik kan voorzien liggen er geen gebeurtenissen die daarom vragen in het verschiet.

Ik doe mee, heb 1 januari wel gedronken maar jammer dan. Ik merk dat ik best wel vaak naar drank grijp als ‘beloning’ en daar wil ik van af. Dus niet een drankje na een kut dag, of om iets te vieren. En uit eten gaan of een verjaardag zonder alcohol vind ik toch best wel lastig merk ik. Ik drink absoluut niet veel als in grote hoeveelheden, maar wel vaak een of twee glazen en ik kan er ook echt naar uit kijken. Vind dat toch geen gezonde relatie met alcohol eigenlijk als ik er zo over na denk.

2 likes

Merk dat ik het makkelijker vind als ik s avonds gewoon mijn flesje water bij mij heb. Hou bij hoeveel water ik drink en ‘moet’ s avonds vaak het laatste beetje nog drinken. Het scheelt dat ik iets anders te doen heb.

Ik ga ook meedoen! Ik wil ook stoppen met roken en aangezien drinken en roken, hand in hand gaan bij mij lijkt het me maar een beter idee om niks te drinken. Ik kreeg laatst ook het besef dat bijna alles wat ik met vrienden doe, in het teken van alcohol staat. Eigenlijk wordt er bijna altijd gedronken, dus ik heb maar meteen goede voornemens om overdag meer met mensen te doen zonder drank.
Ik herken ook wat jij zegt @Gradje, soms als ik thuis kom na een lange werkdag pffff ik heb echt een borrel nodig en dat wil ik eigenlijk echt niet. Mijn vriend drinkt ook best wel wat, dus dat helpt ook echt niet mee.
Ik ben nu trouwens helemaal fan van alcoholvrije wijn, die feather merlot van de AH is best wel goed te doen!

2 likes

Im in! Vooral met feestjes, etentjes en filmavondjes met Mn vriend gaat er veel alcohol doorheen. Ik wil tm maart zoveel mogelijk minderen en na maart alleen in het weekend.

Weekend! Eerste obstakel al gehad. Gisteren wat gedronken met twee vriendinnen. We waren in een biercafe. Nadeel: er was bier. Voordeel: keuze uit 8 alcoholvrije biertjes! Twee gehad, was redelijk oké.

Hoe verloopt jullie alcoholvrije weekend?

3 likes

Mijn vrienden zitten nu bij een bierproeverij en ik thuis. Moet sowieso werken morgen, maar voel me nu wel heel erg alleen op de bank :joy::sob: nog maar 26 dagen

1 like

Ik ga het ook een maand proberen vanaf maandag! Ben nu een paar dagen weg en wilde hier nog wel wat kunnen drinken.

Ben benieuwd of ik überhaupt iets ga merken ervan, kan het me eigenlijk niet echt voorstellen?

1 like

Ik doe mee: Ik wil eigenlijk een jaar niet meer drinken; maar januari is gelijk een uitdaging met een weekje wintersport met vriendinnen er middenin gepland.

Ik vind hebt heel naar dat ik een sociale druk voel om te drinken, dat wil ik niet meer want met fris kan ik ook een prima avond hebben.

Hoe gaat het bij jullie allemaal? Eigenlijk is januari wel een slechte maand om te stoppen, met dit gure weer wel echt zin in een glas rode wijn maar zo is er natuurlijk altijd wel wat. Bij mij gaat het wel goed iig verder!

Inderdaad, er is altijd een reden om niet te stoppen!

Vond het weekend meevallen. Ben zaterdag bij een vriend geweest, die ook niet dronk omdat hij ziek was. Dat scheelt! Had zelf een alcoholvrij biertje gehaald. Maar toen keek ik achterop en toen zat er toch nog 0,5 procent alcohol in!! Voorop stond echt alcoholvrij. Maar blijkbaar mag dat. Baalde er van, maar heb maar besloten dat dat geen zin is. Er stond alcoholvrij op en hij stond in het 0.0 schap… Volgende keer let ik beter op!

Weet niet of het toeval is, maar heb afgelopen weekend echt het klokje rond geslapen. Terwijl ik normaal na een avondje biertjes al na 6 uur slaap wakker ben

Filmpje van de Universiteit van Nederland over een maand geen alcohol.

2 likes

Oh nice ik ben ook bezig met een maand lang niet drinken. Ik drink niet perse veel als ik drink, maar een filmpje, hapjes, spelletje, uiteten enz hangen wel samen met een lekker wijntje.

Moet ook zeggen dat het me zwaarder valt dan ik dacht :joy: ik hou gewoon van eten in combi met een lekker wijntje.