Ik zat er ook al over na te denken. Moet wel even de fles wijn die nog open staat van de jaarwisseling nog opmaken
Ik doe ook mee! Eerste kerstdag voor het laatst gedronken (3 glazen champagne) dus ik ben al goed op weg haha. Over ongeveer een week word ik geopereerd dus dat is wel de achterliggende reden. Normaal dronk ik ook alleen in het weekend, maar toch sinds corona wel wat vaker en meer. Ik sport veel dus die combi is niet top. Ik wil wel af en toe blijven drinken, maar niet meer dat het zoân gewoonte is. Nu eerst een maand niet dus iig!
Yes ik doe ook mee. Ik heb al eerder pogingen gedaan maar nooit volgehouden. Doordeweeks drink ik sowieso niet, maar in het weekend is het wel altijd raak. Ik wil hierna wat bewuster omgaan met alcohol (oftewel: minder vaak en minder veel drinken).
Hebben jullie nog tips voor lekkere 0.0 biertjes, wijn etc? Ik heb er best wat geprobeerd omdat ik vaak liever 0.0 drink (en een biertje gewoon best lekker vind). Vind het alleen best jammer dat er veel 0.0 IPAâs zijn want ik hou niet heel erg van IPA. Wijn heb ik niet bijgehouden, qua bier mijn aan- en afraders:
- Warsteiner: mijn favo 0.0 biertje, gewoon hartstikke lekker. Net iets specialer dan basic
- Jever: prima vervanger voor een pilsje
- LĂžwlander 0.0 wit: geen wit biertje. Hij is best wat zuurder door de limoen en sinaasappel. Drinkt meer als limonade en vind 't niet zoân aanrader
- Sportzot - top, maar niet helemaal 0.0
- Vrijwit- favo witbier zonder alcohol
- Leffe blond 0.0 - veeeel te zoet, dikke afrader
Kan best zijn dat niet alles echt zonder alcohol (<0.1%) is
daar heb ik niet op gelet. Mijn vriends favoriet is de IPA playground, hij vindt Guiness 0.0 heel vies.
Niet heel vernieuwend maar de alcoholvrije Desperados vind ik heel lekker. Lekkere alcoholvrije wijn heb ik nog niet ontdekt.
Ok; ik drink ĂŒberhaupt geen alcohol. Dus misschien geen recht van sprekenâŠ
Maar waarom toch de hang naar 0.0%? Dan hou je (ook al is het zonder alcohol) iets in stand. De associatie met drank blijft.
Valt mij overal op.
Omdat sommige mensen bier wel lekker vinden
Ik ook. Maar kan je niet ook dat gewoon een maandje niet doen?
Moet je dat nou serieus posten? Laat mensen gewoon lekker. Vooral als je helemaal geen affiniteit met dit topic hebf.
Heb ik dus wel. Hoop juist dat mensen ook na een maand als deze niet meer drinken.
Ik probeer ook echt bewuster met alcohol om te gaan en minder te drinken, maar daarom juist op zoek naar 0.0 biertjes omdat ik het (lees: speciaalbier) serieus lekker vind. Dan heb ik daarmee toch wel de lusten en niet de lasten @ZwarteSchaap . Ik wil juist toch de alcohol minderen en niet per se de smaak van bier mijden
Anyway on topic, ik heb vanaf 25-11 niet meer gedronken. Zelfs de rode wijn met kerst geskipt terwijl ik juist meer een sociale drinker ben. En dat maakt het voor mij nog het moeilijkst, met gezelschap nee zeggen. Maar merk wel dat die positieve ervaringen van het nee zeggen en niet drinken helpen om het een volgende keer weer af te slaan. En vind ginger beer dan ook wel een goede vervanger om te drinken
Dus? Waarom dat gehaat dan op alternatieven, doe je dat ook blij vleesvervangers. Sorry maar trek dit gezeur echt heel slecht.
Zit een klein percentage in van 0,4% geloof ik
Ik denk dat het verschil zit in dat alcohol en minderen daarmee vaak gezien wordt als iets dat je doet als je issues hebt met drinken. Oftewel een (vorm van) verslaving hebt, om dan alcoholvrij te drinken wordt afgeraden omdat je daarmee dezelfde sfeer/gevoel creëert als wanneer je wel alcohol drinkt. Dat maakt dan dat je ergens dus niet helemaal stopt en verslavingsgedrag in stand houdt. Wanneer je echt verslaafd bent en bijv naar de AA gaat dan mag je ook absoluut geen alcoholvrije dranken drinken ter vervanging.
Denk alleen wel dat dit lichtelijk overdreven is voor de gemiddelde mens die gewoon even wil minderen of zich bewuster wil zijn van zân alcohol inname en daarom aan dry january doet
In Nederland mag het pas alcoholvrij heten onder de 0.1% dacht ik! Het maakt mij persoonlijk niks uit maar als ik zwanger zou zijn zou ik daar wel op letten en dus geen sportzot nemen. Ik weet niet precies hoe 't zit met vruchtensap, nog nooit van gehoord!
Nona ken ik niet, ik wil wel Seedlip (ook gin zonder alcohol) eens proberen!
Ik doe het dit jaar niet maar heb vorig jaar uiteindelijk na dry January bijna vier maanden niet gedronken. Ik luisterde laatst het boek ânu ik niet meer drinkâ van Evi Hanssen en vond dat wel goed en herkende me ook in veel dingen. Ik heb bijvoorbeeld ook vaak na een paar drankjes dat ik slecht slaap/vroeg wakker wordt en me angstig voel. Ik dacht altijd dat ik gewoon raar ben maar blijkbaar is dat iets dat vaker voorkomt haha. Misschien een leuke voor de dry January mensen hier om te lezen/luisteren!
Ik vind alcoholvrij bier drinken net als vleesvervangers, echt niets mis mee. Ik houd ook niet zo van frisdrank en als ik geen alcohol wil drinken maar wel iets meer bijzonders dan is een alcoholvrije versie van iets een mooi alternatief.
Qua wijn vind ik de witte van Free Feather het beste. Die is imo de minst zoete die ik al gedronken heb, de Cava is er ook prima van. De rosé is wat zoeter. Goede rode wijn ben ik helaas nog niet tegengekomen.
Jupiler en Desperados vind ik het lekkerste alcoholvrij bier.
Oké nou ja fijn dat het voor jou goed werkt! Mijn ervaring is anders en ik vind het ook best ver gaan om een bepaalde aanpak achterhaald te noemen. De dingen die je noemt worden overigens niet enkel binnen de AA gehanteerd maar ook op andere plekken, ergens zal er vast een kern van waarheid in zitten of bepaalde effectiviteit van gebleken zijn. Die zal vast niet voor elke verslaafde gelden, maar je wuift nu wel erg veel weg vind ik.
Ik denk dat dit misschien achterhaald is of dat niet iedere verslavingszorg het zelfde werkt, want iemand dichtbij mij die in behandeling is voor verslaving mag juist wel 0,0 drankjes drinken om âmee te kunnen doenâ bij feestelijke gelegenheden. Maar als iemand in zoân traject bent kan diegene dat natuurlijk het beste met zijn/haar eigen behandelaren bespreken ipv adviezen uit dit topic volgen.
Anyhow, wat jij ook zegt; niet helemaal voor dit topic denk ik. Althans, ik kreeg de indruk dat de meesten het hier doen voor hun gezondheid en niet per se omdat ze een verslaving hebben.